1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
___________________________________________
Číslo: 2133/2008
858a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov (tlač 858) v druhom čítaní
___________________________________________________________________________
Ústavnoprávny výbor Národnej rady ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
2
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením zo 4. februára 2009 č. 1235 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov (tlač 858) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva, národnosti a postavenie žien.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov (tlač 858) odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
- Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej uznesením č. 599 z 31. marca 2009,
- Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť uznesením č. 234 z 2. apríla 2009 a
- Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva, národnosti a postavenie žien uznesením č. 187 zo 7. apríla 2009.
3
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto správy vyplývajú tieto pozmeňujúce návrhy:
K čl. I
1. Za 2. bod sa vkladá nový 3. bod, ktorý znie:
„3. V § 129 ods. 6 písm. b) a ods. 7 písm. b) sa slová „3 alebo 4“ nahrádzajú slovami „4 alebo 5“.
Ide o legislatívnu úpravu nadväzujúcu na vloženie nového odseku 3 v § 129 a následné prečíslovanie doterajších odsekov 3 až 6 (2. bod čl. I).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre ľudské práva, národnosti a postavenie žien
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2. V 5. bode pod poradové číslo paragrafu 140a sa umiestňuje nadpis, ktorý znie: „Trestné činy extrémizmu“.
Ide o legislatívnu úpravu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3. 9. bod znie:
„9. V § 364 ods. 2 sa vkladá nové písmeno a), ktoré znie:
„a) z osobitného motívu,“.
Doterajšie písmená a) a b) sa označujú ako písmená b) a c).“.“
Je potrebné v § 364 upraviť okolnosti podmieňujúce použitie vyššej trestnej sadzby tak, aby pokrývali aj
4
výtržnícke konanie spáchané z osobitného motívu. Trestný čin výtržníctva podľa § 364 ods. 1, spáchaný samostatne nie je trestným činom extrémizmu, neprichádza teda do úvahy takéto jeho spáchanie členom extrémistickej skupiny.
Výbor NR SR pre ľudské práva, národnosti a postavenie žien
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4. 17. bod znie:
„17. § 423 vrátane názvu znie:
㤠423
Hanobenie národa, rasy a presvedčenia
(1) kto verejne hanobí
a) niektorý národ, jeho jazyk, niektorú rasu alebo etnickú skupinu alebo
b) jednotlivca alebo skupinu osôb pre ich príslušnosť k niektorej rase, národu, národnosti, farbe pleti, etnickej skupine, pôvodu rodu, pre ich náboženské vyznanie alebo preto, že sú bez vyznania,
potrestá sa odňatím slobody na jeden rok až tri roky.
(2) Odňatím slobody na dva päť rokov sa páchateľ potrestá, ak spácha čin uvedený v odseku 1
a) najmenej s dvoma osobami,
b) v spojení s cudzom mocou alebo cudzím činiteľom,
c) ako verejný činiteľ,
d) za krízovej situácie, alebo
e) z osobitného motívu.“.“
Je potrebné rozšíriť znenie ustanovenia § 423 tak, že sa do odseku 1 prenesie navrhované znenie § 424a ods. 1 písm. c) z dôvodu zabránenia obsahovej duplicite a zjednotiť trestné sadzby v oboch odsekoch, v § 423
5
ods. 2 zároveň ustanoviť novú okolnosť, podmieňujúcu použitie vyššej trestnej sadzby osobitný motív, ktorý je súčasťou predkladaného návrhu v § 424a ods. 2.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5. 17. bod znie:
„§ 423 vrátane názvu znie:
㤠423
Hanobenie národa, rasy a presvedčenia
(1) Kto verejne hanobí
a) niektorý národ, jeho jazyk, niektorú rasu alebo etnickú skupinu alebo
b) jednotlivca alebo skupinu osôb pre ich príslušnosť k niektorej rase, národu, národnosti, farbe pleti, etnickej skupine, pôvodu, pre ich sexuálnu orientáciu alebo pre ich náboženské vyznanie alebo preto, že sú bez vyznania,
potrestá sa odňatím slobody na jeden rok až tri roky.
(2) Odňatím slobody na dva päť rokov sa páchateľ potrestá, ak spácha čin uvedený v odseku 1
a) najmenej s dvoma osobami,
b) v spojení s cudzou mocou alebo cudzím činiteľom,
c) ako verejný činiteľ,
d) za krízovej situácie.“.“
Znenie § 423 sa navrhuje doplniť aj o „sexuálnu orientáciu“. Zároveň sa zosúlaďuje platná legislatíva so záväzkami SR voči EÚ: Článok 3 Rámcového rozhodnutia ukladá štátom povinnosť prijať potrebné opatrenia na zabezpečenie, aby sa za skutky uvedené v článku 1 Rámcového rozhodnutia ukladali tresty s hornou hranicou trestnej sadzby najmenej 1 3 roky odňatia slobody. Preto sa navrhuje zvýšiť trestnú sadzbu v základnej skutkovej podstate na trest s dolnou hranicou trestnej sadzby na 1 rok a hornou hranicou trestnej sadzby na 3 roky tak, ako bolo navrhované v § 424a ods. 1 písm. c) návrhu zákona. Zhodne s týmto ustanovením navrhujeme
6
zvýšiť trestnú sadzbu kvalifikovanej skutkovej podstaty na trest s dolnou hranicou trestnej sadzby 2 a hornou hranicou trestnej sadzby až na 5 rokov.
Navrhuje sa nahradiť slovné spojenie „pôvod rodu“ slovom „pôvod“.
Výbor NR SR pre ľudské práva, národnosti a postavenie žien
Gestorský výbor odporúča neschváliť.
6. V 20. bode v § 424a ods. 1 písm. b) sa na konci vypúšťa slovo „alebo“ a vypúšťa sa písmeno c).
Nadväzuje na navrhovanú zmenu znenia § 423.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7. Dopĺňa sa 21. bodom, ktorý znie:
„21. Príloha sa dopĺňa 13. bodom, ktorý znie:
„13. Rámcové rozhodnutie Rady 2008/913/SVV z 28. novembra 2008 o boji proti niektorým formám a prejavom rasizmu a xenofóbie prostredníctvom trestného práva (Ú. v. L 328, 6. 12. 2008).“.
Navrhovanou úpravou sa reaguje na medzičasom prijaté Rámcové rozhodnutie Rady, ktorého ustanovenia premietnuté v predmetnom návrhu zákona (dôvodová správa k 4. bodu).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre ľudské práva, národnosti a postavenie žien
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8. K čl. II
Slová „1. februára“ sa nahrádzajú slovami „1. júna“.
Vychádzajúc z predpokladaného termínu schválenia
7
predloženého návrhu zákona je potrebné deň jeho účinnosti stanoviť tak, aby zohľadnil aj lehoty stanovené na jeho podpísanie a vyhlásenie v zbierke zákonov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Výbor NR SR pre ľudské práva, národnosti a postavenie žien
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch nasledovne:
a)spoločne o bodoch 1, 2, 3, 7, 8 s návrhom gestorského výboru schváliť,
b)spoločne o bodoch 4 a 6 s návrhom gestorského výboru schváliť,
c)osobitne o bode 5 s návrhom gestorského výboru neschváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov (tlač 858) vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a stanovísk poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona, podľa § 79 ods. 4 písm. f) a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov (tlač 858) schváliť v znení schválených pozmeňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov v druhom čítaní (tlač 858a) bola schválená uznesením Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky zo 14. apríla 2009 č. 617. Týmto uznesením výbor zároveň poveril spravodajcu predložiť návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej
8
republiky.
Mojmír Mamojka
predseda Ústavnoprávneho výboru
Národnej rady Slovenskej republiky
Bratislava 14. apríla 2009