Dôvodová správa
I. Všeobecná časť
Návrh zákona reaguje na systémovo zlé pravidlo, podľa ktorého si v obciach a mestách určujú funkcionári, ktorí rozhodujú o všetkých zásadných ekonomických otázkach svojich obcí, teda poslanci obecných, miestnych a mestských zastupiteľstiev, aj orgán, ktorý túto ich činnosť kontroluje: hlavného kontrolóra. Zámerom navrhovanej úpravy je vytvoriť systémov nezávislé postavenie tejto kontrolnej funkcie. Preto sa navrhuje, aby v mestách a v obciach nad 5000 obyvateľmi hlavného kontrolóra nevolili poslanci v zastupiteľstvách, ako doteraz, ale aby ho volili priamo občania, súčasne s ostatnými volenými funkcionármi mesta, či obce. Pravidlá pre voľbu sa navrhujú rovnaké, ako pre voľbu starostu (primátora) obce (mesta). Hlavný kontrolór volený priamo občanmi bude mať postavenie, ktoré nebude nijako závisieť od tých, ktorých kontroluje. Nazdávam sa preto, že takáto úprava výrazne posilní čistotu hospodárenia obcí a miest.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh zákona bude mať minimálny dopad na verejné rozpočty, neprináša výrazný nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, ani na životné prostredie.
II. Osobitná časť
K čl. I:
Článok obsahuje úpravu v základnom predpise, teda v zákone o obecnom zriadení.
K bodu 1:
Vypúšťa sa doterajšie všeobecné pravidlo, podľa ktorého hlavného kontrolóra doteraz volilo obecné zastupiteľstvo
K bodu 2:
Navrhuje sa nový paragraf 18aa, upravujúci voľby hlavného kontrolóra. Navrhuje sa, aby v mestách a v obciach nad 5000 obyvateľov volili hlavného kontrolóra priamo občania súčasne s všeobecnými voľbami do orgánov samosprávy obcí. Volebné pravidlá sa navrhujú rovnaké, ako platia pre navrhovanie a voľby starostu obce. Ustanovenie upravuje tiež zánik mandátu hlavného kontrolóra zvoleného občanmi a základné pracovnoprávne pravidlá vo vzťahu k obci.
K bodu 3:
Upravené znenie § 18a sa vzťahuje na voľby hlavného kontrolóra v obciach, ktoré majú menej ako 5000 obyvateľov. V týchto prípadoch sa z praktických dôvodov navrhuje ponechať doterajší spôsob voľby hlavného kontrolóra obecným zastupiteľstvom.
K bodu 4:
Ide o vyvolanú úpravu § 18b, v ktorom sa doterajšia možnosť, aby hlavný kontrolór vykonával kontrolnú činnosť pre viacero obcí z logických dôvodov obmedzuje na prípady, v ktorých celkový súčet obyvateľov takýchto obcí nepresahuje 5000.
K bodu 5:
Úprava § 18g, v ktorej sa navrhuje, aby obce, v ktorých bude hlavný kontrolór volený
občanmi obligatórne zriaďovali útvar hlavného kontrolóra. Pre ostatné obce zostane táto možnosť fakultatívna.
K bodu 6:
Nový § 30d je prechodným ustanovením, ktoré umožní, aby v najbližších všeobecných voľbách do orgánov samosprávy obcí mohli byť zvolení aj hlavní kontrolóri podľa tohto zákona.
K čl. II
Vypúšťajú sa osobitné ustanovenia pre voľby hlavných kontrolórov v Bratislave a v mestských častiach Bratislavy, vychádzajúce z doterajších predpisov o voľbe v zastupiteľstvách. Navrhovanou úpravou sa v Bratislave použijú ustanovenia o priamej voľbe hlavného kontrolóra občanmi podľa všeobecných pravidiel v zákone o obecnom zriadení navrhovaných v čl. I. tohto návrhu zákona.
K čl. III
Vypúšťajú sa osobitné ustanovenia pre voľby hlavných kontrolórov v Košiciach a v mestských častiach Košíc, vychádzajúce z doterajších predpisov o voľbe v zastupiteľstvách. Navrhovanou úpravou sa v Košiciach použijú ustanovenia o priamej voľbe hlavného kontrolóra občanmi podľa všeobecných pravidiel v zákone o obecnom zriadení navrhovaných v čl. I. tohto návrhu zákona.
K čl. IV
Ide o ustanovenie o účinnosti. Navrhuje sa účinnosť od 1. januára 2010, tak aby sa všeobecné voľby do orgánov samosprávy obcí mohli vyhlásiť podľa tohto zákon a aby v nich občania volili v mestách a v obciach nad 5000 obyvateľov aj hlavných kontrolórov.
Peter Gabura
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky