Dôvodová správaCieľom návrhu zákona je otvorenie justície občianskej kontrole pri justičných skúškach, výberových konaniach na miesta sudcov na všetkých stupňoch súdov a v rozhodovaní disciplinárnych senátov.
Nezávislá justícia je základným stavebným kameňom demokratickej spoločnosti. Nezávislosť justície nie je samoúčelná, nezávislosť justície je predpokladom nestrannosti rozhodovania. Nezávislosť justície ako predpoklad nestranného rozhodovania preto nevyžaduje len vyvážené postavenie troch mocí v štáte. Pre takúto justíciu sú potrební aj odborne kvalifikovaní a čestní sudcovia. Morálny a charakterový rozmer osobnosti sudcu je rovnako dôležitý ako odbornosť a schopnosť rozhodovania. Tento rozmer osobnosti sudcu môže najlepšie posúdiť osoba bez akýchkoľvek väzieb na justičné prostredie
Ostatné vládne novely zákona o súdoch a zákona o sudcoch išli proti otvoreniu sa súdov a súdnictva, ba smerovali k ešte väčšej uzatvorenosti súdnictva. Výchova nových sudcov, výber nových sudcov, vzdelávanie sudcov, kariérny postup sudcov aj disciplinárne konania sú dnes z veľkej odohráva len v rámci súdneho systému. Každý takto uzatvorený systém stráca schopnosť sebareflexie.
Preto navrhujeme otvorenie sa justície občianskej kontrole pri justičných skúškach, prijímaní nových sudcov, postupu sudcov na súdy vyššieho stupňa a v disciplinárnych senátoch.
Navrhujeme aby justičné skúšky a výberové konania na sudcov všetkých stupňov boli vrejené. Navrhujeme, aby opäť sa sudca mohol stať sudcom len na základe výberového konania, a to aj ak je záujemcom súdny čakateľ.
V poslednom čase sme však svedkami toho, že sú trestaní sudcovia, ktorých verejnosť vníma ako čestných, teda takých, akých všetci potrebujeme pre nachádzanie spravodlivosti. Tí, čo ich trestajú, sú súčasťou uzavretého systému súdnej rady a disciplinárnych senátov. Ide o uzavretý systém právnikov, ktorí sú vyberaní na určené obdobie sudcami, vládou, vrátane ministra, národnou radou, prezidentom. Je preto vopred zrejmé, kto bude trestať, ak sa v danom období dá podnet. Preto navrhujeme v disciplinárnych senátoch zavedenie občianskej kontroly s kombináciou náhodného výberu členov disciplinárneho senátu. Navrhujeme tiež otvoriť občianskej kontrole rozhodovanie disciplinárnych senátov, a to tak, že členmi súdnej rady a disciplinárnych senátov budú môcť byť aj ľudia bez právnickeho vzdelania, ktorí dokážu strážiť morálny a charakterový rozmer sudcu nestrannejšie ako kolegovia.
Navrhovaná právna úprava nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov, preto sa doložka vplyvov nevyhotovuje.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi a inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.