Dôvodová správa
A. Všeobecná časť:
Cieľom návrhu zákona je otvorenie justície občianskej kontrole pri justičných skúškach, výberových konaniach na miesta sudcov na všetkých stupňoch súdov a v rozhodovaní disciplinárnych senátov.
Nezávislá justícia je základným stavebným kameňom demokratickej spoločnosti. Nezávislosť justície nie je samoúčelná, nezávislosť justície je predpokladom nestrannosti rozhodovania. Nezávislosť justície ako predpoklad nestranného rozhodovania preto nevyžaduje len vyvážené postavenie troch mocí v štáte. Pre takúto justíciu potrební aj odborne kvalifikovaní a čestní sudcovia. Morálny a charakterový rozmer osobnosti sudcu je rovnako dôležitý ako odbornosť a schopnosť rozhodovania. Tento rozmer osobnosti sudcu môže najlepšie posúdiť osoba bez akýchkoľvek väzieb na justičné prostredie
Ostatné vládne novely zákona o súdoch a zákona o sudcoch išli proti otvoreniu sa súdov a súdnictva, ba smerovali k ešte väčšej uzatvorenosti súdnictva. Výchova nových sudcov, výber nových sudcov, vzdelávanie sudcov, kariérny postup sudcov aj disciplinárne konania dnes z veľkej odohráva len v rámci súdneho systému. Každý takto uzatvorený systém stráca schopnosť sebareflexie.
Preto navrhujeme otvorenie sa justície občianskej kontrole pri justičných skúškach, prijímaní nových sudcov, postupu sudcov na súdy vyššieho stupňa a v disciplinárnych senátoch.
Navrhujeme aby justičné skúšky a výberové konania na sudcov všetkých stupňov boli vrejené. Navrhujeme, aby opäť sa sudca mohol stať sudcom len na základe výberového konania, a to aj ak je záujemcom súdny čakateľ.
V poslednom čase sme však svedkami toho, že trestaní sudcovia, ktorých verejnosť vníma ako čestných, teda takých, akých všetci potrebujeme pre nachádzanie spravodlivosti. Tí, čo ich trestajú, súčasťou uzavretého systému súdnej rady a disciplinárnych senátov. Ide o uzavretý systém právnikov, ktorí vyberaní na určené obdobie sudcami, vládou, vrátane ministra, národnou radou, prezidentom. Je preto vopred zrejmé, kto bude trestať, ak sa v danom období podnet. Preto navrhujeme v disciplinárnych senátoch zavedenie občianskej kontroly s kombináciou náhodného výberu členov disciplinárneho senátu. Navrhujeme tiež otvoriť občianskej kontrole rozhodovanie disciplinárnych senátov, a to tak, že členmi súdnej rady a disciplinárnych senátov budú môcť byť aj ľudia bez právnickeho vzdelania, ktorí dokážu strážiť morálny a charakterový rozmer sudcu nestrannejšie ako kolegovia.
Navrhovaná právna úprava nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov, preto sa doložka vplyvov nevyhotovuje.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi a inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: ktorý sa ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
b)nie je upravená v práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Vzhľadom na to, že problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev a Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6.
B. Osobitná časť:
K Čl. I
K bodu 1a 2
Navrhuje sa, aby na miesto sudcu muselo byť vždy vypísané výberové konanie, t. j. aby nebolo možné vymenovať za sudcu osobu, ktorá neprejde výberovýcm konaní, a to ani v prípadoch justičných čakateľov.
K bodu 3:
Navrhuje sa, aby výberové konanie na miesto sudcu na každom stupni súdov bolo verejné. Aby verejnosť mala možnosť sa výberového konania zúčastniť, navrhuje sa zverejnenie konania výberového konania minimálne 15 dní vopred na interentovej stránke ministerstva spravodlivosti.
K bodu 4:
Navrhuje sa zavedenie občianskej kontroly v disciplinárnych senátoch s kombináciou náhodného výberu členov disciplinárneho senátu. Pre každý disciplinárny prípad sa navrhuje ad hoc vytvorenie disciplinárneho senátu, ktorého zloženie bude určené náhodným výberom. Navrhujeme tiež otvoriť občianskej kontrole rozhodovanie disciplinárnych senátov, a to tak, že členmi súdnej rady a disciplinárnych senátov budú môcť byť aj ľudia bez právnickeho vzdelania. Navrhujú sa trojčlenné disciplinárne senáty pre rozhodovanie na prvom stupni, predseda trojčlenného senátu musí byť sudca. Pre rozhodovanie o odvolaní sa navrhujú päťčlenné disciplinárne senáty, z ktorých traja musia byť sudcovia.
K Čl. II
Navrhuje sa, aby justičná skúška bola verejná. Aby verejnosť mala možnosť sa justičných skúšok zúčastniť, navrhuje sa zverejnenie konania justičnej skúšky minimálne 15 dní vopred na interentovej stránke Justičnej akadémie.
K Čl. III
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a potrebnú legisvakanciu sa navrhuje, aby tento zákon nadobudol účinnosť 1. septembra 2009.