Dôvodová správa
A. Všeobecná časť:
Cieľom návrhu zákona je zvýšenie transparentnosti spravovania štrukturálnych fondov a zníženie rizika zneužitia funkcie osôb, ktoré sa zúčastňujú na procese rozhodovania o ich použití.
Okrem zákonnej právnej úpravy upravuje proces rozhodovania o použití štrukturálnych fondov uznesenia vlády SR číslo 797/2004, ktorým vláda SR schválila opatrenia pred netransparentnosťou, zneužívaním a konfliktom záujmov vo vzťahu k rozhodovaniu o využívaní fondov v SR. Toto uznesenie vlády sa však v praxi dôsledne nedodržiava.
Z praxe je zrejmé, že verejná kontrola jedným z najúčinnejších prostriedkov predchádzania korupcie a klientelizmu. Aby bolo rozhodovanie o 11 miliardách eur pre Slovensko z fondov verejne kontrolovateľné navrhuje sa preniesť viaceré opatrenia z uznesenia vlády do zákona,a by sa tieto pravidlá stali vynutiteľné.
Preto sa navrhuje:
-povinnosť zverejňovať zoznam členov, zápisnice a materiály zo zasadnutí monitorovacieho výboru
-doplnenie odôvodnenia rozhodnutia o žiadosti aj informáciu o tom, ako bola jeho žiadosť hodnotená a to aj preto, aby mal v prípade zamietnutia žiadosti spätnú väzbu pre podanie žiadosti o preskúmanie rozhodnutia o neschválení a pre zlepšenie svojej žiadosti v prípadnej budúcej výzve
-prístup k vyhodnoteniu výziev vrátane informácií o nedostatkoch, ktoré sa vyskytli v konaniach, všetkých preskúmaní rozhodnutia o žiadosti a všetkých konaniach o zaujatosti pre členov monitorovacieho výboru
-rozšírenie zverejňovaných údajov o rozhodnutí o schválení žiadosti a zverejnenie základných údajov o žiadosti, ktorá bola zamietnutá
-spresnenie postupu konania o zaujatosti a stanovujú sa lehoty, do kedy musí byť skutočnosť nasvedčujúca zaujatosti oznámená inou osobou; pre dostatočnú účinnosť ustanovení o zaujatosti sa navrhuje, aby ich porušenie zo strany štátnych zamestnancov bolo závažným porušením služobnej disciplíny.
Návrh novely zákona o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a právnym poriadkom Slovenskej republiky, ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Prijatie návrhu novely zákona o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva nemá dopad na štátny rozpočet, ani na iné verejné rozpočty, pretože sa nezasahuje do existujúcej štruktúry orgánov verejnej správy, ani do kompetencií a plánu práce orgánov verejnej správy.
Navrhovaná právna úprava nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov, preto sa doložka vplyvov nevyhotovuje.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi a inými zákonmi
a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu:
skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: nárh zákona, ktorým mení a dopĺňa zákon č. 528/2008 o pomoci poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva
1.Problematika právneho predpisu:
a.je upravená v práve Európskych spoločenstiev
- v primárnom práve
Zmluva o založení Európskeho spoločenstva, najmä články 158-162
- v sekundárnom práve najmä
1.Nariadenie Rady (ES) č. 1083/2006 z 5. júla 2006 ktorým sa ustanovujú všeobecné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde a Kohéznom fonde a ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 1260/1999
2.Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1080/2006 z 5. júla 2006 o Európskom fonde regionálneho rozvoja, ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 1783/1999
3.Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1081/2006 z 5. júla 2006 o Európskom sociálnom fonde, ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 1784/1999
4.Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1084/2006 z 5. júla 2006, ktorým sa zriaďuje Kohézny fond a ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 1164/1994
5.Nariadenie Rady (ES) č. 1198/2006 z 27. júla 2006 o Európskom fonde pre rybné hospodárstvo
6.Nariadenie Rady (ES) č. 1290/2005 z 21. júna 2005 o financovaní Spoločnej poľnohospodárskej politiky v znení nariadenia Rady (ES) č. 320/2006 z 20. februára 2006
7.Nariadenie Komisie (ES) č. 1828/2006 z 8. decembra 2006 , ktorým sa stanovujú vykonávacie pravidlá nariadenia Rady (ES) č. 1083/2006, ktorým sa ustanovujú všeobecné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde a Kohéznom fonde a nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1080/2006 o Európskom fonde regionálneho rozvoja.
8.Nariadenie Rady (ES) č. 1698/2005 z 20. septembra 2005 o podpore rozvoja vidieka prostredníctvom Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka (EPFRV)
b.nie je upravená v práve Európskej Únie
c.nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
Návrh zákona svojou problematikou:
a) nemá určené lehoty na prebratie smerníc alebo rámcových rozhodnutí podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za prebratie smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov alebo určené lehoty na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia z nich vyplývajúce,
b) nemá začaté konanie proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev podľa čl. 226 228 Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev v platnom znení,
c) nepatrí medzi právne predpisy, v ktorých preberané smernice alebo rámcové rozhodnutia.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev alebo právom Európskej únie
Úplný
6. Gestor a spolupracujúce rezorty:
B. Osobitná časť:
K Čl. I
K bodu 1:
Povinnosť zverejňovať zoznam členov, zápisnice a materiály zo zasadnutí monitorovacieho výboru vyplýva z uznesenia vlády SR číslo 797/2004, v praxi sa však dôsledne nedodržiava, preto sa navrhuje zákonná úprava.
K bodu 2:
Žiadateľ musí dostať v odôvodnení aj informáciu o tom, ako bola jeho žiadosť hodnotená a to aj preto, aby mal v prípade zamietnutia žiadosti spätnú väzbu pre podanie žiadosti o preskúmanie rozhodnutia o neschválení a pre zlepšenie svojej žiadosti v prípadnej budúcej výzve.
K bodu 3:
Členovia monitorovacieho výboru musia mať prístup k vyhodnoteniu výziev vrátane informácií o nedostatkoch, ktoré sa vyskytli v konaniach, všetkých preskúmaní rozhodnutia o žiadosti a všetkých konaniach o zaujatosti. Riadiaci orgán tieto informácie predkladať na základe uznesenia vlády SR číslo 797/2004, v praxi sa však uznesenie 797/2004 nedodržiava, preto sa navrhuje zákonná úprava.
K bodu 4:
Zverejnenie týchto údajov zlepší verejnú kontrolu rozhodovania. Údaje v písm. a g zadáva žiadateľ priamo do formulára žiadosti o poskytnutie pomoci (nenávratného finančného príspevku) a prijímatelia v súčasnosti súhlasia s ich zverejnením v zmluve o poskytnutí pomoci. Výsledky hodnotenia projektu sú súčasťou informačného monitorovacieho systému.
Zverejnenie navrhovaných údajov zlepší verejnú kontrolu rozhodovania, pričom nie je v rozpore s ochranou práv žiadateľa. Viaceré riadiace orgány tieto údaje v súčasnosti zverejňujú.
K bodu 5:
Zákon č. 543/2007 v § 10 ods 5 ukladá veľmi všeobecnú povinnosť platobnej agentúre "Údaje o poskytovanej podpore jednotlivým príjemcom platobná agentúra uverejňuje na internetovej stránke". Kvôli transparentnosti rozhodovacieho procesu je potrebné zverejniť výsledky konania, v ktorom sa o podpore rozhoduje, ak na podporu nemá žiadateľ právny nárok. Na podporu, na ktorú žiadateľ právny nárok sa potom vzťahuje osobitný predpis 10 ods. 5 zákona č. 543/2007 Z. z.)
K bodu 6:
Spresňuje sa postup konania o zaujatosti a stanovujú sa lehoty, do kedy musí byť skutočnosť nasvedčujúca zaujatosti oznámená inou osobou. Stanovuje sa lehotu na
rozhodnutie o zaujatosti. Počas lehoty je možné na tento čas prerušiť konanie o žiadosti bez závažných dopadov na čas vymedzený na rozhodnutie o žiadosti. Aby nebolo potrebné zbytočne preverovať opakované oznámenia o zaujatosti, riadiaci orgán na opakované oznámenia, o ktorých rozhodol, neprihliada. Pre dostatočnú účinnosť ustanovení o zaujatosti je potrebné, aby ich porušenie zo strany štátnych zamestnancov bolo závažným porušením služobnej disciplíny.
K Čl. II
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a potrebnú legisvakanciu sa navrhuje, aby tento zákon nadobudol účinnosť 1. septembra 2009.