Príloha č. 1
k nariadeniu vlády č. .../2009 Z. z.
NAJVÄČŠIE PRÍPUSTNÉ ROZMERY A NAJVÄČŠIE PRÍPUSTNÉ HMOTNOSTI VOZIDIEL A ĎALŠIE SÚVISIACE TECHNICKÉ POŽIADAVKY NA VOZIDLÁ A JAZDNÉ SÚPRAVY
1.Najväčšie prípustné rozmerya)
a)najväčšia prípustná šírka
1.vozidiel kategórie M1 .........................................................................2,50 m,
2.vozidiel kategórie M2, M3, N a O ......................................................2,55 m,
3.izotermických vozidiel kategórie N a O ............................................2,60 m,
4.vozidiel kategórie T okrem T4.2 a C ...................................................2,55 m,b)
5.vozidiel kategórie L1e .........................................................................1,00 m,
6.vozidiel kategórie L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e .....................................2,00 m,
7.prípojných vozidiel za dvojkolesové motorové vozidlá ....................1,00 m,
8.vozidiel kategórie T4.2, R a PS ............................................................3,00 m,b)
9.vozidiel kategórie PN a S ............................................................3,00 m,
10.vozidiel kategórie LS .......................................................................2,00 m,
b)najväčšia prípustná výška
1.vozidiel kategórie L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e, LS .........................2,50 m,
2.vozidiel kategórie M, N, O, T, C, R, S, PS .............................................4,00 m,
3.vozidiel kategórie N3 a O4 určených na prepravu vozidiel ................4,20 m,
4.súpravy ťahača s návesom (vozidlá kategórie N3 a O4) .... 4,00 m + 2 % výšky,
c)najväčšia prípustná dĺžka
1.vozidiel kategórie L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e, LS ........................4,00 m,
2.prípojného vozidla za dvojkolesové vozidlo kategórie L nesmie byť väčšia ako dĺžka ťažného vozidla, najviac smie byť ..........................................2,50 m,
3.vozidiel kategórie M1, N, O (okrem návesov), T, C, PS ...................12,00 m,c)
4.autobusov s dvomi nápravami ..........................................................13,50 m,d)
5.autobusov s tromi a viac nápravami .................................................15,00 m,d)
6.kĺbových dvojčlánkových autobusov s tromi nápravami...................18,75 m,d)
7.kĺbových dvojčlánkových autobusov so štyrmi a viac nápravami ....20,50 m,d)
8.súpravy ťahača s návesom ................................................................16,50 m,c)
9.súpravy motorového vozidla s jedným prívesom .............................18,75 m,c)
10.súpravy motorového vozidla s jedným prívesom kategórie O4 určeným na prepravu vozidiel ..............................................................................20,75 m,
11.súpravy motorového vozidla s dvoma prívesmi alebo s návesom a jedným prívesom ..........................................................................................22,00 m,c)
2
12.súpravy traktora kategórie T alebo C s vozidlom kategórie R alebo S ...........................................................................................................18,75 m,
13.súpravy traktora kategórie T alebo C s dvomi vozidlami kategórie R .. 22,00 m,
14.súpravy vozidla kategórie PS s podvozkom na prepravu jeho pracovného zariadenia ...................................................................................................20,00 m,
d)maximálna vzdialenosť medzi osou návesového čapu a zadným obrysom návesu ....................................................................................................................12,00 m,
e)maximálna vzdialenosť meraná rovnobežne s pozdĺžnou osou prívesovej súpravy od najprednejšieho vonkajšieho obrysu ložnej plochy za kabínou k najzadnejšiemu vonkajšiemu obrysu prívesu súpravy bez vzdialenosti medzi vonkajším obrysom zadnej časti motorového vozidla a vonkajším obrysom prednej časti prívesu ..15,65 m,
f)maximálna vzdialenosť meraná rovnobežne s pozdĺžnou osou prívesovej súpravy od najprednejšieho vonkajšieho obrysu ložnej plochy za kabínou k najzadnejšiemu vonkajšiemu obrysu prívesu súpravy .......................................................16,40 m .
2.Najväčšie prípustné hmotnosti (v tonách)
a)motorových vozidiel s dvomi nápravami ...........................................18,00 t,
b)motorových vozidiel s tromi nápravami ..........................................25,00 t,
ak je hnacia náprava vybavená dvojitou montážou pneumatík a vzduchovým odpružením alebo odpružením uznaným za rovnocenné v rámci Európskych spoločenstiev alebo ak je každá hnacia náprava vybavená dvojitou montážou pneumatík a najväčšia prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravu nepresahuje 9,50 t ..................................................................................................26,00 t
c)motorových vozidiel so štyrmi a viac nápravami ..............................32,00 t,
d)prívesov s dvomi nápravami .............................................................18,00 t,
e)prívesov s tromi nápravami ..............................................................24,00 t,
f)prívesov s štyrmi a viac nápravami ...................................................32,00 t,
g)dvojčlánkových kĺbových autobusov s tromi nápravami ..................28,00 t,
h)dvojčlánkových kĺbových autobusov so štyrmi a viac nápravami .....35,00 t,
i)jazdných súprav ................................................................................40,00 t,
j)jazdných súprav prepravujúcich ISO kontajner (40 stôp) v kombinovanej doprave ...........................................................................................................44,00 t,
k)pásových vozidiel .............................................................................18,00 t .
3.Najväčšia prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravu
a)jednotlivej nápravy ...............................................................................10,00 t,
b)jednotlivej hnacej nápravy ...................................................................11,50 t,
c)dvojnápravy motorových vozidiel súčet zaťaženia oboch náprav dvojnápravy nesmie presiahnuť, ak vzdialenosť (d) medzi nápravami je
1. menej ako 1 m (d < 1,0) ................................................................11,50 t,
2.1,0 m alebo viac, ale menej ako 1,3 m (1,0 ≤ d <1,3) ...................16,00 t,
3
3.1,3 m alebo viac, ale menej ako 1,8 m (1,3 ≤ d <1,8) ...................18,00 t,
ak je hnacia náprava vybavená dvojitou montážou pneumatík a vzduchovým odpružením alebo odpružením uznaným za rovnocenné v rámci Európskych spoločenstiev alebo ak je každá hnacia náprava vybavená dvojitou montážou pneumatík a najväčšia prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravu nepresahuje 9,50 t ...............................................................................................19,00 t,
d)dvojnápravy prívesov a návesov súčet zaťaženia oboch náprav dvojnápravy nesmie presiahnuť, ak vzdialenosť (d) medzi nápravami je
1.menej ako 1 m (d < 1,0) ................................................................11,00 t,
2.1,0 m alebo viac, ale menej ako 1,3 m (1,0 ≤ d <1,3) ...................16,00 t,
3.1,3 m alebo viac, ale menej ako 1,8 m (1,3 ≤ d <1,8) ...................18,00 t,
4.1,8 m alebo viac (1,8 ≤ d) ...............................................................20,00 t,
e)trojnápravy prívesov a návesov súčet zaťaženia oboch náprav dvojnápravy nesmie presiahnuť, ak vzdialenosť (d) medzi nápravami je
1.menej ako 1,3 m (d < 1,3) ................................................................21,00 t,
2.1,3 m alebo viac, ale menej ako 1,4 m (1,3 ≤ d <1,4) ...................24,00 t .
Dvojnápravou sa rozumie dve za sebou umiestnené nápravy, ktorých stredy pri prípustnej hmotnosti od seba vzdialené (čiastkový rázvor) najviac 1,8 m. Trojnápravou sa rozumie tri za sebou umiestnené nápravy, ktorých súčet čiastkových rázvorov je najviac 2,8 m. Hmotnosť pripadajúca na jednu nápravu dvojnápravy a trojnápravy prívesov a návesov nesmie prekročiť 10,00 t.
4.Ďalšie technické požiadavky na vozidlá a jazdné súpravy súvisiace s hmotnosťami a rozmermi
a)najväčšia prípustná hmotnosť prípojného vozidla za vozidlo kategórie L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e, ktoré nie je vybavené brzdou nesmie prevýšiť 50 % prevádzkovej hmotnosti ťažného vozidla. Najväčšia prípustná hmotnosť prípojného vozidla za vozidlo kategórie L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e vybaveného nájazdovou brzdou nesmie prevýšiť prevádzkovú hmotnosť ťažného vozidla,
b)vzdialenosť nápravy alebo osi kolies prípojného vozidla za vozidlo kategórie L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e nesmie prevýšiť rázvor kolies ťažného vozidla,
c)vymeniteľné nadstavby a normalizované nákladové jednotky, ako kontajnery, zahrnuté v rozmeroch uvedených v prvom bode v písmenách a) až c),
d)akékoľvek motorové vozidlo alebo jazdná súprava, ktoré sa pohybujú, musia byť schopné otočiť sa vo vymedzenom kruhu, ktorý vonkajší polomer 12,50 m a vnútorný polomer 5,30 m,
e)hmotnosť pripadajúca na hnaciu nápravu alebo hnacie nápravy vozidla alebo jazdnej súpravy nesmie klesnúť pod 25 % celkovej hmotnosti naloženého vozidla alebo jazdnej súpravy,
f)hmotnosť pripadajúca na riadenú nápravu alebo nápravy motorového vozidla kategórie N alebo kĺbového autobusu (merané pri státí na vodorovnej pozemnej komunikácii) nesmie poklesnúť pod 20 % okamžitej hmotnosti a u ostatných autobusov okrem triedy I a triedy A pod 25 % okamžitej hmotnosti,
4
g)pri vozidlách kategórie M, N, O a L v prevádzke v premávke na pozemných komunikáciách sa pripúšťa nerovnomernosť rozloženia okamžitej hmotnosti vozidla na kolesá jednotlivých náprav medzi pravou a ľavou polovicou, pokiaľ to dovoľuje únosnosť pneumatiky, najviac však 15 % hmotnosti pripadajúcej na nápravu. Táto hodnota môže byť prekročená, pokiaľ výrobca ustanovil pre vozidlo a jeho určitú hmotnosť rozpätie prípustných polôh ťažiska nákladu a uvedie tieto údaje v návode pre používateľa vozidla,
h)pri vozidlách kategórie M a N pri zapojení nebrzdeného prípojného vozidla kategórie O nesmie prevýšiť hmotnosť ustanovenú výrobcom ťažného vozidla najviac však 0,75 t. Pri vozidlách kategórie M pri zapojení brzdeného prípojného vozidla kategórie O nesmie prevýšiť hmotnosť ustanovenú výrobcom ťažného vozidla najviac však 3,50 t,
i)ak autobus stojí, musí sa na zemi urobiť čiara pozdĺž vertikálnej roviny dotýkajúcej sa strany vozidla, ktorá je obrátená smerom von z kruhu. V prípade kĺbového autobusu musia byť obidve jeho pevné časti s touto rovinou rovnobežné. Ak sa vozidlo pohybuje z priameho smeru do kruhovej oblasti popísanej v štvrtom bode písmene a) bod 2, žiadna jeho časť nesmie vyčnievať z vertikálnej roviny o viac než 0,60 m,
j)vzdialenosť medzi poslednou nápravou motorového vozidla kategórie M2, M3, N2 a N3 a prvou nápravou prívesu kategórie O musí byť najmenej 3,00 m,
k)vzdialenosť meraná horizontálne medzi osou návesového čapu a akýmkoľvek bodom vonkajšieho obrysu prednej časti návesu musí byť menšia ako 2,04 m,
l)prostredné vozidlo jazdnej súpravy musí mať vyššiu alebo rovnakú okamžitú hmotnosť ako posledné vozidlo jazdnej súpravy,
m)najväčšia prípustná hmotnosť v tonách štvornápravového motorového vozidla nesmie presiahnuť päťnásobnú vzdialenosť v metroch medzi stredmi najprednejšej a poslednej nápravy vozidla,
n)náklad na vozidle alebo jazdnej súprave musí byť rovnomerne rozložený a riadne zaistený vhodným technickým zariadením4) proti pohybu. Pokiaľ je na pripevnenie nákladu použité upevňovacia súprava, musí byť v riadnom technickom stave a viazacia sila uvedená na štítku musí zodpovedať hmotnosti prepravovaného nákladu,
o)najväčšia prípustná hmotnosť saní za vozidlo kategórie LS nesmie prevýšiť 50 % prevádzkovej hmotnosti ťažného vozidla,
p)najväčšie prípustné hmotnosti zvláštnych vozidiel nesmú prekročiť hodnoty platné pre cestné vozidlá uvedené v druhom bode v písmenách a) až k) a ďalej
1.pri vozidlách kategórie R s nápravami v strede môžu byť vyššie ako hmotnosti ustanovené pri prívesoch uvedených v druhom bode písm. d), e) a f) v závislosti na počte náprav o hmotnosť pripadajúcu na spájacie zariadenie (oko oja), a to pri traktorových návesoch maximálne o 3,00 t a pri traktorových prívesoch s nápravami v strede maximálne o 1,00 t,
2.pri vozidlách kategórie S nesmú presiahnuť hodnoty ustanovené pre traktorové prívesy alebo návesy,
q)pri vozidlách kategórie T a PS nesmie byť hmotnosť pripadajúca na riadenú nápravu (merané pri státí na vodorovnej pozemnej komunikácií) menšia ako 20 % okamžitej hmotnosti vozidla. Pri vozidlách kategórie T sa však pripúšťa nižšia hmotnosť pripadajúca na riadenú nápravu po namontovaní nadstavby, pracovného stroja
5
neseného alebo ťahaného vymeniteľného stroja pri súčasnom znížení rýchlosti na 20 km.h-1; pričom hmotnosť pripadajúca na riadenú nápravu nesmie byť menšia ako
1.19 % pri traktoroch s okamžitou hmotnosťou najviac 4,50 t,
2.18 % pri traktoroch s okamžitou hmotnosťou prevyšujúcou 4,50 t,
r)pri vozidlách kategórie T, R, S a PS sa pripúšťa nerovnomernosť rozloženia okamžitej hmotnosti vozidla na kolesá jednotlivých náprav medzi pravou a ľavou polovicou, pokiaľ to dovoľuje únosnosť pneumatík
1.pri vozidlách kategórie T a R najviac 15 % hmotnosti pripadajúcej na nápravu,
2.pri vozidlách kategórie PS a S najviac 20 % hmotnosti pripadajúcej na nápravu,
3.pri vozidlách kategórie T po namontovaní nadstavby, pracovného stroja neseného alebo ťahaného vymeniteľného stroja najviac 20 % hmotnosti pripadajúcej na nápravu,
s)pri vozidlách kategórie T a C pri zapojení nebrzdeného vozidla kategórie R a S súčet najväčšej prípustnej hmotnosti pripadajúcej na všetky nápravy nesmie prevýšiť hmotnosť ustanovenú výrobcom najviac 3,50 t pri súčasnom znížení rýchlosti na 20 km.h-1. Brzdovým zariadením nájazdového typu môžu byť vybavené vozidlá kategórie R a S, ktorých súčet najväčšej prípustnej hmotnosti pripadajúcej na všetky nápravy je menej ako 3,50 t. Takéto vozidlá kategórie R a S možno pripojiť iba k ťažnému vozidlu, ktorého prevádzková hmotnosť je rovná alebo prevyšuje najväčšiu prípustnú celkovú hmotnosť prípojného vozidla.
Vysvetlivky:
a) Najväčšie prípustné rozmery vozidiel a jazdných súprav sa merajú bez žiadnych kladných tolerancií podľa STN 30 0026 – Základná terminológia cestných vozidiel. Rozmery vozidiel. Termíny a definície.
b) Do celkovej šírky vozidla sa započítava aj zdvojenie kolies na náprave, pričom neberie sa do úvahy akékoľvek vydutie časti pneumatík, ktoré je v styku s pozemnou komunikáciou.
c) Do celkovej dĺžky vozidla (jazdnej súpravy) sa nepočíta dĺžka nakladacieho satelitného vozíka, ktorý je v prepravnej polohe namontovaný vzadu na vozidle, pokiaľ nepresahuje vozidlo o viac než 1,20 m.
d) Do najväčšej dĺžky autobusu a trolejbusu sa započítava akákoľvek odnímateľná výbava, napríklad batožinová nadstavba alebo skrinka na lyže.