PREDKLADACIA SPRÁVA
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o kontrole v štátnej správe“) predkladá Úrad vlády SR ako iniciatívny návrh. Cieľom predloženého návrhu zákona je novelizovať v ustanovení § 16 zákona o kontrole v štátnej správe maximálnu a minimálnu výšku poriadkových pokút.
Predložený návrh zákona neupravuje len zmenu peňažných súm zo slovenských korún na eurá, ale z dôvodu právnej istoty, prehľadnosti, a ochrany kontrolovaných subjektov aj výšku týchto súm smerom nadol tak, aby boli v súlade s princípmi a zásadami zákona č. 659/2007 Z. z. o zavedení meny euro v Slovenskej republike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 70/2008 Z. z. (ďalej len „generálny zákon“). Úprava dolnej a hornej hranice výšky poriadkových pokút na celé čísla sa javí ako optimálne riešenie z hľadiska praktickej aplikácie týchto ustanovení v zákone všeobecného typu, akým je zákon o kontrole v štátnej správe. Predmetné sumy neboli pripomienkované zo strany Ministerstva financií SR a Národnej banky Slovenska.
Pokuty uložené pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona sa vyberajú v eurách po prepočítaní podľa generálneho zákona.
Pôvodný návrh tohto materiálu novelizoval oba zákony v pôsobnosti Úradu vlády SR, teda zákon o kontrole v štátnej správe v článku I. a zákon č. 152/1998 Z. z. o sťažnostiach v znení zákona č. 164/2008 Z. z. (ďalej len „zákon o sťažnostiach“) v článku II. Pôvodný návrh zákona bol schválený Legislatívnou radou vlády SR s pripomienkou vypustiť čl. II., ktorým sa navrhovalo ustanoviť výšku pokút v eurách v zákone o sťažnostiach. Dôvodom bola skutočnosť, že v súčasnosti je v legislatívnom procese návrh nového zákona o sťažnostiach. Uvedená pripomienka bola akceptovaná, čl. II. bol z návrhu zákona vypustený a čl. III. bol premenovaný na článok II. Vyhodnotenie pripomienkového konania zostalo zachované v pôvodnej podobe, i keď pripomienky k článku II. sa stali irelevantnými.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, všeobecne záväznými právnymi predpismi, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie a Európskych spoločenstiev.
Návrh zákona nebude mať dopad na štátny rozpočet, na rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov, nebude mať dopad na obyvateľstvo, zamestnanosť, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb, a ani na životné prostredie. Túto skutočnosť zobralo Ministerstvo financií SR na vedomie listom zo dňa 31. decembra 2008.