K bodu 26Mení sa nadpis štvrtej hlavy.
V § 18 sa ustanovujú povinnosti pre určené subjekty, ktoré majú rozsah vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie podrobne špecifikovaný v rozhodnutí alebo v príkaze, ktorým sa stanovuje ich zaradenie medzi subjekty hospodárskej mobilizácie. Údaje poskytované subjektmi hospodárskej mobilizácie prostredníctvom jednotného informačného systému hospodárskej mobilizácie slúžia pre rozhodovací proces ústredných orgánov alebo vyšších územných celkov v období krízovej situácie na riešenie následkov krízovej situácie. Určené subjekty okrem opatrení hospodárskej mobilizácie určených im rozhodnutím alebo príkazom sa v období krízovej situácie musia podriadiť určitým opatreniam, akými sú najmä vecné plnenie, pracovná povinnosť, regulačné opatrenia spotreby elektriny, tepla, spotreby plynu, vody a ropných výrobkov, ako aj mimoriadnym regulačným opatreniam. Určené subjekty v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky a Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky majú v období krízovej situácie okrem iného poskytovať informácie požadované obcami alebo ústrednými orgánmi (Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky alebo Ministerstvom pôdohospodárstva Slovenskej republiky) za účelom riešenia opatrenia organizácia zdravotníckeho zabezpečenia alebo organizácia veterinárnej starostlivosti.
Pokiaľ ide o ostatné opatrenia hospodárskej mobilizácie, podriadi sa im určený subjekt po ich nariadení vládou SR alebo obvodným úradom v súlade s týmto zákonom.
V § 19 sa ustanovujú povinnosti pre podnikateľov a iné právnické osoby, ktoré nie sú určené za subjekty hospodárskej mobilizácie a musia sa v období krízovej situácie podriadiť určitým opatreniam, akými sú najmä vecné plnenie, pracovná povinnosť, regulačné opatrenia spotreby elektriny, tepla, spotreby plynu, vody a ropných výrobkov, ako aj mimoriadne regulačné opatrenia. V stave bezpečnosti sú povinné poskytnúť na základe vyžiadania príslušného obvodného úradu alebo obce informácie o vecných prostriedkoch, ktoré môžu byť v období krízovej situácie použité na riešenie následkov krízovej situácie.
Pokiaľ sa podnikatelia a iné právnické osoby, ktoré nie sú určené za subjekty hospodárskej mobilizácie, v rámci svojej podnikateľskej činnosti zaoberajú chovom hospodárskych zvierat alebo pestovaním rastlinných komodít, poskytujú v období krízovej situácie aj informácie o stave a inventarizácii svojich hospodárskych zvierat a rastlinných komodít na základe vyžiadania obce.
Pokiaľ ide o ostatné opatrenia hospodárskej mobilizácie, podriadi sa im podnikateľ a iná právnická osoba, ktorá nie je subjektom hospodárskej mobilizácie po ich nariadení vládou SR alebo obvodným úradom v súlade s týmto zákonom.
Ustanovením § 20 sa určenému subjektu, ktorý zabezpečuje plnenie opatrení hospodárskej mobilizácie alebo fyzickej osobe v období krízovej situácie vymedzujú aj určité práva. Prvoradé právo fyzickej osoby je zákonné právo na zabezpečenie prežitia a spôsob jeho uplatňovania.
Ustanovením § 21 sa určujú aké povinnosti majú fyzické osoby, nachádzajúce sa na území Slovenskej republiky v období krízovej situácie. Prvoradou povinnosťou fyzickej osoby je využívanie svojho práva tak, aby jeho nesprávnym uplatňovaním neboli ohrozené prvoradé práva ostatných osôb, nachádzajúcich sa území republiky, tzn. fyzická osoba je povinná podriadiť sa adekvátnej regulácii v oblasti využívania energií a výrobkov, ktoré sú podmienkou na prežitie, ďalej je povinná podriadiť sa pracovnej povinnosti, vecnému plneniu a svoje nároky na zdravotnícku a sociálnu starostlivosť prispôsobiť momentálnym možnostiam poukazovateľov zdravotníckeho zabezpečenia a sociálneho zabezpečenia. Poskytovanie zdravotníckeho zabezpečenia a sociálneho zabezpečenia v období krízovej situácie nemusí dosahovať úroveň bežného štandardu, ale musí spĺňať požiadavku zabezpečenia prežitia. Toto ustanovenie upravuje aj podmienky, kedy sa na fyzickú osobu