Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Základným cieľom návrhu novely zákona o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov je vytvoriť priestor pre kvalifikované zváženie rozhodnutia o podstúpení interrupcie. Návrh novely zavádza kvalifikované poučenie ženy lekárom, ktorého cieľom je ponúknuť žene v ťažkej životnej situácii alternatívu k interrupcii. Žena právo na výber z viacerých alternatív a nesmie ocitnúť v situácii, akoby viac nemala svoj život v rukách a neexistovalo pre ňu žiadne iné riešenie.
Ústavný súd SR vo svojom rozhodnutí PL. ÚS 12/01-297 takéto kvalifikované poučenie predpokladá a vyjadril ho nasledovnou dikciou: Toto poučenie je nesporne podávané aj s cieľom pôsobiť na tehotnú ženu, aby zvážila, či neodstúpi od svojho zámeru vykonať zákrok, čím sa zaisťuje nielen ochrana zdravia ženy, ale (aj keď to citovaná časť § 7 zákona o umelom prerušení tehotenstva výslovne neuvádza) tiež ochrana nenarodeného ľudského života. Lekár je pritom zrejme najvhodnejšou osobou na realizáciu ochrany nenarodeného ľudského života a pre ingerenciu v unikátnom vzťahu medzi nasciturom a jeho matkou aj s ohľadom na text Hippokratovej prísahy, ktorú lekári tradične po tisícročia skladajú a ktorá zosobňuje základný medicínsky etický kódex, pričom z nej zjavne vyplýva zásadný etický nesúhlas lekárskeho stavu s prerušením tehotenstva. Po pohovore s lekárom musí žena trvať na zákroku 7) a následne uhradiť poplatok v zmysle § 11 zákona o umelom prerušení tehotenstva.“
V posledných rokoch prišlo k viacerým legislatívnym zmenám (napr. k zavedeniu utajených pôrodov, zmene a zrýchleniu procesu osvojenia), ktorých cieľom bolo vytvoriť možnosť pre ženu v ťažkej sociálnej situácii, aby nemusela niesť bremeno výchovy dieťaťa. Rovnako mnohé mimovládne organizácie začali poskytovať konkrétnu materiálnu a psychologickú pomoc pre ženy, ktoré si zvolili pokračovanie tehotenstva. Cieľom návrhu novely je informovať ženu, ktorá žiada o vykonanie interrupcie, o alternatívach v prospech života nenarodeného dieťaťa.
Zároveň návrh zavádza 72 hodinovú lehotu, ktorou sa po poskytnutí kvalifikovaného poučenia vytvorí žene časový priestor na slobodné rozhodnutie. Bezpochyby je možné konštatovať, že dôležité rozhodnutia budú kvalifikovanejšie a slobodnejšie, ak nasledujú po určitom minimálnom čase reflexie – naviac v prípade, ak sú žene poskytnuté nové informácie.
Právo, tak ako aj umenie, náboženstvo, literatúra, história, je súčasťou každej spoločnosti a prispieva k dnešnému aj budúcemu charakteru spoločnosti. Právo vyjadruje, že určité hodnoty zaujímajú privilegované miesto v spoločnosti. Právo, ktoré vyjadruje, že interrupcie závažným morálnym problémom, vhodnejší vplyv na správanie a názory, ako právo, ktoré nepriznáva nenarodenému životu žiadnu hodnotu, pretože vízie, ktoré uplatňujeme v práve prispievajú k tomu, čím sme ako spoločnosť.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
1. Návrh zákona nemá vplyv na výdavky z verejných financií. Povinnosť uložená Ministerstvu zdravotníctva SR v navrhovanej zmene v § 6b a 6c si vyžiada minimálne výdavky z verejných financií, ktorých pokrytie je možné realizovať z kapitoly ministerstva zdravotníctva v rámci výdavkov na tvorbu a údržbu internetovej stránky ministerstva a bežného výkonu činnosti ministerstva a ním zriadenej organizácie.
2.Návrh zákona nemá finančný dopad na obyvateľov a hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
3.Návrh zákona nemá mať vplyv na životné prostredie.
4.Návrh zákona nemá vplyv na zamestnanosť.
5.Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie.
Doložka zlučiteľnosti právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev: - primárnom,
- sekundárnom,
b)nie je upravená v práve Európskej únie:- primárnom
- sekundárnom,
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu nie je potrebné vyjadrovať sa k bodom 4 až 6 doložky zlučiteľnosti.
B.Osobitná časť
K článku I:
K bodu 1 a 2
Návrh zavádza ako podmienku vykonania umelého prerušenia tehotenstva udelenie kvalifikovaného súhlasu s umelým prerušením tehotenstva po poučení.
K bodu 3
Návrh zavádza kvalifikované poučenie ženy, ktorého cieľom je informovať ju o povahe, priebehu a rizikách zákroku, ako aj o alternatívach v podobe utajeného pôrodu a adopcie, ktoré v prospech života nenarodeného dieťaťa. Zároveň sa navrhuje, aby Ministerstvo zdravotníctva SR viedlo zoznam mimovládnych organizácií, ktoré poskytujú konkrétnu finančnú, materiálnu a psychologickú pomoc ženám, ktoré sa rozhodli pre pokračovanie svojej gravidity. Tento zoznam by bol k dispozícii ženám, ktoré žiadajú o vykonanie interrupcie.
V prípade vykonávania interrupcie na žiadosť v prvom trimestri sa navrhuje zavedenie 72-hodinovej čakacej lehoty, ktorej cieľom je vytvoriť žene priestor pre slobodné zváženie svojho dôležitého rozhodnutia.
K bodu 4
Navrhuje sa doplniť splnomocňovacie ustanovenie pre Ministerstvo zdravotníctva SR, ktoré by vo vyhláške ustanovilo podrobnosti o kvalifikovanom poučení ženy a ustanovilo vzor písomných informácií poskytovaných v prípade aplikácie 72-hodinovej čakacej lehoty, ktorá bude vďaka týmto informáciám lepšie pripravená na toto dôležité rozhodnutie. Zároveň by Ministerstvo zdravotníctva SR malo povinnosť viesť a aktualizovať na internete zoznam neštátnych subjektov poskytujúcich podporu a pomoc v gravidite. Ponecháva sa na voľnej úvahe a zvážení ministerstva, ktorú organizáciu poverí zberom údajov a s tým súvisiacimi činnosťami. Predpokladá sa však poverenie Národného centra zdravotníckych informácií.
K bodu 5
Súvisí s bodom č. 4 a obsahuje nevyhnutné údaje hlásení o poučení.
K článku II:
Účinnosť sa navrhuje ustanoviť od 1. septembra 2009.