N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
IV. volebné obdobie
Návrh zákona
z ........ 2009,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 553/2001 Z. z., zákona č. 96/2002 Z. z., zákona č. 261/2002 Z. z., zákona č. 393/2002 Z. z., zákona č. 529/2002 Z. z., zákona č. 529/2002 Z. z., zákona č. 245/2003 Z. z., zákona č. 188/2003 Z. z., zákona č. 525/2003 Z. z., zákona č. 24/2004 Z. z., zákona č. 24/2004 Z. z., zákona č. 443/2004 Z. z., zákona č. 24/2004 Z. z., zákona č. 443/2004 Z. z., zákona č. 587/2004 Z. z., zákona č. 733/2004 Z. z., zákona č. 733/2004 Z. z., zákona č. 479/2005 Z. z., zákona č. 24/2004 Z. z., zákona č. 532/2005 Z. z., zákona č. 571/2005 Z. z., zákona č. 127/2006 Z. z., zákona č. 733/2004 Z. z., zákona č. 514/2008 Z. z., zákona č. 515/2008 Z. z. a zákona č. 519/2008 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 44 ods. 1, § 44a ods. 1 sa druhá veta vypúšťa.
2.V § 46 ods. 1 sa druhá veta mení takto:
„Táto povinnosť sa nevzťahuje na suroviny, vlákna a výrobky určené na priemyselné použitie;“
Text za bodkočiarkou sa nemení.
3.V § 46 ods. 2 sa druhá veta mení takto:
„Táto povinnosť sa nevzťahuje na suroviny, vlákna a výrobky určené na priemyselné použitie;“
Text za bodkočiarkou sa nemení.
4.V § 48 ods. 1 sa druhá veta ruší.
5.V § 56 ods. 3 v prvej vete sa slová „niektorou z činností R1 až R11
nahrádzajú slovami „niektorou z činností R1 až R13“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Potreba úpravy v súčasnosti platného zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o odpadoch“) vychádza z nutnosti odstrániť nesúlad jednotlivých ustanovení v platnom znení zákona.
V súčasnosti platná právna norma, zákon o odpadoch, ukladá povinnosť výrobcovi a dovozcovi platiť príspevok do Recyklačného fondu. Táto povinnosť sa neuplatňuje, ak si výrobca alebo dovozca zabezpečí zber odpadov z obalov a ich zhodnotenie alebo recykláciu. Navrhovanou úpravou sa zabezpečí rozšírenie pôsobnosti, postavenia a úlohy Recyklačného fondu tak, že získané finančné prostriedky bude mať možnosť podporiť separáciu komunálneho odpadu v obciach vrátane odpadu biologického.
V súčasnosti platné ustanovenie § 48 ods. 1 je v rozpore s ustanovením § 56 zákona o odpadoch. Podľa dikcie predmetného ustanovenia je výrobca a dovozca povinný preukázať zhodnotenie za celé množstvo spoplatnených výrobkov niektorou z činností R1 R11 uvedených v prílohe č. 2 zákona o odpadoch 56 ods. 3), iba v tomto prípade pri preukázaní vývozu výrobkov nie je povinný platiť príspevok do Recyklačného fondu za jednotlivé komodity (§ 56 ods. 2).
Súčasné znenie je odkazom na ustanovenie § 8 ods. 2 zákona č. 529/2002 Z. z. o obaloch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Novelizáciou zákona o obaloch zákonom č. 733/2004 Z. z. sa s účinnosťou od 1. januára 2005 zmenila definícia povinnej osoby 2 ods. 3), v rámci zákona o obaloch zostal ako povinná osoba len dovozca prázdnych obalov (podnikateľ, ktorý uvádza na trh obaly alebo výrobky v obaloch).
Uvedená skutočnosť znamenala, že výrobcovia obalov, pre ktorých prestala platiť dikcia § 8 ods. 2 zákona o obaloch (plnenie záväzných limitov pre zber odpadov z obalov a zhodnocovanie) si nemohli uplatniť zníženie výšky príspevku, ktorý povinní zaplatiť do Recyklačného fondu podľa článku, ktorý navrhujeme zmeniť.
Povinnosť § 8 ods. 2 v súlade so zákonom o obaloch je pretransformovaná do nariadenia vlády SR č. 220/2005 Z. z., ktorým sa ustanovujú záväzné limity pre rozsah zhodnocovania odpadov z obalov (ďalej len „nariadenie vlády“). Uvedené nariadenie vlády ustanovuje limity zhodnocovania pre jednotlivé komodity v rozsahu 0 45 %. V praxi bolo praxi bolo preukázané, že podnikateľské subjekty, ktoré uvádzajú na trh obaly alebo výrobky v obaloch a ktoré si splnili záväzné limity v rozsahu danom nariadením vlády neuhrádzali poplatky do Recyklačného fondu pre množstvo dovezených obalov a výrobkov v obaloch, pre ktoré si povinnosť zberu a zhodnocovania podľa § 8 ods. 2 plniť nemuseli. To je v rozpore s ustanovením § 56 zákona o odpadoch a zároveň znevýhodňuje výrobcov spoplatnených výrobkov, ktorí musia preukazovať zhodnotenie v plnom rozsahu pre množstvo výrobkov, ktoré uviedli na trh v Slovenskej republike.
Výpočet príspevku výrobcu a výpočet príspevku dovozcu do Recyklačného fondu podľa § 56 ods. 3 je v rozpore s ustanovením § 2 ods. 6, kde je zhodnocovanie definované ako vykonávanie činností vedúcich k využitiu fyzikálnych, chemických alebo biologických vlastností odpadov. Zoznam príslušných činností je uvedený v prílohe č. 2 zákona o odpadoch. Preprava odpadu z miesta zberu do miesta zhodnocovania (zariadenie na
zhodnocovanie), nenapĺňa podstatu vyššie uvedenej definície a nie je uvedená v zozname činností v prílohe č. 2. Je potrebné tiež upozorniť, že na predmetnú činnosť, t. j. na prepravu odpadu (ostatný odpad iný ako nebezpečný odpad) nie je potrebný súhlas podľa § 7 zákona o odpadoch, ktorý je uvedený v § 56 ods. 3 ako podmienka zhodnocovania odpadov. Na základe uvedeného navrhujeme zrušiť uvedenú formuláciu v § 56 ods. 3.
Návrh zákona nebude mať priamy dopad na verejné rozpočty, nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest.
Návrh zákona predpokladá zlepšenie stavu životného prostredia budovaním systému separácie komunálneho odpadu.
Dopad na štátny rozpočet sa nepredpokladá.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, jej zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1, 2 a 3
Navrhovanou úpravou sa zabezpečí posilnenie postavenia a úlohy Recyklačného fondu tak, že získané finančné prostriedky bude mať možnosť podporiť separáciu komunálneho odpadu v obciach vrátane odpadu biologického.
K bodu 4
Navrhovanou úpravou sa zabezpečí zosúladenie ustanovenia § 48 ods. 1 s ustanovením § 56 zákona o odpadoch.
K bodu 5
Výpočet príspevku výrobcu a výpočet príspevku dovozcu do Recyklačného fondu podľa § 56 ods. 3 sa zosúladí s vymedzením základných pojmov uvedeným v ustanovení § 2 ods. 6 zákona o odpadoch.
K čl. II
Navrhuje sa dátum účinnosti odo dňa vyhlásenia.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona : poslanci NR SR
2.Názov návrhu zákona : Návrh na vydanie zákona, ktorá, sa mení a dopĺňa zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3. V práve Európskej únie je problematika návrhu zákona
upravená:
V primárnom práve:
-čl. 174 Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva
V sekundárnom práve:
1. Smernica Rady č. 1975/442/EHS z 15. júla 1975 o odpadoch v znení zmien a doplnkov (Ú. v. ES L 194, 25/07/1975),
2. Smernica Rady č. 1991/689/EHS z 12. decembra 1991 o nebezpečných odpadoch v znení zmien a doplnkov (Ú. v. ES L 377, 31/12/1991),
3. Smernica Rady 1975/439/EHS zo 16. júna 1975 o zneškodňovaní odpadových olejov v znení zmien a doplnkov (Ú. v. ES L 194, 25/07/1975),
4. Smernica Európskeho parlamentu a Rady č. 2000/53/ES z 18. septembra 2000 o starých vozidlách v znení zmien a doplnkov (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L 269, 21/10/2000),
5. Smernica Rady č. 1999/31/ES z 26. apríla 1999 o skládkach odpadov (Ú. v. ES L 182, 16/07/1999),
6. Smernica Európskeho parlamentu a Rady č. 1978/176/EHS z 20. februára 1978 o odpadoch z odvetvia priemyslu na výrobu oxidu titaničitého v znení zmien a doplnkov (Ú. v. ES L 54, 25/02/1978),
7. Smernica Rady č. 1996/59/ES zo 16. septembra 1996 o zneškodňovaní polychlórovaných bifenylov a polychlórovaných terfenylov (PCB/PCT) (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L 243, 24/09/1996).
8. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2002/96/ES z 27. januára 2003 o odpade z elektrických a elektronických zariadení (Ú. v. L 037, 13.02.2003) v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2003/108/ES z 8. decembra 2003 (Ú. v. L 345, 31.12.2003).
9. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2002/95/ES z 27. januára 2003 o obmedzení používania niektorých nebezpečných látok v elektrických a elektronických zariadeniach (Ú. v. EÚ L 037, 13.02.2003).
10. Smernica Rady 91/692/EHS z 23. decembra 1991, ktorá štandardizuje a racionalizuje správy o vykonávaní určitých smerníc, ktoré súvisia so životným prostredím (Ú. v. ES L 377, 31.12.1991).
4. Návrh zákona svojou problematikou patrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva obsiahnuté v čl. 70 Európskej dohody o pridružení – ochrana zdravia a života ľudí
5.Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika návrhu zákona:
- oblasť odpadov je upravená v značnom množstve komunitárnych smerníc, ktoré si vyžadujú transpozíciu do národných právnych poriadkov
6. Vyjadrenie stupňa kompatibility s právom Európskej únie:
úplný