NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
(Návrh)
ZÁKON
z ........... 2009,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení zákona č. 408/2002 Z. z., zákona č. 413/2002 Z. z., zákona č. 210/2003 Z. z., zákona č. 461/2003 Z. z., zákona č. 5/2004 Z. z., zákona č. 365/2004 Z. z., zákona č. 82/2005 Z. z., zákona č. 131/2005 Z. z., zákona č. 244/2005 Z. z., zákona č. 570/2005 Z. z., zákona č. 124/2006 Z. z., zákona č. 231/2006 Z. z., zákona č. 348/2007 Z. z., zákona č. 200/2008 Z.z a zákona č. 460/2008 Z. z. dopĺňa takto:
1. V § 48 v bode 3 nahradiť slová „šiestich“ slovami „troch“.
2.V § 48 ods. 6 doplniť písmenom e), ktoré znie:
„ vykonávania prác súvisiacich s neočakávanými zmenami v zákazkách zamestnávateľa.“
3.§ 76 upraviť nasledovne:
§ 76Odstupné a odchodné
(1) Zamestnávateľ môže poskytnúť zamestnancovi odstupné, ak sa pracovný pomer skončí výpoveďou z dôvodov uvedených v § 63 ods. 1 písm. a) až c).(2) Zamestnancovi pri skončení pracovného pomeru patrí odstupné v sume najmenej dvojnásobku jeho priemerného mesačného zárobku, ak súhlasí so skončením pracovného pomeru pred začatím plynutia výpovednej doby z dôvodov uvedených v § 63 ods. 1 písm. a) až c); zamestnancovi, ktorý odpracoval u zamestnávateľa najmenej päť rokov, patrí odstupné v sume najmenej trojnásobku jeho priemerného mesačného zárobku za výpovednú dobu. Ak zamestnanec požiada o skončenie pracovného pomeru, je zamestnávateľ povinný tejto žiadosti vyhovieť.
4.V § 97 do odseku 2 vypustiť vetu:
„Tomuto zamestnancovi nemožno nariadiť prácu nadčas“
5.V § 97 nahradiť odsek 6 nasledovným textom:
„Práca nadčas nesmie presiahnuť v priemere osem hodín týždenne v období najviac 12 mesiacov po sebe nasledujúcich.“
6.V § 97 odsek 9 nahradiť nasledovným textom:
„Rozsah a podmienky práce nadčas určí zamestnávateľ po dohode so zamestnancom alebo so zástupcami zamestnancov.“
7.V § 97 v odseku 10 vypustiť slová:
„ v rozsahu najviac 250 hodín.“
8.Vypustiť paragraf § 120
9. V § 226 ods. 1 sa číslo „ 350 “ nahrádza číslom „ 400 “.
10. V § 228a ods. 1 sa číslo „ 10 “ nahrádza číslom „ 20 “.
11.V § 229 odsek 7 nahradiť nasledovným textom:
(7) Ak u zamestnávateľa pôsobia popri sebe odborová organizácia a zamestnanecká rada, patrí odborovej organizácii právo na kolektívne vyjednávanie, na kontrolu plnenia záväzkov vyplývajúcich z kolektívnych zmlúv, spolurozhodovaciu a kontrolnú činnosť a na informácie, a zamestnaneckej rade patrí právo na spolurozhodovanie, prerokovanie, informácie a na kontrolnú činnosť.
12.V § 230 vložiť nový odsek 2a:
„Odborová organizácia registrovaná na pracovisku zamestnávateľa je povinná oznámiť zamestnávateľovi svoje základné identifikačné údaje.“
13.V § 230 v odseku 3 na konci vety doplniť nasledovný text:
„... pokiaľ s tým súhlasí nadpolovičná väčšina zastupovaných zamestnancov“
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. mája 2009.
DOVODOVÁ SPRÁVA
I.Všeobecná časť
Slovensko dnes viac ako inokedy potrebuje moderný Zákonník práce / ZP /.
Pred niekoľkými rokmi sme ho potrebovali preto, aby sme zvýšili konkurencieschopnosť krajiny v súťaži o zahraničné investície, v súťaži s inými krajinami o vyšší ekonomický rast, o vyššiu zamestnanosť.
Novela ZP v „réžii“ súčasnej vládnej koalície dopadla inak. ZP je dnes preto strnulý, rigidný, vyhovuje viac odborovým predstaviteľom ako zamestnancom, či zamestnávateľom.
V dobrých časoch, v čase vysokého ekonomického rastu, v čase dopytu po kvalifikovanej a lacnej pracovnej sile, keď zamestnávatelia zvyšujú výrobu, keď majú zabezpečený odbyt svojej produkcie, aj zlý ZP nemusí byť neprekonateľnou prekážkou, či výraznou brzdou pre ekonomiku.
Situácia sa však radikálne mení, keď prichádzajú zlé časy pre ekonomiku, keď klesá spotreba, keď klesá export a prepadávajú sa svetové trhy. V čase finančnej, hospodárskej krízy môže byť rigidný, strnulý a ťažkopádny ZP, pre našu otvorenú a silne proexportne orientovanú ekonomiku, priam pohromou, balvanom, ktorý brzdí ekonomický rast. Znižuje zamestnanosť, ohrozuje jestvujúce pracovné miesta a dokonca môže niektorých zamestnávateľov likvidovať a tým paradoxne ohrozuje sociálne istoty najmä zamestnancov.
Dnes platný ZP škodí celej ekonomike a štátu, lebo znižovanie zamestnanosti vedie k poklesu aj príjmov štátneho rozpočtu a k zvyšovaniu jeho výdavkov cez sociálne dávky.
Aj najnovšie štúdie o zamestnanosti konštatujú, že prísne právne predpisy v oblasti ochrany zamestnancov majú vplyv na znižovanie dynamiky pracovného trhu a zhoršujú perspektívy najmä starších a mladších pracovníkov a tiež ťažšie zamestnateľných uchádzačov o prácu.
Z týchto dôvodov navrhuje skupina poslancov novelu ZP, ktorá odstraňuje jeho najväčšie deformácie, s cieľom spružniť ho a urobiť flexibilným, aby viac prispieval k zlepšeniu podmienok na podnikanie, zlepšeniu podmienok na vytváranie nových pracovných miest a neohrozoval zamestnanosť na Slovensku.
Neúmerne vysoké náklady zamestnávateľov pri organizačných zmenách sťažujú vytváranie nových pracovných miest, preto navrhujeme zníženie týchto nákladov.
Návrh tiež umožňuje zamestnávateľovi dohodnúť sa so zamestnancom -v prípade potreby na zvýšenom počte nadčasových hodín, rozširuje maximálny rozsah dohôd o vykonaní práce i dohôd o pracovnej činnosti, ďalej odstraňuje diskrimináciu zamestnaneckých rád ako zástupcov zamestnancov.
Návrh novely ZP sa tiež vracia k pôvodnému inštitútu minimálnej mzdy, ktorej výšku určuje vláda SR.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s ústavou SR, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medznárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Prijatie novely uvedeného zákona bude mať priaznivý vplyv na štátny rozpočet i verejné financie, pozitívny vplyv na podnikateľského prostredia, a tiež prispeje k rastu zamestnanosti na Slovensku.
Návrh nebude mať vplyv na životné prostredie.
II.Osobitná časť
Body 1 – 2
Navrhuje sa možnosť opakovane dohodnúť pracovný pomer na dobu určitú a neobmedzovať vytváranie pracovných príležitostí v sektoroch, pre ktoré je typická sezónna práca.
Bod 3
Navrhuje sa zrušenie povinnosti zamestnávateľa uplatňovať súbeh výpovednej lehoty pri skončení pracovného pomeru a odstupného. Je to návrh, ktorý v čase súčasnej hospodárskej krízy nezvyšuje neúmerne náklady zamestnávateľov a tým nezhoršuje postavenie zamestnancov. Na druhej strane priaznivo ovplyvňuje flexibilitu trhu práce a zvyšuje motiváciu zamestnávateľov vytvárať nové pracovné miesta.
Bod 4 – 7
Zvyšuje sa rozsah dobrovoľných nadčasových hodín zo súčasných 150 na 200 hodín ročne. V bode 4 sa umožňuje vykonávať nadčasovú prácu i zamestnancom s kratším pracovným časom.
V prípade vážnych dôvodov môže zamestnávateľ dohodnúť so zamestnancom výkon práce nadčas nad hranicu ustanovenú v odseku 7 ( tj. nad 200 hodín ).
Bod 8
Navrhuje sa vypustiť § 120 o minimálnych mzdových nárokoch, ktorý zaviedol 6 úrovní minimálnej mzdy. Dnes je administratívne určená minimálna mzda 17 800 Sk a nie 8 900 Sk, ako je to podľa zákona o minimálnej mzde. Súčasný stav je likvidačný hlavne v sektoroch s nízkou priemernou mzdou (poľnohospodárstvo, obchod, služby) a vedie skôr k znižovaniu zamestnanosti.
Bod 9
Navrhuje sa rozšíriť maximálny rozsah dohôd o vykonaní práce z 350 na 400 hodín ročne.
Bod 10
Navrhuje sa rozšíriť maximálny rozsah dohôd o pracovnej činnosti z 10 na 20 hodín týždenne.
Bod 11
Návrhom sa vracajú kompetencie zamestnaneckým radám, posilňujú sa ich kompetencie ako zástupcu zamestnancov: právo spolurozhodovať, právo na prerokovanie, na informáciu a na kontrolnú činnosť.
Bod 12 – 13
Upravujú sa kompetencie a povinnosti zástupcov zamestnancov odborových organizácií pôsobiacich u zamestnávateľa.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
Návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky.
2. Názov právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov.
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
b) nie je upravená v práve Európskej únie
c) nie je upravená v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev ani v judikatúre Súdu prvého
stupňa
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
bezpredmetné
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a Európskej únie:
bezpredmetné