DOVODOVÁ SPRÁVA
I.Všeobecná časť
Slovensko dnes viac ako inokedy potrebuje moderný Zákonník práce / ZP /.
Pred niekoľkými rokmi sme ho potrebovali preto, aby sme zvýšili konkurencieschopnosť krajiny v súťaži o zahraničné investície, v súťaži s inými krajinami o vyšší ekonomický rast, o vyššiu zamestnanosť.
Novela ZP v „réžii“ súčasnej vládnej koalície dopadla inak. ZP je dnes preto strnulý, rigidný, vyhovuje viac odborovým predstaviteľom ako zamestnancom, či zamestnávateľom.
V dobrých časoch, v čase vysokého ekonomického rastu, v čase dopytu po kvalifikovanej a lacnej pracovnej sile, keď zamestnávatelia zvyšujú výrobu, keď majú zabezpečený odbyt svojej produkcie, aj zlý ZP nemusí byť neprekonateľnou prekážkou, či výraznou brzdou pre ekonomiku.
Situácia sa však radikálne mení, keď prichádzajú zlé časy pre ekonomiku, keď klesá spotreba, keď klesá export a prepadávajú sa svetové trhy. V čase finančnej, hospodárskej krízy môže byť rigidný, strnulý a ťažkopádny ZP, pre našu otvorenú a silne proexportne orientovanú ekonomiku, priam pohromou, balvanom, ktorý brzdí ekonomický rast. Znižuje zamestnanosť, ohrozuje jestvujúce pracovné miesta a dokonca môže niektorých zamestnávateľov likvidovať a tým paradoxne ohrozuje sociálne istoty najmä zamestnancov.
Dnes platný ZP škodí celej ekonomike a štátu, lebo znižovanie zamestnanosti vedie k poklesu aj príjmov štátneho rozpočtu a k zvyšovaniu jeho výdavkov cez sociálne dávky.
Aj najnovšie štúdie EÚ o zamestnanosti konštatujú, že prísne právne predpisy v oblasti ochrany zamestnancov majú vplyv na znižovanie dynamiky pracovného trhu a zhoršujú perspektívy najmä starších a mladších pracovníkov a tiež ťažšie zamestnateľných uchádzačov o prácu.
Z týchto dôvodov navrhuje skupina poslancov novelu ZP, ktorá odstraňuje jeho najväčšie deformácie, s cieľom spružniť ho a urobiť flexibilným, aby viac prispieval k zlepšeniu podmienok na podnikanie, zlepšeniu podmienok na vytváranie nových pracovných miest a neohrozoval zamestnanosť na Slovensku.
Neúmerne vysoké náklady zamestnávateľov pri organizačných zmenách sťažujú vytváranie nových pracovných miest, preto navrhujeme zníženie týchto nákladov.
Návrh tiež umožňuje zamestnávateľovi dohodnúť sa so zamestnancom -v prípade potreby – na zvýšenom počte nadčasových hodín, rozširuje maximálny rozsah dohôd o vykonaní práce i dohôd o pracovnej činnosti, ďalej odstraňuje diskrimináciu zamestnaneckých rád ako zástupcov zamestnancov.
Návrh novely ZP sa tiež vracia k pôvodnému inštitútu minimálnej mzdy, ktorej výšku určuje vláda SR.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s ústavou SR, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medznárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Prijatie novely uvedeného zákona bude mať priaznivý vplyv na štátny rozpočet i verejné financie, pozitívny vplyv na podnikateľského prostredia, a tiež prispeje k rastu zamestnanosti na Slovensku.
Návrh nebude mať vplyv na životné prostredie.
II.Osobitná časť