NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
(Návrh)
ZÁKON
z ........... 2009,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 551/2003 Z. z., zákona č. 600/2003 Z. z., zákona č. 5/2004 Z. z., zákona č. 43/2004 Z. z., zákona č. 186/2004 Z. z., zákona č. 365/2004 Z. z., zákona č. 391/2004 Z. z., zákona č. 439/2004 Z. z., zákona č. 523/2004 Z. z., zákona č. 721/2004 Z. z., zákona č. 82/2005 Z. z., zákona č. 244/2005 Z. z., zákona č. 351/2005 Z. z., zákona č. 534/2005 Z. z., zákona č. 584/2005 Z. z., zákona č. 310/2006 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 460/2006 Z. z., zákona č. 529/2006 Z. z., zákona č. 592/2006 Z. z., zákona č. 677/2006 Z. z., zákona č. 274/2007 Z. z., zákona č. 519/2007 Z. z., zákona č. 555/2007 Z. z., zákona č. 659/2007 Z. z., nálezu Ústavného súdu č. 204/2008 Z. z., zákona č. 449/2008 Z. z. a zákona č. 599/2008 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 67 ods. 1 sa vypúšťa písmeno c).
2. V § 67 ods. 2 sa vypúšťa písmeno c).
3. V § 104 ods. 1 sa slová „štyroch rokoch“ nahrádzajú slovami „troch rokoch“, a slová „najmenej tri roky“ nahrádzajú slovami „najmenej dva roky“.
4. V § 104 ods. 2 sa slová „štyroch rokoch“ nahrádzajú slovami „troch rokoch“.
5. V § 105 odsek 1 znie:
„(1) Poistencovi, ktorý splnil podmienky nároku na dávku v nezamestnanosti,
nárok na dávku v nezamestnanosti vzniká odo dňa zaradenia do evidencie uchádzačov o zamestnanie a zaniká uplynutím podporného obdobia v nezamestnanosti, ktoré je pre poistencov do 55 rokov veku uplynutím desiatich mesiacov, pre poistencov od 55 rokov veku uplynutím dvanástich mesiacov. Do podporného obdobia v nezamestnanosti sa nezapočítava obdobie, počas ktorého poistenec nemá nárok na výplatu dávky v nezamestnanosti z dôvodu uvedeného v § 106.“.
6. V § 108 odsek 1 znie:
„(1) Výška dávky v nezamestnanosti je
a) 60 % denného vymeriavacieho základu počas prvých troch mesiacov podporného obdobia v nezamestnanosti,
b) 50 % denného vymeriavacieho základu do ukončenia trvania podporného obdobia v nezamestnanosti.“.
7. V § 108 odsek 2 druhá veta znie:
„Rozhodujúce obdobie na zistenie denného vymeriavacieho základu poistenca uvedeného v § 104 je obdobie dvoch rokov predchádzajúcich dňu, v ktorom vznikol nárok na dávku v nezamestnanosti.“.
8. V § 108 odsek 3 znie:
„(3) ) Ak v rozhodujúcom období podľa odseku 2 nie dva roky, za ktoré možno zistiť denný vymeriavací základ na určenie sumy dávky v nezamestnanosti poistenca uvedeného v § 104, denný vymeriavací základ sa zistí z tohto kratšieho obdobia.“.
9. V § 131 sa dopĺňa nový odsek 3, ktorý znie:
„(3) ) Sadzba poistného na starobné poistenie podľa odseku 1 písm. a), c) a d) a odseku 2 písm. a), c) a d) sa znižuje za každé nezaopatrené dieťa poistenca o jeden percentuálny bod. V prípade, že nie je možné znížiť poistné na starobné poistenie poistenca, znižuje sa sadzba poistného zamestnávateľa podľa odseku 1 písm. b) a odseku 2 písm. b).“.
10.V § 137 v písm. a), b) a c) sa slová „4,75 %“ nahrádzajú slovami „0,25 %“.
11. Za § 293bf sa vkladá nový § 293bg, ktorý znie:
§ 293bg
Ak nárok na dávku v nezamestnanosti vznikol pred 1. májom 2009, podmienky nároku na dávku v nezamestnanosti sa posudzujú a jej výška sa určuje aj po 30. apríli 2009 podľa zákona účinného pred 1. májom 2009.“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. mája 2009.
D ô v o d o v á s p r á v a
A) Všeobecná časť
Skupina poslancov Národnej rady SR predkladá návrh novely zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov. Návrh je reakciou na globálnu finančnú a hospodársku krízu a jeho cieľom je zmierniť negatívne dôsledky tejto krízy na obyvateľstvo, rodiny s deťmi, na znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie i na podnikateľské prostredie.
Návrh umožňuje predčasný odchod do dôchodku všetkým poistencom, ktorým do dovŕšenia dôchodkového veku chýbajú najviac dva roky a ktorí zároveň splnili podmienku minimálnej doby poistenia 15 rokov, bez ohľadu na dosiahnutú výšku sumy predčasného starobného dôchodku. Navrhované riešenie umožní, aby poistenci s nižšími príjmami mali stabilný príjem a to aj v prípade, ak nedosiahnu požadovanú hranicu príjmu 1,2-násobku, resp. 0,6-násobku sumy životného minima.
Ďalej návrh zmierňuje podmienky vzniku nároku na dávku v nezamestnanosti tým, že upravuje dĺžku obdobia poistenia v nezamestnanosti z minimálne troch rokov v posledných štyroch rokoch na minimálne dva roky v posledných troch rokoch. Skrátenie časových intervalov je opodstatnené z toho dôvodu, že vývoj na trhu práce núti poistencov častejšie meniť zamestnanie bez časovej náväznosti.
Tiež sa predlžuje dĺžka poberania podpory v nezamestnanosti v súvislosti s navrhovanou zmenou Zákonníka práce, ktorou sa znižujú náklady zamestnávateľa pri rozviazaní pracovného pomeru. Dĺžka obdobia poberania dávky v nezamestnanosti sa upravuje v závislosti od veku poistenca. Pre poistencov do veku 55 rokov sa predlžuje obdobie poskytovania dávky v nezamestnanosti zo šesť na desať mesiacov; po dovŕšení 55. roku veku sa obdobie poskytovania dávky v nezamestnanosti predlžuje na dvanásť mesiacov, keďže osoby v staršom veku sa dokázateľne ťažšie uplatňujú na trhu práce a po strate zamestnania potrebujú dlhší čas na nájdenie pracovného miesta.
V návrhu novely zákona sa tiež upravuje výška dávky v nezamestnanosti v závislosti od dĺžky poberania dávky. Dávka v nezamestnanosti sa zvyšuje pre všetkých poistencov z 50 % na 60 % denného vymeriavacieho základu počas prvých troch mesiacov obdobia nezamestnanosti. Po uplynutí troch mesiacov sa dávka znižuje na 50 % denného vymeriavacieho základu. Navrhované opatrenie zmierniť nepriaznivé dôsledky straty príjmu v prvých troch mesiacoch nezamestnanosti a zároveň motivovať nezamestnaného nájsť si prácu v období poberania relatívne vyššej dávky v nezamestnanosti.
Ďalej sa odstraňuje znevýhodnenie skupiny poistencov, zaradených do evidencie uchádzačov o zamestnanie po skončení výkonu činnosti zamestnanca v pracovnom pomere na dobu určitú a osôb dobrovoľne poistených v nezamestnanosti, pre ktoré je v súčasnosti dĺžka podporného obdobia štyri mesiace.
Obsahom návrhu novely zákona je výrazné zníženie poistných odvodov. Znižuje sa výška poistných odvodov zamestnávateľov, samostatne zárobkovo činných osôb a dobrovoľne dôchodkovo poistených osôb do rezervného fondu solidarity o 4,5 % z vymeriavacieho základu, čím sa dosiahne zníženie nákladov zamestnávateľov
a vytvára sa väčší priestor na udržanie jestvujúcich pracovných miest i pre vznik nových pracovných miest. Prijatím návrhu sa vytvoria podmienky pre vytvorenie cca 60 000 nových pracovných miest.
Zároveň sa navrhuje znížiť poistné odvody aj zamestnancom. Znižujú sa poistné odvody na starobné poistenie poistencovi na každé nezaopatrené dieťa o jeden percentuálny bod. Rodiny týmto opatrením získajú zvýšenie svojho príjmu o cca 400 Sk na dieťa a mesiac, čo v čase hospodárskej krízy môže výrazne prispieť k zlepšeniu sociálnej situácie rodín s deťmi i k zvýšeniu domácej spotreby.
Navrhovaná právna úprava bude mať dopad na verejné financie. Bude znamenať na jednej strane zníženie príjmov Sociálnej poisťovne o cca 8,66 mld. Sk (287,6 mil. eur ) v roku 2009 a na druhej strane zvýšenie jej výdavkov o 0,66 mld. Sk (22,1 mil. eur ). V roku 2010 sa odhaduje výpadok príjmov na úrovni cca 13 mld. Sk (431,5 mil. eur ), a zvýšenie výdavkov o cca 1,0 mld. Sk ( 30,19 mil.eur ).
Navrhovaná právna úprava bude mať priaznivý vplyv na podnikateľské prostredie, na rast zamestnanosti, čo v konečnom dôsledku povedie k rastu príjmov aj štátneho rozpočtu aj Sociálnej poisťovne.
Návrh je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B) Osobitná časť
K Čl. I
K bodom 1 a 2
Pre poskytovanie predčasného starobného dôchodku (PSD) musia byť dnes splnené tri podmienky a to: dĺžka dôchodkového poistenia 15 rokov, počet chýbajúcich rokov (najviac dva) do dovŕšenia dôchodkového veku (DV) a PSD vyšší ako 1,2-násobok sumy životného minima (ŽM) u poistencov, ktorí nie sporiteľmi do II. dôchodkového piliera (DP), resp. 0,6-násobok sumy ŽM u poistencov, ktorí sporiteľmi do II. DP.
Navrhovaná úprava vypúšťa tretiu podmienku pre priznanie PSD pre poistencov, ktorí nie sporiteľmi v II. DP, ako aj pre poistencov, ktorí sporiteľmi v II. DP. Súčasne ponecháva v platnosti podmienku chýbajúcich 2 rokov do dovŕšenia DV. Občania v preddôchodkovom veku (vo veku okolo 60 rokov) ktorí stratia zamestnanie, sa môžu rozhodnúť buď pre evidovanie na úrade práce, sociálnych vecí a rodiny a poberanie dávky v nezamestnanosti, kde sa navrhuje predĺženie podpornej doby (doby poberania dávky) pre túto vekovú skupinu, alebo požiadať o PSD. Občanom s nižšími príjmami sa navrhovaným riešením poskytne možnosť mať stabilný príjem a to aj v prípade, ak nedosiahnu požadovanú hranicu príjmu 1,2- násobku, resp. 0,6-
násobku sumy ŽM. Keďže ŽM sa každoročne zvyšuje, sprísňuje sa aj kritérium pre odchod do PSD a klesá počet osôb, ktorým vzniká nárok na PSD.
K bodom 3 a 4
Navrhuje sa zmiernenie podmienky vzniku nároku na dávku v nezamestnanosti úpravou dĺžky obdobia poistenia v nezamestnanosti z najmenej troch rokov v posledných štyroch rokoch na najmenej dva roky v posledných troch rokoch. Skrátenie časového intervalu je opodstatnené z dôvodu, že vývoj na trhu práce núti poistencov častejšie meniť zamestnanie bez časovej náväznosti.
K bodu 5
Navrhuje sa upraviť dĺžku obdobia poberania dávky v nezamestnanosti v závislosti od veku poistenca. Pre poistencov do 55 rokov sa predlžuje poskytovanie dávky v nezamestnanosti zo šesť na desať mesiacov a pre poistencov po dovŕšení 55. roku veku sa predlžuje obdobie poskytovania dávky v nezamestnanosti zo šesť na dvanásť mesiacov, keďže osoby v staršom veku sa dokázateľne ťažšie uplatňujú na trhu práce a po strate zamestnania potrebujú dlhší preklenovací čas na nájdenie primeraného pracovného miesta.
Zároveň sa odstraňuje znevýhodnenie skupiny poistencov, zaradených do evidencie uchádzačov o zamestnanie po skončení výkonu činnosti zamestnanca v pracovnom pomere na dobu určitú a osôb dobrovoľne poistených v nezamestnanosti, pre ktoré je v súčasnosti dĺžka podporného obdobia štyri mesiace.
K bodom 6, 7 a 8
Navrhuje sa upraviť výšku dávky v nezamestnanosti v závislosti od dĺžky poberania dávky. Dávka v nezamestnanosti sa zvyšuje pre všetkých poistencov z 50 % na 60 % denného vymeriavacieho základu počas prvých troch mesiacov obdobia nezamestnanosti. Po uplynutí troch mesiacov sa dávka zníži na 50 % denného vymeriavacieho základu. Navrhované opatrenie zmierniť nepriaznivé dôsledky straty príjmu v prvých troch mesiacoch nezamestnanosti a zároveň motivovať nezamestnaného nájsť si prácu v období poberania relatívne vyššej dávky v nezamestnanosti.
Dôvody skrátenia časového intervalu z troch rokov na dva roky rovnaké, ako je uvedené k bodom 3 a 4 tohto návrhu.
Zároveň sa odstraňuje odlišný prístup ku skupinám poistencov, zaradených do evidencie uchádzačov o zamestnanie po skončení výkonu činnosti zamestnanca v pracovnom pomere na dobu určitú a skupine osôb dobrovoľne poistených v nezamestnanosti.
K bodu 9
Navrhuje sa zníženie poistných odvodov na starobné poistenie zamestnanému rodičovi na každé nezaopatrené dieťa o jeden percentuálny bod. Prvý priebežný dôchodkový pilier je závislý najmä od nových prispievateľov a tými najmä rodiny s deťmi. Návrh je výrazom medzigeneračnej solidarity a zároveň výrazom zásluhovosti a spravodlivosti v dôchodkovom systéme. Rodiny týmto opatrením získajú zvýšenie svojho príjmu o cca 400 Sk na dieťa a mesiac, čo v čase hospodárskej krízy môže výrazne prispieť k zvýšenie domácej spotreby.
K bodu 10
Navrhuje sa zníženie poistných odvodov zamestnávateľov, samostatne zárobkovo činných osôb a dobrovoľne dôchodkovo poistených osôb do rezervného fondu solidarity zo 4,75 % na 0,25 % z vymeriavacieho základu. Návrh znižuje náklady zamestnávateľov a vytvára priestor pre vznik nových pracovných miest, resp. zvýšenie zamestnanosti. Prijatím návrhu sa vytvoria podmienky pre vytvorenie cca 60 000 nových pracovných miest.
K bodu 11
Navrhuje sa, aby v prípadoch poistencov, ktorým nárok na dávku v nezamestnanosti vznikol pred 1. májom 2009, podmienky nároku na dávku v nezamestnanosti sa posudzovali a jej suma sa určila aj po 30. apríli 2009 podľa zákona účinného pred 1. májom 2009.
K Čl. II
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť dňom 1. mája 2009.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona:
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona:
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
3.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)Návrh zákona svojou problematikou nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v článku 70 Európskej dohody o pridružení a nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe. Nie je prioritou ani podľa Národného programu pre prijatie acquis communautaire, screeningu a Partnerstva pre vstup.
b)Bezpredmetné.
4. Problematika návrhu zákona:
b) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
c)nie je upravená v práve Európskej únie.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Bezpredmetné.
6. Gestor:
Bezpredmetné.
7. Účasť expertov pri príprave návrhu zákona:
Nezúčastnili sa.