1
D ô v o d o v á s p r á v a
Všeobecná správa
Postavenie FNM SR upravuje zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov. FNM SR postavenie inštitúcie sui generis, ktorá sa zapisuje do obchodného registra a vykonáva svoju činnosť vo verejnom záujme.
Samotný FNM SR na svojej internetovej stránke uvádza o zmysle svojej existencie a hlavnej činnosti nasledovné - Fond je právnickou osobou zriadenou v roku 1991 zákonom Slovenskej národnej rady č. 253/1991 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky vo veciach prevodov majetku štátu na iné osoby a o Fonde národného majetku Slovenskej republiky. Zmyslom jeho existencie a teda aj hlavnou činnosťou je prevod majetku štátu určeného na
privatizáciu na neštátne subjekty. Prevod privatizovaného majetku sa zabezpečuje podľa
zákona č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov na základe rozhodnutia o privatizácii, ktoré obsahuje konkrétne podmienky, rozsah a spôsob privatizácie.
Vláda SR vo svojom Programovom vyhlásení v časti Privatizácia jednoznačne vyhlásila, že nebude pokračovať v privatizácii a v doprivatizácii majetkovej účasti štátu v strategických podnikoch.
Napriek tomu, že vláda SR nielenže deklarovala, že nebude pokračovať v privatizácii a v doprivatizácii a aj v praxi toto realizuje, existencia FNM SR zostala aj po strate jeho opodstatnenosti zachovaná. Existencia FNM SR je pritom nákladná, a to najmä s ohľadom na rozsiahlu štruktúru orgánom a počet zamestnancov, ale aj vzhľadom na náklady a výdavky spojené s existenciou FNM SR a rozsiahlymi výdavkami na outsourcing najmä právnych a ekonomických služieb. Orgánmi fondu prezídium, výkonný výbor a dozorná rada. Prezídium FNM SR deväť členov, dozorná rada sedem členov a výkonný výbor, ktorý je štatutárnym orgánom FNM SR 11 členov. Jednotliví členovia výkonného výboru, okrem jeho predsedu, stoja na čele konkrétnych sekcií FNM SR, teda FNM SR sa okrem troch početných orgánov člení aj na desať sekcií.
Podľa čl. 8 Štatútu FNM SR - "Členovia orgánov fondu, ktorí nie zamestnancami fondu, majú za výkon funkcie nárok na odmenu mesačne do výšky platu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky. Prezidentovi prezídia sa takto určená odmena zvyšuje o 100 %, predsedovi dozornej rady o 50 % a podpredsedovi dozornej rady o 20 %. Návrh na výšku odmeny členov prezídia predkladá prezident prezídia na schválenie dozornej rade. Návrh na výšku odmeny členov dozornej rady predkladá predseda dozornej rady na schválenie prezídiu. Odmena členom orgánu môže byť znížená za neospravedlnenú neúčasť na riadnom zasadnutí orgánu alebo výkone funkcií. Členovia orgánov fondu majú popri odmene nárok na náhradu cestovných a ďalších nákladov spojených s výkonom ich funkcie v preukázanej výške.".
Právnym základom pre zrušenie FNM SR je ustanovenie § 40a zákona o veľkej privatizácii. Uvedené ustanovenie predpokladá, že o ukončení činnosti fondu, likvidácii fondu a o spôsobe použitia zostatku na účte fondu rozhodne Národná rada Slovenskej republiky zákonom“. Predložený návrh zákona neobsahuje ustanovenia o likvidácii FNM SR, pretože sa navrhuje delimitácia majetku FNM SR na štát.
Predložený návrh zákona bude mať pozitívny dopad na verejné financie, aj keď jeho skutočnú
2
výšku nie je možné presne kvantifikovať. Zrušením FNM SR dôjde aj k zániku jeho orgánov a nebude potrebné vyplácať odmeny členom prezídia a dozornej rady, ktorí poberajú odmeny vo výške ako je uvedené vyššie. Dôjde tiež k úspore vzhľadom na odbúranie potreby zabezpečovania existencie a činnosti FNM SR ako inštitúcie a v neposlednom rade dôjde k výraznej úspore aj ukončením rozsiahleho outsourcingu externých, najmä právnych a ekonomických, služieb. Predložený návrh zákona nebude mať dopad na rozpočty VÚC a obcí. Predložený návrh zákona nebude mať ekonomický dopad na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb. Predložený návrh zákona môže mať vplyv na zamestnanosť v prípade, že nie všetci zamestnanci zrušeného FNM SR zostanú po delimitácii zamestnaní na Ministerstve financií SR, ak ich ďalšie zamestnávanie nebude vzhľadom na rozsah činnosti potrebné. Predložený návrh zákona nebude mať vplyv na životné prostredie, ani na podnikateľské prostredie.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ostatnými zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: skupina poslancov
2.Názov návrhu zákona: Zákon o zrušení Fondu národného majetku Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o zrušení Fondu národného majetku Slovenskej republiky)
3.V práve Európskej únie je problematika návrhu zákona:
b) neupravená
4.Návrh zákona svojou problematikou:
c) nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení a svojou problematikou nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe.
5.Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika návrhu zákona: bezpredmetné
6.Vyjadrenie stupňa kompatibility s právnou normou Európskej únie: bezpredmetné
Osobitná časť
3
Čl. I
§ 1
Ustanovenie § 1 predloženého návrhu zákona obsahuje v súlade s § 40a zákona č. 91/1992 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov ustanovenie o zrušení FNM SR ku dňu nadobudnutia účinnosti predloženého návrhu zákona. Obsahuje tiež princíp, že majetok FNM SR prechádza na štát. Štát vstupuje ako univerzálny sukcesor do všetkých práv a povinností a právnych vzťahov po zrušenom FNM SR.
§ 2
Navrhuje sa, aby pôsobnosť FNM SR prešla na Ministerstvo financií SR, ktoré bude v mene štátu vystupovať vo všetkých právnych vzťahoch a pri správe majetku, ktorý prejde na štát po zrušenom FNM SR.
§ 3
Návrh zákona predpokladá, že ešte pred zrušením FNM SR bude medzi FNM SR a MF SR uzavretý osobitný protokol, ktorý upraví a vymedzí rozsah majetku, ktorý po FNM SR preberie štát a podrobnosti o tomto prechode.
§ 4
Navrhuje sa, aby finančné prostriedky, ktoré prejdú na štát po zrušenom FNM SR a finančné prostriedky, ktoré budú získané v budúcnosti z predaja privatizovaného majetku boli vedené Ministerstvom financií SR na osobitnom mimorozpočtovom účte.
§ 5
Vzhľadom na návrh na zrušenie FNM SR a s tým spojené zrušenie tých ustanovení zákona č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov, ktoré upravujú postavenie FNM SR (vrátane § 28), sa navrhuje úprava nakladania s majetkom, ktorý po zrušenom FNM SR prejde na štát do správy Ministerstva financií SR v tomto zákona v súlade s doterajšou úpravou.
§ 6
Nakladanie s majetkom, ktorý prejde na štát po zrušenom FNM SR a s finančnými prostriedkami na mimorozpočtovom účte by malo byť transparentné, a preto sa navrhuje, aby Ministerstvo financií SR predkladalo každý rok do 30. júna Národnej rade SR osobitnú správu o stave a použití majetku, ktorý spravuje po zrušenom FNM SR a o stave a použití finančných prostriedkov vedených Ministerstvom financií SR na mimorozpočtovom účte.
§ 7
4
Ustanovenie obsahuje generálne ustanovenie, v zmysle ktorého sa FNM SR v doterajších predpisoch chápe po nadobudnutí účinnosti predloženého návrhu zákona ako Ministerstvo financií SR
Čl. II
Keďže postavenie FNM SR dnes upravuje zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov, navrhuje sa vypustenie tých ustanovení, ktoré upravujú postavenie FNM SR. Ustanovenie o nakladaní s majetkom FNM SR je prevzaté do predloženého návrhu zákona ako § 5.
Čl. III
Doplnenie kompetenčného zákona je nevyhnutné vzhľadom na navrhované kompetencie Ministerstva financií SR po zrušení FNM DR.
Čl. IV
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. augusta 2009. Súčasne sa ale navrhuje, aby ustanovenie § 3, ktoré upravuje podpísanie protokolu medzi FNM SR a MF SR, nadobudlo účinnosť dňom vyhlásenia zákona. Sleduje sa tým to, aby protokol bol pripravený ešte pred zrušením FNM SR.