Dôvodová správa
A. Všeobecná časť:
V reakcií na hospodársku krízu sa navrhuje zníženie minimálneho vymeriavacieho základu pre platbu poistného na zdravotné poistenie pre samostatne zárobkovo činné osoby zo súčasnej úrovne minimálnej mzdy (resp. z úrovne 44,2 % priemernej mzdy platnej od 1. januára 2010) na úroveň životného minima. Toto opatrenie znížiť finančnú záťaž existujúcim živnostníkom a zároveň môže slúžiť na uľahčenie uplatnenia prepustených zamestnancov v oblasti drobného podnikania.
Ďalej sa navrhuje zaviesť odpočítateľnú položku z vymeriavacieho základu, ktorá zníži podnikateľským subjektom náklady na zamestnávanie v priemere o 3,5 eura (105 Sk) mesačne a zamestnancom zvýši ich čistú mesačnú mzdu v priemere o 1,4 eura (42 Sk). Odpočítateľná položka sa navrhuje zaviesť iba na prechodné obdobie do konca roka 2010, pričom Národná rada SR zaviaže vládu na reformu systému odvodov tak, aby sa do roku 2011 zjednotil nielen vymeriavací základ pre výpočet daní a odvodov, ale i zabezpečil ich spoločný výber.
Navrhovaná právna úprava bude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov, ktorý je vyčíslený v doložke vplyvov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi a inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA
finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
1. Odhad vplyvu na verejné financie a zamestnanosť
Navrhovaná právna úprava zakladá negatívny vplyv na verejné financie. Bude znamenať výpadok príjmov systému zdravotného poistenia o cca 63,8 mil. eur (1,92 mld. Sk) v roku 2009. V roku 2010 sa očakáva výpadok príjmov na úrovni cca 109,1 mil. eur (3,29 mld. Sk). V roku 2011 by sa príjmy zdravotného poistenia mali dostať opäť na pôvodnú odhadovanú úroveň, nakoľko prestane platiť prechodné obdobie na uplatnenie odpočítateľnej položky a rýchlejšie sa naštartuje rast zamestnanosti.
Navrhovaná právna úprava nebude mať negatívny vplyv na výdavky rozpočtov samosprávnych krajov alebo obcí.
Navrhovaná právna úprava bude mať pozitívny vplyv na zamestnanosť. Predpokladá sa, že z dôvodu zníženia nákladov na prácu na strane zamestnávateľov sa čiastočne zamedzí rušeniu ďalších pracovných miest a vytvoria sa predpoklady na tvorbu nových pracovných pozícií. Výrazným znížením odvodovej povinnosti pre živnostníkov sa očakáva, že mnoho prepustených zamestnancov si nájde uplatnenie ako drobní podnikatelia, ktorí dokážu úspešne pôsobiť na trhu vďaka nízkemu daňovému a odvodovému zaťaženiu.
2. Odhad vplyvu na obyvateľov
Navrhovaná právna úprava bude mať pozitívny vplyv na hospodárenie obyvateľov.
3. Odhad vplyvu na životné prostredie
Navrhovaná právna úprava nebude mať vplyv na životné prostredie.
4. Odhad vplyvu na podnikateľské prostredie
Navrhovaná právna úprava bude mať pozitívny vplyv na hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb. Zamestnávatelia vplyvom novely ušetria zdroje, ktoré v súčasnosti vyplácajú nad rámec hrubej mzdy svojich zamestnancov do systému zdravotného poistenia. Predpokladá sa, že vplyvom redukcie nákladov na prácu zamestnávatelia zachovajú vo svojich prevádzkach vyšší počet pracovných miest.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu:
skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
b)nie je upravená v práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Vzhľadom na to, že problematika návrhu právneho predpisu nie je v práve Európskych spoločenstiev a Európskej únie upravená, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6.
B. Osobitná časť:
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa zníženie výšky minimálneho vymeriavacieho základu pre poistencov podľa § 11 ods. 2 z úrovne 44,2 % priemernej mzdy na úroveň životného minima.
K bodu 2
Navrhuje sa zníženie výšky minimálneho vymeriavacieho základu pre samostatne zárobkovo činné osoby z úrovne 44,2 % priemernej mzdy na úroveň životného minima.
K bodom 3 a 5
Navrhuje sa zaviesť odpočítateľná položka z vymeriavacieho základu, a to vo výške 35 eur za kalendárny mesiac. Odpočítateľná položka sa nevzťahuje na platby za poistencov štátu. Toto opatrenie len dočasnú platnosť do konca roka 2010, pričom od roku 2011 sa počíta s komplexnou právnou úpravou zjednocujúcou základ pre výpočet dane z príjmu so základom pre výpočet poistného na sociálne a zdravotné poistenie.
K bodu 4
Navrhuje sa vypustiť § 29c, ktorý upravoval prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2010, ktoré sa týmto zákonom rušia.
.
K Čl. II
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a potrebnú legisvakanciu sa navrhuje, aby tento zákon nadobudol účinnosť 1. júna 2009.