D Ô V O D O V Á S P R Á V A
A. Všeobecná časť
Účelom návrhu zákona je zabezpečiť presun pôsobnosti obvodných úradov vo veciach poistenia motorových vozidiel na správy finančnej kontroly. Podľa zákona č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, obvodný úrad ukladá pokutu držiteľovi, vlastníkovi alebo prevádzkovateľovi motorového vozidla, ktorý neuzavrel poistnú zmluvu o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla.
Z hľadiska organizačného usporiadania verejnej správy uvedený platný právny stav nezohľadňuje odvetvový princíp výkonu štátnej správy na miestnej úrovni príslušným miestnym orgánom štátnej správy. Problematika v oblasti povinného zmluvného poistenia zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla nepatrí do pôsobnosti ministerstva vnútra, avšak napriek tejto skutočnosti citovaný zákon zveruje sankčnú právomoc obvodnému úradu. Podľa zákona č. 515/2003 Z. z. o krajských úradoch a obvodných úradoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, obvodný úrad ako miestny orgán štátnej správy vykonáva štátnu správu na úsekoch v odvetvovej pôsobnosti ministerstva vnútra. Vo veciach patriacich do odvetvovej pôsobnosti iných ústredných orgánov štátnej správy je výkon vecnej pôsobnosti obvodným úradom opodstatnený najmä vtedy, ak na príslušnom úseku štátnej správy nejestvuje miestny orgán štátnej správy, ktorý by takúto pôsobnosť vykonával.
S uvedeným princípom organizácie verejnej správy nekorešponduje teraz platný právny stav v predmetnej oblasti, a preto je žiaduce vykonať navrhovanú zmenu. Podľa zákona č. 440/2000 Z. z. o správach finančnej kontroly v znení neskorších predpisov, do pôsobnosti správy finančnej kontroly, ktorá je orgánom štátnej správy s vymedzenou územnou pôsobnosťou, patrí aj ukladanie pokút v rozsahu podľa osobitných predpisov 3 písm. i)]. Predložený návrh zákona v súlade s citovaným zákonom zveruje správe finančnej kontroly ukladanie pokuty právnickej osobe alebo fyzickej osobe, ak neuzavrie príslušnú poistnú zmluvu. Navrhovaným riešením sa zabezpečí výkon miestnej štátnej správy vo veciach poistenia motorových vozidiel miestnym orgánom štátnej správy, ktorý z hľadiska obsahu svojej činnosti k predmetnej problematike najbližšie. Výkon tejto pôsobnosti možno totiž zveriť len orgánu štátnej správy, a nie neštátnemu subjektu, a to vzhľadom na rozpočtové určenie výnosu z pokuty, ktorý je príjmom štátneho rozpočtu.
Presun inkriminovanej pôsobnosti z obvodného úradu na iný orgán požadujú aj prednostovia obvodných úradov.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj so záväzkami z medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predmet návrhu zákona (organizácia verejnej správy) sa netýka práva Európskych spoločenstiev a Európskej únie. Z tohto dôvodu sa tabuľka zhody nevypracúva.
2
B. Osobitná časť
Čl. I
K bodom 1 až 3
V ustanoveniach upravujúcich pokuty za neuzavretie zmluvy o povinnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla sa vymedzuje sankčná právomoc správe finančnej kontroly.
K bodu 4
Slovenská kancelária poisťovateľov bude oznamovať správe finančnej kontroly namiesto obvodného úradu, že na motorové vozidlo nie je uzavretá poistná zmluva.
K bodu 5
S ohľadom na zabezpečenie kontinuity správneho konania je potrebné v prechodnom ustanovení vyjadriť, že konanie o uložení pokuty začaté a neukončené obvodným úradom pred nadobudnutím účinnosti tejto novely zákona, dokončí obvodný úrad.
Čl. II
V nadväznosti na čl. I návrhu zákona sa z pôsobnosti obvodného úradu vyčleňuje problematika poistenia motorových vozidiel.
Čl. III
Navrhovaná účinnosť zákona zohľadňuje potrebnú dĺžku legislatívneho procesu a primeranú legisvakančnú dobu.