1
Tabuľka zhody
právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
Smernica (Rámcové rozhodnutie)
Právne predpisy Slovenskej republiky
Smernica Rady 85/337/EHS zo dňa 27. júna 1985 o posudzovaní vplyvov niektorých verejných a súkromných projektov na životné prostredie v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 15/ zv.01 S 248-256)
Návrh novely zákona NR SR č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov
1
2
3
4
5
6
7
8
Článok
(Č, O, V, P)
Text
Spôsob transpocie
Číslo
Článok
(Č, §, O, V, P)
Text slovenského právneho predpisu
Zhoda
Poznámky
Č:1,O:2
navrhovateľ“ znamená: žiadateľ o povolenie súkromného projektu alebo verejný orgán, ktorý je
N
Č:1, §3, P: f)
za písmeno e) vkladá nové písmeno f), ktoré znie:
„f) navrhovateľ je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá zamýšľa vykonávať činnosť, ktorá môže byť
Ú
2
Č:4,O: 2, 3 v spojení s prílohami II a III
iniciátorom projektu;
2. Pokiaľ článok 2 ods. 3 neustanovuje inak, členské štáty určia pre projekty uvedené v prílohe II na základe:
a) skúmania každého jednotlivého prípadu, alebo
b) prahov alebo kritérií stanovených členskými štátmi, či budú podliehať posúdeniu v súlade s článkami 5 až 10.
Členské štáty môžu rozhodnúť uplatňovať oba postupy uvedené v písm. a) a b).
3. Ak sa vykonáva skúmanie každého jednotlivého prípadu, alebo ak sú stanovené prahy
alebo kritériá pre potreby článku 2, vezmú sa do úvahy príslušné výberové kritéria uvedené v prílohe III.“
Príloha II obsahuje zoznam projektov v rôznych odvetviach a bod 13., ktorý znie: „Akákoľvek zmena alebo rozšírenie projektov uvedených v prílohe I alebo prílohe II už autorizovaných, vykonaných, alebo v procese vykonávania, ktoré môžu mať podstatný nepriaznivý
N
Č:1, § 18
predmetom posudzovania vplyvov podľa tohto zákona,“.
(1)Predmetom posudzovania vplyvov navrhované činnosti uvedené v prílohe č. 8.
(2) Zmena navrhovanej činnosti uvedenej v prílohe č. 8 je predmetom povinného posudzovania vplyvov, ak v jej dôsledku dôjde k dosiahnutiu alebo prekročeniu prahovej hodnoty uvedenej v prílohe č. 8 časti A.
(3) Zmena navrhovanej činnosti uvedenej v prílohe č. 8 je predmetom zisťovacieho konania podľa § 29, ak v jej dôsledku dôjde k dosiahnutiu niektorej z hodnôt uvedených v prílohe č. 8 časti B.
(4) Predmetom povinného posudzovania vplyvov je, okrem zmeny navrhovanej činnosti uvedenej v odseku 2, každá zmena navrhovanej činnosti uvedenej v prílohe č. 8 časti A, ak príslušný orgán vydá vyjadrenie, že takáto zmena môže mať podstatný nepriaznivý vplyv na životné prostredie.
(5) Predmetom zisťovacieho konania je, okrem zmeny navrhovanej činnosti uvedenej v odseku 3, každá zmena navrhovanej činnosti uvedenej v prílohe č. 8 časti B, ak príslušný orgán vydá vyjadrenie, že takáto zmena môže mať podstatný nepriaznivý vplyv na životné prostredie.
(6) Príslušný orgán vydá vyjadrenie podľa odsekov 4 a 5 do 15 dní od doručenia úplného oznámenia o zmene
Ú
3
vplyv na životné prostredie (zmena alebo rozšírenie neuvedené v prílohe I)
Príloha III obsahuje výberové kritérium uvedené v článku 4 ods. 3
navrhovanej činnosti, vypracovaného podľa prílohy č. 8a a do siedmich dní od vydania vyjadrenia zverejní vyjadrenie v komplexnom informačnom systéme posudzovania vplyvov na životné prostredie.
(7) Navrhovateľ je povinný doručiť oznámenie o zmene navrhovanej činnosti uvedenej v odsekoch 4 a 5 v písomnej forme a na elektronickom nosiči dát príslušnému orgánu pred začatím konania o povolení činnosti podľa osobitných predpisov.2)
(8) Príslušný orgán si môže vyžiadať od navrhovateľa doplňujúce informácie o zmene navrhovanej činnosti, ktoré nevyhnutné na vydanie vyjadrenia podľa odsekov 4 a 5.
(9) Oznámenie o zmene navrhovanej činnosti, ktoré nemá potrebné náležitosti podľa prílohy č. 8a, vráti príslušný orgán do siedmich dní od jeho doručenia, navrhovateľovi na doplnenie a určí rozsah jeho doplnenia.
(10) Ministerstvo v konaní podľa § 20 určí, či posudzovaniu vplyvov podlieha aj navrhovaná činnosť alebo jej zmena neuvedená v prílohe č. 8.
(11) Ministerstvo v konaní podľa § 20 určí, či posudzovaniu vplyvov podlieha aj navrhovaná činnosť alebo jej zmena, ktorá nedosahuje prahové hodnoty uvedené v prílohe č. 8.
(12) Navrhovateľ, zamýšľajúci v území chránenom podľa osobitných predpisov20) vykonávať činnosť, ktorá nie je
4
uvedená v prílohe č. 8, je povinný požiadať štátny orgán ochrany prírody a krajiny21) o odborné stanovisko, či sa táto činnosť považuje za zásah do územia, ktorý môže spôsobiť podstatné zmeny v biologickej rozmanitosti, štruktúre a funkcii ekosystémov. Ak štátny orgán ochrany prírody a krajiny vydá odborné stanovisko, že sa táto činnosť považuje za zásah do územia, ktorý môže spôsobiť podstatné zmeny v biologickej rozmanitosti, štruktúre a funkcii ekosystémov, tak táto činnosť podlieha posudzovaniu vplyvov podľa § 30 až 39.
(13) Ak viaceré navrhované činnosti v prevádzkovej alebo priestorovej súvislosti, možno vykonať ich posudzovanie vplyvov spoločne.
Č:7,O:1
1. Ak si je členský štát vedomý, že projekt pravdepodobne významný vplyv na životné prostredie iného členského štátu, alebo ak o to členský štát, ktorý bude pravdepodobne významne dotknutý, požiada, zašle členský štát na ktorého území sa projekt plánuje uskutočniť, dotknutému členskému štátu čo najskôr a nie neskôr ako informuje vlastnú verejnosť, okrem iného:
a)opis projektu, spolu so všetkými dostupnými informáciami o jeho možných
N
Č:1, § 41 O: 4
V § 41 sa vypúšťa odsek 4.
U
5
Č:9, O:1
cezhraničných vplyvoch;
b)informácie o povahe rozhodnutia, ktoré sa môže prijať,
a poskytne druhému členskému štátu primeraný čas, v ktorom uviesť, či si želá zúčastniť sa procesu
environmentálneho rozhodovania uvedeného v článku 2 ods. 2, a môže obsahovať informácie uvedené v odseku 2 tohto článku.
1. Ak sa rozhodlo o povolení alebo zamietnutí povolenia, príslušný orgán, alebo orgány o tom informujú verejnosť v súlade s vhodnými postupmi a sprístupnia verejnosti tieto informácie:
- obsah a podmienky rozhodnutia a akékoľvek podmienky s ním spojené,
- po preskúmaní záujmov a stanovísk dotknutej verejnosti, hlavné dôvody a zretele, na ktorých sa rozhodnutie zakladá, vrátane informácií o procese účasti verejnosti;
- opis, ak je to potrebné, hlavných opatrení na predchádzanie, zníženie, a ak je to možné, kompenzácie najvýznamnejších negatívnych účinkov.
N
Č:1, § 38 O:5
Č:1, §38 O:6
Povoľujúci orgán zašle rozhodnutie o povolení navrhovanej činnosti podľa osobitných predpisov, ktorému predchádzalo posudzovanie podľa tohto zákona, príslušnému orgánu a rezortnému orgánu.“
Povoľujúci orgán bezodkladne sprístupní35a) verejnosti obsah rozhodnutia a akékoľvek podmienky v ňom uvedené, hlavné dôvody, na ktorých sa rozhodnutie zakladá, vrátane informácií o účasti verejnosti a hlavné opatrenia na predchádzanie, zníženie a ak je to možné, kompenzácie závažných nepriaznivých vplyvov navrhovanej činnosti alebo jej zmeny.
Ú
6