1
Dôvodová správa
Všeobecná časť
1.Zhodnotenie súčasného stavu a dôvody vypracovania návrhu nového zákona
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) je predkladaný na základe formálneho oznámenia Komisie ES podľa čl. 226 Zmluvy ES - porušenie č.2007/2385 z 31. januára 2008 - nesprávna transpozícia smernice Rady 85/337/EHS z 27. júna 1985 o posudzovaní vplyvov niektorých verejných a súkromných projektov na životné prostredie v znení smernice Rady 97/11/ES a smernice Rady 2003/35/ES.
Súčasnú platnú právnu úpravu na úseku posudzovania vplyvov na životné prostredie upravuje zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých predpisov v znení neskorších predpisov.
S ohľadom na uvedené predkladateľ návrhu zákona Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky dôkladne preskúmalo jednotlivé výhrady Komisie Európskych spoločenstiev k zákonu č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a pristúpilo k novelizácii platného zákona č. 24/2006 Z. z.. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých predpisov v znení neskorších predpisov.
2.Princípy predkladaného návrhu zákona
Predmet úpravy
Oproti platnému zákonu č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov dochádza k niektorým zmenám v obsahu zákona, ktoré upresňujú ustanovenia zákona podľa článkov 4 ods. 2 a ods. 3 v spojení s prílohami II a III smernice 85/37/EHS o posudzovaní vplyvov určitých verejných a súkromných projektov na životné prostredie, v znení zmenenom a doplnenom smernicami 97/11/ES a 2003/35/ES.
Výkon štátnej správy
Návrh zákona obsahuje ustanovenia, v dôsledku ktorých sa predpokladá výrazný nárast práce pri výkone štátnej správy. Uvedená skutočnosť súvisí najmä s rozšírením rozsahu navrhovaných činností, ku ktorým bude potrebné vydať vyjadrenie, resp. rozhodnutie pre potreby posúdenia, či bude potrebné vykonať posudzovanie vplyvov na životné prostredie pri týchto činnostiach.
3. Vyhlásenie o súlade
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s Listinou základných ľudských práv a slobôd.
Návrh zákona je v súlade s medzinárodnými zmluvami, dohovormi a protokolmi, ktoré sú podrobne rozpracované v ďalej uvedených právnych predpisoch EÚ.
2
Návrh zákona je v súlade s príslušnými právnymi predpismi ES, ktorými sú :
-smernica Rady 85/337/EHS z 27. júna 1985 o posudzovaní vplyvov niektorých verejných a súkromných projektov na životné prostredie
-smernica Rady 97/11/ES z 3. marca 1997, ktorou sa dopĺňa Smernica Rady 85/337/EHS o posudzovaní vplyvov niektorých verejných a súkromných projektov na životné prostredie a
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2003/35/ES, ktorou sa zabezpečuje účasť verejnosti pri navrhovaní určitých plánov a programov týkajúcich sa životného prostredia.
Doložka
finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
1.Vplyvy na verejné financie
1.1. Odhad výdavkov
Celkové odhadnuté výdavky Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky vyplývajúce zo zavedenia právnej úpravy pre problematiku posudzovania vplyvov na životné prostredie súvisia so
a)zvýšenými výdavkami spojenými s personálnym posilnením:
-ministerstva 2 pracovné miesta, pre zabezpečenie riadenia a kontroly výkonu štátnej správy a iných povinností podľa tohto zákona,
-Slovenskej agentúry životného prostredia 1 pracovného miesta pre pokrytie činností súvisiacich s vybudovaním a riadením informačného systému EIA/SEA,
-obvodných úradov životného prostredia - 29 pracovných miest pre zabezpečenie výkonu štátnej správy,
pričom výdavky určené na mzdové zabezpečenie, vrátane poistného do poistných fondov,
b) zriaďovacími (jednorazovými) výdavkami a prevádzkovými výdavkami na zriadenie pracovných miest, týkajúcich sa technického vybavenia,
c)výdavkami Slovenskej agentúry životného prostredia súvisiacimi so zriadením a prevádzkou informačného systému EIA/SEA, vypracovaním a publikovaním metodických pokynov a informačných materiálov, školeniami štátnej správy a samosprávy a cezhraničnej spolupráce s Rakúskou republikou, Maďarskou republikou a Českou republikou, Poľskou republikou a Ukrajinou, vyplývajúcej z uplatňovania dohovoru ESPOO.
Pri stanovení predpokladaných výdavkov na školenia a semináre sa vychádzalo z predpokladu, že sa budú organizovať dvojdňové školenia a semináre pre pracovníkov štátnej správy (cca 70) a samosprávu (cca 70 osôb). Ide o preškolenie pracovníkov, ktorí budú zabezpečovať agendu v dôsledku navrhovanej právnej úpravy. Gestorom školení bude Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky a organizačne bude školenia a semináre zabezpečovať Slovenská agentúra životného prostredia. Finančný odhad organizačných záležitostí je odvodený z nákladov, ktoré boli na obdobný typ školení a seminárov vynaložené v predchádzajúcom období.
3
Predpokladané výdavky súvisiace s nadobudnutím účinnosti zákona:
1. ROZPOČTOVÉ ORGANIZÁCIE
(v eurách)
2009
2010
2011
Bežné výdavky (600)
471 812
486 281
511 609
z toho:
mzdy, platy, služobné príjmy a OOV (610)
287 758
296 389
305 318
v tom:
ústredný orgán (2 zamestnanci ŠS, platová trieda 9)
25 891
26 655
27 485
KÚŽP (29 zamestnancov ŠS pre OÚ ŽP, platová trieda 7)
261 867
269 734
277 833
poistné do poistných fondov (620)
100 571
103 588
106 709
tovary a služby (630)
83 483
86 304
99 582
z toho:
skener pre ÚO 1 ks
500
0
0
doplnenie a upgrade softwaru (ÚO a KÚŽP/OÚŽP)
0
0
13 278
skenery pre KÚŽP/OÚŽP
0
3 319
3 319
Kapitálové výdavky (700) - jednorazové zriaďovacie výdavky
68 048
13 278
0
v tom:
nákup výpočtovej techniky (hardware a software) 31 ks (pre ÚO a KÚŽP/OÚŽP)
51 450
0
0
komunikačný server pre ÚO 1 ks
16 597
0
0
multifunkčný výkonný skener pre ÚO 1 ks
0
13 278
0
Výdavky spolu
539 860
499 559
511 609
2. PRÍSPEVKOVÁ ORGANIZÁCIA SAŽP
Bežný transfer (640)
50 881
34 451
34 451
v tom:
mzdy (príspevok na 1 zamestnanca)
6 834
6 834
6 834
poistné do poistných fondov
2 390
2 390
2 390
kancelársky materiál
332
332
332
školenia, semináre (po 2 dni – organizácia, priestory, lektori)
11 950
11 950
11 950
metodické materiály (príprava a vydanie materiálov, CD nosiče, distribúcia)
995
995
995
bilaterálna cezhraničná spolupráca v súlade s ESPOO dohovorom
12 945
12 945
12 945
v tom:
rokovania v SR (priestory, materiály, technika, tlmočenie doprava, občerstvenie pre cca 25 účastníkov)
9 128
9 128
9 128
rokovania v zahraničí
3 817
3 817
3 817
úprava informačného systému EIA/SEA vyvolaná novelou
16 430
0
0
Poznámky:
1. v rozpočtových organizáciách bola pri 610 zohľadnená valorizácia 3 % ročne
2. výdavky SAŽP budú zaradené do PHÚ SAŽP, nebudeme žiadať zvýšenie výdavkov na roky 2009 až 2010
4
1.2. Odhad zdrojov krytia finančných výdavkov
Celkové odhadnuté osobné výdavky a súvisiace bežné prevádzkové výdavky a jednorazové zriaďovacie kapitálové výdavky budú zabezpečené v rámci záväzných ukazovateľov rozpočtu kapitoly Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky na rok 2009 a ďalšie roky, v súčasnosti predloženého na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky ako súčasť rozpočtu verejnej správy na roky 2009 až 2011.
2. Vplyvy na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
Návrh zákona môže mať v určitých prípadoch dopad na obyvateľov, podnikateľskú sféru a iné právnické osoby v závislosti od konkrétnych navrhovaných činností a ich zmien. Dopad môže spočívať v predĺžení časového horizontu prípravy navrhovaných činností a ich zmien a v prípade reálneho predpokladaného negatívneho vplyvu navrhovaných činností a ich zmien stanovením podmienok na ich zmiernenie alebo elimináciu.
Návrh zákona účinne prispeje k stransparentneniu procesov hodnotenia a posudzovania vplyvov na životné prostredie. Návrh zákona nebude mať priamy finančný vplyv na bežných obyvateľov.
3. Vplyvy na životné prostredie
Priamy vplyv na životné prostredie nebude žiadny. Uplatňovanie zákona v praxi prispeje k skvalitneniu procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie, rozšíri zapojenie verejnosti do tohto procesu a prispeje k ochrane životného prostredia.
4. Vplyvy na zamestnanosť
Predkladaný návrh zákona bude od roku 2009 vyžadovať zvýšenie počtu zamestnancov zabezpečujúcich úlohy v oblasti posudzovania vplyvov na životné prostredie na Ministerstve životného prostredia SR, na obvodných úradoch životného prostredia a na Slovenskej agentúre životného prostredia. (spolu 32 zamestnancov).
Požiadavka navýšiť počet pracovných miest na odbore hodnotenia a posudzovania vplyvov na životné prostredie (2), na obvodných úradoch životného prostredia (celkom 29) ako aj na Slovenskej agentúre životného prostredia (1) vychádza z dôkladnej transpozície smernice Európskej komisie na posudzovanie vplyvov na životné prostredie, ktorá sprísňuje kritéria na posudzovanie navrhovaných činností a požaduje, aby sa posudzoval vplyv každej zmeny navrhovanej činnosti na životné prostredie. To znamená, že v doposiaľ jasných prípadoch, kedy zmena nedosahovala 25%, prípadne pri splnení ďalších kritérií podľa § 18 ods. 2) zákona, nebolo potrebné navrhovanú činnosť posudzovať, tak pri uplatňovaní novelizovaného zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bude potrebné u každej zmeny posúdiť, či zmena bude mať vplyv na životné prostredie. Predpokladáme, že nárast pracovnej agendy bude predstavovať 30%: K ďalšiemu výraznému nárastu agendy dôjde v oblasti vydávania vyjadrení pri posudzovaní strategických dokumentov, ku ktorým
5
okrem iného patria aj územné plány obcí a ich zmeny a doplnky pri cezhraničnom posudzovaní vplyvov.
Hlavnou náplňou činnosti novovytvorených štátnozamestnaneckých miest na odbore hodnotenia a posudzovania vplyvov na životné prostredie bude:
-Zabezpečenie úloh v oblasti posudzovania vplyvov strategických dokumentov, plánov a koncepcií na životné prostredie,
-zabezpečenie úloh v oblasti cezhraničného posudzovania vplyvov strategických dokumentov, plánov a koncepcií na životné prostredie,
-príprava rozhodnutí v správnom konaní,
-príprava záverečných stanovísk,
-príprava návrhov právnych predpisov, koncepcií, plánov a programov v oblasti strategického posudzovania,
-realizácia nových činností vyplývajúcich z novelizácie zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie.
Hlavnou náplňou činnosti novovytvorených štátnozamestnaneckých miest na obvodných úradoch životného prostredia bude:
-posudzovanie strategických dokumentov a vydávanie záverečných stanovísk z posúdenia strategických dokumentov s dosahom na svoj územný obvod,
-zisťovacie konanie strategických dokumentov a navrhovaných činností s dosahom na svoj územný obvod a rozhoduje o tom, či sa strategický dokument a navrhovaná činnosť budú posudzovať,
-určenie rozsahu hodnotenia, jeho časového harmonogramu a zabezpečovanie posudzovania strategických dokumentov a navrhovaných činností, ak takáto povinnosť vyplynie zo zisťovacieho konania,
-poskytovanie informácií o posudzovaní vplyvov do komplexného informačného systému posudzovania vplyvov na životné prostredie ,
-zabezpečenie uchovávania dokumentácie z procesu posudzovania po jeho ukončení a na požiadanie z nej poskytuje informácie
-určenie spracovateľov odborných posudkov k strategickým dokumentom a k navrhovanej činnosti,
-vydávanie stanovísk k projektom žiadateľov o finančné príspevky z fondov EÚ.
Hlavnou náplňou činnosti novovytvoreného zamestnaneckého miesta na Slovenskej agentúre životného prostredia bude činnosť súvisiaca s :
prevádzkou informačného systému EIA/SEA,
vypracovaním a publikovaním metodických pokynov a informačných materiálov,
prípravou školení štátnej správy a samosprávy
podpornou činnosťou pri cezhraničnej spolupráce s Rakúskou republikou, Maďarskou republikou a Českou republikou, Poľskou republikou a Ukrajinou, vyplývajúcej z uplatňovania dohovoru ESPOO.
Z uvedených dôvodov je nevyhnutné navýšiť počet štátnozamestnaneckých miest o dve miesta pre Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, odbor hodnotenia a posudzovania vplyvov na životné prostredie a 29 miest na obvodných úradoch životného prostredia, ktoré sa významnou mierou podieľajú na činnostiach, upravených novelou zákona., u ktorých sa predpokladá najväčší nárast agendy a o jedno miesto na Slovenskej agentúre životného prostredia. Náplň činnosti u obidvoch štátnozamestnaneckých miest na
6
Ministerstve životného prostredia Slovenskej republiky odpovedá 9. platovej triede pozícii štátny radca a na obvodných úradoch životného prostredia 7 platovej triede odborný radca.
Navrhované navýšenie 29 miest na Obvodných úradoch životného prostredia v porovnaní s celkovým počtom 71 Obvodných úradov životného prostredia a detašovaných pracovísk vzišiel z analýzy doterajšieho výkonu štátnej správy v oblasti posudzovania vplyvov na životné prostredie na Obvodných úradoch životného prostredia a je minimálnou hranicou požadovaných kapacít s ohľadom na vzrastajúci trend procesov posudzovania s nerovnomerným plošným rozsahom, ktorý sa do budúcnosti nedá presne špecifikovať.
5. Vplyvy na podnikateľské prostredie
Návrh zákona je plne v súlade s princípmi trvalo udržateľného rozvoja, ktorý sa opiera okrem ekonomického a sociálneho piliera aj o pilier environmentálny. Návrh zákona podporuje v podnikateľskom prostredí zodpovednejší prístup k príprave investičných zámerov z hľadiska jednotlivých zložiek životného prostredia. Skvalitnením procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie sa vytvoria predpoklady pre zvýšenie kvality životného prostredia a pre zníženie negatívnych vplyvov na zdravie ľudí, vodu, ovzdušie, pôdu, faunu a flóru, na krajinu a chránené oblasti prírody.
Doložka zlučiteľnosti
právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskych spoločenstiev:
-primárnom: v Zmluve o založení Európskeho spoločenstva v platnom znení – v Hlave XIX (Životné prostredie)
-sekundárnom: v smernici Rady 85/337/EHS z 27. júna 1985 o posudzovaní vplyvov niektorých verejných a súkromných projektov na životné prostredie a
smernici Rady 97/11/ES z 3. marca 1997, ktorou sa dopĺňa smernica Rady 85/337/EHS o posudzovaní vplyvov niektorých verejných a súkromných projektov na životné prostredie a
v smernici Európskeho parlamentu a Rady 2003/35/ES, ktorou sa zabezpečuje účasť verejnosti pri navrhovaní určitých plánov a programov týkajúcich sa životného prostredia,
b)nie je upravená v práve Európskej únie,
c)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev, ide napr. o judikáty C -396/92, C -72/95, C -81/ 96, C – 287/ 98.
7
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo rámcového rozhodnutia podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za prebratie smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia z nich vyplývajúca - lehota na prebratie smerníc Európskeho parlamentu a Rady bola splnená prijatím zákona 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov k 1. februáru 2006
b)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev podľa čl. 226 228 Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev v platnom znení - proti Slovenskej republike je začaté konanie o porušení Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev. Komisia Európskych spoločenstiev zaslala Slovenskej republike formálne oznámenie č. 2007/2385 z 31. januára 2008 podľa článku 226 Zmluvy ES a upozornila v ňom na potrebu dôslednej transpozície smerníc v oblasti posudzovania vplyvov na životné prostredie. Podľa formálneho oznámenia Komisie Európskych spoločenstiev niektoré ustanovenia smernice (články 4 ods. 2 a 3 v spojení s prílohami II a III, článok 7, článok 9 ods. 1) a 2) nie transponované úplne alebo správne.
c)informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice alebo rámcové rozhodnutia prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, rozsah prebratia: úplný
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev alebo právom Európskej únie:
Úplný.
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky.
Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Uvedená zmena v § 3 je potrebná vzhľadom na jednoznačné vymedzenie často používaného pojmu navrhovateľ.
K bodu 2
Účelom navrhovanej zmeny v § 18 je zabezpečenie posudzovania všetkých činností vrátane ich zmien, ktoré by mohli mať samostatne alebo v súčinnosti s inými činnosťami v záujmovom území negatívny vplyv na životné prostredie. Navrhované znenie dáva možnosť podrobiť procesu posudzovania aj tie činnosti a ich zmeny, ktoré nie explicitne vymenované v prílohe č. 8 zákona a to: činnosti alebo ich zmeny neuvedené v prílohe č. 8 ako aj činnosti a ich zmeny, ktoré neobsahujú prahové hodnoty uvedené v prílohe č. 8.
8
K bodu 3
Ide o legislatívno-technickú úpravu vnútorného odkazu.
K bodu 4
Ustanovenie § 21 sa vypúšťa vzhľadom na nové znenie § 18, ktoré pokrýva všetky činnosti a ich zmeny, ktoré môžu byť predmetom posudzovania vplyvov. Ustanovenie § 21 sa stalo duplicitným.
K bodu 5
V § 29 ods. 1 ide o legislatívno-technickú úpravu vnútorného odkazu.
K bodu 6
V §30 ods.1 a 2 ide o legislatívno-technickú úpravu vnútorného odkazu.
K bodu7
V § 30 ods. 2 písm. c) ide o legislatívno-technickú úpravu vnútorného odkazu.
K bodom 8 a 9
Zmeny v § 38 ods. 5 a 6 upresňujú kroky povoľujúceho orgánu pri informovaní príslušného a rezortného orgánu a verejnosti o povolení navrhovanej činnosti.
K bodu 10
Ide o podmienku vzájomnosti a rovnocennosti, ktorá bola zavedená pre prípad krajín, ktoré nie členmi Európskej únie. Vzhľadom na to, že smernica žiadne ďalšie podmienky pri posudzovaní vplyvov na životné prostredie presahujúcich štátne hranice nepripúšťa, navrhujeme z § 41 vypustiť odsek 4.
K bodu 11
Zmena § 54 ods. 2 v kompetenciách ministerstva v písmene e) odôvodňuje nová právna úprava ustanovení § 18, pričom kompetencie pri posudzovaní vplyvov činností navrhnuté podľa charakteru a rozsahu činnosti; písmeno f) rieši prípady, kedy navrhovaná činnosť podľa § 18 ods. 5 zasahuje do územia viacerých krajov v takých prípadoch určí príslušný orgán ministerstvo životného prostredia.
Zároveň ide o legislatívno-technickú úpravu vnútorného odkazu.
K bodom 12 a 13
V § 54 ods. 2 písm. g) a s) ide o legislatívno-technickú úpravu vnútorného odkazu.
K bodu 14
V § 55 sa rozširuje kompetencia krajského úradu životného prostredia o zabezpečovanie posudzovania navrhovaných činností podľa § 18 ods. 12 zákona.
K bodu 15
Zmena v § 55 rozširuje kompetenciu krajského úradu životného prostredia v prípadoch, ak navrhovaná činnosť presiahne územie viacerých obvodov alebo presiahne hranice dvoch krajov alebo zasahuje do územia, v ktorom môže spôsobiť podstatné zmeny v biologickej rozmanitosti, štruktúre a funkcii ekosystémov.
K bodu 16
9
Zmena v § 55 rozširuje kompetenciu krajského úradu životného prostredia o vydávanie vyjadrení podľa § 18 ods. 5.
K bodu 17
Podľa § 56 sa obvodný úrad životného prostredia stáva všeobecne príslušným orgánom na vydávanie vyjadrení podľa § 18 ods. 5, okrem prípadov, ak navrhovaná činnosť prekročí územie viacerých krajov.
K bodu 18
Vzhľadom na rozšírenie rozsahu navrhovaných činností, pri ktorých je potrebné vykonať posudzovanie vplyvov na životné prostredie, je potrebné prechodným ustanovením upraviť právne vzťahy, týkajúce sa konaní o povolení činností, ktoré sa začali pred navrhovanou účinnosťou novely.
K bodu 19
Dopĺňa sa príloha 8a, v ktorej sa upravuje oznámenie o zmene činnosti. Príloha 8a sa vzťahuje k navrhovaným činnostiam, uvedeným v § 18 ods. 4 a 5. Podľa § 18 ods. 6 a 7 navrhovateľ je povinný vyplnené oznámenie doručiť príslušnému orgánu, ktorý na základe oznámenia vydá vyjadrenie, či daná činnosť môže mať podstatný nepriaznivý vplyv na životné prostredie.
K Čl. II
Navrhuje sa dátum nadobudnutia účinnosti na 1. jún 2009.
Bratislava 4. februára 2009
Robert Fico
predseda vlády Slovenskej republiky
Ján Chrbet
minister životného prostredia Slovenskej republiky