Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a doplnení niektorých zákonov sa predkladá v súlade so závermi Rady pre hospodársku krízu.
Vzhľadom ku skutočnosti, že finančná kríza sa zásadným spôsobom negatívne prejavuje na reálnej ekonomike a smeruje k poklesu ekonomického rastu a následnom zvýšení nezamestnanosti, hľadajú sa všetky dostupné nástroje, ktoré by jej vplyv na hĺbku a trvanie spomalili.
Aktuálna ekonomická situácia si preto vyžaduje aktivizáciu viacerých opatrení, ktoré môžu priamo ovplyvniť a udržať ekonomický rast na Slovensku. Opatrenia sa týkajú prioritne zvýhodnenia podmienok na poskytnutie investičných stimulov pre širší okruh podnikateľov, ktoré prispejú k zvýšeniu možnosti počtu žiadateľov oprávnených požiadať o investičnú
pomoc a zároveň k motivácii etablovať sa, investovať, rozširovať sa a zamestnávať na
Slovensku.
Predložený návrh novelizácie zákona obsahuje legislatívne návrhy spracované na základe balíčka opatrení, ktoré boli prijaté na rokovaniach Rady pre hospodársku krízu dňa 2. februára 2009 a dňa 6. februára 2009.
Navrhované legislatívne opatrenia v súlade s Návrhom opatrení vlády Slovenskej republiky na prekonanie dopadov globálnej finančnej krízy (uznesenie vlády Slovenskej republiky č. 808 zo dňa 6. novembra 2008) a Aktualizáciou opatrení vlády Slovenskej republiky na prekonanie dopadov globálnej finančnej krízy (uznesenie vlády Slovenskej republiky č. 969 zo dňa 17. 12. 2008) v oblasti politiky trhu práce.
Predkladaným návrhom zákona sa navrhujú nasledovné opatrenia na podporu realizácie nových investičných projektov:
-znížením minimálnej výšky investície na obstaranie dlhodobého hmotného majetku a dlhodobého nehmotného majetku podporiť aj tzv. menšie projekty v oblasti priemyselnej výroby na polovicu,
-znížením minimálnej výšky investície na obstaranie dlhodobého hmotného majetku a dlhodobého nehmotného majetku na projekty v oblasti podpory rozvoja cestovného ruchu na 9 960 000 eur, resp. na 4 980 000 eur,
-zníženie obstarania nových výrobných a technologických zariadení, ktoré určené na výrobné účely na hodnotu najmenej 40 % z celkovej hodnoty obstaraného dlhodobého hmotného a dlhodobého nehmotného majetku u odvetví priemyselnej výroby a na hodnotu najmenej 20 % v odvetví cestovného ruchu z celkovej hodnoty obstaraného dlhodobého hmotného a dlhodobého nehmotného majetku. Uvedené oparenie nám umožní podporiť aj menej sofistikované investičné projekty, v ktorých je rozhodujúcim činiteľom pracovná sila.
Navrhovaná úprava umožní započítavanie nových strojných a technologických zariadení obstaraných od majetkovo a personálne prepojených spoločností do oprávnených nákladov za predpokladu, že budú obstarané za trhovú cenu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, s právom Európskych spoločenstiev a s právom Európskej únie.
Predkladaný návrh zákona si vyžaduje zvýšené nároky na rozpočet verejnej správy na roky 2009 a 2010. Podrobná kvantifikácia dopadov je uvedená v doložke o posúdení vplyvov.
2
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov
na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
1. Odhad dopadov na verejné financie:
Prijatie navrhovaných zmien zákona 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov bude mať nasledovný dopad na verejné financie:
Rok 2009
Rok 2010
Rok 2011
Celkom
€ 13 277 568
€ 23 235 743
€ 0,00
€ 36 513 311
2. Odhad dopadov na obyvateľstvo, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb:
Materiál nemá dopad na obyvateľstvo, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
3.Odhad dopadov na životné prostredie:
Realizácia materiálu nebude mať negatívny vplyv na životné prostredie.
4.Odhad dopadov na zamestnanosť:
Materiál bude mať pozitívny dopad na zamestnanosť a predpokladá sa, že podporením realizácie investičných zámerov sa vytvorí 3800 nových pracovných miest.
5.Odhad dopadov na podnikateľské prostredie:
Materiál pozitívny dopad na podnikateľské prostredie a predpokladá sa, že v období od apríla 2009 do konca roka 2010 bude podporených viac než 40 investičných projektov.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ zákona: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplní niektorých zákonov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskych spoločenstiev
- v primárnom práve:
-čl. 87 ods. 1 Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva v platnom znení vymedzuje zákaz poskytovania podpory štátom alebo akoukoľvek formou zo štátnych prostriedkov, ak narúša súťaž alebo hrozí narušením súťaže tým, že znevýhodňuje určité podniky alebo výrobu určitých druhov tovaru; táto je, pokiaľ to ovplyvňuje trh medzi členskými štátmi, nezlučiteľná so spoločným trhom,
-čl. 87 ods. 3 písm. a) Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva v platnom znení, vymedzujúci za zlučiteľnú so spoločným trhom podporu na pomoc hospodárskemu rozvoju oblasti s mimoriadne nízkou životnou úrovňou alebo s mimoriadne vysokou nezamestnanosťou,
-čl. 88 Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva v platnom znení ustanovuje základné princípy v oblasti monitorovania a oznamovania štátnej pomoci,
-čl. 89 Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva v platnom znení ustanovuje možnosť Rady vydať nariadenia na uplatnenie čl. 87 a 88, najmä stanoviť podmienky uplatnenia čl. 83 ods. 3, ako aj uviesť druhy podpory, ktoré sú vyňaté z tohto konania,
- v sekundárnom práve:
-Nariadenie Komisie (ES) č. 1998/2006 z 15. decembra 2006 o uplatňovaní článkov 87 a 88 Zmluvy na pomoc de minimis (Ú. v. EÚ L 379, 28.12.2006),
-Nariadenie Komisie (ES) č. 800/2008 zo 6. augusta 2008 o vyhlásení určitých kategórií pomoci za zlučiteľné so spoločným trhom podľa článkov 87 a 88 zmluvy (Všeobecné nariadenie o skupinových výnimkách) (Ú. v. L 214, 9.8.2008),
b)nie je upravená v práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo rámcového rozhodnutia podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za prebratie smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov
4
alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia z nich vyplývajúca:
Bezpredmetné
b)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev podľa čl. 226 228 Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev v platnom znení:
V danej oblasti nebolo začaté konanie proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev podľa čl. 226 228 Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev v platnom znení.
c) informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice alebo rámcové rozhodnutia už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia:
Keďže sa návrh zákona týka výlučne sekundárneho práva nariadení a rozhodnutí Rady a nariadení Komisie, ktoré priamo uplatniteľné vo všetkých členských štátoch (podľa čl. 249 Zmluvy o ES v platnom znení), vyjadrovať sa k tomuto bodu je bezpredmetné.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie: úplný
6.Gestor: Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
5
Osobitná časť
K Čl. I
K bodom 1. až 5. a 7. a 8.
Zákon o investičnej pomoci v kontexte komunitárneho práva bol považovaný za ucelený národný program poskytovania štátnej pomoci v regiónoch, kde je možné poskytnúť štátnu pomoc.
Zákon o investičnej pomoci spĺňa definičné znaky transparentnej schémy regionálnej investičnej pomoci v zmysle čl. 2 bod 1 písm. i) Nariadenia komisie (ES) č. 1628/2006 z 24. októbra 2006 o uplatňovaní článkov 87 a 88 zmluvy na národnú regionálnu investičnú pomoc.
Nariadenia komisie (ES) č. 1628/2006 z 24. októbra 2006 o uplatňovaní článkov 87 a 88 zmluvy na národnú regionálnu investičnú pomoc bolo zrušené.
Dňa 9. 8. 2008 nadobudlo účinnosť Nariadenie Komisie (ES) č. 800/2008 zo 6. augusta 2008 o vyhlásení určitých kategórií pomoci za zlučiteľné so spoločným trhom podľa článkov 87 a 88 zmluvy (Všeobecné nariadenie o skupinových výnimkách) (Ú. v. EÚ L 214, 9.8.2008).
Jednou z podmienok na to, aby zákon o investičnej pomoci spĺňal definičné znaky transparentnej schémy regionálnej investičnej pomoci, musí byť uvedený odkaz na nariadenie s uvedením jeho názvu a odkazu na jeho uverejnenie v Úradnom vestníku Európskej únie.
K bodu 6.
Navrhovanou zmenou sa sleduje odstránenie obmedzenia vybraných technologických zariadení, ktoré môžu byť podporené formou investičnej pomoci vzhľadom na špecifickosť poskytovaných služieb v sektore cestovného ruchu.
K bodu 9.
Ide o nápravu zrejmej chyby v zákone o investičnej pomoci, pretože kontrolu použitia investičnej pomoci uvedenej v § 2 ods. 1 písm. c) zákona o investičnej pomoci nemôže vykonávať príslušný správca dane.
K bodu 10.
V záujme zjednodušenia poskytnutia investičnej pomoci sa navrhuje vypustenie ustanovenia, ktoré obmedzovalo možnosť požiadať o poskytnutie investičnej pomoci na ďalší nový investičný zámer zo strany toho istého žiadateľa po skončení investičného zámeru a vyčerpaní investičnej pomoci. Žiadateľ môže požiadať o poskytnutie investičnej pomoci na nový investičný zámer iba za podmienok, že realizuje pôvodný investičný zámer v súlade s podmienkami uvedenými v rozhodnutí o poskytnutí investičnej pomoci pôvodného investičného zámeru.
6
K bodu 11.
V ustanovení § 20a navrhnuté prechodné ustanovenia súvisiace s úpravou tých podmienok, ktoré musí spĺňať investičný zámer žiadateľa.
Navrhovanou úpravou sa vytvorí priestor na možnosť uchádzať sa o investičnú pomoc širšiemu počtu podnikateľských subjektov, a to aj spomedzi malých a stredných podnikov. Zvýši sa pravdepodobnosť získania investičnej pomoci a súčasne sa zabezpečia nové pracovné miesta.
Cieľovou skupinou sú predovšetkým etablovaní domáci investori.
Navrhovaným prechodným ustanovením sa zakladajú predpoklady na iniciovanie existujúcich podnikov k rozširovaniu; diverzifikácii výroby podniku na nové, dodatočné výrobky (služby), resp. zásadnej zmeny výrobného programu.
Zároveň sa zabezpečuje, aby sa podnikateľské subjekty aktívne zapájali do riešenia lokálnej zamestnanosti a tým sa spolupodieľali na zmierňovaní dopadov globálnej finančnej a hospodárskej krízy.
Navrhovaná úprava umožní započítanie nových strojných a technologických zariadení obstaraných od majetkovo alebo personálne prepojených spoločností do oprávnených nákladov za predpokladu, že budú obstarané za trhovú cenu a že sa jedná o jedinečné alebo špecifické zariadenie, vyvinuté iba v rámci skupiny.
K Čl. II
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje od 1. apríla 2009 a súčasne sa navrhuje, aby ustanovenie § 20a stratilo účinnosť 31. decembra 2010.
Bratislava 9. februára 2009
Robert Fico, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Ľubomír Jahnátek, v. r.
minister hospodárstva Slovenskej republiky