Dôvodová správa
I. Všeobecná časť
Energetické problémy súvisiace so zastavením dodávok plynu z Ruskej federácie od začiatku roku 2009 majú nielen dramatické dopady, ale opätovne zdôraznili dôležitosť témy energetickej bezpečnosti a najmä jednostrannej energetickej závislosti obyvateľstva a ekonomiky Slovenska na dodávkach energetických surovín z Ruskej federácie. krízová situácia poukázala na dôležitosť investovania do alternatívnych zdrojov energií. Samosprávy a domácnosti, ktoré investovali do alternatívnych energií práve v súčasnej situácii majú podstatne menší dôvod na obavy z predlžujúcich sa problémov s chýbajúcimi dodávkami plynu. Samozrejme je zrejmé, že neexistuje jedno jednoduché riešenie, avšak podpora alternatívnych energií je určite jednou z dôležitých oblastí, na ktoré sa musíme zamerať.
Novela zákona o bankách reaguje na súčasnú energetickú výzvu využitím zavedeného a osvedčeného nástroja účelovej štátnej podpory hypotekárnych úverov (tzv. bonifikáciou). Zavedením štátneho príspevku na obnoviteľné zdroje energie by občania pri výstavbe, kúpe alebo rekonštrukcii svojich domov získali prístup k výhodnejším hypotékam pokiaľ sa rozhodnú zabezpečiť svoje bývanie alternatívnym zdrojom energie (napr. biomasa, geotermálna energia, solárna energia). V praxi by pritom alternatívny zdroj energie mohol slúžiť na zabezpečenie kúrenia, výroby elektriny, teplej vody, a pod., či v novostavbe alebo pri rekonštrukcii existujúcej nehnuteľnosti.
Popri ostatných opatreniach, ktorými štát v súčasnosti podporuje rozvoj alternatívnych energií prostredníctvom aktivít Ministerstva hospodárstva, Ministerstva životného prostredia, Environmentálneho fondu či štrukturálnych fondov, by práve priama podpora domácností mohla poskytnúť dôležitý impulz pri znižovaní energetickej závislosti slovenských domácností na dodávkach plynu a elektriny.
Zavedenie štátneho príspevku na obnoviteľné zdroje energie zároveň využíva zavedený mechanizmus bonifikáciu hypotekárnych úverov poskytovaných súkromnými bankami. Tento nástroj sa osvedčil v praxi a predstavuje relatívne jednoduchý spôsob poskytovania štátnej podpory bez neprimeraných nárokov na byrokraciu. Režim posudzovania nároku na štátny príspevok na obnoviteľné zdroje energie by bol obdobný ako pri posudzovaní nároku na štátny príspevok pre mladých, pričom podrobnosti preukazovania zabezpečenia alternatívneho zdroja energie vo financovanej nehnuteľnosti by upravil všeobecne záväzný právny predpis.
Cieľom návrhu je podporiť občanov, ktorí sa rozhodnú zabezpečiť svoje bývanie alternatívnymi zdrojmi energie bez zavádzania komplikovaných dotačných mechanizmov, v rámci ktorých by mohlo dôjsť k vytvoreniu netransparentného prostredia v rámci nakladania z verejnými prostriedkami.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi a inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Vopred nie je možné presne určiť objem finančných prostriedkov, ktoré si bonifikácia hypotekárnych úverov štátnym príspevkom na obnoviteľné zdroje energie vyžiada. Obdobne ako pri štátnom príspevku pre mladých však návrh počíta s určením miery bonifikácie v návrhu štátneho rozpočtu, ktoré umožní zodpovedne stanoviť mieru bonifikácie a náklady, ktoré z nej vyplynú pre výdavky štátneho rozpočtu.
II. Osobitná časť
K čl. I
Bod 1
V súvislosti sa zavedením štátneho príspevku na obnoviteľné zdroje energie sa rozširuje informačná povinnosť bánk aj o povinnosť informovať o percentuálnej výške štátneho príspevku na obnoviteľné zdroje energie.
Bod 2
Zavádza sa štátny príspevok na obnoviteľné zdroje energie vyplácaný zo štátneho rozpočtu ako percento, o ktoré štát znižuje výšku úrokovej sadzby hypotekárneho úveru. Výšku štátneho príspevku každoročne určí zákon o štátnom rozpočte.
Nárok na štátny príspevok na obnoviteľné zdroje energie vzniká pri financovaní nadobudnutia, výstavby alebo údržby nehnuteľnosti, ktorá využíva aspoň jeden z uvedených obnoviteľných zdrojov energie. Zoznam obnoviteľných zdrojov pritom vyplýva z návrhu zákona o podpore obnoviteľných zdrojov energie a kombinovanej výroby elektriny a tepla a o zmene a doplnení niektorých zákonov z dielne Ministerstva hospodárstva SR, ktorý je v súčasnosti v legislatívnom procese. Nárok na príspevok vzniká pri hypotékach, o ktoré klient požiadal od 1. mája 2009, aby napriek neskoršej účinnosti boli domácnosti v lete motivované investovať do alternatívnych zdrojov energie.
Navrhuje sa obdobne ako pri štátnom príspevku pre mladých, aby sa príspevok poskytoval po dobu piatich rokov z maximálnej výšky 50 000 eur. Zároveň sa určujú podmienky vypočítania príspevku.
Obdobne ako pri štátnom príspevku pre mladých sa určujú podmienky čerpania štátneho príspevku na obnoviteľné zdroje energie ako aj podmienky prerušenia či zániku nároku. Všeobecne záväzný právny predpis vydaný ministerstvom určí spôsob a podrobnosti preukázania nároku na príspevok.
Nárok na štátny príspevok na obnoviteľné zdroje energie nevylučuje nárok na štátny príspevok pre mladých, čo umožní kombináciu týchto štátnych príspevkov.
Bod 3
V prechodných ustanoveniach sa upresňuje, že nárok na štátny príspevok na obnoviteľné zdroje energie vznikne pri hypotékach, o ktoré dlžník požiadal od 1. mája 2009, po 1. januári 2010.
K čl. II
Vzhľadom na to, že vyčlenenie finančných prostriedkov na podporu hypotekárnych úverov je potrebné zohľadniť v štátnom rozpočte, navrhuje sa účinnosť od 1. januára 2010. Keďže však ide o mimoriadne dôležitú tému, bolo by vhodné nájsť finančné prostriedky v roku 2009 a posunúť účinnosť, aby sa prvé investície občanov do alternatívnych zdrojov energie mohli prejaviť už vo vykurovacej sezóne 2009-2010.