Dôvodová správa
I. Všeobecná časť
Udržanie existujúcich a tvorba nových pracovných miest bude v kontexte dopadov celosvetovej hospodárskej krízy jednou z najväčších výziev pre Slovensko v roku 2009. Potrebujeme preto využívať nielen nástroje, ktoré podporia udržanie zamestnanosti, ale snažiť sa využiť súčasnú situáciu na zavádzanie nových nástrojov, ktoré poskytnú výrazný stimul pri tvorbe nových pracovných miest.
Návrh zákona reaguje na túto potrebu vytvorením tzv. medzitrhu práce prostredníctvom súbehu dávky v hmotnej núdzi a príjmu ako nástroja, ktorý by mal zvýšiť motiváciu dlhodobo nezamestnaných občanov (t.j. v evidencii nezamestnaných viac ako 12 mesiacov) nájsť si prácu. Napriek rôznym pozitívnym úpravám (ako napr. spoločné zdaňovanie nízkopríjmových rodín či zavedenie zamestnaneckej prémie) totiž stále zostáva príliš malý rozdiel medzi výškou dávky v hmotnej núdzi a príjmom z nízko-kvalifikovanej práce. Dávka v hmotnej núdzi pre dvoch dospelých s 2 deťmi môže totiž s príspevkami prekročiť 330 eur (cca 10.000 Sk), pri zamestnaní sa jedného z rodičov však o väčšinu z nej domácnosť príde.
Zavedením motivačného príspevku medzitrhu práce by dlhodobo nezamestnaní občania poberajúci dávky aj po zamestnaní sa naďalej poberali postupne sa znižujúcu časť dávky v hmotnej núdzi popri práci. Podobné systémy podpory tvorby pracovných miest pre dlhodobo nezamestnaných sa osvedčili napr. v Írsku či Francúzsku. Podľa Írskeho príkladu Back to Work by výška dávky bola: 75% počas prvého roka, 50% počas druhého roka a 25% počas tretieho roka.
Predchádzanie zneužívania príspevku sa zabezpečí overovaním, že pracovné miesto perspektívu byť udržateľné a nenahrádza existujúce pracovné miesta, ako aj podmienkou, že pracovný pomer je minimálne na polovičný pracovný úväzok a musí byť uzavretý najmenej na dobu 12 mesiacov. Túto kontrolu budú vykonávať úrady, aby nedochádzalo k rušeniu súčasných a vytváraniu „nových“ miest, na ktorých sa zamestnajú dlhodobo nezamestnaní občania poberajúci motivačný príspevok medzitrhu práce. Overovanie by nemalo predstavovať problém, keďže v prípade zrušenia existujúcich miest sa prepustení ľudia okamžite hlásia na tom istom úrade práce.
Návrh motivačného príspevku medzitrhu práce zároveň nepredstavuje deformáciu podnikateľského prostredia keďže nie je zameraný na priamu podporu vybraných zamestnávateľov, ale je postavený ako nárokovateľný príspevok pre dlhodobo nezamestnaných občanov. Neznižuje tak náklady zamestnávateľa a preto nespadá pod obmedzenia štátnej pomoci upravené v európskej legislatíve Smernicou č. 800/2008.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi a inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh bude mať pozitívny dopad na štátny rozpočet, keďže bude stimulovať tvorbu nových pracovných miest zlepšením podmienok na zamestnávanie dlhodobo nezamestnaných občanov. Náklady spojené s vyplácaním motivačného príspevku medzitrhu práce pre kapitolu Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny budú predstavovať len časť (postupne od 75% do 25%) prostriedkov, ktoré z kapitoly v súčasnosti vyplácané nezamestnaným občanom formou dávky v hmotnej núdzi z prostriedkov kapitoly. Zároveň je možné očakávať nárast verejných príjmov, keďže novo-zamestnaní pracujúci budú platiť odvody do Sociálnej poisťovne a zdravotných poisťovní. Tento nárast však bude vyčísliteľný na základe informácii o počte a štruktúre novovytvorených pracovných miest.
II. Osobitná časť
K čl. I
Bod 1
Zavádza sa motivačný príspevok medzitrhu práce, ktorý bude poskytovaný dlhodobo nezamestnanému občanovi poberajúcemu dávku v hmotnej núdzi, ktorý sa zamestná. Výška príspevku sa stanovuje v nadväznosti na dávku v hmotnej núdzi, ktorú nezamestnaný poberal, a to vo výške 75% počas prvého roka, 50% počas druhého roka a 25% počas tretieho roka poberania príspevku. Zároveň sa vylučuje nárok na príspevok v prípade poskytovania iného príspevku podporujúceho vytvorenie pracovného miesta.
Kvôli predchádzaniu zneužívania príspevku sa navrhuje, aby Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny overoval, že pracovné miesto perspektívu byť udržateľné, nenahrádza existujúce pracovné miesta, je minimálne na polovičný pracovný úväzok a pracovný pomer musí byť uzavretý najmenej na dobu 12 mesiacov.
Zároveň sa obdobne ako pri iných príspevkoch v rámci služieb zamestnanosti upravujú konkrétnosti uzavretia zmluvy o poskytovaní príspevku.
Bod 2
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti so zavedením nového príspevku.
K čl. II
Vzhľadom potrebu čo najskôr vytvoriť zásadný stimul na podporu tvorby pracovných miest sa navrhuje účinnosť zákona od 1. mája 2009.