1
Návrh na vyslovenie súhlasu Národnej rady SR s použitím štátnych finančných aktív na úhradu výdavkov v nadväznosti na rozsudok Najvyššieho súdu SR v právnej veci porušenia cenovej disciplíny spoločnosťou Slovnaft, a.s.
1.Rozhodnutia Ministerstva financií SR vo veci udelenia pokuty spoločnosti Slovnaft, a.s.
Rozhodnutím správneho orgánu prvého stupňa Ministerstva financií SR zo dňa 14. februára 2005 č. MF/4689/2005-911 bola spoločnosti Slovnaft, a.s. udelená pokuta vo výške 1 352 975 205 Sk. Dôvodom bolo porušenie cenovej disciplíny (nesprávne určovanie cien pohonných hmôt a neprimeraný zisk).
Spoločnosť Slovnaft, a.s. sa proti tomuto rozhodnutiu odvolala.
Rozhodnutím ministra financií SR zo dňa 19. mája 2005 č. MF/15608/2005-11 bolo rozhodnutie správneho orgánu prvého stupňa Ministerstva financií SR zrušené a vec vrátená na nové prejednanie a rozhodnutie. Po opätovnom preskúmaní a posúdení skutkového stavu právnej veci a doplnenom dokazovaní, Ministerstvo financií SR rozhodnutím zo dňa 6. júla 2005 č. MF/4689/2005-961 uložilo spoločnosti Slovnaft a.s. pokutu za porušenie cenovej disciplíny v rokoch 2002, 2003 a v období od 1. januára do 30. septembra 2004 spolu vo výške 1 341 573 135 Sk. Z toho za:
- porušenie cenovej disciplíny v roku 2002246 476 029 Sk
- porušenie cenovej disciplíny v roku 2003270 133 106 Sk
- porušenie cenovej disciplíny v roku 2004823 964 000 Sk
- predloženie nepravdivých údajov 1 000 000 Sk
Pri výkone kontroly za roky 2002 a 2003 kontrolný orgán posudzoval dodržiavanie cenovej regulácie. Osobitne posudzoval položky, ktoré nemali byť zahrnuté do ceny výrobku. Kontrolný orgán niektoré položky neoprávnene zahrnuté do ceny neuznal a vylúčil ich. Tým určil rozdiel medzi dohodnutou cenou a cenou, ktorá mala byť dohodnutá. Náklady, ktoré neuznal ako ekonomicky oprávnené pri tvorbe cien, predstavujú výšku pokuty za roky 2002 a 2003 (spolu 516 609 135 Sk).
Pokuta za porušenie cenovej disciplíny v roku 2004 vo výške 823 964 000 Sk vyjadrovala výšku neprimeraného zisku. V roku 2002 podiel zisku na ekonomicky oprávnených nákladoch predstavoval 5,09 %, v roku 2003 predstavoval 7,16 % a v roku 2004 predstavoval 16,16 %. Teda výška zisku v roku 2004 výrazne prekračovala mieru zisku, aká sa vykázala v rokoch 2002 a 2003 (zvýšenie o 2,07 %). Kontrolný orgán stanovil, že cena v roku 2004 mala byť dohodnutá v takej výške, aby zisk dosahoval 9,23 %.
Za predloženie nepravdivých údajov bola uložená pokuta vo výške 1 000 000 Sk.
2.Odvolanie spoločnosti Slovnaft, a.s.
Spoločnosť Slovnaft, a.s. podala v zákonom stanovenej lehote dňa 21. júla 2005 proti uvedenému rozhodnutiu rozklad. Minister financií SR svojim rozhodnutím zo dňa 22. septembra 2005 uvedený rozklad zamietol a potvrdil rozhodnutie Ministerstva financií SR zo dňa 6. júla 2005, ktorým bola spoločnosti Slovnaft, a.s. uložená pokuta za porušenie cenovej disciplíny spolu vo výške 1 341 573 135 Sk.
Spoločnosť Slovnaft, a.s. uhradila dňa 12. októbra 2005 Ministerstvu financií SR pokutu v pôvodne uloženej výške, pričom podala na Krajský súd žalobu o preskúmanie zákonnosti rozhodnutia Ministerstva financií SR č. MF/15608/2005-11/č.z. 81863 zo dňa 22.9.2005, ktorým minister financií zamietol rozklad žalobcu (spoločnosť Slovnaft, a.s.)
2
a potvrdil rozhodnutie Ministerstva financií SR č. MF/4689/2005-961 zo dňa 6. júla 2005, ktorým bola žalobcovi uložená pokuta vo výške 1 341 573 135.
Krajský súd rozsudkom zo dňa 29. marca 2007 zamietol žalobu spoločnosti Slovnaft, a.s. o preskúmanie zákonnosti rozhodnutia.
Spoločnosť Slovnaft, a.s. sa proti rozsudku Krajského súdu odvolala na Najvyšší súd SR, pričom dôvody odvolania špecifikovala v 12 bodoch. Medzi najdôležitejšie (z hľadiska kvantifikácie uloženej pokuty) patria námietky formulované v bodoch X. a XI.
V bode XI odvolania spoločnosť Slovnaft, a.s. uviedla námietky týkajúce sa nákladov na prevádzku čerpacích staníc v rokoch 2002 a 2003. Namietala, že súd prvého stupňa nezdôvodnil, prečo tieto náklady nemôžu byť ekonomicky oprávnené. Predovšetkým poukazovala na znalecký posudok, podľa ktorého zvolený systém prevádzkovania čerpacích staníc prostredníctvom partnerov (tzv. CODO systém) je z pohľadu nákladovosti úspornejší, ako prevádzkovanie čerpacích staníc prostredníctvom vlastných zamestnancov (tzv. COCO systém) a teda znalecký posudok potvrdzuje, že zakalkulovanie nákladov na provízie vyplatené spoločnosťou Slovnaft, a.s. externým prevádzkovateľom čerpacích staníc do ceny rafinérskych produktov v roku 2002 a 2003 bolo oprávnené.
V bode X odvolania uviedla námietky týkajúce sa vyhodnotenia neprimeraného zisku.
Ministerstvo financií SR (ako žalovaný) vo svojom vyjadrení zo dňa 9. júla 2007 k odvolaniu žalobcu navrhovalo, aby odvolací súd napadnutý rozsudok ako vecne správny potvrdil a súčasne sa podrobne vyjadrilo k jednotlivým dôvodom odvolania.
3.Rozhodnutie Najvyššieho súdu SR
Najvyšší súd SR svojim rozhodnutím číslo 3 Sžf/46/2007 zo dňa 12. júna 2008 zmenil rozhodnutie Ministerstva financií SR tak, že spoločnosti Slovnaft, a.s. bola uložená pokuta spolu vo výške 838 065 198 Sk (t.j. zníženie pokuty uloženej Ministerstvom financií SR o 503 507 937 Sk). Najvyšší súd SR zistil ako relevantné tie z odvolacích dôvodov, ktoré sa týkali nákladov vynaložených na prevádzku čerpacích staníc v rokoch 2002 a 2003 a námietky týkajúce sa vyhodnotenia neprimeraného zisku. Prehodnotil aj výšku pokuty za poskytnutie nepravdivých údajov.
Zmeny vo výške uloženej pokuty vyplynuli z rozhodnutia Najvyššieho súdu SR v nasledovných oblastiach.
a) Pri identifikácii nákladov zahrnutých do ceny spoločnosť Slovnaft, a.s. rozporovala spochybňovanie zahrnutia provízií za sprostredkovanie (vyplatených prevádzkovateľom čerpacích staníc v roku 2002 v sume 119 704 098 Sk a v roku 2003 v sume 137 235 234 Sk). Najvyšší súd SR dospel k záveru, že provízie za sprostredkovanie vyplatené dealerom majú obsahovo povahu bezprostredných ekonomicky nevyhnutných nákladov. Preto súd pokutu za porušenie cenovej disciplíny znížil o provízie za sprostredkovanie v roku 2002 vo výške 119 704 098 Sk a v roku 2003 o sumu 137 235 234 Sk (spolu 256 939 332 Sk.)
b) Najvyšší súd SR uznal aj dôvodové námietky spoločnosti Slovnaft, a.s. týkajúce sa vyhodnotenia neprimeraného zisku v období od 1. januára 2004 do 30. septembra 2004. Podľa § 12 ods. 2 zákona o cenách v znení účinnom v kontrolovanom období za neprimeranú cenu u predávajúceho sa považuje dohodnutá cena, ktorou sa výrazne presahujú ekonomicky oprávnené náklady alebo primeraný zisk. Pre Najvyšší súd SR sa určujúcim stal výklad pojmu „výrazne“.
3
Najvyšší súd SR nárast zisku na úrovni 9,23 % posúdil za „úmerný“ (táto výška bola zo strany Ministerstva financií SR označená ako primeraná). Pri posudzovaní výšky zisku zodpovedajúcej pojmu „výrazný“ určil dvojnásobok Ministerstvom financií SR uznaný primeraný medziročný nárast zisku a všetko nad touto hranicou. V roku 2002 dosiahol primeraný zisk 5,09 %, v roku 2003 zisk 7,16 % (t.j. nárast o 2,07 %). Dvojnásobok primeraného medziročného zisku tak predstavuje 4,14 %. Za hornú hranicu primeraného zisku spoločnosti Slovnaft, a.s. v kontrolovanom období roka 2004 tak Najvyšší súd SR považoval 11,3 % (resp. 7,16 % + 4,14 %). Podľa tohto výpočtu pokuta za neprimeraný zisk mala predstavovať 577 895 395 Sk, čo je oproti pokute uloženej Ministerstvom financií SR menej o 246 068 605 Sk.
c) Za odovzdanie nepravdivých údajov cenovému kontrolnému orgánu pri výkone cenovej kontroly uložil Najvyšší súd SR pokutu vo výške 500 000 Sk, čo je polovica pokuty pôvodne uloženej Ministerstvom financií SR. Nepovažoval za proporcionálne okamžité uloženie pokuty na hornej hranici, a to s prihliadnutím i na skutočnosť, že táto pokuta mala poriadkový charakter a vynútiť riadne plnenie procesných povinností v priebehu cenovej kontroly.
Sumarizácia:
výška udelenej pokutyMF SRNS SRrozdiel
za porušenie disciplíny516 609 135259 669 803 256 939 332
za neprimeraný zisk823 964 000 577 895 395246 068 605
za nepravdivé údaje 1 000 000 500 000 500 000
spolu 1 341 573 135838 065 198503 507 937
V nadväznosti na rozhodnutie Najvyššieho súdu SR číslo 3 Sžf/46/2007 zo dňa 12. júna 2008 spoločnosť Slovnaft, a.s. požiadala Ministerstvo financií SR, aby jej poukázalo 503 507 937 Sk (t.j. rozdiel medzi pôvodne zaplatenou a definitívne uloženou pokutou).
Napriek tomu, že Najvyšší súd konštatoval, že proti jeho rozsudku zo dňa 12. júna 2008 nie je odvolanie prípustné, Ministerstvo financií SR podalo dovolanie. Dovolanie podalo v zmysle § 237 písm. f/ a § 238 ods. 1 Občianskeho súdneho poriadku (ďalej len O.s.p.“). Zastávalo názor, že boli splnené zákonné podmienky na podanie dovolania v zmysle ustanovenia § 237 písm. f/ O.s.p., pretože žalovanému (Ministerstvu financií SR) sa postupom súdu odňala možnosť konať pred súdom, ako aj podľa § 238 ods. 1/ O.s.p., pretože rozsudkom odvolacieho súdu bol zmenený rozsudok súdu prvého stupňa.
4. Uhradenie rozdielu medzi pôvodne zaplatenou a definitívne schválenou výškou pokuty
Najvyšší súd SR uznesením zo dňa 9. decembra 2008 rozhodol o zastavení konania o podanom dovolaní, vzhľadom na nedostatok právomoci Najvyššieho súdu SR konať o podanom dovolaní.
Pretože Ministerstvo financií SR neuspelo s mimoriadnym opravným prostriedkom proti verdiktu Najvyššieho súdu SR, boli všetky opravné prostriedky zo strany Ministerstva financií SR vyčerpané. Na základe toho je potrebné spoločnosti Slovnaft, a.s. zaplatiť 503 507 937 Sk, čo po prepočte predstavuje 16 713 401,61 eur.
Uznesenie Najvyššieho súdu SR bolo doručené Ministerstvu financií SR dňa 22. decembra 2008. V tom čase bol prijatý štátny rozpočet a nebol priestor v ňom vyčleniť osobitnú rezervu na vrátenie časti pokuty. Rozpočtovať túto položku v etape prípravy návrhu
4
štátneho rozpočtu v čase, kedy Najvyšší súd SR ešte nerozhodol o mimoriadnom opravnom prostriedku, nebolo opodstatnené.
Pretože na úhradu rozdielu zaplatenej pokuty a pokuty potvrdenej v rozsudku Najvyššieho súdu SR nie v štátnom rozpočte na rok 2009 vyčlenené prostriedky, navrhuje vláda SR použiť štátne finančné aktíva v správe Ministerstva financií SR. V súlade s § 13 ods. 6 zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov, v znení neskorších predpisov, o použití štátnych finančných aktív na výdavky štátneho rozpočtu rozhoduje Národná rada SR.
Na základe uvedeného navrhuje vláda SR Národnej rade SR, aby vyslovila súhlas s použitím štátnych finančných aktív v sume 16 713 401,61 eur .