1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
(Návrh)
ZÁKON
z ........... 2009,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 8 ods. 2 písm. d) sa za slovom „služby“ vypúšťa čiarka a slová „ak obec nemôže poskytnúť alebo zabezpečiť poskytovanie sociálnej služby podľa písmen a) až c)“.
2. V § 8 ods. 3 písm. d) sa za slovom „služby“ vypúšťa čiarka a slová „ak vyšší územný celok nemôže poskytnúť alebo zabezpečiť poskytovanie sociálnej služby podľa písmen a) až c)“.
3. V § 72 ods. 6 sa vypúšťa druhá veta.
4. V § 72 ods. 7 v prvej vete sa za slovo „celok“ vkladajú slová „na základe slobodného výberu poskytovateľa“.
5. V § 72 ods. 7 sa vypúšťa písmeno a).
Doterajšie písmená b) až d) sa označujú ako písmená a) až c).
6. V § 73 ods. 14 sa za slovom „službu“ vypúšťa čiarka a slová „o zabezpečenie
2
poskytovania ktorej neverejného poskytovateľa sociálnej služby obec alebo vyšší územný celok nepožiadali, a ak neverejný poskytovateľ sociálnej služby poskytuje sociálnu službu“.
7. V § 74 ods. 3 sa vkladá nové písmeno d), ktoré znie:
„d) poskytovateľa sociálnej služby v zmysle § 6 ods. 1,“.
Doterajšie písmená d) až g) sa označujú ako písmená e) až h).
8. V § 74 ods. 7 sa vkladá nové písmeno c), ktoré znie:
„d) poskytovateľa sociálnej služby,“.
Doterajšie písmená c) až j) sa označujú ako písmená d) až k).
9. V § 75 ods. 1 sa za slovom „zisk“ vypúšťa čiarka a slová „ak o zabezpečenie poskytovania tejto sociálnej služby neverejného poskytovateľa sociálnej služby požiadala obec“.
10. V § 75 ods. 2 sa za slovom „zisk“ vypúšťa čiarka a slová „ak o zabezpečenie poskytovania tejto sociálnej služby neverejného poskytovateľa sociálnej služby požiadala obec“.
11. V § 75 ods. 3 sa za slovom „zisk“ vypúšťa čiarka a slová „ak o zabezpečenie poskytovania tejto sociálnej služby neverejného poskytovateľa sociálnej služby požiadal vyšší územný celok“.
12. V § 75 ods. 4 sa za slovom „zisk“ vypúšťa čiarka a slová „ak o zabezpečenie poskytovania tejto sociálnej služby neverejného poskytovateľa sociálnej služby požiadal vyšší územný celok“.
13. V § 75 ods. 5 sa za slovom „zisk“ vypúšťa čiarka a slová „ak o zabezpečenie poskytovania tejto sociálnej služby neverejného poskytovateľa sociálnej služby požiadal vyšší územný celok“.
14. V § 75 ods. 8 sa za slovom „zisk“ vypúšťa čiarka a slová „ak o zabezpečenie poskytovania tejto sociálnej služby neverejného poskytovateľa sociálnej služby požiadala obec“.
15. V § 75 ods. 9 sa za slovom „zisk“ vypúšťa čiarka a slová „ak o zabezpečenie
3
poskytovania tejto sociálnej služby neverejného poskytovateľa sociálnej služby požiadal vyšší územný celok“.
16. V § 75 odsek 11 znie:
„(11) Za verejný záujem sa považuje poskytovanie sociálnej služby neverejným poskytovateľom sociálnej služby prijímateľovi sociálnej služby, ktorý je na sociálnu službu odkázaný a uplatnil si právo výberu poskytovateľa sociálnej služby v rozsahu ustanovenom týmto zákonom“.
17. V § 92 ods. 7 sa za slovo „posúdená“ vkladá čiarka a slová „poskytovateľa, ktorého si fyzická osoba vybrala“.
Čl. III
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. mája 2009.
D ô v o d o v á s p r á v a
4
A) Všeobecná časť
Predkladaný návrh novely zákona o sociálnych službách upravuje znenie zákona spôsobom, ktorým sa zabezpečí financovanie sociálnych služieb poskytovaných neverejným poskytovateľom sociálnych služieb tak, že sa zakotvuje jednoznačná povinnosť poskytnúť finančný príspevok neverejnému registrovanému subjektu poskytujúcemu sociálne služby aj v prípade, ak si poskytovateľa sociálnych služieb slobodne vybrala fyzická osoba odkázaná na sociálnu službu.
Návrh novely zákona odstraňuje diskriminačný postup pri uplatňovaní si finančného nároku ako príspevku neverejnému poskytovateľovi sociálnych služieb v prípade vymedzenom v zákone o sociálnych službách, a to len vtedy, ak obec alebo vyšší územný celok nemôže poskytnúť, alebo zabezpečiť poskytovanie sociálnej služby.
Zároveň návrh novely zákona odstraňuje prekážku, definovanú v dotknutých ustanoveniach zákona, ktoré zamedzujú neodvolateľne právo výberu poskytovateľa sociálnej služby ex lege a týmto zakladajú nerovnaký prístup a nerovnaké postavenie pre fyzické osoby odkázané na sociálnu službu.
Návrh novely zákona odstraňuje nerovnaký prístup k poskytovateľom sociálnych služieb, diskrimináciu, nerovnosť príležitostí poskytovateľov sociálnych služieb a hrubé narušenie proporcionality pri poskytovaní sociálnych služieb podmieňovaním financovania sociálnych služieb neverejným poskytovateľom sociálnych služieb len v prípade, ak obec, alebo vyšší územný celok poskytovateľa sociálnych služieb o to požiadal.
Odstránenie prekážok zákona v definovaní a chápaní slobodného výberu poskytovateľa rovnoprávneho postavenia poskytovateľov sociálnych služieb jednoznačne definuje poskytovanie sociálnych služieb neverejným poskytovateľom s výnimkou tvoriť zisk, za verejný záujem.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s ústavou SR, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Prijatie novely uvedeného zákona nebude mať dopad na štátny rozpočet a na verejné financie. Počet prijímateľov sociálnych služieb posudzovaných na odkázanosť na sociálne služby na základe žiadosti o poskytnutie sociálnej služby v zmysle zákona o sociálnych službách sa prijatím predkladanej novely zákona nezmení, iba finančné prostriedky určené v rozpočtoch obcí a vyšších územných celkov budú poskytnuté aj subjektom poskytujúcich sociálne služby v zmysle § 6 ods.1 zákona 448/2008 Z. z., podľa ktorého fyzická osoba za podmienok ustanovených týmto zákonom právo výberu sociálnej služby, formy jej poskytovania a právo výberu poskytovateľa sociálnej služby.
5
B) Osobitná časť
K Čl. I
K bodom 1 a 2
Vypustením druhej časti vety v § 8 ods. 2 písm. d) a v § 8 ods. 3 písm. d) sa odstraňuje nedostupnosť sociálnej služby fyzickej osoby podľa práva výberu sociálnej služby, ktorým je podľa ustanovení tohto zákona neverejný poskytovateľ.
K bodu 3
Vypustením poslednej vety § 72 ods. 6 obec alebo vyšší územný celok uhradí poskytovanú sociálnu službu neverejnému poskytovateľovi sociálnej služby, ak poskytovateľ sociálnej služby voľné miesto a o sociálnu službu u poskytovateľa požiadala fyzická osoba na základe slobodného výberu poskytovateľa sociálnej služby a je na sociálnu službu odkázaný.
K bodu 4 a 5
V záujme legislatívnej čistoty sa vkladá znenie, ktoré zdôrazňuje slobodný výber poskytovateľa.
Akceptáciou slobodného výberu poskytovateľa a vypustením písm. a) v § 73 ods. 7 sa ukladá povinnosť prijímateľa sociálnej služby platiť neverejnému poskytovateľovi sociálnej služby za pomoc pri odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby pri úkonoch sebaobsluhy, s výnimkou, že tento tvorí zisk.
Výška finančného príspevku pri odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby pri úkonoch sebaobsluhy podľa Prílohy č. 5 k zákonu č. 448/2008 Z. z. nepostačuje na pokrytie mzdových nárokov napríklad pri poskytovaní terénnej sociálnej služby a nezohľadňuje mieru inflácie.
K bodu 6
Odstraňuje sa nerovnaký prístup k neverejným poskytovateľom sociálnych služieb pri poskytovaní sociálnych služieb v prípade, ak obec, alebo vyšší územný celok poskytovateľa sociálnych služieb o poskytovanie sociálnych služieb nepožiadal.
K bodu 7 a 8
V záujme legislatívnej čistoty sa do § 74 ods. 3 a § 74 ods. 7, ktoré ustanovujú náležitosti žiadosti, ako aj náležitosti písomnej zmluvy o poskytovaní sociálnej služby, vkladá text, ktorý jednoznačne vyjadruje prejav vôle fyzickej osoby slobodne si vybrať poskytovateľa sociálnej služby.
6
K bodom 9 až 15
Odstraňuje sa nerovnaký prístup k poskytovateľom sociálnych služieb, ich diskriminácia, nerovnosť príležitostí poskytovateľov sociálnych služieb a hrubé narušenie proporcionality pri poskytovaní sociálnych služieb podmieňovaním financovania sociálnych služieb neverejným poskytovateľom sociálnych služieb len v prípade, ak obec, alebo samosprávny kraj poskytovateľa sociálnych služieb o to požiadali.
K bodu 16
Navrhuje sa, aby sa poskytovanie sociálnych služieb neverejným poskytovateľom fyzickej osobe, ktorá je na službu odkázaná a uplatnil si právo výberu poskytovateľa sociálnej služby, považovalo za verejný záujem.
K bodu 17
V záujme legislatívnej čistoty sa vkladá znenie, ktoré zdôrazňuje slobodný výber poskytovateľa v žiadosti o posúdenie odkázanosti na sociálnu službu.
K Čl. III
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť dňom 1. mája 2009.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona:
7
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Monika GIBALOVÁ, Július BROCKA, Mária SABOLOVÁ a Martin FRONC
2.Názov návrhu zákona:
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
3.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)Návrh zákona svojou problematikou nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v článku 70 Európskej dohody o pridružení a nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe. Nie je prioritou ani podľa Národného programu pre prijatie acquis communautaire, screeningu a Partnerstva pre vstup.
b)Bezpredmetné.
4. Problematika návrhu zákona:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
b) nie je upravená v práve Európskej únie.
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo v judikatúre Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovanej úpravy je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4, 5 a 6 Doložky zlučiteľnosti
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov a vplyvov
na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
I.Odhad vplyvov na verejné financie
8
Prijatie novely zákona nebude mať vplyv na štátny rozpočet, ani na verejné financie. Predpokladá sa, že celkový počet prijímateľov sociálnych služieb posudzovaných na odkázanosť na sociálne služby na základe žiadosti o poskytnutie sociálnej služby v zmysle zákona o sociálnych službách, sa prijatím predkladanej novely zákona nezmení.
Prijatie navrhovaných zmien v zákone o sociálnych službách môže viesť k miernemu prerozdeleniu finančných prostriedkov, určených v rozpočtoch obcí a vyšších územných celkov na financovanie sociálnych služieb. Finančné prostriedky budú rozdelené subjektom poskytujúcim sociálne služby v zmysle § 6 ods. 1 zákona č. 448/2008 Z. z. spôsobom, ktorý bude za podmienok ustanovených týmto zákonom v plnom rozsahu reflektovať právo fyzickej osoby na výber sociálnej služby, formy jej poskytovania a právo slobodnej voľby poskytovateľa sociálnej služby.
II.Odhad vplyvov na obyvateľstvo, podnikateľské prostredie, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
Predložený návrh zákona nepredpokladá negatívny vplyv na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb. Práve naopak, navrhované zmeny budú pozitívne vplývať na vznik konkurenčného prostredia subjektov poskytujúcich sociálne služby, čím sa vytvorí tlak na skvalitňovanie poskytovania sociálnych služieb a na účelné vynakladanie finančných prostriedkov. Tieto faktory budú mať objektívne vplyv aj na zvýšenie spokojnosti prijímateľov sociálnych služieb.
.
III.Odhad dopadov na životné prostredie
Predložený návrh zákona nepredpokladá negatívny vplyv na životné prostredie.
IV.Odhad dopadov na zamestnanosť
Predložený návrh zákona nepredpokladá negatívny vplyv na zamestnanosť.