NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
Návrh
Zákon
z 2009,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 219/1996 Z. z. o ochrane pred zneužívaním alkoholických nápojov a o zriaďovaní a prevádzke protialkoholických záchytných izieb a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
ČI. I
Zákon č. 219/1996 Z. z. o ochrane pred zneužívaním alkoholických nápojov a o zriaďovaní a prevádzke protialkoholických záchytných izieb sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 2 sa za odsek 1 vkladajú nové odseky 2 a 3, ktoré znejú:
„(2) Osoby maloleté do 15 a mladistvé do 18 rokov nesmú požívať alkoholické nápoje alebo iné návykové látky.
(3) Osoby maloleté do 15 rokov sa nesmú zdržiavať bez dozoru svojich zákonných zástupcov po 21.00 hodine na verejne prístupných miestach, v ktorých sa podávajú alkoholické nápoje.“.
Doterajší odsek 2 sa označuje ako odsek 4.
2.Nadpis pod § 12 znie: „Pokuty a sankcie“.
3.V § 12 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
„(2) Za porušenie zákazu v § 2 ods. 2 a 3 maloletou osobou môže obec uložiť zákonnému zástupcovi maloletého pokutu do výšky 33 euro“.
Doterajšie odseky 2 až 4 sa označujú ako odseky 3 až 5.
4.V § 12 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
„(3) Za porušenie zákazu v § 2 ods. 2 mladistvou osobou do 18 rokov uloží jej obec pokarhanie. V odôvodnených prípadoch uloží aj zákaz navštevovať verejne prístupné miestnosti, v ktorých sa podávajú alkoholické nápoje.“.
Doterajšie odseky 3 až 5 sa označujú ako odseky 4 až 6.
5.V § 12 odsek 5 znie:
„(5) Na rozhodovanie o pokutách a na ukladanie sankcií podľa odseku 3 sa vzťahujú predpisy o správnom konaní.8)“.
ČI. II
Zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 365/2004 Z. z., zákona č. 564/2004 Z. z., zákona č. 5/2005 Z. z., zákona č. 475/2005 Z. z., zákona č. 279/2006 Z. z. a zákona č. 689/2006 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
V § 5 sa za odsek 9 vkladá nový odsek 10, ktorý znie:
„(10) Riaditeľ a ostatní vedúci pedagogickí zamestnanci povinní oznámiť obci požitie alkoholického nápoju alebo inej návykovej látky osobou maloletou do 15 rokov alebo mladistvou do 18 rokov.“.
Doterajšie odseky 10 a 11 sa označujú ako odseky 11 a 12.
Čl. III
Zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 720/2004 Z. z., zákona č. 351/2005 Z. z., zákona č. 538/ 2005 Z. z., zákona č. 282/2006 Z. z., zákona č. 527/2006 Z. z., zákona č. 673/2006 Z. z., uznesenia Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 18/2007 Z. z., zákona č. 272/2007 Z. z., zákona č. 330/2007 Z. z., zákona č. 464/2007 Z. z. a zákona č. 653/2007 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
V § 79 sa za odsek 4 vkladá nový odsek 5, ktorý znie:
„(5) Poskytovateľ, ktorý je držiteľom povolenia alebo držiteľom licencie na výkon samostatnej zdravotníckej praxe, je taktiež povinný bezodkladne oznámiť obci prevzatie osoby maloletej do 15 rokov a mladistvej do 18 rokov, ktoré požili alkoholický nápoj alebo inú návykovú látku.“.
Doterajší odsek 5 sa označuje ako odsek 6.
Čl. IV
Zákon č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 250/1994 Z. z., zákona č. 319/1999 Z. z., zákona č. 333/2003 Z. z. a zákona č. 445/2008 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
V § 3 ods. 1 sa za písmeno g) vkladá nové písmeno h), ktoré znie:
„h) oznamuje obci porušenie zákazu požitia alkoholických nápojov a iných návykových látok
osobou maloletou do 15 rokov alebo mladistvou do 18 rokov.“.
Doterajšie písmeno h) sa označí ako písmená i).
Čl. V
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 251/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z., zákona č. 353/1997 Z. z., zákona č. 12/1998 Z. z., zákona č. 73/1998 Z. z., zákona č. 256/1998 Z. z., zákona č. 116/2000 Z. z., zákona č. 323/2000 Z. z., zákona č. 367/2000 Z. z., zákona č. 490/2001 Z. z., zákona č. 48/2002 Z. z., zákona č. 182/2002 Z. z., zákona č. 422/2002 Z. z., zákona č. 155/2003 Z. z., zákona č. 166/2003 Z. z., zákona č. 458/2003 Z. z., zákona č. 537/2004 Z. z., zákona č. 69/2005 Z. z., zákona č. 534/2005 Z. z., zákona č. 558/2005 Z. z., zákona č. 255/2006 Z. z., zákona č. 25/2007 Z. z., zákona č. 247/2007 Z. z., zákona č. 342/2007 Z. z., zákona č. 86/2008 Z. z. a zákona 297/2008 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 2 sa odsek 1 dopĺňa písmenom p), ktoré znie:
„p) oznamuje obci porušenie zákazu požitia alkoholických nápojov a iných návykových látok osobou maloletou do 15 rokov alebo mladistvou do 18 rokov.“.
Čl. VI
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 57/1998 Z. z. o Železničnej polícii v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 73/1998 Z. z. , zákona č. 182/2002 Z. z., zákona č. 513/2002 Z. z., zákona č. 166/2003 Z. z., zákona č. 142/2005 Z. z., zákona č. 534/2005 Z. z. a zákona č. 86/2008 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 2 ods. 1 sa za písmeno b) vkladá nové písmeno c), ktoré znie:
„c) oznamuje obci porušenie zákazu požitia alkoholických nápojov a iných návykových látok osobou maloletou do 15 rokov alebo mladistvou do 18 rokov.“.
Doterajšie písmeno c) až j) sa označujú ako písmená d) až k).
Čl. VII
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Dôvodová správa
Všeobecná časť:
Podľa posledných prieskumov, Slováci v pití alkoholických nápojov a v užívaní iných návykových látok nepoľavili. Znepokojujúce je ich užívanie mladistvými a najmä maloletými. Z nedávneho medzinárodného prieskumu, o ktorom informovala naša tlač 29. 12. 2007 vyplynulo, že 15 percent oslovených 15 a 16 ročných Slovákov nielenže konzumovalo alkohol, ale kombinovalo ho s liekmi. Bol to druhý najhorší výsledok spomedzi európskych krajín.
Že problém pitia alkoholických nápojov mladistvými, ba dokonca i deťmi sa na Slovensku skutočne stal problémom, ktorého odklad riešenia je neprijateľný, dokazuje značný počet prípadov z praxe. Vrcholom ľadovca prípady zverejnené aj v médiách. Z početných prípadov možno uviesť ako príklad z apríla roku 2007, keď sa v Spišskej Novej Vsi opili dve štrnásťročné školáčky do nemoty na schodoch bytovky. V spoločnosti ďalších maloletých namiesto vyučovania pili koňak. Výsledok pobyt v nemocnici. Alarmujúci prípad, ktorý bol istý čas stredom pozornosti slovenskej verejnosti sa odohral na školskom výlete, kde sa opila partia pätnásťročných chlapcov tak, že jeden z nich upadol do bezvedomia a skončil v nemocnici. Pri vyšetrovaní prípadu sa zistilo, že učiteľky boli tiež opité. Ďalšie prípady mladistvých rovnako poľutovaniahodné tragické. V Dolnom Kubíne šesť podgurážených mládencov nasadlo do auta a vzápätí po náraze do steny reštaurácie všetci zahynuli. Na benzínovej stanici v Košiciach našla skupina chodcov ležiace štrnásťročné dievča, ktoré záchranka priviezla na ARO do nemocnice. Bola na pokraji smrti v krvi mala 3,28 promile alkoholu. Posledná udalosť s príchuťou škandálu sa odohrala v Želiezovciach v lete. Deviataci základnej školy sa opili počas slávnostnej akadémie, ktorá mala byť prehliadkou úspechov školy. Pre túto udalosť bolo rovnako škandalózne zistenie, že deti si nakúpili alkohol v blízkom obchode s potravinami. Je jasné, že v týchto prípadoch nemôžu mať čisté svedomie ani dospelí učitelia, rodičia, predajcovia v potravinách, či obsluhujúci personál v pohostinských zariadeniach. Po zosumarizovaní prípadov opitých detí, a to neuvádzame prípady protispoločenskej činnosti vykonanej brutálne pod vplyvom alkoholu, sa natíska naliehavá otázka: Čo sa to vlastne na Slovensku deje? Aký prah citlivosti spoločnosť na podobné negatívne javy, keď im nevie zamedziť prevenciou a účinnými opatreniami? Keď napr. v Krompachoch si nevedia rady s fetovaním nielen mladistvých do 18 rokov, ale aj s fetovaním toluénu detí pod 6 rokov. Áno i právnymi sankcionovanými zákazmi. Dnes, zdá sa, že dozrel čas, že právne predpisy musia nasadiť intenzívnejšiu reguláciu tohto problému.
Problém pitia alkoholu a užívania iných návykových látok je dnes predmetom riešenia moderného zákonodarstva na celom svete. Riešenia rozličné, v niektorých krajinách sa dokonca osobitný zreteľ kladie na zákaz pitia alkoholu mladistvými.
Vo svete sa väčšinou toleruje konzumácia alkoholu nad 18 rokov. Výnimku tvoria niektoré európske krajiny ako Belgicko, Francúzsko, Taliansko Poľsko, kde je veková hranica znížená na 16 rokov, inde zasa naopak sa táto hranica zvyšuje na 20 rokov (Japonsko, Írsko), alebo na 21 rokov (USA). V niekoľkých krajinách, napríklad v Portugalsku, Gruzínsku, Arménsku a Číne neexistuje žiadna veková
hranica pre konzumáciu alkoholu. V právnych poriadkoch týchto štátov je však zakotvený zákaz podávania alkoholu mladistvým.
Vari najpodrobnejšie upravuje požívanie alkoholu mladistvými írsky zákon o alkoholických nápojoch z roku 1988 (bol tri krát novelizovaný). Podľa tohto zákona mladistvý nielenže nesmie kupovať ani konzumovať alkoholické nápoje, ale nesmie navštevovať reštauračné zariadenia ak nemá 18 rokov medzi 21.00 9.00 hod. nasledujúceho dňa a v nedeľu do 12.30 hod. V sprievode rodičov alebo opatrovateľov môžu mladiství v Írsku navštevovať reštaurácie v čase od 10.30 hod. do 21.00 hod. Držitelia licencií zodpovedajú za dodržiavanie týchto zákonom stanovených podmienok. Vo Veľkej Británii je problematika podávania a konzumovania alkoholu upravená živnostenským zákonom, v ktorom je zahrnutá aj základná ochrana mladistvých. Zakázaný je aj predaj alkoholických nápojov osobám mladším ako 18 rokov. Porušenie tohto zákazu za následok stíhanie držiteľa licencie ako aj mladistvého, ktorý konzumuje alkohol. Na základe zákona o konfiškácii alkoholu polícia vo Veľkej Británii právo konfiškovať alkoholické nápoje v rukách osôb mladších ako 18 rokov, ak existuje dôvodné podozrenia, že mladistvý zamýšľa požívať alkoholické nápoje na verejnosti.
V USA sa zákaz predaja a verejného požívania alkoholických nápojov vzťahuje na vek 21 rokov. V mnohých štátoch USA je pitie alkoholu na verejnosti (vrátane piva) priestupkom, ktorý sa netoleruje (platia aj výnimky z tohto ustanovenia zákona, napríklad ak sa alkohol konzumuje na súkromnom pozemku).
Zaujímavá je nedávna iniciatíva poľských lekárov, ktorí apelujú na poslancov Sejmu, aby zákonom zakázali predaj alkoholu tehotným ženám. Lebo ako tvrdia, každý pohárik, ktorý vypije budúca matka, môže u dieťaťa vyvolať tzv. fetálny alkoholový syndróm.
Téma ochrany detí pred alkoholizmom a trend sprísňovania podmienok podávania, predaja a konzumovania alkoholických nápojov s presadzovaním ich právnej regulácie je na celom svete očividný fakt aj keď sa do zákonodarnej úpravy presadzuje pomalšie ako v prípade zákonov na ochranu nefajčiarov. Neodškriepiteľným faktom však ostáva poznatok, že požívanie alkoholu mladistvými osobami výrazne poškodzuje nielen ich zdravie, ale aj sociálne správanie a samotný osobnostný rozvoj.
Predložený legislatívny návrh v porovnaní s niektorými úpravami v zahraničí je „nežným“ zákonným riešením predmetného problému. Dopad v praxi aj takto chápaného zákona môže byť významný, ak sa bude dôsledne uplatňovať v praxi.
Predložený legislatívny návrh je opakovaním raz NR SR schváleného textu návrhu zákona, ktorý prezident SR vrátil do NR SR a ktorý nebol opätovne schválený (chýbali 4 hlasy) .
Tento text je v otázke oznamovacej povinnosti rozšírený o oznamovaciu povinnosť popri riaditeľovi a ostatných vedúcich pedagogických zamestnancoch, poskytovateľoch, ktorí držiteľmi povolenia alebo držiteľmi licencie na výkon samostatnej zdravotníckej praxe, Obecnej polície aj Policajného zboru (ktorí ju mali ustanovenú pôvodným návrhom), aj o oznamovaciu povinnosť železničnej polície.
Predložený legislatívny návrh je v súlade s Ústavou SR a harmonicky zapadá do systémových súvislostí platného práva. Jeho uplatňovanie v praxi nebude mať dopad na štátny rozpočet ani na výdavky z rozpočtu obcí a miest.
Osobitná časť:
K bodu 1
V ustanovení sa formuluje nová právna povinnosť pre osoby maloleté do 15 rokov a mladistvé do 18 rokov a to povinnosť nepožívať alkoholické nápoje alebo iné návykové látky.
K bodu 2
Vzhľadom na doplnenie § 12 sa rozširuje aj jeho nadpis, ktorý znie: „Pokuty a sankcie.“
K bodu 3
Vzhľadom na skutočnosť, že maloleté osoby nemajú trestnú ani administratívnu zodpovednosť, upravuje sa zodpovednosť ich zákonných zástupcov, ktorým obec (v ktorej majú trvalé bydlisko) uloží pokutu 33 euro.
K bodu 4
Upravuje sa zodpovednosť mladistvého do 18 rokov v prípade porušenia zákazu uvedeného v § 2 odsek 2 zákona. Sankcia uvedená v zákone je adekvátna veku zodpovednej osoby a má výrazne prevenčný účinok Pokiaľ mladistvý je známy tým, že nie prvý krát sa dopustil porušenia zákazu a je zrejmé, že pokarhanie nebude mať prevenčný výchovný účinok, môže obec popri pokarhaní vysloviť aj zákaz navštevovania verejne prístupných miestností, v ktorých sa podávajú alkoholické nápoje.
K bodu 5
V ustanovení sa rieši procesnoprávna regulácia ukladania sankcií za porušenie § 2 odsek 2 zákona
Čl. II.
V záujme odhalenia porušovania zákazu v § 2 odsek 2 sa ukladá riaditeľom a ostatným pedagogickým zamestnancom ohlasovacia povinnosť. Miestom ohlásenia je podľa zákona obec.
Čl. III.
V záujme odhalenia porušovania zákazu v § 2 odsek 2 sa ukladá ohlasovacia povinnosť poskytovateľom, ktorí držitelia povolenia (licencie) na výkon samostatnej zdravotníckej praxe vo vzťahu k obci, ak prevezmú osobu maloletú alebo mladistvú do 18 rokov do starostlivosti v dôsledku požitia alkoholického nápoja alebo inej návykovej látky.
Čl. IV.
Na odhaľovaní porušenia §2 odsek 2 by sa významnou mierou mala podieľať obecná polícia, preto sa jej ukladá oznamovacia povinnosť vo vzťahu k obci.
Čl. V.
Na odhaľovanie porušenia § 2 ods. 2 sa ukladá oznamovacia povinnosť aj železničnej polície, keďže čím ďalej, tým viac sa vyskytujú prípady zdržiavania sa v staničných priestoroch a vo vlakových súpravách osôb mladistvých pod vplyvom alkoholu i návykových látok - a to neraz aj osôb maloletých.
Čl. VI.
Vzhľadom na skutočnosť, že predmetom zákona je úprava nie zložitých spoločenských vzťahov a jeho aplikácia v praxi si nevyžaduje vytvorenie nových orgánov a obsahové zvládnutie je bezproblémové, navrhuje sa, aby deň vyhlásenia v Zbierke zákonov bol aj dňom účinnosti zákona.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie.
1.Navrhovateľ právneho predpisu: poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky za ĽS - HZDS – Katarína Tóthová, Ľudmila Mušková
2.Názov právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.219/1996 Z.z. o ochrane pred zneužívaním alkoholických nápojov a o zriaďovaní a prevádzke protialkoholických záchytných izieb.
3.Záväzky Slovenskej republiky vyplývajúce z prístupovej zmluvy a z faktu o podmienkach pristúpenia:
Bezpredmetné
4.Problematika návrhu zákona:
-nie je upravená v práve Európskej únie
-nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter upravenej problematiky je bezpredmetné vyjadrovanie stupňa zlučiteľnosti právneho predpisu s právom EÚ/ES.
6.Gestor:
Bezpredmetné
7.Účasť expertov :
Experti sa na vypracovaní nezúčastnili.
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov
a vplyvov na zamestnanosť
1.Odhad na verejné financie
Návrh zákona nemá dopad na výdavky obcí a miest, ak obce (mestá) svoju zvýšenú aktivitu pokryjú príjmami z pokút uložených a vymožených za nesplnenie povinností určených týmto zákonom. Dokonca sa ich príjmová časť, v dôsledku tejto aktivity môže zvýšiť.
2.Odhad dopadov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
Návrh zákona nebude mať dopad na štátny rozpočet.
3.Odhad dopadov na životné prostredie
Návrh zákona nebude mať vplyv na životné prostredie.
4.Odhad dopadov na zamestnanosť
Návrh zákona nebude mať dopad na zamestnanosť.