N á v r h
Zákon
z ...................... 2009,
ktorým sa dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 524/1990 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 266/1992 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 295/1992 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 237/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 248/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 249/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 250/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 202/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 207/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 265/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 285/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 160/1996 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 168/1996 Z. z., zákona č. 143/1998 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 319/1998 Z. z., zákona č. 298/1999 Z. z., zákona č. 313/1999 Z. z., zákona č. 195/2000 Z. z., zákona č. 211/2000 Z. z., zákona č. 367/2000 Z. z., zákona č. 122/2001 Z. z., zákona č. 223/2001 Z. z., zákona č. 253/2001 Z. z., zákona č. 441/2001 Z. z., zákona č. 490/2001 Z. z., zákona č. 507/2001 Z. z., zákona č. 139/2002 Z. z., zákona č. 422/2002 Z. z., zákona č. 190/2003 Z. z., zákona č. 430/2003 Z. z., zákona č. 510/2003 Z. z., zákona č. 515/2003 Z. z., zákona č. 534/2003 Z. z., zákona č. 364/2004 Z. z., zákona č. 533/2004 Z. z., zákona č. 656/2004 Z. z., zákona č. 570/2005 Z. z., zákona č. 650/2005 Z. z., zákona č. 211/2006 Z. z., zákona č. 224/2006 Z. z., zákona č. 250/2007 Z. z., zákona č. 547/2007 Z. z., zákona č. 666/2007 Z. z., zákona č. 86/2008 Z. z., zákona č. 248/2008 Z.z. a zákona č. 298/2008 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 9 ods. 2 na konci sa pripájajú slová „alebo odmietnutím podrobiť sa vyšetreniu na zistenie alkoholu alebo inej návykovej látky v krvi v súvislosti s dopravnou nehodou, na ktorej sa zúčastnil ako vodič“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. marca 2009.
2
D Ô V O D O V Á S P R Á V A
A. Všeobecná časť
Podľa článku 78 ods. 3 prvej vety ústavy, poslanca Národnej rady Slovenskej republiky nemožno trestne ani disciplinárne stíhať, ani vziať ho do väzby bez súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky; možno však prejednať priestupok, o ktorom to ustanoví zákon. V nadväznosti na uvedenú dikciu ústavy § 9 ods. 2 zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch ustanovuje, že podľa tohto zákona možno prejednať konanie poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré je priestupkom spáchaným porušením zákazu požívať alkoholické nápoje alebo iné návykové látky pri vykonávaní činnosti, pri ktorej by mohlo dôjsť k ohrozeniu života, zdravia alebo poškodeniu majetku.
Poznatky získané pri vykonávaní citovaného ustanovenia zákona o priestupkoch nasvedčujú, že je žiaduce jeho rozšírenie o možnosť prejednať konanie poslanca Národnej rady Slovenskej republiky ako priestupok, ak sa odmietne podrobiť vyšetreniu na zistenie prítomnosti alkoholu alebo inej návykovej látky v krvi v súvislosti s dopravnou nehodou, na ktorej mal účasť ako vodič. Toto vyšetrenie je potrebné na zistenie skutkového stavu veci pri priestupkoch proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky podľa § 22 ods. 1 písm. e), g) a h) zákona o priestupkoch, na ktoré sa nevzťahuje imunita poslanca Národnej rady Slovenskej republiky. Ak totiž v súčasnosti poslanec Národnej rady Slovenskej republiky odmietne podrobiť sa predmetnému vyšetreniu, nemožno ustáliť jeho zodpovednosť za uvedené skutkové podstaty priestupkov.
Vzhľadom na uvedené skutočnosti sa navrhuje doplniť osobnú pôsobnosť zákona o priestupkoch o konanie poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, ktorý ako účastník dopravnej nehody odmietne vyšetrenie na zistenie alkoholu alebo inej návykovej látky v krvi. Takéto konanie napĺňa skutkovú podstatu priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky podľa § 22 ods. 1 písm. f) zákona o priestupkoch, na ktorý by sa po prijatí návrhu zákona už nevzťahovala poslanecká imunita.
Schválením navrhovanej novely dôjde k zúženiu imunity poslanca parlamentu vo veciach priestupkov, a tým k priblíženiu právnej úpravy jeho zodpovednosti za priestupky iným občanom a k obmedzeniu možnosti zneužiť postavenie verejného činiteľa.Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými a inými zákonmi, ako aj so záväzkami z medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predmet zákona sa netýka práva Európskych spoločenstiev a Európskej únie. Z tohto dôvodu sa tabuľka zhody nevypracúva.
3
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov,
vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
Návrh zákona nezakladá zvýšené nároky na výdavkovú časť štátneho rozpočtu, rozpočtov územných samospráv ani iných verejných rozpočtov.
Navrhovaná zákonná úprava nemá vplyv na zamestnanosť, životné prostredie, podnikateľské prostredie ani na informatizáciu spoločnosti.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Predkladateľ návrhu zákona:
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení
neskorších predpisov
3. Problematika návrhu zákona:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
b) nie je upravená v práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Keďže problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev a práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4 až 6 doložky zlučiteľnosti.
B. Osobitná časť
K čl. I
V § 9 sa dopĺňa úprava, ktorá ďalej zužuje imunitu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky o prípady, ak ako účastník dopravnej nehody odmietne podrobiť sa vyšetreniu na zistenie alkoholu alebo inej návykovej látky v krvi. Takéto konanie zakladá samostatnú skutkovú podstatu priestupku, za ktorý bude možné postihnúť aj poslanca parlamentu.
K čl. II
Navrhovaná účinnosť zákona zohľadňuje potrebnú dĺžku legislatívneho procesu a legisvakančnú dobu.