1
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Cieľom predkladanej novely zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov je spresniť právnu úpravu výkonu štátnej správy na úseku katastra nehnuteľností.
V súčasnosti jednoznačne definované vlastnícke práva ovplyvňujú vstup nových investícií do nášho hospodárstva, budovanie priemyselných parkov, prípadne strategicky dôležitých stavieb napr. diaľnic. Dynamicky sa rozvíjajúci trh s nehnuteľnosťami výrazne ovplyvňuje požiadavky užívateľov na informácie o vlastníckych a iných právach k nehnuteľnostiam a ich poskytovanie službami katastra nehnuteľností. Požiadavky na služby katastra v štátoch sa orientujú na informácie dostupné prostredníctvom WEB portálových služieb v reálnom čase nad celým územím a s využitím priameho elektronického spojenia. Aktuálne aj požiadavky na sprístupnenie informácií z katastra medzi krajinami navzájom. Spresnenie niektorých ustanovení zákona je zamerané na zjednodušenie konania o povolení vkladu, rozšírenie kompetencie správ katastra tak, aby informácie z katastra nehnuteľností poskytovali všetky správy katastra z celého územia SR, na spôsob poskytovania informácií formou výpisu z katastra nehnuteľností len ako verejnej listiny, spresnenie ustanovenia týkajúce sa obnovy katastrálneho operátu. Ťažiskovou úlohou je sprístupniť katastrálne služby elektronicky. Elektronické služby budú zahŕňať nielen poskytovanie informácií z katastra ale aj podávanie návrhov na zápis do katastra nehnuteľností.
Návrh novely zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi.
Návrh novely zákona je v súlade s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Doložka
finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
I. časť: Odhad vplyvov na verejné financie
Uplatňovanie predkladaného návrhu zákona nebude mať dopad na verejné financie. Výdavky na elektronizáciu služieb v rezorte geodézie, kartografie a katastra budú hradené z rozpočtovej kapitoly Úradu geodézie, kartografie a katastra SR a z prostriedkov Operačného programu informatizácie spoločnosti.
II. časť: Odhad vplyvov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
Návrh zákona nebude mať ekonomický dopad na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry.
III. časť: Odhad vplyvov na životné prostredie
2
Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie.
IV. časť: Odhad vplyvov na zamestnanosť
Návrh zákona nebude mať vplyv na zamestnanosť.
V. časť: Odhad dopadov na podnikateľské prostredie
Návrh zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu:
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu:
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/ 1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov a mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev: - primárnom
- sekundárnom
b)nie je upravená v práve Európskej únie: - primárnom
- sekundárnom
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
B. Osobitná časť
K bodu 1
Precizuje sa evidovanie vecného bremena ako vecného práva k nehnuteľnosti v katastri. V súlade s Občianskym zákonníkom práva zodpovedajúce vecnému bremenu a povinnosti z vecného bremena obsahom samotného vecného bremena. Nie je to potrebné osobitne uvádzať.
3
K bodu 2
Údaje o pozemkoch v katastrálnom operáte sa členia na údaje o parcelách registra „C“, ktoré evidované na katastrálnej mape a v teréne hranice vymedzené a na údaje o parcelách registra „E“ evidovaných na mape určeného operátu, ktoré v katastrálnej mape zlúčené do väčších celkov alebo rozdelené do viacerých parciel a ich hranice v teréne nie sú znateľné.
K bodu 3
Nehnuteľnosti a práva k nehnuteľnostiam sa evidujú v súbore popisných informácií katastrálneho operátu na liste vlastníctva. V uvedenom ustanovení sa označujú údaje vpísané na liste vlastníctva. Formou listu vlastníctva sa poskytujú informácie z katastra nehnuteľností. List vlastníctva je verejná listina, ktorá preukazuje vlastnícke a iné vecné práva k nehnuteľnostiam.
K bodu 4
V súvislosti so zavedením elektronicky podávaných návrhov na zápis práv do katastra nehnuteľností, budú v zbierke listín uložené takto doručené zmluvy, verejné listiny a iné listiny, na základe ktorých bol zápis v katastri vykonaný, v elektronickej podobe.
K bodu 5
Uvedené sa navrhuje v súvislosti s vypustením osobitnej evidencie práv k nehnuteľnostiam pri prevode alebo prechode pozemkov pod líniové stavby alebo iné verejnoprospešné stavby alebo zriadenie záhradkových osád.
K bodom 6 a 7
Legislatívno-technická úprava v súvislosti s kompetenciami miestnych orgánov štátnej správy na úseku katastra. Novelou katastrálneho zákona zákonom č. 255/2001 Z.z. sa bodom 53 paušálne v celom predpise slová „katastrálny úrad“ nahradili slovami „správa katastra“. Následne bolo zistené, že v uvedených ustanoveniach to nie je správne, Úrad neriadi správy katastra, ale katastrálne úrady. Bolo potrebné napraviť tento nesúlad.
K bodom 8 a 9
Ustanovenie inštitútu katastrálnej inšpekcie za úlohu zabezpečiť štátny dozor a kontrolu štátu nad úrovňou spracovania katastra nehnuteľností. Katastrálnu inšpekciu, ktorá je súčasťou ÚGKK SR, vykonávajú katastrálni inšpektori, ktorým zákon ustanovuje práva a povinnosti pri výkone inšpekcie. Katastrálna inšpekcia vykonáva kontrolu na miestnych orgánoch štátnej správy na úseku katastra ako aj u fyzických a právnických osôb, ktoré vykonávajú geodetické a kartografické činnosti, ktoré sa preberajú do katastra nehnuteľností.
K bodu 10
Kompetencie katastrálneho úradu doplnené o kompetenciu vyplývajúcu zo zákona o štátnej službe v štátnozamestnaneckých pomeroch a pomeroch vo verejnom záujme.
K bodu 11
Bolo potrebné upraviť miestnu príslušnosť orgánov štátnej správy katastra, ak sa návrh na vklad týka 2 alebo viacerých správ katastra. Ak je na konanie o povolení vkladu príslušných viac správ katastra, správa katastra, ktorá koná, upovedomí o začatí konania dotknuté správy katastra s tým, aby bola na dotknutom liste vlastníctva vyznačená plomba o zmene práva a po rozhodnutí o povolení vkladu zašle dotknutým správam katastra zmluvu s vyznačením povolenia vkladu. V tomto prípade je potrebné zaslať s návrhom na vklad toľko vyhotovení zmluvy, koľko je dotknutých správa katastra plus 2 vyhotovenia pre konajúcu správu katastra.
4
K bodu 12
Legislatívno-technická úprava v súvislosti s kompetenciami miestnych orgánov štátnej správy na úseku katastra. Odôvodnenie rovnaké ako k bodom 6 a 7.
K bodu 13
Zákon ustanovuje povinnosť orgánom štátnej správy na úseku katastra (Úrad geodézie, kartografie a katastra SR, katastrálny úrad, správa katastra) oznamovať zistené porušenie zákonnosti pri výkone štátnej správy na úseku katastra príslušným orgánom štátu s cieľom zabezpečiť nápravu protiprávneho stavu. K takémuto porušeniu dochádza najmä pri vyhotovení verejných listín alebo iných listín predložených na zápis záznamom. Nie je v kompetencii správneho orgánu posúdiť správnosť listiny, môže len signalizovať porušenie zákona.
Podľa doterajšej právnej úpravy pri rozhodovaní o povolení vkladu správa katastra prihliada na právne skutočnosti, ktoré existujú v čase rozhodnutia o návrhu na vklad. Aplikačná prax ukázala komplikovanosť a istú nespravodlivosť s prihliadnutím na skutočnosti, ktoré neexistovali v čase podania návrhu na vklad. Na tento stav bolo poukázané aj vo viacerých rozsudkoch súdov. Preto sa nová právna úprava vracia k retroaktívnym účinkom vkladu, kedy budú rozhodujúce pre vklad práva právne skutočnosti existujúce v čase doručenia návrhu na vklad.
K bodu 14
Uvedenou zmenou sa navrhuje vhodnejší vyjadrenie pre začatie katastrálneho konania o vklade práva.
K bodom 15 a 16
Z dôvodu zjednodušenia podania návrhu na vklad a jeho príloh, s perspektívou na možnosť elektronického podania návrhu na vklad sa upravujú náležitosti návrhu na vklad. Prílohou návrhu na vklad musí byť vždy zmluva (dohoda, vyhlásenie vkladateľa o vložení nehnuteľností do majetku právnickej osoby). Redukuje sa počet vyhotovení zmluvy na dve vyhotovenia z hľadiska archivácie listín a zmeny oznamovania povoleného vkladu. Ďalšie prílohy sa predkladajú podľa typu právneho úkonu a podľa prípadného zastupovania účastníkov konania na základe plnej moci. Vlastnícke právo možno preukázať aj inou verejnou listinou ako je list vlastníctva a to napr. výpisom z pozemkovej knihy, dedičským rozhodnutím, výmerom o prídele pôdy, rozhodnutím súdu a pod. Ak je vlastnícke právo preukázané výpisom z pozemkovej knihy, prikladá sa i identifikácia parciel. Správny orgán v tomto prípade najskôr zapíše vlastnícke právo vyplývajúce z predloženej verejnej listiny a následne rozhodne o vklade práva do katastra. Geometrický plán je prílohou k návrhu na vklad najmä v prípade ak ide o reálne rozdelenie pozemku alebo zlúčenie pozemku alebo zriadenie vecného bremena práva prechodu cez pozemok. Ak je účastník konania zastúpený na základe dohody o plnej moci, vyžaduje sa úradne osvedčený podpis splnomocniteľa na plnej moci v prípade, ak sa na zmluve vyžaduje úradne osvedčený podpis účastníka. Vypúšťa sa povinnosť právnických osôb predkladať výpis z obchodného registra a správa katastra bude overovať existenciu právnickej osoby a oprávnenie konať za právnickú osobu z elektronicky dostupného obchodného registra. Prax ukázala, že záväznosť návrhu účastníka konania o vklade práva je v správnom konaní zväzujúca.
Upravuje sa aj elektronické podanie návrhu na vklad vrátane jeho príloh, čo výrazne urýchli komunikáciu medzi správou katastra a účastníkmi konania. Podanie návrhu na vklad elektronicky skracuje termín oznámenia o povolení vkladu z doterajších 15 dní na jeden deň. Náležitosti oznámenia o povolení vkladu elektronicky rovnaké ako náležitosti oznámenia v klasickej listinnej podobe. Ku každému oznámeniu sa pripojí aj výpis z listu vlastníctva.
Ako prvý krok elektronizácie je zavedenie oznámenia v elektronickej podobe tlačiva, ktorý
5
bude obsahovať údaje o zmene práv k nehnuteľnostiam na základe predmetného právneho úkonu, podstatne urýchli operáciu prijatia návrhu na vklad a zápisu vkladu práva do listu vlastníctva. Zároveň eliminuje možnú chybovosť pri zápise údajov do listu vlastníctva a podstatne urýchli aj oznámenie o zápise.
K bodu 17
Vypúšťa sa náročné a komplikované skúmanie platnosti zmluvy pri rozhodovaní o návrhu na vklad práva. Podľa navrhovanej právnej úpravy správa katastra bude skúmať taxatívne vymenované právne skutočnosti a podstatné náležitosti zmluvy.
Proti rozhodnutiu, ktorým sa vklad povoľuje, nemožno podať riadny opravný prostriedok podľa zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní a nie je prípustná ani obnova konania a preskúmanie odvolania mimo odvolacieho konania podľa správneho poriadku. Rozhodnutie možno preskúmať súdom alebo podať protest prokurátora podľa zákona o prokuratúre. Akonáhle rozhodnutie o povolení vkladu nadobudne právoplatnosť, je neprípustné, aby správny orgán rozhodoval o vlastníctve. Zákonodarca výslovne zveril orgánu štátnej správy rozhodovanie o povolení vkladu práva, avšak vyslovene neupravil oprávnenie orgánu štátnej správy zrušiť rozhodnutie o povolení vkladu. Autoritatívne rozhodnúť o zániku vlastníckeho práva prináleží len nezávislému súdu.
Mení sa a zjednodušuje spôsob oznámenia o povolení vkladu práva. Účastníkom konania sa zašle výpis z listu vlastníctva spolu s oznámením o povolení vkladu práva formou potvrdenia.
V súčasnej dobe väčšina správ katastra rozhoduje o vklade práva do 30 dní od doručenia návrhu, výrazne však zaostáva expedícia oznámenia o povolení vkladu voči konaniu o vklade. Riešenie tejto situácie sme našli v zavedení centrálnej expedície písomností pre všetky správy katastra z jedného centra a to zo Žiliny. Preto bude oznámenie o povolení vkladu z každej správy katastra opatrené pečiatkou Správy katastra Žilina. Toto riešenie zároveň ušetrí zamestnancov pre výkon iných činností na správe katastra.
Ak správa katastra návrh na vklad zamietne, účastníci konania môžu podať odvolanie v lehote do 30 dní odo dňa doručenia rozhodnutia prostredníctvom správy katastra, ktorá môže použiť inštitút autoremedúry podľa správneho poriadku. Inak o odvolaní rozhodne krajský súd, čím je zabezpečená zákonnosť rozhodovania správneho orgánu. Do nadobudnutia účinnosti poslednej novely katastrálneho zákona 30 dňová lehota na podanie odvolania nebola uvedená v katastrálnom zákone ale v Občianskom súdnom poriadku. Z dôvodu prehľadnosti bola lehota zakotvená priamo do katastrálneho zákona.
K bodu 18
Navrhuje sa ďalší dôvod prerušenia konania o vklade práva v súvislosti s trestným stíhaním a potrebou zaistenia majetku obvineného.
K bodu 19
Nakoľko sa v návrhu zákona špecifikovala miestna príslušnosť správy katastra pre konanie v prípade, ak je príslušných viac správ katastra, bolo potrebné doplniť dôvod zastavenia konania z tohto titulu.
K bodu 20
Novou právnou úpravou sa ustanovili vecno-právne účinky rozhodnutia o povolení vkladu práva ku dňu doručenia návrhu na vklad. Z tohto dôvodu všetky ustanovenia, ktoré upravovali výnimky z právnych účinkov vkladu je potrebné vypustiť.
K bodom 21 a 22
V záujme dôsledného zachovávania zákonnosti pri rozhodovaní vzniku, zmene alebo zániku vlastníckych a iných vecných práv k nehnuteľnostiam do katastra nehnuteľností zamestnanci, ktorí rozhodujú o návrhu na vklad musia mať osobitnú odbornú spôsobilosť. Podmienkou na získanie osobitnej odbornej spôsobilosti je vysokoškolské vzdelanie spravidla právnického
6
smeru alebo vysokoškolské vzdelanie v odbore geodézie a kartografie a preukázanie teoretických vedomostí a praktických skúseností a znalostí všeobecne záväzných právnych predpisov z oblasti katastra nehnuteľností a predpisov súvisiacich s katastrom nehnuteľností na zabezpečenie kvality rozhodovania, nakoľko ide o rozhodovanie v katastrálnom konaní s prvkami justičnej činnosti. Podrobnosti o vydávaní a odoberaní oprávnenia na spôsobilosti rozhodovať o návrhu na vklad boli doteraz ustanovené vo vykonávacom predpise, novelou sa tieto ustanovenia premietli do zákona.
K bodom 23 a 24
Návrh na záznam podľa týchto ustanovení je možné podať i v elektronickej podobe, zároveň sa upravujú aj náležitosti takéhoto podania.
Taktiež sa ustanovuje možnosť zaslať oznámenie elektronicky o zamýšľanom zápise do katastra. Oznámenie podstatne urýchli operáciu zápisu verejnej listiny a inej listiny do listu vlastníctva a zároveň urýchli aj oznámenie o zápise.
K bodu 25
Navrhované znenie vhodnejším spôsobom upravuje postup správy katastra pri predložení verejných listín a iných listín na zápis záznamom. Podstatou katastra nehnuteľností ako nástroja ochrany práv k nehnuteľnostiam v ňom zapísaných, je skutočnosť, že za vlastníka sa považuje ten, kto je takto zapísaný v katastri nehnuteľností, pokiaľ sa nepreukáže opak. Relevantným preukázaním opaku je rozhodnutie súdu o určení práva k nehnuteľnosti podľa § 80 písm. c) O.s.p.
K bodu 26
V súvislosti so zmenou systemizácie zákona sa oznamovacia povinnosť o povolení vkladu práva a o zápise záznamom upravuje v osobitných ustanoveniach.
K bodu 27
Novela katastrálneho zákona umožňuje podať návrh na vklad práva a zápis verejnej listiny záznamom elektronicky. Tento spôsob možno uplatniť aj na zápis poznámky. Zápis poznámky, ktorá obmedzuje vlastníka nakladať s nehnuteľnosťou, je kvalifikovaným titulom na zamietnutie návrhu na vklad ( napr. uznesenie súdu o vyhlásení konkurzu, exekučný príkaz na vykonanie exekúcie predajom nehnuteľnosti, daňový exekučný príkaz). Druhým typom poznámky poznámky informatívneho charakteru, ktoré informujú o nehnuteľnosti alebo o vlastníkovi (napr. začatie vyvlastňovacieho konania, oznámenie o začatí daňového exekučného konania alebo colného exekučného konania, oznámenie o konaní dobrovoľnej dražby, súdne konanie o neplatnosť dražby).
K bodom 28 a 29
Uvedené ustanovenia o náležitostiach verejných listín a iných listín sa precizujú tak, že sa dopĺňajú o označenie bytov a nebytových priestorov, ak predmetom právneho úkonu. Zároveň sa vypúšťa povinnosť označiť v zmluve alebo verejnej listine výmeru pripadajúcu na spoluvlastnícky podiel k pozemku. Požiadavka označenia výmery spoluvlastníckeho podielu k celku sa v praxi stala obsolentnou, účastníci resp. vyhotovitelia listín boli nútení komplikovaným spôsobom prepočítavať aj drobné podiely (napr. urbárske podiely) a správny orgán pri zápise musel tento údaj prepočítať, napriek tomu, že tento údaj nie je zapísaný na liste vlastníctva, čo zápis spomalilo.
Ďalej sa upravujú náležitosti zmluvy, verejnej listiny alebo inej listiny podanej elektronickými prostriedkami. Podľa všeobecnej právnej úpravy podpis prevodcu a iných v katastrálnom zákone taxatívne vymenovaných osôb musí byť úradne osvedčený. Pri elektronickom podaní zmluvy musia byť všetci účastníci podpísaní zaručeným elektronickým podpisom s pripojením časovej pečiatky, ďalšie osvedčenie tohto podpisu sa nevyžaduje. Podpis navrhovateľa na návrhu na vklad podaného elektronicky môže byť podpísaný elektronickým
7
podpisom, ktorým navrhovateľ disponuje, to znamená použije elektronický podpis alebo zaručený elektronický podpis.
Ustanovenie sa dopĺňa o postup pri odstraňovaní nedostatkov zmlúv a verejných listín predložených na zápis vkladom i záznamom. Toto ustanovenie sa primerane použije i pri odstraňovaní nedostatkov listín doručených elektronicky.
K bodu 30
Precizujú sa podmienky zrušenia plomby vyznačenej na liste vlastníctva alebo v pozemkovoknižnej vložke.
K bodu 31
Vypúšťa sa doterajšia osobitná evidencia verejných alebo iných listín, ktoré potvrdzujú alebo osvedčujú práva k časti pozemku vytvoreného geometrickým plánom, na ktorom je postavená líniová alebo iná verejnoprospešná stavba. Režim osobitnej evidencie sa stal nadbytočným, pretože doterajšia úprava pripúšťala evidovanie i dielov parciel. Podľa navrhovanej právnej úpravy musí každý diel vytvárať pozemok so samostatným parcelným číslom.
K bodom 32 až 34
V týchto ustanoveniach sa precizujú podmienky zápisu práv k novej stavbe a výmazu stavby z katastra nehnuteľností.
K bodu 35
Uvedené ustanovenie sa vypúšťa ako nadbytočné, z dôvodu osobitnej úpravy oznámenia o vykonaní zápisu vkladom a záznamom.
K bodu 36
Jednou zo základných zásad spravovania katastra nehnuteľností je súlad právneho stavu a skutočného stavu. Pri spravovaní katastra nehnuteľností správa katastra prešetruje zmeny údajov katastra týkajúce sa nehnuteľností alebo vlastníckych práv k nehnuteľnostiam. Toto konanie sa vykonávalo v spolupráci s obcami, čo sa v praxi ukázalo ako neoperatívne.
K bodu 37
Zmena hranice katastrálneho územia bola doteraz upravená len vo vykonávacom predpise, vzhľadom na to, že ide o druh katastrálneho konania, na ktorý sa síce nevzťahuje zákon o správnom konaní bolo potrebné upraviť toto konanie priamo v zákone.
K bodu 38
Konanie o námietkach a vyhlásenie platnosti katastrálneho operátu predstavujú záverečné etapy obnovy katastrálneho operátu novým mapovaním Tieto činnosti vykonáva správa katastra v katastrálnom konaní, na ktoré sa vzťahuje správny poriadok s osobitnou úpravou postupu pri podávaní námietok.
Platnosť katastrálneho operátu novým mapovaním sa vyhlasuje aj v Spravodajcovi Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky.
K bodu 39
Podľa navrhovanej úpravy sa revízia údajov katastra vyníma z kompetencie organizácie zriadenej úradom, ktorým bol Katastrálny úrad v Žiline a zveruje sa do kompetencie správy katastra.
K bodom 40 až 43
Obnova katastrálneho operátu je katastrálne konanie, ktoré priamo skvalitňuje katastrálny operát a zabezpečuje jeho funkčnosť a tým aj plnenie jeho spoločenských úloh. Kvalita katastrálneho operátu výrazne zaostáva za neustále sa meniacimi novými technológiami
8
a technickými prostriedkami. Obnova katastrálneho operátu skrátenou formou sa z dôvodu prácnosti a nedostatočnej kvality výsledného diela sa javí ako neefektívna. Preto sa navrhuje jej vypustenie. V praxi sa tento spôsob obnovy uplatňoval minimálne.
K bodu 44
Navrhovaným ustanovením sa rozširuje okruh osôb, ktorí majú právo nahliadať do zbierky listín. Okrem aktuálneho vlastníka toto právo i každý predchádzajúci vlastník konkrétnej nehnuteľnosti. Do zbierky listín sa ukladajú zmluvy, verejné a iné listiny, na základe ktorých bolo právo zapísané do katastra nehnuteľností.
K bodu 45
Doterajšia právna úprava umožňovala poskytovanie údajov katastra v dvojakej forme, formou verejných listín alebo formou neverejných listín. Navrhované ustanovenie upravuje vydávanie výpisov alebo kópií zo súboru geodetických informácií alebo zo súboru popisných informácií len formou verejnej listiny. Listy vlastníctva, na ktorých je vyznačená plomba o zmene práva k nehnuteľnosti sa nebudú vydávať vôbec. Ktorákoľvek fyzická alebo právnická osoba môže požiadať Geodetický a kartografický ústav o informáciu z katastra nehnuteľností z celého územia Slovenskej republiky, tieto poskytnuté údaje majú len informatívny charakter. Informatívny charakter majú aj údaje katastra poskytnuté prostredníctvom internetovej siete. Vzhľadom na elektronizáciu verejnej správy v navrhovanej právnej úprave bude umožnené poskytovať informácie z katastra nehnuteľností elektronicky formou verejnej listiny.
K bodu 46
Údaje katastra nehnuteľností sú hodnoverné a záväzné s výnimkou výmery pozemku.
K bodu 47
V súvislosti so zrušením osobitnej evidencie zápisov práv k nehnuteľnostiam bolo potrebné ustanoviť postup správ katastra pre začaté konania podľa tohto ustanovenia.
K bodu 48
Týmto ustanovením zákona sa splnomocňuje Úrad geodézie, kartografie a katastra SR , aby vo vykonávacom všeobecne záväznom právnom prepise podrobne upravil postup a podmienky doručených návrhov na zápis do katastra nehnuteľností elektronickými prostriedkami, postup pri poskytovaní informácií z katastrálneho operátu elektronicky. Vzhľadom k novonavrhovanej úprave zmeny hranice katastrálneho územia v zákone, bolo potrebné upraviť aj splnomocňovacie ustanovenie.
K Čl. II
K bodu 1
Navrhuje sa oslobodenie od platenia správnych poplatkov za poskytovanie informácií za katastra i pre orgány prokuratúry.
K bodu 2
V nadväznosti na novú úpravu katastrálneho zákona v časti poskytovania informácií z katastrálneho operátu je potrebné upraviť aj správne poplatky za poskytované informácie. Zároveň bolo potrebné ustanoviť oslobodenie od platenia správnych poplatkov pre organizácie zriadené Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR pre usporiadanie
9
vlastníckych práv k pozemkom pod pozemnými komunikáciami diaľnicami a rýchlostnými komunikáciami a cestami I. triedy. Vzhľadom na veľký rozsah zaberaných pozemkov u týchto líniových stavieb by sa zvýšili výdavky zo štátneho rozpočtu pri realizácii usporiadania vlastníckych práv k týmto pozemkom. Podľa vykonanej analýzy pri majetkovoprávnom vysporiadaní pozemkov pod diaľnicu D1 a pod rýchlostnú komunikáciu R1 je dotknutých približne 17155 vlastníkov pozemkov a ide približne o 13034 pozemkov čo vyžaduje značný nápor na úlohy výkonu štátnej správy katastra a tiež predstavuje zvýšené finančné náklady na verejné financie.
K bodu 3
Rozvoj elektronickej komunikácie verejnej správy s občanmi aj v oblasti katastra je potrebné podnietiť poplatkovými úľavami. Obdobnú úpravu obsahuje i zákon o súdnych poplatkoch.
K bodu 4
Ministerstvo pôdohospodárstva SR vykonáva tieto úkony podľa zákona č. 144/1998 Z.z. o skladiskovom záložnom liste, tovarovom záložnom liste a doplnení niektorých ďalších zákonov a ich úprava v zákone o správnych poplatkoch absentovala.
K Čl. III
Vzhľadom na predkladanú siedmu novelu katastrálneho zákona odporúča sa vydanie úplného znenia katastrálneho zákona v Zbierke zákonov.
K Čl. IV
Navrhuje sa účinnosť 1. januárom 2009.