Návrh
Zákon
z ...................... 2009
ktorým sa dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 96/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 130/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 421/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 500/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 564/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 11/1992 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 295/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 43/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 252/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 287/1994 Z. z., zákona č. 229/1997 Z. z., zákona č. 225/1998 Z. z., zákona č. 233/1998 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 185/1999 Z. z., zákona č. 389/1999 Z. z., zákona č. 6/2001 Z. z., zákona č. 453/2001 Z. z., zákona č. 205/2002 Z. z., zákona č. 515/2003 Z. z., zákona č. 369/2004 Z. z., zákona č. 535/2004 Z. z., zákona č. 583/2004 Z. z., zákona č. 615/2004 Z. z., zákona č. 757/2004 Z. z., zákona č. 171/2005 Z. z., zákona č. 267/2006 Z. z., zákona č. 616/2006 Z. z., zákona č. 628/2005 Z. z., zákona č. 330/2007 Z. z., zákona č. 334/2007 Z. z., zákona č. 335/2007 Z. z. a zákona č. 384/2008 Z. z. sa dopĺňa takto:
1. V § 8 ods. 5 sa na konci pripája táto veta:
„Obec nemôže obmedziť využitie verejného priestranstva v obci na účely umiestňovania pamätníkov, pamätných tabúľ, sôch, súsoší alebo iných umeleckých diel vyjadrujúcich pamiatku a úctu k historickým miestam, udalostiam alebo osobnostiam viažucim sa k histórii obce, budovaných alebo vytváraných vo verejnom záujme.“
2. V § 11 ods. 4 písm. a) sa čiarka na konci nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová:
„na rozhodovanie sa vzťahuje obmedzenie podľa § 8 ods. 5 druhej vety,“
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. apríla 2009.
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Cieľom návrhu zákona je s ohľadom na verejný záujem zabezpečiť primeranosť a efektivitu právnej úpravy týkajúcej sa využitia verejného priestranstva v obci na účely umiestňovania pamätných a umeleckých predmetov súvisiacich s históriou, významnými udalosťami a osobnosťami obce.
Predmetný návrh zároveň predchádza vzniku situácií, kedy obec z titulu svojich samosprávnych pôsobností odmietne povoliť využitie verejného priestranstva v obci na účely vyššie uvedené.
Návrh zákona týmto reaguje na prípady protiváhy národnostných a iných záujmov, ktoré sa vyskytli v praxi, a to napríklad v meste Komárno v súvislosti s umiestnením súsošia sv. Cyrila a Metoda a v obci Tešedíkovo.
Návrh zákona nemá finančný, ekonomický, environmentálny vplyv, vplyv na zamestnanosť ani na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Vzhľadom na obsah doložky zlučiteľnosti nie je potrebná tabuľka zhody.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Navrhovateľ právneho predpisu:
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov
3.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)identifikácia predmetu návrhu právneho predpisu z pohľadu Zmluvy o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii a plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky: návrh zákona nie je uvedený v Pláne legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2007,
b)identifikácia záväzkov vyplývajúcich zo schválených negociačných pozícií v príslušnej kapitole, ktorá je predmetom návrhu právneho predpisu: nie je prioritná podľa záväzkov vyplývajúcich zo schválených negociačných pozícií v príslušnej kapitole.
4.Problematika návrhu právneho predpisu:
b) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
d) nie je upravená v práve Európskej únie.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Vzhľadom na vnútroštátny charakter upravovanej problematiky je vyjadrovanie stupňa zlučiteľnosti návrhu zákona s právom ES/EÚ bezpredmetné.
6.Gestor:
Bezpredmetné
7.Účasť expertov pri príprave návrhu právneho predpisu a ich stanovisko k zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Nezúčastnili sa
Osobitná časť
K čl. I
K bodom 1. a 2.:
Možnosť obmedzenia využitia majetku obce slúžiaceho na verejné účely sa zužuje. Obmedzenie využitia verejného priestranstva v obci sa nemôže vzťahovať na účely umiestňovania pamätníkov, pamätných tabúľ, sôch, súsoší alebo iných umeleckých diel vyjadrujúcich pamiatku a úctu k historickým miestam, udalostiam alebo osobnostiam viažucim sa k histórii obce, budovaných alebo vytváraných vo verejnom záujme.
K čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje tak, aby sa zabezpečila jeho primeraná legisvakancia.