Stručná charakteristika rozpočtu nákladov na činnosť FNM SR na rok 2009 Rozpočet nákladov na činnosť FNM SR tvoria prevádzkové náklady a náklady na obstaranie dlhodobého majetku. Výšku prevádzkových nákladov a nákladov na obstaranie dlhodobého majetku v rozpočte nákladov na činnosť FNM SR na rok 2009 podľa § 28 ods. 3 písm. d) zákona č. 92/1991 Z. z. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov vyjadruje tabuľka č. 1.
Tab. č. 1- Náklady FNM SR na rok 2009 V tis. Sk
Návrh rozpočtu na rok 2009
Náklady na obstaranie dlhodobého majetku
Spolu: Prevádzkové náklady + náklady na obstaranie dlhodobého majetku
Súčasťou návrhu rozpočtu nákladov na činnosť FNM SR na rok 2009 sú aj výdavky FNM SR, ktoré boli predmetom schvaľovania predchádzajúceho rozpočtu v položkách prevádzkových nákladov a nákladov na obstaranie dlhodobého majetku. Predpokladané výdavky súvisia s hlavne s prebiehajúcimi súdnymi spormi (viď tab. č. 2). K čiastočnej realizácii uvedených výdavkov pristúpil FNM SR v roku 2006 a 2007 v súvislosti s právoplatným rozhodnutím súdu v neprospech FNM SR, avšak časť súdnych sporov stále nie je ukončená. V uvedenej súvislosti FNM SR rozpočtuje výdavky súvisiace s prebiehajúcimi súdnymi spormi na rok 2009 v celkovej výške 6 339 tis. Sk. Je potrebné poznamenať, že k čerpaniu týchto výdavkov dôjde len za predpokladu, že FNM SR bude zaviazaný súdnym rozhodnutím zaplatiť náhrady. Do výdavkov FNM SR sme zahrnuli aj výdavky na zrážkovú daň vo výške 1 500 tis. Sk. Je nutné poznamenať, že zrážková daň z úrokov z vkladov FNM SR nespadá do prevádzkových nákladov nakoľko ich príjem nie je predmetom § 28 ods. 3 písm. d) zákona č. 92/1991 Z. z. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších zmien a doplnkov.
Tab. č. 2 – Výdavky FNM SR na rok 2009v tis. Sk
Návrh rozpočtu na rok 2009
Výdavky vyplývajúce z právoplat. rozhodnutia súdu v pracovnoprávnych sporoch
Výdavky vyplývajúce z právoplat. rozhodnutia súdu o neplatnosti zmlúv o prevode vlastníctva bytov
V záujme operatívneho riešenia možných problémov, ktoré môžu nastať počas rozpočtového roka 2009 dáva sa do právomoci Prezídia FNM SR upravovanie presunu v jednotlivých položkách tak, aby celkové prevádzkové náklady, náklady na obstaranie dlhodobého majetku a výdavky FNM SR boli dodržané v schválenej celkovej výške.
V ďalšej časti materiálu uvádzame podrobný popis obsahu jednotlivých rozpočtovaných položiek a návrh rozpočtu v štruktúre rozpočtovej klasifikácie.
-Návrh výšky prevádzkových nákladov a nákladov na obstaranie dlhodobého majetku FNM SR na rok 2009
-Výdavky FNM SR na rok 2009
-Návrh rozpočtu v štruktúre rozpočtovej klasifikácie v zmysle zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Príloha č. 1
Návrh výšky prevádzkových nákladov
spojených s činnosťou Fondu národného majetku Slovenskej republiky (ďalej len FNM SR) podľa § 28 ods. 3 písm. d) Zákona č. 92/1991 Z. z. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby
Obstaranie hmotného majetku nezaradeného do dlhodobého majetku, spotreba prevádzkového materiálu: zabezpečenie kancelárskych potrieb, odbornej literatúry, časopisov, novín, Zbierok zákonov, kopírovací a faxový papier, náhradné súčiastky a čistiace potreby pre údržbu motorových vozidiel a iné.
Spotreba pohonných hmôt vrátane oleja na služobné vozidlá FNM SR.
Náklady súvisiace so spotrebou energie v sumách faktúrovaných dodávateľom za odber energie, vrátane stálych platieb za byty FNM SR.
Externé náklady na opravy a udržiavanie hmotného majetku, ktorými sa odstraňuje čiastočné fyzické opotrebenie alebo poškodenie za účelom jeho uvedenia do predchádzajúceho prevádzkyschopného stavu; (bežná pravidelná údržba automobilov, výmena ojazdených pneumatík, opravy a udržovanie výpočtovej techniky atď.).
Zabezpečenie vykonávania zdravotného dohľadu vrátane preventívnych prehliadok v pravidelných intervaloch s ohľadom na charakter práce a na pracovné podmienky na pracovisku v zmysle zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Správne a súdne poplatky, kolky, platby za výkon správy bytov vo vlastníctve FNM SR, daň z nehnuteľností a daň z bytov, ktoré boli vrátené späť do vlastníctva FNM SR na základe súdnych rozhodnutí, odvod za neplnenie povinného podielu zamestnávania občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou a občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou s ťažším zdravotným postihnutím podľa 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti v znení neskorších predpisov.
Kurzové straty vyplývajúce zo zahraničným platieb.
Náklady vynaložené na všetky druhy poistenia majetku na základe uzavretých zmlúv s poisťovňami za škody na majetku, zákonné poistenia vozidiel, poistenia do zahraničia a úrazové poistenie osôb. V uvedenej položke je zahrnuté aj poistné za byty, ktoré sa na základe súdneho rozhodnutia vrátili, resp. vrátia do majetku FNM SR; poplatky bankám za vedenie účtov a medzibankových prevodov.
Náklady súvisiace s prebiehajúcim súdnym sporom medzi FNM SR a kupujúcim o náhradu škody v dôsledku rozhodnutia súdu o absolútnej neplatnosti zmluvy o prevode vlastníctva bytu , ktoré si kupujúci uplatňuje na Okresnom súde Bratislava II.
Položka obsahuje istinu a príslušenstvo t.j. úroky a úroky z omeškania. V prípade rozhodnutia súdu v prospech FNM SR plánovaná položka nebude čerpaná.
Spolu prevádzkové náklady 147 750 tis. Sk
Návrh výšky nákladov na obstaranie dlhodobého majetku
spojených s činnosťou Fondu národného majetku Slovenskej republiky podľa § 28 ods. 3 písm. d) zákona č. 92/1991 Z. z. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby
S p o l u náklady na dlhodobý majetok:
Spolu prevádzkové náklady +
náklady na dlhodobý majetok FNM SR 152 300 tis. Sk
Príloha č. 2
Výdavky Fondu národného majetku Slovenskej republiky
K predkladanému návrhu rozpočtu nákladov na činnosť FNM SR na rok 2009
pričleňujeme výdavky FNM SR, ktoré boli predmetom schvaľovania predchádzajúceho rozpočtu v položkách prevádzkových nákladov a nákladov na obstaranie dlhodobého majetku. K realizácii uvedených výdavkov doposiaľ nedošlo. Predkladané výdavky súvisia hlavne s prebiehajúcimi súdnymi spormi. Je potrebné poznamenať, že k čerpaniu výdavkov dôjde len za predpokladu, že FNM SR bude zaviazaný súdnym rozhodnutím zaplatiť náhrady. V súčasnosti súdne spory ešte nie sú ukončené.Výdavky vyplývajúce z právoplatného rozhodnutia súdu v pracovnoprávnych sporoch
FNM SR je účastníkom pracovnoprávnych sporov od roku 1999. V niekoľkých prípadoch došlo k právoplatným rozhodnutiam súdu v neprospech FNM SR, na základe ktorých sa žalobca môže domáhať nárokov na náhradu mzdy z titulu neplatného skončenia pracovného pomeru. Právna kvalifikácia týchto pravdepodobných nárokov zamestnanca vyplýva z ustanovení Zákonníka práce. Tieto nároky sú vymáhateľné súdnou cestou. Rovnako prichádza do úvahy aj uplatňovanie úrokov z omeškania. Vzhľadom na uvedené skutočnosti predpokladáme očakávanú výšku výdavkov vyplývajúcich z právoplatného rozhodnutia súdu v pracovnoprávnych sporoch vo výške 1 339 tis. Sk.
Výdavky vyplývajúce z právoplatného rozhodnutia súdu o neplatnosti zmlúv o prevode vlastníctva bytov
K rozpočtu pričleňujeme výdavky vyplývajúce z právoplatného rozhodnutia súdu o neplatnosti zmlúv o prevode vlastníctva bytov. Je nutné poznamenať, že sa nejedná o nákladovú položku v zmysle § 28 ods. 3 písm. d) zákona č. 92/1991 Z. z. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov. Uvedené výdavky súvisia s prebiehajúcimi súdnymi spormi o neplatnosti zmlúv o prevode vlastníctva bytov a garážových státí. V prípade, že súd rozhodne v prospech FNM SR je FNM SR povinný vrátiť bývalým vlastníkom nimi uhradenú kúpnu cenu za byt, ako aj kupujúci je povinný vrátiť byt FNM SR.
Predmetom ostatných výdavkov je zrážková daň z úrokov z vkladov FNM SR, ktorá nespadá do prevádzkových nákladov nakoľko ich príjem nie je predmetom § 28
ods. 3 písm. d) zákona č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších zmien a doplnkov.Na základe Príručky na zostavenie návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2009 až 2011 predkladáme návrh rozpočtu aj v štruktúre rozpočtovej klasifikácie. Je však potrebné poznamenať, že predkladaná tabuľka je zostavená podľa príjmov a výdavkov