Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Predložený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č.118/1996Z.z. o ochrane vkladov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa predkladá na rokovanie vlády Slovenskej republiky ako iniciatívny materiál na základe záverov ECOFINU zo dňa 7. novembra 2008, kde zúčastnené štáty prijali odporúčanie zvýšiť ochranu vkladov v bankách ako reakciu na negatívny vývoj na svetových finančných trhoch ako dôsledok svetovej finančnej krízy.
Účelom návrhu zákona je v tejto súvislosti zaručiť vkladateľom vyššiu náhradu za chránené vklady v prípade potenciálneho rizika banky, ktorým by bola neschopnosť vyplácať vklady vkladateľov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 118/1996 Z. z. o ochrane vkladov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ zákona:
Ministerstvo financií Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 118/1996 Z. z. o ochrane vkladov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3.Problematika návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskych spoločenstiev:
v primárnom práve:
-čl. 48 60 Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva v platnom znení (Ú. v. C 321E, 29.12.2006).
v sekundárnom práve:
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 94/19/ES z 30. mája 1994 o systémoch ochrany vkladov v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 6/zv. 2).
b)nie je upravená v práve Európskej únie.
c)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev:
-rozsudok Súdneho dvora (plénum) z 12. októbra 2004 vo veci C 222/02, Peter Paul, Cornelia Sonnen-Lütte a Christel Mörkens proti Bundesrepublik Deutschland, rok 2004, Zb. rozh. ESD (I-09425).
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)Lehota na prebratie smernice alebo rámcového rozhodnutia podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za prebratie smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov: bezpredmetné.
b)Proti SR nebolo začaté konanie o porušení Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev podľa čl. 226 228 Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev v platnom znení.
c)Smernica Európskeho parlamentu a Rady 94/19/ES bola prebratá do zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 118/1996 Z. z. o ochrane vkladov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Úplný.
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo financií Slovenskej republiky.
DOLOŽKA VPLYVOV
k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č.118/1996Z.z. o ochrane vkladov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
o jeho finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvoch,
vplyvoch na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
___________________________________________________________________________
1.Odhad vplyvov na verejné financie:
Návrh zákona nepredpokladá dopad na verejné financie.
2.Odhad ekonomických vplyvov:
Prijatím návrhu zákona sa predpokladá zvýšenie ochrany vkladov v prípade, ak banka prestane byť schopná vyplácať vklady.
3.Odhad environmentálnych vplyvov:
Prijatím predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá žiadny vplyv na životné prostredie (žiadny environmentálny vplyv).
4.Odhad vplyvov na zamestnanosť a na podnikateľské prostredie:
Prijatím predloženého návrhu zákona o zavedení meny euro v SR sa nepredpokladá žiadny negatívny vplyv na zamestnanosť ani nezamestnanosť v Slovenskej republike, na tvorbu pracovných miest, je predpoklad potenciálneho vplyvu na podnikateľské prostredie v prípade, ak sa banka stane neschopná vyplácať vklady.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Ustanovením § 9 ods. 2 sa navrhuje náhrada chránených vkladov do ich plnej výšky.
K bodu 2
Navrhuje sa prechodné ustanovenie, na základe ktorého sa pri vkladoch, ktoré sa stali nedostupnými pred účinnosťou tohto zákona, t.j. pred 15. novembrom 2008 poskytuje náhrada podľa doterajších predpisov.
K Čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje od 15. novembra 2008.
Schválené vládou Slovenskej republiky dňa 8. októbra 2008.
Robert F i c o, v.r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Ján P o č i a t e k, v.r.
minister financií
Slovenskej republiky