Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon o Slovenskej televízií a zákon o Slovenskom rozhlase, sa predkladá ako iniciatívny návrh skupiny poslancov.
Je reakciou na vládou presadený zákon o úhrade za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom, ktorým sa platba od občanov naviazala na odber elektrickej energie a platba podnikateľov na počet nimi zamestnávaných osôb. Znamená to de facto zavedenie novej paušálnej spotrebnej dane z elektrickej energie pre domácnosti a zvýšenie nákladov na pracovnú silu pre podnikateľov. Tento princíp nezohľadňuje záujem či možnosti občana sledovať program verejnoprávnych médií, ani jeho schopnosť platiť zákonom stanovený poplatok. Vládny návrh je preto možné považovať za nespravodlivý a nesolidárny.
Navrhovaná právna úprava prichádza s jednoduchým, transparentným, stabilným, spravodlivým a solidárnym rámcom pre financovanie Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu, zabezpečujúcim nezávislosť verejnoprávneho vysielania.
Princípom navrhovanej právnej úpravy je zásada, že každý občan či podnikateľský subjekt by sa mal na financovaní verejnoprávnych médií podieľať len takou mierou, ktorú mu umožňuje jeho príjmová situácia. Zároveň sa v záujme vylúčenia duplicitného zdanenia a zmiernenia administratívnej záťaže navrhuje, aby sa na financovanie verejnoprávnych médií využil existujúci daňový systém štátu. Návrh preto transparentne zákonom stanovuje podiel výdavkov štátneho rozpočtu na príslušný rozpočtový rok, ktorý bude slúžiť na úhrady za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom.
Oproti vládou presadenému zákonu o úhrade za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom navrhovaná právna úprava viacero výhod:
Nezaťažuje obyvateľov ani podnikateľské subjekty dodatočnými daňami či poplatkami. Naopak, ruší súčasnou vládou zavedené dodatočné zdanenie odberu elektriny a vytvorených pracovných miest. Nahrádza ich pritom transparentným určením podielu výdavkov zo štátneho rozpočtu na financovanie služieb verejnosti poskytovaných Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom.
Nezaťažuje obyvateľov ani podnikateľské subjekty dodatočnou administratívou, ktorá je spojená s výberom úhrady za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom. Predpokladá zrušenie osobitnej inštitúcie poverenej výberom a správou poplatkov, čím šetrí 4% zdrojov čo v súčasnosti predstavuje 110 mil. Sk ktoré môžu ročne plynúť do rozpočtu verejnoprávnych médií.
Slovenskej televízií a Slovenskému rozhlasu zvyšuje príjmy o 530 mil. (STV) resp. 400 mil. Sk (SRo) oproti súčasne platnému právnemu stavu, čím sa zabezpečí ich dostatočné financovanie jednoduchým a transparentným spôsobom z verejných zdrojov a vylúči sa tým politické zasahovanie do ich obsahovej štruktúry formou osobitných zmlúv so štátom.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi a inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predkladaný návrh zákona bude mať negatívny dopad na verejné financie. Predkladaný návrh zákona bude mať pozitívny dopad na podnikateľské prostredie a nepredpokladá sa jeho dopad na zamestnanosť a stav životného prostredia.
Odhad vplyvu na verejné financie a zamestnanosť
Návrh zákona zakladá negatívny dopad na výdavky štátneho rozpočtu, ktorých časť bude určená na financovanie služieb verejnosti poskytovaných Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom. Celkový dopad na štátny rozpočet v roku 2009 ukazuje nasledovná tabuľka:
v tis. Sk
STV
SRo
spolu
podiel na výdavkoch štátneho rozpočtu
0,6%
0,3%
0,9%
objem zdrojov rozpočtu určených pre STV a SRo (rok 2009)
2 444 962
1 222 481
3 667 443
Navrhovaná právna úprava nebude mať negatívny vplyv na výdavky rozpočtov samosprávnych krajov alebo obcí.
Navrhovaná právna úprava nebude mať vplyv na zamestnanosť.
Odhad vplyvu na obyvateľov
Navrhovaná právna úprava bude mať pozitívny vplyv na obyvateľov, nakoľko návrh predpokladá zrušenie úhrady za služby verejnosti poskytované STV a SRo. Znamená to úsporu pre bežnú domácnosť vo výške 140 Sk mesačne resp. 1 680 Sk ročne.
Odhad vplyvu na životné prostredie
Navrhovaná právna úprava nebude mať vplyv na životné prostredie.
Odhad vplyvu na podnikateľské prostredie
Výška úhrady za služby verejnosti poskytované STV a SRo sa pre podnikateľov v súčasnosti pohybuje v rozmedzí od 1 680 Sk do 168 000 Sk ročne, v závislosti od počtu zamestnancov. Navrhovaná právna úprava bude mať pozitívny vplyv na hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb, nakoľko návrh predpokladá zrušenie tejto
úhrady.
Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Vypúšťa sa právomoc rozhlasovej rady navrhovať kandidátov na členov dozornej rady obchodnej spoločnosti, ktorá je vyberateľom úhrady za služby verejnosti v oblasti televízneho vysielania poskytované Slovenskou televíziou a v oblasti rozhlasového vysielania poskytované Slovenským rozhlasom podľa osobitného predpisu tento osobitný predpis zákon č. 68/2008 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom a o zmene a doplnení niektorých zákonov - sa totiž navrhovaným zákonom ruší.
K bodu 2
Vypúšťa sa poznámka pod čiarou č. 14a, ktorá odkazovala práve na ustanovenie rušeného osobitného predpisu (pozri bod 1).
K bodu 3
Vypúšťajú sa slová „osobitného predpisu“ a nahrádzajú sa slovami „tohto zákona“, pretože doterajšia právna úprava sa viaže na osobitný zákon, ktorý predpokladá navrhovaný zákon zrušiť. Zároveň vo svojich ďalších ustanoveniach vytvára mechanizmus financovania Slovenského rozhlasu, ktorý sa ale bude riadiť zákonom o Slovenskom rozhlase, teda už nie osobitným predpisom.
K bodu 4
V súvislosti s tým sa úplne zo zákona vypúšťa poznámka pod čiarou č. 28, ktorá odkazovala na tento osobitný predpis, teda zákon č. 68/2008 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom a o zmene a doplnení niektorých zákonov
K bodu 5
V § 21 ods. 1 písm. a) sa vypúšťajú ustanovenia o úhrade za služby verejnosti v oblasti televízneho vysielania poskytované Slovenskou televíziou a v oblasti rozhlasového vysielania poskytovaného Slovenským rozhlasom podľa osobitného predpisu (ďalej len „úhrada za služby verejnosti“) ako o zdroji príjmu Slovenského rozhlasu a vytvára sa nový mechanizmus jeho financovania prostredníctvom transferu zo štátneho rozpočtu. Výška transferu je určená na 0,3% z celkových výdavkov štátneho rozpočtu podľa zákona o štátnom rozočte na príslušný rok. Nie je potrebné vytvárať novú osobitnú rozpočtovú kapitolu, použitá bude kapitola Ministerstva kultúry SR.
K bodu 6
Keďže v ustanovení § 21 ods. 1 písm. c) sa hovorí o transfere zo štátneho rozpočtu, je potrebné ustanoviť, že v tomto prípade ide o iný transfer, než aký zakladá nové ustanovenie v § 21 ods. 1 písm. a), ktorý nahrádza doterajšiu úhradu za služby verejnosti. Ostatné transfery zo štátneho rozpočtu, ktoré zákon ustanovuje ako zdroje príjmov Slovenského rozhlasu dostatočne bližšie špecifikované, aby nedošlo k prípadnej zámene.
K bodu 7
V § 21 sa dopĺňa nový ods. 5, ktorý pre Ministerstvo kultúry SR ustanovuje záväznú lehotu, v ktorej musí ministerstvo uskutočniť transfer zo štátneho rozpočtu svojej rozpočtovej kapitoly - na účet Slovenského rozhlasu.
K bodu 8
Nový § 24a obsahuje zrušovacie ustanovenie, ktorým sa zrušuje zákon č. 68/2008 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Tento zákon sa zrušuje z dôvodu navrhovaného iného mechanizmu financovania týchto dvoch inštitúcií.
K čl. II
K bodu 1
Vypúšťa sa právomoc rady Slovenskej televízie navrhovať kandidátov na členov dozornej rady obchodnej spoločnosti, ktorá je vyberateľom úhrady za služby verejnosti v oblasti televízneho vysielania poskytované Slovenskou televíziou a v oblasti rozhlasového vysielania poskytované Slovenským rozhlasom podľa osobitného predpisu tento osobitný predpis zákon č. 68/2008 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom a o zmene a doplnení niektorých zákonov - sa totiž navrhovaným zákonom ruší.
K bodu 2
Vypúšťa sa poznámka pod čiarou č. 15a, ktorá odkazovala práve na ustanovenie rušeného osobitného predpisu (pozri bod 1).
K bodu 3
Vypúšťajú sa slová „osobitného predpisu“ a nahrádzajú sa slovami „tohto zákona“, pretože doterajšia právna úprava sa viaže na osobitný zákon, ktorý predpokladá navrhovaný zákon zrušiť. Zároveň vo svojich ďalších ustanoveniach vytvára mechanizmus financovania Slovenskej televízie, ktorý sa ale bude riadiť zákonom o Slovenskej televízii, teda už nie osobitným predpisom.
K bodu 4
V súvislosti s tým sa vypúšťa poznámka pod čiarou č. 33, ktorá odkazovala na tento osobitný predpis, teda zákon č. č. 68/2008 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom a o zmene a doplnení
niektorých zákonov.
K bodu 5
V § 21 ods. 1 písm. a) sa vypúšťajú ustanovenia o úhrade za služby verejnosti ako o zdroji príjmu Slovenskej televízie a vytvára sa nový mechanizmus jej financovania prostredníctvom transferu zo štátneho rozpočtu. Výška transferu je určená na 0,6% z celkových výdavkov štátneho rozpočtu podľa zákona o štátnom rozočte na príslušný rok. Nie je potrebné vytvárať novú osobitnú rozpočtovú kapitolu, použitá bude kapitola Ministerstva kultúry SR.
K bodu 6
Keďže v ustanovení § 21 ods. 1 písm. b) sa hovorí o transfere zo štátneho rozpočtu, je potrebné ustanoviť, že v tomto prípade ide o iný transfer, než aký zakladá nové ustanovenie v § 21 ods. 1 písm. a), ktorý nahrádza doterajšiu úhradu za služby verejnosti. Ostatné transfery zo štátneho rozpočtu, ktoré zákon ustanovuje ako zdroje príjmov Slovenskej televízie sú dostatočne bližšie špecifikované, aby nedošlo k prípadnej zámene.
K bodu 7
V § 21 sa dopĺňa nový ods. 5, ktorý pre Ministerstvo kultúry SR ustanovuje záväznú lehotu, v ktorej musí ministerstvo uskutočniť transfer zo štátneho rozpočtu svojej rozpočtovej kapitoly - na účet Slovenskej televízie.
K čl. III
Účinnosť zákona sa ustanovuje na 1. 1. 2009