D ô v o d o v á s p r á v aI. Všeobecná časť
Vládny Ministerstvo financií Slovenskej republiky predkladá ako ako iniciatívny materiál iniciatívny materiál na rokovanie vlády Hospodárskej a sociálnej rady Slovenskej republiky Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“), ktorého obsahom je ustanovenie tzv. zamestnaneckéhoej bonusu.prémie sa predkladá ako iniciatívny materiál. Chudobní pPracujúci s nízkym príjmom na úrovni blízkej minimálnej mzde, ktorí v súčasnosti neplatia daň z príjmu v dôsledku nízkeho príjmu, týmto opatrením získavajú nárok na príspevok zo strany štátu - vzniká im negatívna daňová povinnosť vypočítaná na základe ich príjmu. Zamestnaneckýá bonusprémia je teda vysoko adresná forma dodatočnej sociálnej pomoci občanom, ktorí sa vlastným úsilím snažia zlepšiť si životné podmienky, pričom nemajú možnosť zamestnať sa pri vyššej mzde. Ustanovením zamestnaneckého bonusu zamestnaneckej prémie tak získavajú občania na dolnom konci dolnej hranici príjmovej škály vyšší čistý príjem bez toho, aby sa výraznejšie zvyšovala minimálna mzda. Zavedením zamestnaneckej prémiezamestnaneckého bonusu sa ďalej zvyšuje progresivita systému dane z príjmov fyzických osôb v súlade s Programovým vyhlásením vlády. Zavedenie zamestnaneckej prémiezamestnaneckého bonusu znamená rozhodnujúci krok v napĺňaní predsavzatí Modernizačného programu – Slovensko 21 v kapitole Zamestnanosť.
K vypracovaniu návrhu sa pristúpilo najmä z dôvodu plnenia cieľov Lisabonskej zmluvy a Programu Slovensko 21 vypracovaného Ministerstvom financií Slovenskej republiky. Zámerom predkladaného návrhu zákona je zavedenie zamestnaneckej prémie zamestnaneckého bonusu pre fyzické osoby s príjmami len zo závislej činnosti (zamestnancov) najmä na dosiahnutie - zvýšenia zamestnanosti dlhodobo nezamestnaných, t.j. hlavne osôb s nízkou kvalifikáciou,
ktorí majú reálnu šancu nájsť si zamestnanie len s nízkym príjmom, - zlepšenia sociálnej situácie nízko-príjmových zamestnancov,
- zvýšenia motivácie pracovať aj za nižšie mzdy.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je podpora nielen občanov, ktorí pracujú celé zdaňovacie obdobie (celý rok), ale podporiť aj občanov, ktorí pracujú len časť zdaňovacieho obdobia (min. 6 mesiacov) a dosiahnu zdaniteľný príjem zo závislej činnosti minimálne vo výške 6-násobku minimálnej mzdy. Poskytovaním zamestnaneckej prémiezamestnaneckého bonusu sa predpokladá aj zvýšený záujem občanov zamestnať sa formou trvalého pracovného pomeru. Príjmy plynúce daňovníkom v kalendárnom mesiaci len na základe dohôd mimo pracovného pomeru (dohoda o vykonaní práci, dohoda o pracovnej činnosti resp. dohoda o brigádnickej práci študentov) sú na účely priznania zamestnaneckej prémiezamestnaneckého bonusu z podmienok časového testu z návrhu vylúčené. Zamestnaneckýá bonusprémia je určenýá len pre tie fyzické osoby (zamestnancov), ktoré dosahujú príjmy z pracovného, štátnozamestnaneckého, služobného pomeru, zároveň nepoberajú iné príjmy (napr. podiely na zisku, podiely na zisku pozemkových spoločenstiev, dôchodky) a pri príjmoch, z ktorých sa daň vyberá zrážkou nevyužijú možnosť podľa § 43 ods. 7 zákona o dani z príjmov (t.j. daň vyberanú zrážkou sa nebude považovať za preddavok na daň – s výnimkou príjmov zo závislej činnosti). 2
Zamestnaneckýá bonusprémia sa uplatňuje vždy až na konci zdaňovacieho obdobia a vypočíta sa podľa ustanoveného vzorca porovnávaním nezdaniteľnej časti základu dane a základu dane daňovníka. Predkladaný materiál upravuje aj spôsob preukazovania nároku na zamestnaneckýú bonusprémiu, spôsob výpočtu a spôsob vykazovania a vyplácania zamestnaneckej prémiezamestnaneckého bonusu.
Predkladaný návrh zákona ovplyvní štátny rozpočet a je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právnymi normami EÚ.
Účinnosť zákona sa navrhuje 1. januára 2009.