NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
790
Vládny návrh
Zákon
z .................................... 2008,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 235/1998 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa, o príspevku rodičom, ktorým sa súčasne narodili tri deti alebo viac detí alebo ktorým sa v priebehu dvoch rokov opakovane narodili dvojčatá a ktorým sa menia ďalšie zákony v znení neskorších predpisov, a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 235/1998 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa, o príspevku rodičom, ktorým sa súčasne narodili tri deti alebo viac detí alebo ktorým sa v priebehu dvoch rokov opakovane narodili dvojčatá a ktorým sa menia ďalšie zákony v znení zákona č. 453/2003 Z. z., zákona č. 601/2003 Z. z., zákona č. 471/2005 Z. z., zákona č. 676/2006 Z. z. a zákona č. 592/2007 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 1 ods. 3 sa za slová „prvé dieťa“ vkladajú slová „druhé dieťa alebo tretie dieťa,.
2. V § 2 ods.1 písm. b) druhom bode sa vypúšťajú slová „mladšie ako jeden rok“.
3. V § 2 ods. 2 písm. a) a písm. b) druhom bode sa za slová „prvé dieťa,“ vkladajú slová „druhé dieťa alebo tretie dieťa,“.
4. V § 3a ods. 1 písm. b) sa za slová „prvého dieťaťa“ vkladajú slová „druhého dieťaťa alebo tretieho dieťaťa,“.
5. V § 3a ods. 2 sa za slovo „pôrode“ vkladá čiarka a slová „druhom pôrode alebo treťom pôrode“ a za slová „každé dieťa“ sa vkladajú slová „narodené z týchto pôrodov“.
2
6. § 3a sa dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
„(5) Nárok na príplatok k príspevku pri narodení druhého dieťaťa alebo tretieho dieťaťa nevzniká oprávnenej osobe podľa § 2 ods. 2 písm. a), ktorej rozhodnutím súdu aspoň jedno z detí narodených pred narodením druhého dieťaťa alebo tretieho dieťaťa
a) má nariadenú ústavnú starostlivosť 5) alebo uloženú ochrannú výchovu, 5b)
b)je zverené do osobnej starostlivosti inej fyzickej osoby než rodiča5c) alebo do pestúnskej starostlivosti,5d)
c)je osvojené5e) alebo je v starostlivosti budúceho osvojiteľa,5f)
d)je zverené do starostlivosti fyzickej osoby alebo právnickej osoby, ktorú určil súd nariadením predbežného opatrenia,5g)
e)je v osobnej starostlivosti poručníka. 5h) “.
Poznámky pod čiarou k odkazom 5b až 5h znejú:
„5b) § 33, 102 až 105 Trestného zákona.
5c) § 45 zákona č. 36/2005 Z. z.
5d) § 48 zákona č. 36/2005 Z. z.
5e) § 97 zákona č. 36/2005 Z. z.
5f) § 103 zákona č. 36/2005 Z. z.
5g) § 75 a 75a Občianskeho súdneho poriadku.
5h) § 56 ods. 2 zákona č. 36/2005 Z. z.“.
7. V § 4 ods. 1 sa suma „4 560 Sk“ nahrádza sumou „151,37 eura.“.
8. V § 4 ods. 3 sa suma „20 440 Sk“ nahrádza sumou „678,49 eura.“.
9. Poznámka pod čiarou k odkazu 7 znie:
„7) Napríklad § 49 zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 121 a 122 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
10. V § 7 ods. 1 písm. a) sa suma „2 470 Sk“ nahrádza sumou „81,99 eura.“.
11. V § 7 ods. 1 písm. b) sa suma „3 050 Sk“ nahrádza sumou „101,25 eura.“.
12. V § 7 ods. 1 písm. c) sa suma „3 240 Sk“ nahrádza sumou „107,55 eura.“
13. V § 11 ods. 4 písmeno b) znie:
3
„b) v čase rozhodovania o nároku na príspevok, o nároku na príplatok k príspevku a o nároku na príspevok rodičom sa vypláca prídavok na dieťa obci podľa osobitného predpisu.12)“.
14. § 15 sa dopĺňa odsekom 10, ktorý znie:
„(10) Nárok na príplatok k príspevku na druhé dieťa alebo tretie dieťa podľa § 3a nevzniká, ak sa dieťa narodilo pred 1. januárom 2009.“.
Čl. II
Zákon č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 532/2007 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V poznámke pod čiarou k odkazu 17 sa citácia „§ 1 ods. 2 písm. b) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 279/1993 Z. z. o školských zariadeniach v znení neskorších predpisov“ nahrádza citáciou „§ 112 ods. 1 písm. b) zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov“ a citácia „§ 18 ods. 3 písm. a) zákona č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci v znení neskorších predpisov“ sa nahrádza citáciou „§ 38 a 39 zákona č. ..../2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.“.
2. § 8 vrátane nadpisu znie:
§ 8
Výška prídavku a výška príplatku k prídavku
(1) Prídavok je 21,25 eura mesačne.
(2) Príplatok k prídavku je 9,96 eura mesačne.
(3) Sumy podľa odsekov 1 a 2 platné k 31. decembru kalendárneho roka sa upravia od 1. januára kalendárneho roka koeficientom, ktorým sa upravili sumy životného minima podľa osobitného predpisu.18e) Sumy upravené podľa prvej vety sa zaokrúhľujú na najbližší eurocent.
(4) Sumy podľa odseku 3 vyhlási Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky opatrením, ktorého úplné znenie uverejní v Zbierke zákonov Slovenskej republiky najneskôr do 31. decembra kalendárneho roka.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 18e znie:
4
„18e) § 5 zákona č. 601/2003 Z. z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
Čl. III
Zákon č. 201/2008 Z. z. o náhradnom výživnom a o zmene a doplnení zákona č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 615/2006 Z. z. sa mení takto:
1.V § 8 ods. 4 sa suma „20 Sk“ nahrádza sumou „0,66 eura“.
2.V § 13 ods. 1 sa suma „10 000 Sk“ nahrádza sumou „331,93 eura“.
3.V § 14 ods. 2 sa suma „5000 Sk“ nahrádza sumou „165,96 eura“.
Čl. IV
Zákon č. 601/2003 Z. z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 410/2004 Z. z., zákona č. 453/2004 Z. z., zákona č. 305/2005 Z. z. a zákona č. 592/2006 Z. z. sa mení takto:
1.V § 2 písm. a) sa suma „5 390 Sk“ nahrádza sumou „178,92 eura“.
2.V § 2 písm. b) sa suma „3 760 Sk“ nahrádza sumou „124,81 eura“.
3.V § 2 písm. c) sa suma „2 460 Sk“ nahrádza sumou „81,66 eura“.
4.V § 5 ods. 3 sa slovo „desaťkoruny“ nahrádza slovom „eurocenty“.
Čl. V
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2009.
5
Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 235/1998 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa, o príspevku rodičom, ktorým sa súčasne narodili tri deti alebo viac detí alebo ktorým sa v priebehu dvoch rokov opakovane narodili dvojčatá a ktorým sa menia ďalšie zákony v znení neskorších predpisov, a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony sa rozširuje poskytovanie jednorazového príplatku v sume 20 440 Sk (678,49 eur) k príspevku pri narodení dieťaťa aj v prípade narodenia druhého dieťaťa alebo tretieho dieťaťa, ktoré sa dožilo aspoň 28 dní.
Poskytovanie príplatku pri narodení druhého dieťaťa a tretieho dieťaťa je v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky, podľa ktorého podpora rodín s dôrazom na mladú rodinu a vytváranie podmienok na jej založenie sa považuje za základnú povinnosť štátu. Zlepšujúca sa ekonomická a hospodárska situácia umožňuje výraznejšie podporovať rodiny s deťmi a vytvárať podmienky, ktoré môžu pozitívne ovplyvňovať rozhodnutie rodičov vychovávať v rodine viac detí. V predchádzajúcich rokoch sa mnohí rodičia rozhodli odložiť narodenie druhého alebo tretieho dieťaťa, prípadne vzhľadom na zložitú sociálno-ekonomickú situáciu upustili od narodenia druhého dieťaťa alebo tretieho dieťaťa. Tento trend negatívny dopad na demografický vývoj a finančná podpora rodín s deťmi zo strany štátu je jedným z nástrojov na jeho ovplyvnenie.
Hlavným cieľom návrhu zákona je podpora rodín s deťmi. Zároveň je však dôležité, aby sa poskytované finančné prostriedky využívali v prospech rodín s deťmi účelne. Navrhuje sa preto vylúčiť poskytovanie príplatku k príspevku pri narodení dieťaťa v prípade, ak v období pred narodením druhého dieťaťa alebo tretieho dieťaťa bola staršiemu dieťaťu alebo deťom súdom nariadená ústavná starostlivosť alebo náhradná starostlivosť alebo boli deti osvojené a táto situácia sa do narodenia druhého alebo tretieho dieťaťa nezmenila.
Nedostatočná starostlivosť rodičov o staršie dieťa alebo deti, resp. nezáujem o spoluprácu s orgánom sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately na úprave pomerov v rodine nevytvára predpoklad na účelné využitie finančných prostriedkov určených na zabezpečenie potrieb novorodenca. Navrhuje sa preto postupovať prísnejšie aj v tom prípade, ak v čase rozhodovania o príplatku k príspevku pri narodení dieťaťa úrad práce, sociálnych vecí a rodiny na základe rozhodnutia poukazuje obci prídavok na dieťa vyplácaný na staršie dieťa alebo deti z dôvodu nevyužívania prídavku v prospech detí alebo z dôvodu zanedbávania plnenia povinnej školskej dochádzky starších detí. V takomto prípade platiteľ
6
rozhodne o poukázaní finančných prostriedkov obci, ktorá z poukázanej sumy príplatku zabezpečí potrebné vybavenie pre novorodenca.
Poskytovanie príplatku v sume 20 440 Sk (678, 49 eur) aj pri narodení druhého dieťaťa a tretieho dieťaťa si vyžiada ročne výdavky v sume 495 mil. Sk (16,430 mil. eur) v prípade narodenia 18 000 detí, ktoré sa narodia ako druhé a 6 200 detí, ktoré sa narodia ako tretie za obdobie jedného roka. Výdavky v tomto rozsahu je možné očakávať aj v rokoch 2010 a 2011.
V druhom článku návrhu zákona sa upravila výška prídavku na dieťa z doterajších 540 Sk na sumu 640 Sk mesačne, čo je v prepočte konverzným kurzom 21,25 eura. Zároveň sa navrhuje valorizačný mechanizmus, ktorý by umožnil každoročne od 1. januára upraviť sumy prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa v závislosti od zmeny životného minima tak, že suma prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa sa vynásobí koeficientom, ktorým sa upravili sumy životného minima k 1. júlu predchádzajúceho kalendárneho roka. Prídavok na dieťa tak bude možné rovnako ako rodičovský príspevok a príspevky na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa upravovať každoročne.
Prídavok na dieťa sa od septembra 2004 poskytuje v sume 540 Sk (17,93 eura) mesačne na nezaopatrené dieťa. V predloženom návrhu zákona sa navrhuje zvýšiť sumu prídavku na dieťa o cca 19 %:
Výška prídavku na dieťa v Sk mesačne na nezaopatrené dieťa
Súčasný právny stav
Návrh s účinnosťou od 1.1. 2009
Rozdiel
540 Sk (17,93 eura)
640 Sk (21,25 eura)
+ 100 Sk (3,32 eura)
Prídavok na dieťa bol v roku 2007 poskytnutý priemerne mesačne pre cca 728 948 poberateľov na cca 1 252 710 nezaopatrených detí, pričom vyplatená suma finančných prostriedkov za sledované obdobie predstavovala sumu 8 259 284 tis. Sk (274 158,003 tis. eur).
V prvých piatich mesiacoch roka 2008 bol prídavok na dieťa poskytnutý priemerne mesačne pre cca 723 766 poberateľov na cca 1 237 268 nezaopatrených detí a vyplatená suma finančných prostriedkov za sledované obdobie predstavovala sumu 3 398 246 tis. Sk (112 801,11 tis. eur).
Navrhované zvýšenie sumy prídavku na dieťa s účinnosťou od 1. januára 2009 si vyžiada finančné prostriedky v objeme cca 1 500 mil. Sk (49,80 mil. eur) na 1 250 000 nezaopatrených detí .
Za predpokladu každoročnej valorizácie prídavku na dieťa od 1. januára a za predpokladu, že v rokoch 2009 2011 sa počet nezaopatrených detí výrazne nezmení, navrhované zvýšenie prídavku na dieťa si vyžiada v roku 2010 zvýšené čerpanie finančných
7
prostriedkov predpokladaného rozpočtu o cca 1 548 mil. Sk (51,39 mil. eur) a v roku 2011 1 602 mil. Sk (53,18 mil. eur).
V čl. III a čl. IV sa navrhujú zmeny zákona o náhradnom výživnom a zákona o životnom minime v súvislosti so zavedením spoločnej meny Euro s účinnosťou od 1. januára 2009.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočty obcí a na rozpočty vyšších územných celkov.
Návrh zákona nemá vplyv na zamestnanosť a na tvorbu pracovných miest.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s právom Európskych spoločenstiev a Európskej únie.
Vzhľadom na doložku zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a s právom Európskej únie je vypracovanie tabuľky zhody a aproximačnej prílohy bezpredmetné.
8
DOLOŽKA
finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
Prvá časť - Odhad vplyvov na verejné financie
Návrh zákona upravuje poskytovanie jednorazového príplatku k príspevku pri narodení dieťaťa v sume 20 440 Sk aj pri narodení druhého dieťaťa a tretieho dieťaťa, ktoré sa dožilo aspoň 28 dní. V období jedného roka sa narodí cca 18 000 detí ako druhé v poradí a cca 6 200 detí ako tretie v poradí. Príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa by sa teda poskytol ročne asi na 24 200 detí, čo predstavuje v roku 2009 výdavky v objeme 495 mil. Sk. Obdobné výdavky je možné očakávať aj v rokoch 2010 a 2011.
Návrh zákona v článku II zvyšuje sumu prídavku na dieťa o 100 Sk na každé nezaopatrené dieťa z doterajších 540 Sk mesačne na 640 Sk mesačne.
Navrhované zvýšenie sumy prídavku na dieťa s účinnosťou od 1. januára 2009 predstavuje zvýšenie čerpania finančných prostriedkov na prídavok na dieťa o cca 1 500 mil. Sk pri priemernom mesačnom počte 1 250 000 detí. V roku 2010 si zvýšenie prídavku na dieťa vyžiada cca 1 548 mil. Sk a v roku 2011 cca 1 602 mil. Sk za predpokladu, že sa výrazne nezmení počet nezaopatrených detí.
Dopad návrhu zákona bol riešený prostredníctvom tzv. sociálneho balíčka pre rok 2009, na ďalšie roky bude uplatňovaná požiadavka nad rámec rozpočtu v rámci priorít. Valorizácia prídavku na dieťa v roku 2010 a 2011 bude vykrytá z prostriedkov rozpočtu kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky na roky 2010 a 2011.
Na poskytovanie príplatku k príspevku pri narodení druhého a tretieho dieťaťa sa predpokladá v rokoch 2009 až 2011 ročne zvýšenie výdavkov o 495 mil. Sk.
Navrhované úpravy spolu si v roku 2009 vyžiadajú zvýšenie výdavkov o sumu 1 995 mil. Sk, v roku 2010 o sumu 2 043 mil. Sk a v roku 2011 o sumu 2 097 mil. Sk.
Výdavky na poskytovanie príplatku k príspevku pri narodení dieťaťa a na zvýšenie prídavku na dieťa budú zabezpečené v rozpočte kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky na základe koaličnej dohody v rámci objemu prostriedkov tzv. sociálneho balíčka. Na základe aktualizovanej prognózy výdavkov rozpočtu kapitoly na program sociálna inklúzia bude vplyv návrhu na zvýšenie prídavku na dieťa v roku 2009 v sume 950 mil. Sk, v roku 2010 v sume 1 220 mil. Sk a v roku 2011 v sume 1 440 mil. Sk.
9
Druhá časť - Odhad vplyvov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
Uvedený návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na rodiny s nezaopatrenými deťmi a zvýšia sa príjmy do rodiny. Nepredpokladá sa negatívny vplyv na hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
Tretia časť - Odhad vplyvov na životné prostredie
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na životné prostredie na miestnej, regionálnej aj celoslovenskej úrovni.
Štvrtá časť – Odhad vplyvov na zamestnanosť
Navrhovaný zákon nebude mať vplyv na zamestnanosť.
Piata časť – Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Navrhovaný zákon nepredpokladá vplyv na podnikateľské prostredie.
10
Doložka zlučiteľnosti
návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Predkladateľ zákona: Vláda Slovenskej republiky.
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 235/1998 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa, o príspevku rodičom, ktorým sa súčasne narodili tri deti alebo viac detí alebo ktorým sa v priebehu dvoch rokov opakovane narodili dvojčatá a ktorým sa menia ďalšie zákony v znení neskorších predpisov, a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
3. Problematika návrhu zákona:
a) je upravená v práve Európskych spoločenstiev:
- pramene primárneho práva: čl. 42 Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva v platnom znení, ktorý umožňuje vyplácanie dávok osobám na území iných členských štátov, čl. 136, 137 zabezpečujúce primeranú sociálnu ochranu a 249 upravujúci postavenie právnych aktov vydaných v rámci Spoločenstva voči právnym predpisom vnútroštátnej legislatívy,
- pramene sekundárneho práva:
- Nariadenie Rady EHS č. 1408/71 o uplatňovaní systémov sociálneho zabezpečenia na zamestnané osoby, samostatne zárobkovo činné osoby a členov ich rodín pohybujúcich sa v rámci spoločenstva v znení ďalších zmien a doplnení,
- Nariadenie Rady EHS č. 574/72, ktoré ustanovuje postup pri uplatňovaní Nariadenia Rady EHS č. 1408/71, v znení ďalších zmien a doplnení,
b) nie je upravená v primárnom ani v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a) lehota na prebratie smernice alebo rámcového rozhodnutia podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za prebratie smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia z nich vyplývajúca:
11
v danej oblasti nebolo vydané žiadne uznesenie vlády SR k určeniu gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za prebratie smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov,
b) informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev podľa čl. 226 228 Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev v platnom znení:
v danej oblasti nebolo začaté konanie proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev podľa čl. 226 228 Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev v platnom znení,
c) informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice alebo rámcové rozhodnutia už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia:
keďže sa návrh zákona týka výlučne sekundárneho práva – nariadení Rady, ktoré sú priamo uplatniteľné vo všetkých členských štátoch EÚ (podľa čl. 249 Zmluvy o ES v platnom znení), vyjadrovať sa k tomuto bodu je bezpredmetné.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev alebo právom Európskej únie: úplný
6. Gestor a spolupracujúce rezorty: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky.
12
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodom 1, 3 a 4
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorá súvisí so zavedením príplatku k príspevku pri narodení dieťaťa na druhé dieťa a tretie dieťa.
K bodu 2
Navrhuje sa vypustiť slová „mladšie ako jeden rok“, pretože nárok na príspevok a na príplatok k príspevku zaniká uplynutím šesť mesiacov od narodenia dieťaťa.
K bodu 5
Návrh umožňuje uplatniť nárok na príplatok k príspevku na každé dieťa aj v prípade, ak sa pri narodení prvého dieťaťa, druhého dieťaťa alebo tretieho dieťaťa súčasne narodilo viac detí, ktoré sa dožili aspoň 28 dní.
K bodu 6
Návrhom sa vylučuje poskytovanie príplatku k príspevku pri narodení druhého dieťaťa alebo tretieho dieťaťa v prípade, ak starostlivosť rodiča o staršie dieťa alebo deti nebola dostatočná a v dôsledku toho v čase uplatňovania nároku na príplatok k príspevku staršie dieťa alebo deti nariadenú súdom ústavnú alebo ochrannú výchovu, alebo rozhodnutím súdu zverené do náhradnej osobnej alebo pestúnskej starostlivosti, alebo na základe rozhodnutia súdu deti osvojené resp. sú v starostlivosti budúceho osvojiteľa.
K bodom 7, 8, 10 až 12
Pevne ustanovené sumy uvedených štátnych sociálnych dávok sa prepočítali konverzným kurzom 30,126 Sk za euro, zaokrúhlili sa na najbližší eurocent nahor v prospech občana.
K bodu 9
Ide o spresnenie poznámky pod čiarou vzhľadom na nové právne úpravy.
K bodu 13
Navrhuje sa postupovať prísnejšie v tom prípade, ak v čase rozhodovania o príspevku pri narodení dieťaťa a príplatku k príspevku úrad práce, sociálnych vecí a rodiny na základe rozhodnutia poukazuje obci prídavok na dieťa vyplácaný na staršie dieťa alebo deti z dôvodu nevyužívania prídavku v prospech detí alebo z dôvodu zanedbávania plnenia povinnej školskej dochádzky starších detí. V takomto prípade platiteľ rozhodne o poukázaní finančných prostriedkov obci, ktorá z poukázanej sumy zabezpečí potrebné vybavenie pre
13
novorodenca. Dosiahne sa tým účelné využitie finančných prostriedkov v prospech narodeného dieťaťa alebo detí.
K bodu 14
Ide o prechodné ustanovenie, ktorým sa presne vymedzuje termín, od ktorého je možné uplatniť nárok na príplatok k príspevku aj pri narodení druhého alebo tretieho dieťaťa najmä v tých prípadoch, ak by rodič žiadal o príplatok spätne.
K Čl. II
K bodu 1
Ide o spresnenie poznámky pod čiarou vzhľadom na nové právne úpravy.
K bodu 2
Navrhuje sa prídavok na dieťa vo výške 21,25 eura. Pri stanovení tejto sumy v eurách sa vychádzalo zo sumy 640 Sk, na ktorú sa navrhuje upraviť od 1. januára 2009 výška prídavku na dieťa zo súčasnej sumy 540 Sk mesačne. Posledný krát sa upravovala výška prídavku na dieťa k 1. septembru 2004 zo sumy 500 Sk na 540 Sk mesačne.
Pevne ustanovená suma príplatku k prídavku na dieťa vo výške 300 Sk mesačne sa prepočítala konverzným kurzom 30,126 Sk za euro, zaokrúhlila sa na najbližší eurocent nahor v prospech občana.
Navrhuje sa nový valorizačný mechanizmus, ktorý by umožnil každoročne od 1. januára upraviť sumy prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa v závislosti od zmeny životného minima tak, že suma prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa sa vynásobí koeficientom, ktorým sa upravili sumy životného minima od 1. júla predchádzajúceho kalendárneho roka. Prídavok na dieťa tak bude možné rovnako ako rodičovský príspevok a príspevky na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa upravovať každoročne opatrením Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky jeho uverejnením v úplnom znení v Zbierke zákonov Slovenskej republiky. Po prvý krát sa sumy prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa upravia podľa nového valorizačného mechanizmu od 1. januára 2010.
K Čl. III
Pevne ustanovená suma pod ktorou úrad náhradné výživné nevypláca, sa prepočítala konverzným kurzom 30,126 Sk za euro, zaokrúhlila sa na najbližší eurocent nadol v prospech občana. Pevne ustanovené sumy pokút, ktoré úrad môže ukladať, sa
14
prepočítali konverzným kurzom 30,126 Sk za euro, zaokrúhlili sa na najbližší eurocent nadol v prospech právnických osôb a v prospech občana.
K Čl. IV
Pevne ustanovené sumy životného minima sa prepočítali konverzným kurzom 30,126 Sk za euro, zaokrúhlili sa na najbližší eurocent nahor v prospech občana.
K Čl. V
Účinnosť zákona sa navrhuje 1. januára 2009.
Bratislava 1. októbra 2008
Robert Fico, v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Viera Tomanová, v. r.
ministerka práce, sociálnych vecí a rodiny
Slovenskej republiky
15
16