NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. VOLEBNÉ OBDOBIE
789
Vládny návrh
Zákon
z ..................... 2008
o príspevku na starostlivosť o dieťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
§ 1
Predmet úpravy
(1) Tento zákon upravuje poskytovanie príspevku na starostlivosť o dieťa do troch rokov veku dieťaťa alebo do šiestich rokov veku dieťaťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom1) (ďalej len „príspevok“) ako sociálnej dávky.
(2) Poskytovaním príspevku štát prispieva rodičovi alebo fyzickej osobe, ktorej je dieťa zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov2) (ďalej len „rodič“), na úhradu výdavkov vynaložených na starostlivosť o dieťa.
1) § 5 zákona č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení.
2) § 45, 48, § 56 ods. 1 a 2 a § 103 zákona č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
§ 75 a §75a Občianskeho súdneho poriadku.
2
§ 2
Starostlivosť o dieťa
(1) Starostlivosť o dieťa na účely tohto zákona je poskytovanie starostlivosti dieťaťu v záujme jeho fyzického vývinu a psychického vývinu pri rešpektovaní najlepšieho záujmu dieťaťa a jeho práv v čase, keď rodič vykonáva zárobkovú činnosť alebo študuje na strednej škole alebo na vysokej škole.
(2) Starostlivosť o dieťa sa vykonáva
a) v rodinnom prostredí dieťaťa,
b) v prostredí účelovo vytvorenom a upravenom na výkon starostlivosti o dieťa alebo
c) v rodinnom prostredí fyzickej osoby poskytujúcej starostlivosť o dieťa.
(3) Poskytovateľ starostlivosti o dieťa podľa tohto zákona (ďalej len „poskytovateľ“) je
a) zariadenie zriadené podľa osobitných predpisov,3)
b) iné zariadenie zriadené právnickou osobou,4)
c) fyzická osoba, ktorá poskytuje starostlivosť o dieťa podľa osobitného predpisu,5)
d) iná fyzická osoba, ak nie je osobou uvedenou v písmene c) a nevypláca sa jej rodičovský príspevok alebo
e) rodič, ktorý vykonáva zárobkovú činnosť a nezabezpečí starostlivosť o svoje dieťa poskytovateľom uvedeným v písmenách a) až d).
§ 3Oprávnená osoba
(1) Oprávnená osoba na uplatnenie nároku na príspevok je rodič.
(2) Ak súd zveril dieťa do starostlivosti jednému z rodičov, oprávnená osoba na uplatnenie nároku na príspevok je rodič, ktorému je dieťa zverené.
(3) Príspevok patrí oprávnenej osobe na každé dieťa podľa § 1 ods. 1.
3) Napríklad zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákon č. .../2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
4) Napríklad zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov, zákon č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov, zákon č. 308/1991 Zb. o slobode náboženskej viery a postavení cirkví a náboženských spoločností v znení neskorších predpisov.
5) Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
3
(4) Ak je viac oprávnených osôb, ktoré spĺňajú podmienky nároku na príspevok, patrí príspevok na to isté dieťa len jednej z nich.
§ 4
Podmienky nároku na príspevok
(1) Oprávnená osoba má nárok na príspevok, ak
a) vykonáva zárobkovú činnosť, študuje dennou formou na strednej škole alebo na vysokej škole,
b) sa poskytuje starostlivosť dieťaťu poskytovateľom na území Slovenskej republiky,
c) má trvalý pobyt6) alebo prechodný pobyt6) na území Slovenskej republiky a
d) dieťa má trvalý pobyt6) alebo prechodný pobyt6) na území Slovenskej republiky.
(2) Zárobková činnosť podľa tohto zákona je činnosť, ktorá zakladá nárok na príjem zdaňovaný podľa osobitného predpisu,7) alebo obdobná činnosť v cudzine. Za zárobkovú činnosť sa považuje aj poberanie
a) náhrady služobného platu,
b) náhrady príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti,8)
c) nemocenského9) oprávnenou osobou, ktorá je zamestnanec alebo povinne nemocensky poistená samostatne zárobkovo činná osoba, alebo
d) materského10) oprávnenou osobou, ktorá je zamestnanec alebo povinne nemocensky poistená samostatne zárobkovo činná osoba, najdlhšie do šiestich týždňov odo dňa narodenia ďalšieho dieťaťa.
(3) Za zárobkovú činnosť sa považuje aj poberanie obdobných dávok uvedených v odseku 2 v cudzine.
(4) Nárok na príspevok nevzniká, ak sa za celý kalendárny mesiac poskytuje jednej z oprávnených osôb alebo manželovi oprávnenej osoby materské10) alebo obdobná dávka
6) § 3 7 zákona č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov na území Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 48/2002 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
7) § 5 a 6 ods. 1, 2 a 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
8) Napríklad § 6 zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 462/2003 Z. z. o náhrade príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
9) § 7 zákona č. 328/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
§ 33 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
10) § 10 zákona. č. 328/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
§ 48 zákona č. 461/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.
4
v cudzine po uplynutí šiestich týždňov odo dňa narodenia ďalšieho dieťaťa alebo rodičovský príspevok11) alebo obdobná dávka v cudzine.
(5) Nárok na príspevok nevzniká na dieťa, na ktoré sa za celý kalendárny mesiac poskytuje jednej z oprávnených osôb alebo manželovi oprávnenej osoby príspevok na služby pre rodinu s deťmi podľa osobitného predpisu.12)
§ 5
Suma príspevku
(1) Príspevok za kalendárny mesiac je
a) v sume preukázaných výdavkov oprávnenej osoby, najviac v sume rodičovského príspevku podľa osobitného predpisu,11) ak starostlivosť zabezpečuje poskytovateľ podľa § 2 ods. 3 písm. a) až c),
b) 25 % sumy rodičovského príspevku podľa osobitného predpisu,11) ak starostlivosť zabezpečuje poskytovateľ podľa § 2 ods. 3 písm. d) a e).
(2) Príspevok podľa odseku 1 sa zaokrúhľuje na najbližší eurocent nahor.
§ 6Výplata príspevku
(1) O príspevku rozhoduje a príspevok vypláca oprávnenej osobe úrad práce, sociálnych vecí a rodiny príslušný podľa miesta jej trvalého pobytu alebo prechodného pobytu (ďalej len „platiteľ").
(2) Príspevok v sume podľa § 5 ods. 1 písm. a) sa vypláca za kalendárny mesiac na základe preukázaných výdavkov.
(3) Príspevok v sume podľa § 5 ods. 1 písm. b) sa vypláca vždy za celý kalendárny mesiac, aj keď podmienky nároku na príspevok boli splnené len za časť kalendárneho mesiaca.
(4) Príspevok sa nevypláca za kalendárny mesiac alebo jeho časť, za ktorý bol vyplatený rodičovský príspevok.
(5) Príspevok sa vypláca najneskôr do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom oprávnená osoba splnila podmienky nároku na príspevok. Na základe žiadosti oprávnenej osoby sa príspevok v sume podľa § 5 ods. 1 písm. a) vyplatí
11) § 4 zákona č. 280/2002 Z. z. o rodičovskom príspevku v znení neskorších predpisov.
12) § 46 ods. 9 a 10 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
5
jednorazovo aj za obdobie dlhšie ako jeden kalendárny mesiac, najviac však za obdobie šesť po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov.
(6) Pri zmene poskytovateľa uvedeného v § 2 ods. 3 písm. a) c) počas kalendárneho mesiaca sa príspevok vypláca v sume určenej ako súčet súm vypočítaných podľa § 5 ods. 1 písm. a), najviac v sume rodičovského príspevku podľa osobitného predpisu.11)
(7) Pri zmene poskytovateľa uvedeného v § 2 ods. 3 písm. d) a e) počas kalendárneho mesiaca sa príspevok vypláca v sume určenej podľa § 5 ods. 1 písm. b).
(8) Pri zmene poskytovateľa uvedeného v § 2 ods. 3 písm. a) c) a poskytovateľa uvedeného v § 2 ods. 3 písm. d) a e) počas kalendárneho mesiaca sa príspevok vypláca podľa § 5 ods. 1 písm. a) alebo podľa § 5 ods. 1 písm. b) v sume, ktorá je vyššia.
(9) Príspevok sa poukazuje oprávnenej osobe na účet v banke alebo v pobočke zahraničnej banky v Slovenskej republike, alebo na žiadosť oprávnenej osoby sa vypláca v hotovosti. Príspevok sa nevypláca do cudziny.
(10) Výplata príspevku sa zastaví od prvého dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, za ktorý sa vyplatil, ak vznikol dôvod na prešetrenie, či oprávnená osoba naďalej spĺňa podmienky nároku na príspevok, na jeho výplatu alebo či sa príspevok vypláca v správnej sume.
(11) Výplata príspevku sa obnoví od prvého dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom zanikli dôvody na zastavenie jeho výplaty. Príspevok sa doplatí za obdobie zastavenia jeho výplaty, ak podmienky nároku na príspevok a na jeho výplatu počas tohto obdobia boli splnené.
§ 7
Zánik nároku
Nárok na príspevok za kalendárny mesiac zaniká uplynutím šiestich mesiacov od posledného dňa v mesiaci, za ktorý patril. Nárok na príspevok zaniká smrťou oprávnenej osoby alebo dieťaťa.
§ 8Odňatie a vrátenie príspevku
(1) Ak oprávnená osoba prestala spĺňať podmienky nároku na príspevok alebo sa zistí, že sa príspevok priznal neoprávnene, príspevok sa odníme.
6
(2) Ak sa príspevok vypláca neprávom, hoci oprávnená osoba splnila povinnosti podľa § 10, príspevok sa odníme od prvého dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, za ktorý sa príspevok poslednýkrát neoprávnene vyplatil.
(3) Ak sa príspevok nevyplácal, hoci oprávnená osoba splnila podmienky nároku na príspevok a na jeho výplatu alebo sa vyplácal v nižšej sume, príspevok sa vyplatí za čas, za ktorý sa nevyplácal alebo sa vyplácal v nižšej sume, najviac za obdobie jedného roka od posledného kalendárneho mesiaca, za ktorý sa mal príspevok vyplatiť.
(4) Ak oprávnená osoba svojím konaním spôsobila, že sa príspevok vyplatil neprávom alebo vo vyššej sume ako patril, je povinná vrátiť príspevok alebo jeho časť za obdobie, za ktoré bol vyplatený neprávom alebo vo vyššej sume ako patril. Právo na vrátenie príspevku vyplateného neprávom alebo vo vyššej sume ako patril, zaniká uplynutím jedného roka odo dňa, keď platiteľ túto skutočnosť zistil, najneskôr uplynutím troch rokov odo dňa poslednej neoprávnenej výplaty príspevku.
(5) Ak je oprávnená osoba povinná na základe vykonateľného rozhodnutia vrátiť sumy príspevku vyplatené neprávom, môžu sa zrážať aj z bežne vyplácaného príspevku alebo neskôr priznaného príspevku, zo mzdy, z platu, z inej odmeny za prácu, z náhrad z týchto plnení a z náhrad za pracovnú pohotovosť, z náhrad za služobnú pohotovosť, z náhrad za pohotovosť, z príplatku za pohotovosť alebo z dávok sociálneho poistenia, z dôchodku starobného dôchodkového sporenia a z dávok sociálneho zabezpečenia do sumy, ktorú nemožno postihnúť výkonom rozhodnutia podľa osobitného predpisu.13)
(6) Príspevok nemožno postihnúť výkonom rozhodnutia podľa osobitného predpisu.14)
§ 9Konanie
(1) Konanie o príspevku sa začína na základe písomnej žiadosti, ktorú podáva oprávnená osoba platiteľovi.
(2) Žiadosť o príspevok obsahuje meno, priezvisko, dátum narodenia, rodné číslo, ak je pridelené, a adresu pobytu oprávnenej osoby a dieťaťa, identifikačné údaje o poskytovateľovi podľa § 2 ods. 3 písm. a) c), a to jeho názov a sídlo, ak poskytovateľ je právnická osoba, alebo meno, priezvisko a adresu pobytu, ak poskytovateľ je fyzická osoba, alebo osobné údaje poskytovateľa uvedeného v § 2 ods. 3 písm. d) a e), a to meno,
13) Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov,nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 89/1997 Z. z. o rozsahu zrážok zo mzdy povinného pri nútenom výkone rozhodnutia.
14) § 111 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. § 78 ods. 5 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov.
7
priezvisko, dátum narodenia, adresu pobytu a miesto poskytovania starostlivosti. Na výzvu platiteľa oprávnená osoba a poskytovateľ doplnia ďalšie nevyhnutné údaje. Platiteľ osobné údaje môže spracúvať len na účel príspevku.
(3) O priznaní príspevku sa nevydáva písomné rozhodnutie. Ak oprávnená osoba nesúhlasí so sumou vyplateného príspevku, môže písomne požiadať o vydanie rozhodnutia o priznaní príspevku.
(4) Písomné rozhodnutie sa vydáva o nepriznaní príspevku, o zastavení výplaty príspevku, o obnovení výplaty príspevku, o odňatí príspevku, o doplatení príspevku a o povinnosti vrátiť príspevok alebo jeho časť.
(5) Odvolanie proti rozhodnutiu o odňatí príspevku a o zastavení výplaty príspevku nemá odkladný účinok.
(6) Na konanie o príspevku sa vzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní,15) ak tento zákon neustanovuje inak. Na konanie o zastavení výplaty príspevku a o zvýšení sumy príspevku sa nevzťahujú ustanovenia § 18 ods. 3 a § 33 ods. 2 všeobecného predpisu o správnom konaní.
§ 10 Povinnosti oprávnenej osoby
(1) Oprávnená osoba je povinná preukázať skutočnosti rozhodujúce na vznik nároku na príspevok, na jeho výšku a na jeho výplatu a do ôsmich dní písomne oznámiť platiteľovi zmeny v týchto skutočnostiach.
(2) Oprávnená osoba je povinná preukázať príjmovým pokladničným dokladom, ústrižkom uhradenej poštovej poukážky alebo výpisom z jej účtu výdavky, ktoré uhradila poskytovateľovi za starostlivosť o dieťa.
§ 11
Súčinnosť a spolupráca pri poskytovaní príspevku
(1) Orgány štátnej správy, obce, zdravotnícke zariadenia, poskytovatelia a ďalšie právnické osoby a fyzické osoby, ktoré príslušné na poskytovanie údajov na účely príspevku, povinní spolupracovať s platiteľom vo veciach poskytovania príspevku a na jeho žiadosť oznamovať osobné údaje uvedené v § 9 ods. 3 o oprávnenej osobe, o dieťati a o poskytovateľovi, ak je ním fyzická osoba.
(2) Platiteľ je povinný zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, ktoré sa dozvedel v súvislosti s poskytovaním príspevku. Informácie o týchto skutočnostiach poskytuje len
15) Zákon č. 71/1967 Zb. v znení neskorších predpisov.
8
vtedy, ak by ich zamlčaním bol vážne ohrozený život alebo zdravie fyzických osôb, alebo ak táto povinnosť vyplýva z osobitného predpisu.16)
Čl. II
Zákon č. 280/2002 Z. z. o rodičovskom príspevku v znení zákona č. 643/2002 Z. z., zákona č. 453/2003 Z. z., zákona č. 601/2003 Z. z. a zákona č. 244/2005 Z. z., sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 3 sa odsek 1 dopĺňa písmenom d), ktoré znie:
„d) nevykonávanie zárobkovej činnosti rodičom.“.
2. V § 3 odseky 2 až 4 znejú:
„(2) Riadna starostlivosť o dieťa podľa odseku 1 písm. a) je osobná starostlivosť poskytovaná dieťaťu rodičom v záujme fyzického vývinu a psychického vývinu dieťaťa. Riadnou starostlivosťou sa zabezpečuje najmä primeraná výživa dieťaťa, hygiena dieťaťa a dodržiavanie preventívnych prehliadok dieťaťa podľa osobitného predpisu.4a)
(3) Podmienka riadnej starostlivosti o dieťa podľa odseku 1 písm. a) sa považuje za splnenú aj vtedy, ak
a)dieťa je zo zdravotných dôvodov v ústavnej zdravotnej starostlivosti najviac 90 po sebe nasledujúcich dní,
b)dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom1) navštevuje najviac štyri hodiny denne materskú školu, zariadenie sociálnych služieb alebo iné obdobné zariadenie,
c)dieťa navštevuje najviac štyri hodiny denne materskú školu alebo iné obdobné zariadenie, ak jeho rodičia alebo osamelý rodič, ktorý je slobodný, rozvedený, ovdovený, sú občania s ťažkým zdravotným postihnutím5) alebo
d)rodič počas štúdia na strednej škole alebo na vysokej škole alebo počas vzdelávania a prípravy na vstup na trh práce podľa osobitného predpisu5a) zabezpečí riadnu starostlivosť o dieťa druhým rodičom dieťaťa alebo inou plnoletou fyzickou osobou podľa osobitného predpisu.5b)
16) § 340 Trestného zákona.
9
(4) Podmienka nároku na rodičovský príspevok podľa odseku 3 písm. d) sa považuje za splnenú u rodiča, ktorý je samostatne zárobkovo činná osoba aj vtedy, ak pozastavené prevádzkovanie živnosti podľa osobitného predpisu.5c)“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 5, 5b a 5c znejú:
„5) § 2 ods. 3 zákona č. .../2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
5b) § 2 ods. 3 písm. d) zákona č. .../2008 Z. z. o príspevku na starostlivosť o dieťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
5c) § 58 ods. 2 písm. c) zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní v znení neskorších predpisov.“.
3. Poznámky pod čiarou k odkazom 5d a 5e sa vypúšťajú.
4. V § 3a sa za slová „(ďalej len „materské“)“ vkladajú slová „alebo jednému z rodičov sa poskytuje príspevok na starostlivosť o dieťa podľa osobitného predpisu5g)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 5g znie:
„5g) Zákon č. .../2008 Z. z.“.
5. V § 4 ods. 1 sa suma „4 780 Sk“ nahrádza sumou „158,67 eura“.
6. V § 4 ods. 3 sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová: „alebo obdobná činnosť v cudzine.“.
7. V § 4 ods. 4 sa slová „na desaťkoruny“ nahrádzajú slovami „na najbližší eurocent“.
8. V § 7 ods. 3 sa suma „150 Sk“ nahrádza sumou „4,97 eura“.
9. § 12 sa dopĺňa odsekmi 8 až 10, ktoré znejú:
„(8) O žiadostiach o rodičovský príspevok podaných do 31. decembra 2008, sa rozhodne a priznaný príspevok sa vypláca podľa zákona účinného do 31. decembra 2008, a to aj za obdobie po 31. decembri 2008.
(9) Ak rodič uplatňuje nárok na rodičovský príspevok po 31. decembri 2008 za obdobie pred 1. januárom 2009, o nároku na tento príspevok sa rozhodne a rodičovský príspevok sa vypláca podľa zákona účinného do 31. decembra 2008, a to aj za obdobie po 31. decembri 2008.
(10) Rodičovi, ktorému bol priznaný rodičovský príspevok pred 1. januárom 2009 a vypláca sa aj po 31. decembri 2008, zaniká nárok na rodičovský príspevok dňom priznania príspevku na starostlivosť o dieťa podľa osobitného predpisu5g) alebo dňom
10
zabezpečenia starostlivosti o dieťa podľa § 1 ods. 2 písm. a) alebo b) v materskej škole.“.
Čl. III
Zákon č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 3 ods. 4 sa suma „10 020 Sk“ nahrádza sumou „332,61 eura.“.
2.V § 4 ods. 3 sa suma „25 100 Sk“ nahrádza sumou „833,17 eura.“.
3.V § 5 ods. 3 písm. a) sa suma „3 760 Sk“ nahrádza sumou „124,81 eura.“.
4.V § 5 ods. 5 sa na konci pripájajú tieto vety: „Ak nárok na opakovaný príspevok dieťaťu nevznikol, výživné podľa prvej vety príslušný orgán poukazuje dieťaťu. Príslušný orgán postupuje podľa druhej vety a tretej vety aj vtedy, ak rodič dieťaťa neplní súdom uloženú vyživovaciu povinnosť alebo ju plní čiastočne.“.
5.V § 6 ods. 3 písm. a) sa za slová „osobnej starostlivosti o“ vkladá slovo „zverené“.
6.V § 6 ods. 3 písmeno b) znie:
„b) náhradnému rodičovi alebo manželovi náhradného rodiča sa pri starostlivosti o zverené dieťa poskytuje rodičovský príspevok podľa osobitného predpisu15) alebo dávka toho istého druhu v cudzine, alebo.“
7. V § 6 ods. 4 sa suma „4 780 Sk“ nahrádza sumou „158,67 eura.“.
8.V § 6 ods. 5 sa suma „3 400 Sk“ nahrádza sumou „112,86 eura.“.
9.§ 6 sa dopĺňa odsekom 6, ktorý znie:
„(6) Suma podľa odseku 5 patrí aj náhradnému rodičovi, ktorému nevzniká nárok na opakovaný príspevok náhradnému rodičovi podľa odseku 3 písm. a) a b), ak sa osobne stará o tri deti a viac detí, ktoré sú súrodenci.“.
10. V § 7 ods. 4 sa suma „1 970 Sk“ nahrádza sumou „65,40 eura.“.
11. § 9 vrátane nadpisu znie:
㤠9
Posudzovanie príjmu
(1) Príjem podľa § 5 ods. 4 na posudzovanie nároku na opakovaný príspevok dieťaťu je príjem dosiahnutý v kalendárnom mesiaci, za ktorý sa poskytuje opakovaný príspevok dieťaťu. Príjem v cudzej mene sa prepočítava na eurá podľa referenčného výmenného
11
kurzu určeného a vyhláseného Európskou centrálnou bankou alebo Národnou bankou Slovenska20a) v prvý deň v mesiaci, za ktorý si oprávnená osoba uplatňuje nárok na opakovaný príspevok dieťaťu. Prepočet príjmu z cudzej meny na eurá sa prehodnocuje vždy k 1. januáru a k 1. júlu bežného roka.
(2) Príjem podľa odseku 1 sa zaokrúhľuje na najbližší eurocent nadol.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 20a znie:
„20a) Čl. 12 ods. 12.1 Protokolu o Štatúte Európskeho systému centrálnych bánk a Európskej centrálnej banky (Ú. v. EÚ C 321E, 29. 12. 2006).
§ 28 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 566/1992 Zb. o Národnej banke Slovenska v znení neskorších predpisov.“.
12. § 11 sa dopĺňa odsekom 8, ktorý znie:
„(8) Ak náhradná starostlivosť zanikla smrťou náhradného rodiča a opakovaný príspevok dieťaťu nebol ku dňu smrti náhradného rodiča vyplatený, platiteľ vyplatí tento príspevok ďalšej fyzickej osobe, ktorej súd dieťa zveril do starostlivosti.“.
13.V § 14 ods. 1 sa za slovo „okrem“ vkladajú slová „§ 18 ods. 3, § 33 ods. 2,“.
14.V § 14 ods. 4 sa za slová „o odňatí príspevku“ vkladá čiarka a slová „proti rozhodnutiu o znížení príspevku“.
15.V § 18 ods. 1 sa slová „na desaťkoruny“ nahrádzajú slovami „na najbližší eurocent“.
Čl. IV
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2009.
12
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona o príspevku na starostlivosť o dieťa zavádza adresný nástroj podpory rodín s deťmi v záujme vytvorenia podmienok na zosúladenie ich rodinného, osobného a pracovného života, ako aj vytvorenia podmienok na zvýšenie zamestnanosti a zamestnateľnosti mladých rodičov, udržania si zamestnania a uľahčenia návratu do zamestnania rodičov starajúcich sa o maloleté deti.
Eliminovanie prekážok zastúpenia mladých žien s rodičovskými povinnosťami na trhu práce je jedno z opatrení navrhovaných pre Slovenskú republiku zo strany OECD, pričom vychádza zo skúseností ostatných krajín, že príliš dlhý pobyt matky na rodičovskej dovolenke značne sťažuje jej vyhliadky na úspešné uplatnenie sa na pracovnom trhu. Na druhej strane sa však v Európskom parlamente poslanci vyjadrujú za väčšie ocenenie a ohodnotenie materstva a úlohy otca v rodinnom živote, aby sa pôrod a výchova detí nechápali len ako nutné zlo. Je preto dôležité nájsť taký spôsob podpory rodín s deťmi, aby mohli mať rodičia toľko detí, koľko chcú a aby sa zároveň mohli venovať svojim profesiám. Jednou z možností ako naplniť tento cieľ je vytvoriť podmienky pre možnosť zosúladenia rodinného, osobného a pracovného života rodičov, vytvoriť priestor pre ich slobodné rozhodnutie sa v otázke osobnej starostlivosti o dieťa a podporiť ich rozhodnutie.
Navrhovaná právna úprava príspevku na starostlivosť o dieťa v nadväznosti na štátnu sociálnu dávku rodičovský príspevok umožňuje rodine vybrať si z viacerých alternatív podpory štátu určenej rodičom na starostlivosť o dieťa do troch rokov veku, resp. do šesť rokov veku. Vytvára pre rodičov priestor na voľbu takej formy starostlivosti o dieťa v priebehu jeho prvých troch rokov života, ktorá najviac zodpovedá aktuálnym potrebám dieťaťa alebo rodiča, pričom akceptuje aj rozhodnutie rodiča vykonávať zárobkovú činnosť alebo sa zúčastňovať na vzdelávacích aktivitách formou stredoškolského štúdia alebo vysokoškolského štúdia, resp. doktorandského štúdia. Po zavedení príspevku na starostlivosť o dieťa od 1. januára 2009 si bude môcť rodič vybrať medzi rodičovským príspevkom, ktorý sa bude aj naďalej poskytovať podľa platnej legislatívy , a príspevkom na starostlivosť o dieťa podľa toho, ktorá dávka viac vyhovuje potrebám jeho rodiny. V priebehu prvých troch rokov od narodenia dieťaťa môže rodič podľa potreby aj viackrát prejsť z rodičovského príspevku na príspevok na starostlivosť o dieťa a opačne. Zároveň sa vylučuje možnosť poskytovať rodičovi súčasne obidve dávky.
Navrhovaným príspevkom na starostlivosť o dieťa sa poskytne finančná podpora na každé dieťa tým rodičom, ktorí sa rozhodnú vykonávať zárobkovú činnosť a počas tohto
13
obdobia zabezpečia starostlivosť o svoje maloleté dieťa inou právnickou osobou alebo fyzickou osobou.
Navrhovaným zákonom sa nepriamo vytvára priestor na vznik a rozvoj flexibilnejších služieb starostlivosti o dieťa v domácom prostredí dieťaťa alebo mimo neho v zariadeniach zriaďovaných rôznymi právnickými osobami a fyzickými osobami. Rozširuje sa tým možnosť vytvárania nových pracovných miest a pracovného uplatnenia najmä pre osoby so stredoškolským vzdelaním a vysokoškolským vzdelaním príslušného smeru v oblasti pracovnej činnosti poskytovania starostlivosti o maloleté deti.
So zavedením príspevku na starostlivosť o dieťa úzko súvisí aj nová legislatívna úprava rodičovského príspevku, s účinnosťou ktorej sa uvažuje od 1.januára 2010. V súlade s Programovým vyhlásením vlády je cieľom podporiť rodičovským príspevkom vo vyššej sume rodičov, ktorí sa rozhodnú zabezpečovať starostlivosť o svoje dieťa osobne a v dôsledku toho stratia na istý čas príjmy zo zárobkovej činnosti. Rodičovský príspevok bude aj naďalej určený iba rodičovi, pričom počet detí do troch rokov veku jeho výšku neovplyvní.
Novela v súčasnosti platného zákona o rodičovskom príspevku, ktorá je súčasťou predkladaného návrhu zákona, za cieľ zachovať v období do prijatia nového zákona o rodičovskom príspevku poskytovanie tejto dávky rodičovi aj po nadobudnutí účinnosti zákona o príspevku na starostlivosť o dieťa za predpokladu, že sa tak rodič rozhodne.
Keďže poskytovanie príspevku na starostlivosť o dieťa úzko súvisí s poskytovaním rodičovského príspevku, bude mať jeho zavedenie vplyv na počet poberateľov rodičovského príspevku, aj na čerpanie finančných prostriedkov na rodičovský príspevok. V roku 2009 a najmä v roku 2010 a v nasledujúcich rokoch je možné očakávať zníženie počtu poberateľov rodičovského príspevku. Podľa Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny sa v roku 2007 vyplácal rodičovský príspevok cca 11 000 rodičom, ktorí vykonávali zárobkovú činnosť.
O príspevok na starostlivosť o dieťa môžu požiadať aj rodičia, ktorí zabezpečili v čase výkonu zárobkovej činnosti starostlivosť o svoje dieťa jeho umiestením v materskej škole, v dôsledku čoho podľa platnej legislatívy stratili nárok na rodičovský príspevok. V roku 2007/2008 navštevovalo materskú školu cca 7 000 detí vo veku od 2 – 3 rokov.
Novela zákona č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa, ktorá sa navrhuje v čl. III, odstraňuje nezrovnalosti súvisiace s prednostným nárokom na rodičovský príspevok pred opakovaným príspevkom náhradnému rodičovi, v dôsledku čoho nie je možné poskytnúť zvýšenie tohto príspevku pri starostlivosti o troch a viac zverených súrodencov.
14
Zároveň sa navrhuje jednoznačne v zákone upraviť pre dieťa v pestúnskej starostlivosti problematiku výživného, ktoré je vyššie ako poskytovaný opakovaný príspevok dieťaťu. Podľa § 51 zákona č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov súd pri rozhodovaní o zverení dieťaťa do pestúnskej starostlivosti určí rozsah vyživovacej povinnosti rodičom, resp. iným fyzickým osobám povinným poskytovať maloletému dieťaťu výživné a súčasne im uloží povinnosť, aby výživné poukazovali orgánu sociálnoprávnej ochrany detí. Na toto ustanovenie nadväzuje § 5 ods. 5 zákona č. 627/2005 Z. z., podľa ktorého sa takéto výživné vo výške opakovaného príspevku dieťaťu zverenému do náhradnej starostlivosti stáva príjmom štátneho rozpočtu. Ak je výživné vyššie ako opakovaný príspevok dieťaťu, rozdiel medzi výživným a týmto príspevkom patrí dieťaťu.
V praxi však tento rozdiel úrad dieťaťu poukazuje len v tom prípade, ak si rodič dieťaťa súdom uloženú povinnosť plní. Ak povinná osoba túto povinnosť neplní a výživné úradu nepoukazuje, úrad rozdiel neposkytuje a neposkytuje dieťaťu výživné ani v prípade, ak z dôvodu výšky jeho príjmu napr. sirotského dôchodku, nevznikne nárok na opakovaný príspevok dieťaťu. Tento postup úradov znevýhodňuje deti zverené do pestúnskej starostlivosti, pretože nemôžu požiadať o náhradné výživné, keďže ich nárok na výživné rozhodnutím súdu prešiel na úrad práce, sociálnych vecí a rodiny.
Navrhovanou úpravou sa zabezpečí, že aj keď rodičia neplnia súdom uloženú vyživovaciu povinnosť, úrad dieťaťu rozdiel medzi výživným a opakovaným príspevkom dieťaťu alebo celé výživné poskytne a je na úrade, aby sa plnenia zo strany povinných rodičov domáhal všetkými dostupnými spôsobmi.
Z podkladov Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny vyplýva, že v pestúnskej starostlivosti je zverených 111 detí, u ktorých je výživné vyššie ako poskytovaný opakovaný príspevok dieťaťu. Z tohto počtu úrady tento rozdiel neposkytujú v 78 prípadoch, z toho je 51 jednostranne osirelých detí, ktorým vzhľadom na výšku sirotského dôchodku sa neposkytuje ani opakovaný príspevok dieťaťu.
V článkoch II a III návrhu zákona sa zároveň vykonali úpravy zákonov súvisiace so zavedením eura v Slovenskej republike.
Návrh zákona vplyv na štátny rozpočet. Finančné prostriedky budú čerpané z rozpočtu kapitoly MPSVR SR.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočty obcí a na rozpočty vyšších územných celkov.
Návrh zákona má vplyv na zamestnanosť a na tvorbu pracovných miest.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky.
15
Vzhľadom na doložku zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a s právom Európskej únie vypracovanie tabuľky zhody a aproximačnej prílohy je bezpredmetné.
16
DOLOŽKA
finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
Prvá časť- Odhad dopadov na verejné financie
Navrhovaný zákon upravuje poskytovanie sociálnej dávky príspevku na starostlivosť o dieťa, ktorý umožní rodičovi zabezpečiť starostlivosť o dieťa v období prvých troch resp. šesť rokov života dieťaťa prostredníctvom právnickej osoby alebo fyzickej osoby v čase, keď sa nemôže o svoje dieťa starať osobne z dôvodu vykonávania zárobkovej činnosti alebo štúdia na strednej škole, vysokej škole alebo doktorandského štúdia dennou formou.
Predpokladané čerpanie finančných prostriedkov na zákon o príspevku na starostlivosť o dieťa bude riešené v rámci rozpočtu kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky a v rámci prostriedkov zo zdroja a zdroja na spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu na Operačný program Zamestnanosť a sociálna inklúzia poskytovaných formou národného projektu.
Finančné náklady na zavedenie príspevku na starostlivosť o dieťa si v roku 2009 vyžiadajú spolu cca 182 mil. Sk pri priemernom mesačnom počte cca 10 000 detí.
Poskytovanie príspevku podľa § 5 ods.1 písm. a) si vyžiada cca 153,8 mil. Sk z prostriedkov Európskeho sociálneho fondu vrátane spolufinancovania zo štátneho rozpočtu a poskytovanie príspevku podľa § 5 ods. 1 písm. b) si vyžiada cca 27,2 mil. Sk zo štátneho rozpočtu. V rokoch 2010 a 2011 očakávame postupné zvyšovanie počtu detí, na ktoré sa bude poskytovať príspevok na starostlivosť o dieťa zárobkovo činným rodičom.
V roku 2010 si príspevok na starostlivosť o dieťa vyžiada výdavky v sume cca 302 932 tis. Sk, z toho 84 403 tis. Sk zo štátneho rozpočtu a 218 529 tis. Sk z prostriedkov Európskeho sociálneho fondu vrátane spolufinancovania zo štátneho rozpočtu, v roku 2011 si príspevok na starostlivosť o dieťa vyžiada výdavky v sume cca 455 167 tis. Sk, z toho 143 933 tis. Sk zo štátneho rozpočtu a 311 234 tis. Sk z prostriedkov Európskeho sociálneho fondu vrátane spolufinancovania zo štátneho rozpočtu.
Zmeny a doplnenia zákona č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa, ktoré sa navrhujú v čl. III návrhu zákona, odstraňujú nezrovnalosti súvisiace s prednostným nárokom na rodičovský príspevok pred opakovaným príspevkom náhradnému rodičovi, v dôsledku čoho nie je možné poskytnúť zvýšenie tohto príspevku pri starostlivosti o troch a viac zverených súrodencov.
17
Odstránenie tejto nezrovnalosti si v roku 2009 vyžiada výdavky v celkovom objeme cca 184,5 tis. Sk, v roku 2010 v objeme cca 215,5 tis. Sk a v roku 2011 v objeme cca 218,8 tis. Sk. Tieto výdavky budú pokryté z rozpočtovej kapitoly MPSVR SR.
Výdavky spojené s doplatkom vo výške minimálneho výživného predstavujú v roku 2009 celkove sumu cca 640 tis. Sk, v roku 2010 cca 757 tis. Sk a v roku 2011 cca 809 tis. Sk a budú pokryté v rámci rozpočtovej kapitoly MPSVR SR. Ide o finančné prostriedky, ktoré vymožiteľné a budú vrátené do štátneho rozpočtu.
Odhadovaný vplyv zavedenia príspevku na starostlivosť o dieťa na štátny rozpočet a na prostriedky zo zdrojov ESF
v tis. Sk
Článok I
Článok III
Príspevok na starostlivosť o dieťa
Z ESF
Zo štátneho rozpočtu
85%
15%
Spolu
Suma za starostlivosť o 3 a viac súrodencov
Výživné
2009
27 212
130766
23076
153 842
184,5
640
2010
84 403
185750
32779
218 529
215,5
757
2011
143 934
264549
46685
311 234
218,8
809
Vplyv návrhu zákona na štátny rozpočet bude v plnom rozsahu pokrytý z rozpočtu kapitoly MPSVR SR.
Druhá časť - Odhad dopadov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
Uvedený návrh zákona podporuje zosúladenie rodinného, osobného a pracovného života rodičov, vytvára podmienky na zlepšenie prístupu na trh práce a zvýšenie zamestnateľnosti rodičov maloletých detí a zabezpečuje rovnosť príležitostí rodičov v ich pracovnom uplatnení. Očakávame preto pozitívny dopad na obyvateľov, na hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
Tretia časť - odhad dopadov na životné prostredie
Návrh zákona nebude mať negatívny dopad na životné prostredie na miestnej, regionálnej aj celoslovenskej úrovni.
18
Štvrtá časť – Odhad dopadov na zamestnanosť
Navrhovaný zákon predpokladá pozitívny dopad na zamestnanosť. Poskytovanie príspevku na starostlivosť umožňuje rodičovi vykonávať zárobkovú činnosť nie len na plný úväzok, ale aj na kratší pracovný čas alebo v domácom prostredí, pripravovať na vstup na trh práce štúdiom na strednej alebo vysokej škole.
Piata časť – Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Navrhovaný zákon predpokladá pozitívny dopad na podnikateľské prostredie. Väčší dopyt po službách starostlivosti o deti do troch rokov veku zo strany rodičov môže ovplyvniť zvýšenie počtu podnikateľských subjektov a vytváranie nových pracovných miest .
19
Doložka zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: Návrh zákona o príspevku na starostlivosť o dieťa o zmene a doplnení niektorých zákonov
3.Problematika návrhu zákona:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
b) nie je upravená v práve Európskej únie
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného zákona je bezpredmetné
vyjadrovať sa k bodom 4, 5 a 6 doložky zlučiteľnosti.
20
B. Osobitná časť
K Čl. I
K § 1
Navrhuje sa nová sociálna dávka príspevok na starostlivosť o dieťa, ktorej cieľom je prispieť rodičom na výdavky spojené so zabezpečením starostlivosti o každé maloleté dieťa do troch rokov veku alebo do šiestich rokov veku v čase, keď sa nemôžu o dieťa starať osobne, pretože vykonávajú zárobkovú činnosť alebo plnia študijné povinnosti. Účelom príspevku je zároveň podporiť zamestnanosť a zamestnateľnosť rodičov, zlepšiť ich prístup na trh práce a vytvoriť podmienky, ktoré im umožnia zosúladiť ich pracovný, osobný a rodinný život.
K § 2
V návrhu ustanovenia sa definujú právnické osoby a fyzické osoby, ktoré môžu poskytovať starostlivosť o dieťa a prostredie, v ktorom starostlivosť o dieťa môžu vykonávať. Poskytovateľmi starostlivosti môže byť široká škála zariadení , napríklad materské školy, jasle, zariadenia sociálnych služieb, denné pobyty zriaďované občianskymi združeniami, napríklad materskými centrami alebo fyzickými osobami, ktoré poskytujú starostlivosť na základe živnostenského listu. Zariadenia môžu byť štátne aj neštátne ( cirkevné alebo súkromné).
Starostlivosť môže dieťaťu poskytovať aj iná fyzická osoba, ktorá je s dieťaťom v príbuzenskom vzťahu, napríklad starý rodič, sestra otca alebo matky dieťaťa prípadne iná rodine blízka osoba, pokiaľ nie je poberateľkou rodičovského príspevku a nezabezpečuje osobnú a riadnu starostlivosť o vlastné dieťa.
Navrhuje sa možnosť poskytovať za určitých okolností príspevok na starostlivosť o dieťa aj rodičovi, ktorý vykonáva zárobkovú činnosť a zároveň zabezpečuje starostlivosť o svoje dieťa sám, teda nevyužíva pri zabezpečení tejto starostlivosti iné právnické osoby alebo fyzické osoby. Ide predovšetkým o rodičov, ktorí vykonávajú prácu formou domáckej práce a telepráce, alebo na základe dohody o vykonaní práce, dohody o pracovnej činnosti alebo dohody o brigádnickej práci študentov. Do tejto skupiny rodičov patria aj tí, ktorí ako samostatne zárobkovo činné osoby alebo osoby vykonávajúce slobodné povolanie, zladia vykonávanie zárobkovej činnosti s poskytovaním osobnej starostlivosti o dieťa.
Výber poskytovateľa starostlivosti je vo výlučnej kompetencii rodiča, ktorý môže vziať do úvahy pri svojom rozhodovaní viacero okolností, napríklad vek dieťaťa a jeho špecifické potreby, kvalitu a odbornosť poskytovanej starostlivosti, náklady na starostlivosť a dostupnosť jednotlivých subjektov.
21
K § 3
Oprávnená osoba na uplatnenie nároku na príspevok na starostlivosť o dieťa je rodič. V rovnakom postavení ako rodič je aj osoba, ktorej bolo dieťa zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov na základe právoplatného rozhodnutia súdu.
V prípade zverenia dieťaťa do starostlivosti jednému z rodičov súdom je oprávnenou osobou rodič, ktorému je dieťa zverené. Oprávnená osoba si môže uplatniť nárok na príspevok na každé dieťa do troch rokov resp. do šesť rokov veku, pričom príspevok patrí na to isté dieťa za mesiac iba raz. Na to isté dieťa si môže uplatniť nárok na príspevok za kalendárny mesiac alebo jeho časť iba jeden z rodičov.
V prípade, ak rodinu tvoria rodičia, ktorí majú dieťa z predchádzajúceho vzťahu a zároveň majú spoločné dieťa a tieto deti spĺňajú kritériá podľa § 1 ods. 1, nárok na príspevok na starostlivosť o dieťa si môže uplatniť každý z rodičov na „svoje“ dieťa a na spoločné jeden z nich po vzájomnej dohode.
K § 4
Navrhujú sa podmienky nároku na príspevok na starostlivosť o dieťa. Okrem trvalého pobytu alebo prechodného pobytu rodiča a dieťaťa na území Slovenskej republiky je poskytovanie príspevku na starostlivosť o dieťa podmienené vykonávaním starostlivosti výlučne na území Slovenskej republiky. O príspevok môže požiadať rodič, ktorý vykonáva zárobkovú činnosť, študuje dennou formou na strednej škole, na vysokej škole alebo na doktorandskom štúdiu, a preto sa nemôže časť dňa starať o svoje dieťa osobne.
Zárobkovou činnosťou na účel tohto zákona sa rozumie činnosť, ktorá zakladá nárok na príjem zdaňovaný podľa § 5 a § 6 ods. 1, 2 a 5 zákona o dani z príjmov. Z hľadiska nároku na poskytovanie príspevku nie je dôležitý príjem oprávnenej osoby, ale vykonávanie zárobkovej činnosti. Za zárobkovú činnosť sa považuje aj náhrada príjmu a náhrada služobného platu.
Nárok na príspevok na skôr narodené dieťa aj matka, ktorá očakáva narodenie ďalšieho dieťaťa a v tejto súvislosti poberá nemocenskú dávku materské, najdlhšie do šiestich týždňov odo dňa narodenia ďalšieho dieťaťa. Obdobie šiestich týždňov nadväzuje na zákon o sociálnom poistení, podľa ktorého sa matka po pôrode môže vrátiť do pracovného procesu najskôr po uplynutí šesť týždňov od narodenia dieťaťa.
Návrh ustanovenia vylučuje poskytovanie príspevku na starostlivosť o dieťa za ten celý kalendárny mesiac, v ktorom jeden z rodičov dieťaťa alebo manžel rodiča dieťaťa poberá dávku nemocenského poistenia alebo zabezpečenia materské, alebo štátnu sociálnu dávku rodičovský príspevok, a to aj v prípade, ak by obdobné dávky boli vyplácané rodičovi z cudziny. Ak v rodine dve a viac detí vo veku do troch, resp. do šesť
22
rokov veku a jeden z rodičov poberá materské alebo rodičovský príspevok, a tým zabezpečuje osobnú starostlivosť aspoň o jedno z týchto detí, druhý z rodičov nemá možnosť uplatniť si nárok na príspevok na starostlivosť o dieťa. Navrhované ustanovenie sa týka aj situácie, keď si jeden z rodičov spätne uplatní nárok na materské alebo na rodičovský príspevok a za toto obdobie už mal vyplatený príspevok na starostlivosť o dieťa.
K § 5
Navrhuje sa vyplácanie príspevku na starostlivosť o dieťa v dvoch sumách mesačne v závislosti od poskytovateľa starostlivosti a od výšky preukázaných výdavkov rodiča. Ak starostlivosť o dieťa rodič zabezpečil prostredníctvom právnickej osoby alebo fyzickej osoby podľa § 2 ods. 3 písm. a), c), navrhuje sa poskytovať príspevok mesačne vo výške preukázaných výdavkov, najviac vo výške rodičovského príspevku, čo v súčasnosti predstavuje sumu 4 780 Sk (158,67 eur).
Ak zabezpečil rodič starostlivosť o dieťa poskytovateľom podľa § 2 ods. 3 písm. d) a e), navrhuje sa poskytovať príspevok vo výške 25 % rodičovského príspevku, čo predstavuje sumu 1 195 Sk (39,67 eur). Navrhovaná suma neplní úlohu odmeny za poskytovanú starostlivosť, ale predstavuje odhad nákladov, ktoré spojené so zabezpečením starostlivosti napr. spotreba vody, elektriny, hygienických potrieb, cestovného rodiča alebo fyzickej osoby a iné. Navrhovaná suma sa poskytne aj v tom prípade, ak rodič zabezpečí starostlivosť o dieťa prostredníctvom blízkeho príbuzného, napr. starým rodičom. Vychádzajúc zo zákona o rodine je povinnosťou členov rodiny vzájomne si pomáhať a spoločne zabezpečovať potreby rodiny. Starostlivosť starého rodiča o vnúčatá je súčasťou vnútorných rodinných vzťahov, v rámci ktorých rodičia pomáhajú svojim deťom a deti svojim rodičom podľa svojich schopností a možností a štát poskytuje rodičovstvu ochranu, pomoc a hmotnú podporu.
Výsledná suma sa navrhuje zaokrúhľovať na najbližší eurocent nahor.
K § 6
Návrh ustanovuje platiteľa príspevku na starostlivosť o dieťa, ktorým je úrad práce, sociálnych vecí a rodiny príslušný podľa miesta trvalého pobytu oprávnenej osoby. Zároveň upravuje postup platiteľa pri vyplácaní príspevku, ktorého výška môže byť každý mesiac iná v závislosti od výdavkov rodiča a subjektu, ktorý v kalendárnom mesiaci poskytoval starostlivosť o dieťa. Na základe preukázaných výdavkov platiteľ vypočíta výšku príspevku za príslušný kalendárny mesiac.
Ak za kalendárny mesiac alebo jeho časť mal rodič vyplatený rodičovský príspevok, navrhuje sa za tento mesiac nevyplatiť príspevok na starostlivosť o dieťa. Rodičovský príspevok je vzhľadom na svoju výšku pre rodiča výhodnejší.
23
Platiteľ umožňuje rodičovi uplatniť si nárok na príspevok aj za obdobie dlhšie ako jeden kalendárny mesiac, najdlhšie však za obdobie šesť po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov, a to predovšetkým z dôvodu zníženia administratívnej náročnosti spojenej s výkonom agendy.
Platiteľ umožňuje rodičovi zmeniť poskytovateľa starostlivosti o dieťa aj v priebehu kalendárneho mesiaca. Navrhuje sa, aby výška príspevku za tento mesiac závisela od toho, či k zmene poskytovateľa príde medzi právnickými osobami, medzi fyzickými osobami alebo medzi právnickou osobou a fyzickou osobou.
Príspevok je možné poukazovať na účet v banke alebo vyplácať v hotovosti napríklad prostredníctvom poštového okruhu. V prípade pochybností platiteľa o trvaní podmienok nároku na príspevok, môže platiteľ rozhodnúť o zastavení výplaty príspevku, prešetriť danú situáciu a následne rozhodnúť o obnove výplaty a doplatení príspevku za obdobie zastavenia jeho výplaty.
K § 7
Navrhuje sa šesťmesačná lehota na spätné uplatnenie nároku na príspevok na starostlivosť o dieťa. Zároveň sa navrhujú situácie zániku nároku na príspevok zo zákona.
K § 8
Navrhované ustanovenie upravuje postup platiteľa v prípade odňatia alebo vrátenia príspevku na starostlivosť o dieťa, a to spôsobom, ktorým sa postupuje aj pri poskytovaní štátnych sociálnych dávok určených rodinám s nezaopatrenými deťmi.
K § 9
Navrhuje sa, aby platiteľ v konaní o nároku na príspevok na starostlivosť o dieťa postupoval podľa zákona o správnom konaní s ustanovenými výnimkami.
Konanie sa začne na základe písomnej žiadosti oprávnenej osoby, pričom ustanovenie navrhuje, aké údaje o rodičovi, dieťati a poskytovateľovi starostlivosti o dieťa žiadosť o príspevok obsahovať a zároveň ukladá platiteľovi na aký účel môže spracúvať a sprístupňovať získané údaje v záujme ochrany týchto údajov.
Ustanovenie navrhuje, v ktorých prípadoch sa vydá písomné rozhodnutie.
K §10
Ustanovujú sa povinnosti oprávnenej osoby.
24
K §11
Návrhom ustanovenia sa zaväzujú rôzne vecne zainteresované inštitúcie k spolupráci s platiteľom príspevku za účelom kontroly trvania podmienok nároku na príspevok, jeho výšku a výplatu v záujme predchádzania jeho neoprávnenému vyplácaniu. Pri vykonávaní kontroly je platiteľ povinný o zistených skutočnostiach zachovávať mlčanlivosť, pokiaľ ním zistené skutočnosti neohrozujú život alebo zdravie občanov.
K Čl. II
K bodom 1 a 2
Zavedením príspevku na starostlivosť o dieťa, ktorým štát prispieva zamestnaným rodičom na výdavky spojené so zabezpečením starostlivosti o maloleté dieťa v čase výkonu zárobkovej činnosti, navrhuje sa poskytovať rodičovský príspevok len rodičom, ktorí sa rozhodnú o dieťa vo veku do troch rokov, resp. do šesť rokov veku dieťaťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom starať osobne počas rodičovskej dovolenky alebo keď je rodič samostatne zárobkovo činnou osobou v čase pozastavenia prevádzkovania živnosti. Nárok na rodičovský príspevok bude aj naďalej patriť rodičom nezamestnaným a rodičom, ktorí popri štúdiu na strednej alebo vysokej škole alebo vzdelávaní a príprave na vstup na trh práce zabezpečujú starostlivosť o dieťa osobne alebo túto starostlivosť zabezpečuje druhý rodič dieťaťa alebo iná plnoletá fyzická osoba, ktorá túto starostlivosť nevykonáva na základe živnostenského oprávnenia.
V záujme zdravého vývinu dieťaťa sa bude naďalej považovať podmienka riadnej ale aj osobnej starostlivosti o dieťa za splnenú aj v prípadoch, ak dočasne chýba zo strany rodiča priama osobná starostlivosť o dieťa z dôvodov, ktoré zákon taxatívne ustanovuje. Ide napr. o situáciu, keď je dieťa hospitalizované, keď dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom navštevuje najviac štyri hodiny denne napr. materskú školu, a tak možnosť začleňovať sa do kolektívu zdravých detí.
Z hľadiska splnenia podmienky osobnej starostlivosti o dieťa rodičom, ktorý je samostatne zárobkovo činnou osobou sa pre nárok na rodičovský príspevok navrhuje vyžadovať, aby mal rodič pozastavené prevádzkovanie živnosti. Návrhom sa sleduje, aby bol rodičovský príspevok poskytovaný len tým rodičom, ktorí hodnoverným spôsobom preukážu, že sa o dieťa osobne starajú a z toho dôvodu majú pozastavené prevádzkovanie živnosti. U rodičov, ktorí vykonávajú závislú činnosť, uvedenú skutočnosť rieši Zákonník práce inštitútom rodičovskej dovolenky. V prípade, ak rodič samostatne zárobkovo činná osoba uvedenú skutočnosť nepreukáže, možnosť uplatniť si nárok na príspevok na starostlivosť o dieťa.
25
K bodu 3
Poznámky pod čiarou k odkazom 5d a 5e sa vypúšťajú ako nadbytočné.
K bodu 4
Návrhom sa vylučuje poskytovanie rodičovského príspevku ak sa jednému z rodičov poskytuje príspevok na starostlivosť o dieťa. Návrhom sa zabraňuje duplicitnej pomoci zo strany štátu v prípade, ak v rodine dve a viac detí vo veku do troch alebo do šesť rokov veku. Vylučuje sa poskytovať príspevok na starostlivosť o jedno z detí jednému z rodičov a zároveň poskytovať rodičovský príspevok druhému rodičovi, ktorý sa osobne stará o ďalšie dieťa, deti.
K bodu 5
Úprava sa navrhuje z dôvodu náhrady slovenskej meny menou euro. Suma 4 780 Sk sa po prepočítaní konverzným kurzom zaokrúhlila na najbližší eurocent nahor v prospech občana.
K bodu 6
Podmienenie nároku na rodičovský príspevok nevykonávaním zárobkovej činnosti rodičom, ktorý zabezpečuje osobnú starostlivosť o dieťa, si vyžiadalo upresniť definíciu zárobkovej činnosti, aby nárok na rodičovský príspevok nevznikol ani rodičovi, ktorý je zárobkovo činný v cudzine.
K bodom 7 a 8
Úprava sa navrhuje z dôvodu náhrady slovenskej meny menou euro. Suma 150 Sk sa po prepočítaní konverzným kurzom zaokrúhlila na najbližší eurocent nadol v prospech občana, aby sa znížením hranice rozdielu medzi materským a rodičovským príspevkom umožnilo doplácanie k materskému pravidelne mesačne väčšiemu počtu rodičov.
K bodu 9
Navrhuje sa, aby nárok na rodičovský príspevok za obdobie pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona posudzoval sa podľa zákona účinného do 31. decembra 2008. V záujme zachovania kontinuity pomoci štátu rodičom, ktorým vznikol nárok na rodičovský príspevok pred 1. januárom 2009, navrhuje sa poskytovať rodičovský príspevok naďalej podľa zákona účinného do 31. decembra 2008, a to aj rodičom, ktorí budú vykonávať zárobkovú činnosť za podmienky, že rodič nepožiada o príspevok na starostlivosť o dieťa alebo deti neumiestni do materskej školy.
26
K Čl. III
K bodu 1
V súvislosti s prechodom na euro navrhuje sa nahradiť sumu 10 020 Sk sumou 332,61 eur, ktorá je prepočítaná konverzným kurzom a zaokrúhlená na najbližší eurocent nahor v prospech občana.
K bodu 2
V súvislosti s prechodom na euro navrhuje sa nahradiť sumu 25 100 Sk sumou 833,17 eur, ktorá je prepočítaná konverzným kurzom a zaokrúhlená na najbližší eurocent nahor v prospech občana.
K bodu 3
V súvislosti s prechodom na euro navrhuje sa nahradiť sumu 3 760 Sk sumou 124,81 eur, ktorá je prepočítaná konverzným kurzom a zaokrúhlená na najbližší eurocent nahor v prospech občana.
K bodu 4
Návrhom sa jednoznačne upravuje situácia, ak výživné, ktoré súd pri rozhodovaní o zverení dieťaťa do pestúnskej starostlivosti uloží rodičom poukazovať úradu práce, sociálnych vecí a rodiny, je vyššie ako poskytovaný opakovaný príspevok dieťaťu. Príslušný úrad rozdiel medzi výživným a opakovaným príspevkom dieťaťu poskytne bez ohľadu na to, či rodič si súdom uloženú povinnosť plní alebo nie.
K bodu 5
Ide o spresnenie textu.
K bodu 6
V súčasnosti nárok na opakovaný príspevok náhradnému rodičovi nevzniká, ak nárok na rodičovský príspevok. Navrhuje sa, aby sa náhradný rodič mohol rozhodnúť, o ktorú z týchto dvoch dávok požiada, nakoľko obidve dávky v rovnakej sume, poskytujú sa zo štátneho rozpočtu a ich súbežné poberanie sa vylučuje.
K bodu 7
V súvislosti s prechodom na euro navrhuje sa nahradiť sumu 4 780 Sk sumou 158,67 eur, ktorá je prepočítaná konverzným kurzom a zaokrúhlená na najbližší eurocent nahor v prospech občana.
27
K bodu 8
V súvislosti s prechodom na euro navrhuje sa nahradiť sumu 3 400 Sk sumou 112,86 eur, ktorá je prepočítaná konverzným kurzom a zaokrúhlená na najbližší eurocent nahor v prospech občana.
K bodu 9
Pri starostlivosti o troch alebo viac súrodencov sa k opakovanému príspevku náhradnému rodičovi poskytuje zvýšenie. Ak však náhradný rodič nárok na materské alebo rodičovský príspevok, toto zvýšenie sa mu neposkytuje. Navrhuje sa, aby sumu, o ktorú sa zvyšuje opakovaný príspevok náhradnému rodičovi pri starostlivosti o tri a viac detí, ktoré súrodenci, bolo možné poskytovať aj vtedy, ak náhradný rodič alebo jeho manžel poberá materské alebo rodičovský príspevok alebo obdobné dávky v cudzine.
K bodu 10
V súvislosti s prechodom na euro navrhuje sa nahradiť sumu 1 970 Sk sumou 65,40 eur, ktorá je prepočítaná konverzným kurzom a zaokrúhlená na najbližší eurocent nahor v prospech občana.
K bodu 11
Ustanovenie sa navrhuje upraviť v nadväznosti na znenie ustanovenia § 17 ods. 2 zákona č. 659/2007 Z. z. o zavedení meny euro v Slovenskej republike a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ako aj ustanovenia § 49ab ods. 6 zákona č. 566/1992 Zb. o Národnej banke Slovenska v znení neskorších predpisov, v zmysle ktorých po zavedení meny euro ostáva Národnej banke Slovenska kompetencia vyhlasovať referenčné výmenné kurzy k iným menám len pre tie meny, pre ktoré referenčné výmenné kurzy neurčuje ani nevyhlasuje Európska centrálna banka.
K bodu 12
Návrhom sa upravuje spôsob výplaty opakovaného príspevku dieťaťu v situáciách, ak náhradná starostlivosť zanikla smrťou náhradného rodiča a opakovaný príspevok dieťaťu, na ktorý vznikol nárok a do smrti náhradného rodiča nebol vyplatený, pretože príspevky sa vyplácajú mesačne pozadu.
K bodu 13
Navrhuje sa z aplikácie všeobecných predpisov o správnom konaní vylúčiť § 18 ods. 3 a § 33 ods. 2 zákona o správnom konaní. Pri priznaných príspevkoch dochádza k zmene rozhodnutia v súvislosti s valorizáciou príspevkov, ktorá sa každoročne vykonáva k 1. septembru alebo pri opakovanom príspevku dieťaťu v súvislosti s valorizáciou sirotského dôchodku. V týchto konaniach je neúčelné a nehospodárne o začatí konania upovedomiť
28
všetkých účastníkov konania, ako aj ich vyzvať, aby sa pred vydaním rozhodnutia vyjadrili k jeho podkladu a spôsobu zistenia.
K bodu 14
Navrhuje sa doplnenie situácií, keď odvolanie voči rozhodnutiu nemá odkladný účinok, a to o zníženie príspevku. K tejto situácii dochádza najmä pri opakovanom príspevku dieťaťu v súvislosti so zvýšením sirotského dôchodku, prípadne výživného. Návrhom sa zabezpečí plynulá výplata príspevku.
K bodu 15
Ide o legislatívnotechnickú úpravu v súvislosti so zavedením eura. Uvedenou úpravou nedochádza k žiadnej zmene vo valorizačnom mechanizme.
K Čl. IV
Navrhuje sa účinnosť zákona od 1. januára 2009
Bratislava 1. októbra 2008
Robert Fico, v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Viera Tomanová, v. r.
ministerka práce, sociálnych vecí a rodiny
Slovenskej republiky