1
Dôvodová správa
k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 241/1994 Z. z. o meste Martin ako centre národnej kultúry Slovákov
K čl. I:
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 241/1994 Z. z. o meste Martin ako centre národnej kultúry Slovákov predkladá mesto Martin ako iniciatívny návrh.
Základné dôvody návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 241/1994 Z. z. o meste Martin ako centre národnej kultúry Slovákov spočívajú v potrebe vytvorenia nového právneho a legislatívneho prostredia na utvorenie a zabezpečenie podmienok na zachovanie, pozdvihnutie, zabezpečenie obnovy a rozvoja centra národnej kultúry Slovákov, zachovanie a oživenie existujúcich celoslovenských národných ustanovizní, architektonických, umeleckohistorických pamiatok, pamätných miest a budov spojených s osobnosťami a historickými udalosťami formovania slovenského národa nachádzajúcich sa na území mesta Martin ako aj zabezpečenie rozvoja kultúry Slovákov žijúcich v Slovenskej republike a zahraničných Slovákov s cieľom uchovať ich národne povedomie a kultúrnu identitu.
Treba si uvedomiť, že Mesto Martin bolo z historického hľadiska miestom významných celonárodných udalostí. Od roku 1340 bolo mesto slobodným kráľovským mestom, no ruže mu počas feudalizmu veľmi nekvitli. Podstatný prelom nastal v polovici 19. storočia, keď Turčania podporili revolučné vystúpenie štúrovcov. v tomto období začala premena mesta na významné stredisko nielen slovenskej kultúry, ale aj vedy, umenia, časopisectva, peňažníctva i politiky. V roku 1861 tu bolo podpísané Memorandum národa slovenského. O dva roky neskôr sa mesto stalo sídlom významnej celonárodnej inštitúcie Matice Slovenskej a o ďalších päť rokov tu bolo zriadené jedno z prvých troch slovenských gymnázií, Martinské gymnázium. Okrem týchto inštitúcií tu sídlilo Slovenské patentálne gymnázium, prvý spolok slovenských žien Živena, Slovenský spevokol (1872), Dobrovoľný hasičský spolok, Národný dom. V Martine žilo a pracovalo veľa dôležitých ľudí, ktorí sú pochovaní na Národnom cintoríne - národnej kultúrnej pamiatke pod správou Literárneho múzea, ktorá je naozaj výnimočnou kultúrnou pamiatkou. Podobný cintorín v Európe nájdete len v Paríži. Martin sa stal centrom slovenského národného a spoločenského hnutia. Žili tu také osobnosti ako napríklad S. Hurban- Vajanský, A. Kmeť, J. Škultéty, J. Francisci, a mnohí ďalší. Čo meno to pojem, čo názov to kus národnej histórie.
V 20. storočí bol Martin miestom ďalších významných celonárodných udalostí. Jednou z nich bolo vyhlásenie Deklarácie Slovenského národa potrebnej k vytvoreniu 1. Československej republiky, ďalšou bolo znovuotvorenie Matice Slovenskej v roku 1919.
Na území mesta sa nachádza mnoho ďalších historických a kultúrnych pamiatok, múzeí a galérií ako: Slovenská národná knižnica, Divadlo SNP, Slovenské národné múzeum, Turčianske Múzeum Andreja Kmeťa, Múzeum slovenskej dediny Jahodnícke Háje, Národný cintorín, Múzeum Martina Benku a Múzeum Karola Plicku v Blatnici, Múzeum kultúry
2
Čechov na Slovensku, Múzeum kultúry Rómov na Slovensku.
Dodnes je Martin Centrum národnej kultúry Slovákov. Mnohým sa zdá, že len vďaka svojej minulosti. Mesto však však stále čo ponúknuť nielen slovenskému národu. Popri tradičných celoštátnych podujatiach ako Scénická žatva, Slovesná jar, Bienále knižného umenia a iné začína si nachádzať svoj priestor aj taký fenomén ako je napr. jazzová hudba.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 241/1994 Z.z. o meste Martin ako centre národnej kultúry z 24. augusta 1994, od 01. októbra, kedy nadobudol účinnosť nebol doteraz ešte novelizovaný. Predkladaný návrh zákona reaguje na v súčasnosti platnú, vývojom aj čiastočne prekonanú právnu úpravu zákona č. 241/1994 Z. z. o meste Martin ako centre národnej kultúry Slovákov. Návrh zákona vytvára kvalitatívne vhodnejšie právne prostredie pre implementáciu pôvodného zákona. V tomto smere odráža i dlhodobo deklarované spoločenské výzvy so zreteľom na význam celoslovenských národných ustanovizní a ich činností v súlade s ich upevňujúcim sa postavením ako jedného zo základných prvkov rozvíjajúcej sa vedomostnej spoločnosti i pri vytváraní obrazu o krajine a spoločnosti ako celku.
Návrh novely zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 241/1994 Z.z. sa vzťahuje na podrobnejšiu špecifikáciu a skvalitnenie legislatívneho a právneho prostredia pre aplikáciu pôvodného zákona. Predmetom navrhovaného zákona je hlavne úprava:
-úprava účelu zákona,
-úprava vzťahu mesta k štátu, k okolitým obciam a samosprávnemu kraju
-úprava schvaľovacích kompetencií ministerstva a mechanizmov
-úprava spôsobu finančného zabezpečenia
-úprava výkonu štátneho dohľadu.
Celoslovenské národné ustanovizne majú osobitné poslanie v procese rozvoja spoločnosti. Uchovávajú a interpretujú základné spoločenské poznanie. Slúžia ako zbierkotvorné inštitúcie v procese výchovy a vzdelávania, spravovania najvýznamnejších kultúrnych a spoločenských hodnôt, sprístupňujú poznatky, ktoré spravujú pre ďalší výskum a použitie . Cieľom predkladaného návrhu zákona teda je skvalitniť legislatívne prostredie pre rozvoj a posilňovanie úloh mesta Martin ako centra národnej kultúry Slovákov a sídla celoslovenských národných ustanovizní a vytvoriť také podmienky starostlivosti o národnú kultúru, aby sa mohla zachovať vo svojom prirodzenom prostredí, aby sa nestratila z kultúrneho vedomia občanov Slovenska a Slovákov žijúcich v zahraničí, aby bola inštitucionálne chránená a prístupná pre súčasné a budúce generácie.
Zachovanie a rozvoj národnej kultúry je vec celoslovensky závažná a neodkladná. Stav pamiatok nachádzajúcich sa na území mesta Martin je obrazom vzťahu Slovenska k svojím vlastným dejinám, mesto Martin ich záchranu a obnovu nedokáže riešiť bez pomoci štátu. Základným zámerom predkladaného návrhu je zmeniť pohľad na národnú kultúru a stanoviť konkrétne nástroje a strategické úlohy na dosiahnutie cieľov.
Návrh zákona nebude mať dopad na zamestnanosť, na tvorbu pracovných miest. Návrh zákona bude mať finančný dosah na štátny rozpočet, ktorý je vyčíslený v doložke finančných, vplyvov. Financovanie jednotlivých úloh bude kryté v rámci schváleného limitu rozpočtovej kapitoly Ministerstva kultúry Slovenskej republiky na jednotlivé roky.
3
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, súvisiacimi zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť
K bodu 1:
Do pôvodného textu zákona navrhujeme vložiť Preambulu, ktorá vyjadruje poslanie, ideu a základné princípy, na ktorých je postavený zákon.
K bodom 2 až 5:
S poukázaním na historickú tradíciu, ktorá je od nepamäti spätá s mestom Martin v § 1 ods. 1 navrhujeme, aby mesto Martin bolo nielen centrom národnej kultúry Slovákov žijúcich v Slovenskej republike a v zahraničí, ale zároveň aby bolo aj centrom národnej kultúry Slovenska. Navrhujeme vypustiť z pôvodného znenia § 1 ods. 1 vetu Je sídlom celoslovenských národných podľa osobitných predpisov“ a túto vetu spojiť s pôvodným znením § 1 ods. 2., pričom účelom je vymedzenie, že celoštátne inštitúcie zriadené na základe zákona ale môže dôjsť aj k tomu, že na území mesta budú sídliť celonárodné inštitúcie založené z rozhodnutia niektorého štátneho orgánu. Ďalej navrhujeme aby bolo rozšírené toto ustanovenie o skutočnosť, že mesto je aj „sídlom regionálnych kultúrnych ustanovizní zriadených alebo založených mestom alebo samosprávnym krajom, na území ktorého sa mesto nachádza“. Do pôvodného znenia § 1 ods. 3 navrhujeme doplniť slovné spojenia „v rámci Slovenskej republiky“ a „priestor“, z dôvodu toho sa mesto zaväzuje poskytnúť priestor a vytvárať vhodné podmienky na stretávanie Slovákov a Slovákov žijúcich v zahraničí. Pôvodné znenie § 1 ods. 4 ostáva nezmenené. Zároveň boli v poznámke 1 a 2 vykonané legislatívno-technické úpravy súvisiace s s prijatím nových právnych predpisov.
K bodu 6:
Navrhujeme vložiť nový § 1a „Účel zákona“, ktorý zdôrazňuje význam zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 241/1994 Z.z. a ustanovuje jeho účel. Cieľom navrhovaného paragrafu je jednoznačne a zrozumiteľne definovať, čo je hlavným zámerom predkladateľa návrhu zákona, ktorým sa mení zákon č. 241/1994 Z. z..
K bodu 7:
Územie mesta ostalo vymedzené podľa pôvodného znenia zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 241/1994 Z. z. 2 ods. 1 pôvodného zákona). Z pôvodného znenia zákona navrhuje vypustiť v § 2 ods. 2, ktorý sa presunie do samostatného § 3a upravujúcom vzťah mesta ako centra národnej kultúry k okolitým obciam a k samosprávnemu kraju.
K bodu 8:
V upravenom § 3 navrhujeme podrobnejšie definovať spôsob, ktorým štát napomáha mestu Martin plniť úlohy a funkcie podľa zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 241/1994 Z.z.. Ustanovenie § 3 ods. 2 o tom, že orgány NR SR najmenej raz za rok zasadajú v meste a prerokúvajú otázky národnej kultúry, plnenie poslania a funkcií mesta podľa tohto zákona považujeme za obsolentné ustanovenie. Nakoľko sa v praxi takmer vôbec neaplikovalo,
4
navrhujeme ho vypustiť. Zároveň sa v novom ods. 2 podrobnejšie upravia práva a povinností Ministerstva kultúry SR ako príslušného orgánu štátnej správy pre oblasť kultúry tak, aby zodpovedali jeho súčasnému postaveniu ústredného orgánu štátnej správy, kompetenciám a jeho postaveniu.
K bodu 9:
Navrhujeme vložiť nový § 3a - Vzťah mesta ako centra národnej kultúry k okolitým obciam a samosprávnemu kraju, ktorým sa ustanovujú základné princípy vzájomnej spolupráce. Významom ustanovenia je vyzdvihnutie spolupráce mesta Martin s okolitými obcami a samosprávnym krajom a zdôraznenie, že mesto Martin ma snahu podieľať sa na rozvoji kultúry aj u okolitých obcí, prípadne v spolupráci so samosprávnym krajom. Úpravou odkazu č. 4 sa uskutočnila legislatívno-technická úprava
K bodom 10 a 11:
Dochádza iba k miernym štylistickým úpravám nadpisu paragrafu a textu v písm. a) a e) ods. 1. Zároveň navrhujeme z dôvodu neaktuálnosti vypustiť z pôvodné znenia § 4 ods. 2. Postavenie a kompetencie poradného orgánu mestského zastupiteľstva bude upravené samostatne v novom ustanovení § 4a.
K bodu 12:
Z pôvodného znenia zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 241/1994 Z.z. § 4 ods. 2 vyplývala úloha mestského zastupiteľstva mesta Martin zriadiť na plnenie poslania a funkcií centra národnej kultúry stály a poradný orgán. Toto ustanovenie sa vypúšťa, a to z dôvodu, že mestské zastupiteľstvo zriadilo ako svoj stály poradný, iniciatívny a výkonný orgán Radu národnej kultúry. Tento bude upravený v samostatnom § 4a s názvom „Rada národnej kultúry“. Rada sa zriaďuje za účelom plnenia úloh a funkcií mesta ako centra národnej kultúry a zároveň bude aj poradným orgánom primátora. Rada národnej kultúry sa skladá zo zástupcov samosprávy, štátnej správy a celonárodných kultúrnych ustanovizní a významných kultúrnych pracovníkov. Na jej čele stojí predseda, ktorého si zvolia členovia rady spomedzi seba, jej štruktúra je vymedzená v organizačnom a rokovacom poriadku Rady národnej kultúry. Pôsobnosť, úlohy a jej právomoci upravuje štátút mesta.
Účelom nového § 4b „Finančné zabezpečenie“ je upraviť spôsob a zdroje finančného zabezpečenia plnenia úloh, ktoré mestu Martin vyplývajú zo zákona NR SR č. 241/1994 Z.z.. V navrhovanom ustanovení definované zdroje financovania a zároveň upravuje zásady hospodárenia s finančnými prostriedkami a nakladania s nimi. Mestu sa stanovuje povinnosť zachovávať pri používaní poskytnutých finančných prostriedkov maximálnu hospodárnosť a efektívnosť, ako aj povinnosť používať prostriedky na účely určené zákonom. V texte došlo opäť k legislatívno-technickej úprave poznámky súvisiacej s prijatím nových právnych predpisov.
Ďalej navrhujeme vložiť nový § 4c „Účel a poskytnutie dotácie“, v ktorom je zakotvený a vymedzený účel poskytnutia dotácie zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky, ako aj výška a forma dotácie. Cieľom navrhovaného paragrafu je jednoznačne konkretizovať účelovosť prostriedkov transferovaných cez Ministerstvo kultúry SR.
5
Navrhujeme vložiť nový § 4d „Postup pri poskytnutí dotácie“, pričom ustanovenie tohto § bližšie definuje spôsob, akým mesto Martin bude žiadať o účelovú dotáciu Ministerstvo kultúry SR.
Z dôvodu zabezpečenia maximálnej transparentnosti využívania poskytovaných účelových dotácii zo štátneho rozpočtu navrhujeme vložiť nový § 4e. Jeho účelom je, aby štát prostredníctvom Ministerstva kultúry SR v rozsahu jeho zákonnej právomoci mal právo kontroly použitia poskytnutých finančných prostriedkov. Paragraf 4e tak upravuje otázku výkonu štátneho dohľadu nad dodržiavaním ustanovení tohto zákona, plnením úloh. Bola uskutočnená legislatívno-technická úprava poznámky.
K bodu 13
V poznámke pod čiarou k odkazu 5 boli vykonané legislatívno-technické úpravy.
K čl. II:
Účinnosť zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia.