K bodu 9
Podľa pôvodnej právnej úpravy sa volebné komisie zriaďovali v obvodoch sudcovských rád, ktorými boli (pred prijatím zákona o súdoch v roku 2004) sudcovské rady najvyššieho súdu, krajských súdov, Špeciálneho súdu a Vyššieho vojenského súdu. Navrhovaná právna úprava na uvedenom fakte nič nemení. Mení sa len formulácia, keďže podľa platného znenia s prihliadnutím na § 45 ods. 1 zákona o súdoch by sa volebné komisie mali zriaďovať aj na okresných súdoch, čo z organizačných dôvodov a praktických dopadov nie je vhodné riešenie. Navrhuje sa teda výslovne upraviť zriaďovanie volebných komisií len pre najvyšší súd, Špeciálny súd, Vyšší vojenský súd a pre obvody jednotlivých krajských súdov. Na kreovaní volebnej komisie pre obvod krajského súdu sa však budú podieľať aj okresné súdy v obvode tohto krajského súdu (k tomu pozri bod 11 - nové znenie § 12 ods. 5).
K bodu 10
Ustanovuje sa nový mechanizmus kreovania hlavnej volebnej komisie v nadväznosti na ustanovenia zákona o súdoch, pričom sa zachováva doterajší počet členov volebnej komisie (11 členov), ako aj zásada, aby každý obvod krajského súdu mal svoje zastúpenie v hlavnej volebnej komisii. Na základe uvedeného teda možno konštatovať, že
1 zástupcu volí sudcovská rada najvyššieho súdu,
1 zástupcu volí sudcovská rada Špeciálneho súdu,
1 zástupcu volí sudcovská rada Vyššieho vojenského súdu,
1 zástupcu volí kolégium predsedov sudcovských rád (spolu osem členov).
Podľa doterajšej právnej úpravy, jedného zástupcu volila sudcovská rada krajského súdu. Samotná sudcovská rada krajského súdu bola podľa pôvodnej právnej úpravy zákona č. 335/1991 Zb. volená zhromaždením sudcov krajského súdu, ktorým sa rozumeli všetci sudcovia krajského súdu a všetci sudcovia okresných súdov v obvode tohto krajského súdu. Podľa tohto pôvodného systému sa mohol členom hlavnej volebnej komisie stať ako sudca krajského súdu, tak aj sudca okresného súdu v sídle tohto kraja, za predpokladu, že bol zvolený do sudcovskej rady krajského súdu a táto ho zvolila za svojho zástupcu v hlavnej volebnej komisii.
Návrh zákona zachováva pôvodný princíp, že každý kraj má svojho zástupcu v hlavnej volebnej komisii, ale formuluje tento princíp inak, vzhľadom na skutočnosť, že podľa zákona o súdoch je súdna rada krajského súdu zložená už len z predstaviteľov samotného krajského súdu, nie okresných súdov v obvode krajského súdu. Preto sa navrhuje, aby orgánom, ktorý ustanoví zástupcu do hlavnej volebnej komisie za príslušný kraj bolo kolégium predsedov sudcovských rád ako reprezentatívny orgán sudcovskej samosprávy na úrovni kraja, ktorý pozostáva z predsedu sudcovskej rady krajského súdu a predsedov sudcovských rád okresných súdov v obvode tohto krajského súdu, t.j. reprezentuje záujmy ako krajského súdu, tak i okresných súdov v obvode tohto krajského súdu. Tým sa vytvára priestor na to, aby zástupcom v hlavnej volebnej komisii mohol byť buď sudca krajského súdu, alebo sudca okresného súdu v obvode tohto krajského súdu.