1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
___________________________________________________________________________
K číslu : 1044/2008
665a
S p o l o č n á s p r á v a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie, rozpočet a menu, Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť o výsledku prerokovania návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Rudolfa PUČÍKA, Jána RICHTERA a Jána KOVARČÍKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 172/2004 Z. z. o prevode vlastníctva nehnuteľného majetku vo vlastníctve Slovenskej republiky na obec alebo vyšší územný celok v znení neskorších predpisov (tlač 665) v druhom čítaní (podľa § 78 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
_______________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie, rozpočet a menu, ako gestorský výbor, podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 906 z 20. júna 2008 pridelila návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Rudolfa PUČÍKA, Jána RICHTERA a Jána KOVARČÍKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 172/2004 Z. z. o prevode vlastníctva nehnuteľného majetku vo vlastníctve Slovenskej republiky na obec alebo vyšší územný celok v znení neskorších predpisov (tlač 665) týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky:
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie, rozpočet a menu
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Uvedené výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenom termíne.
2
II.
Gestorský výbor nedostal do začatia rokovania o návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Rudolfa PUČÍKA, Jána RICHTERA a Jána KOVARČÍKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 172/2004 Z. z. o prevode vlastníctva nehnuteľného majetku vo vlastníctve Slovenskej republiky na obec alebo vyšší územný celok v znení neskorších predpisov (tlač 665) stanoviská poslancov Národnej rady Slovenskej republiky podané v súlade s § 75 ods. 2 zákona NR SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
III.
K predmetnému návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:
1.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie, rozpočet a menu ( uzn. č. 345 zo dňa 3. septembra 2008)
- Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ( uzn. č. 428 zo dňa
2. septembra 2008 )
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ( uzn. č. 198 zo dňa 4. septembra 2008)
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ( uzn. č. 170 zo dňa 2. septembra 2008)
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. tejto správy vyplynuli tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy :
1.K čl. I bod 1
Nové znenie § 1 ods. 1:
„(1) Tento zákon upravuje podmienky a postup pri prevode vlastníctva nehnuteľného majetku vo vlastníctve Slovenskej republiky (ďalej len „majetok štátu“) v správe Ministerstva obrany Slovenskej republiky a Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) alebo rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií zriadených ministerstvom alebo v správe Colného riaditeľstva slovenskej republiky1) (ďalej len „organizácia“), ktorý sa stal pre ministerstvo alebo organizáciu prebytočným,2) na obec alebo vyšší územný celok.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 1 znie:
„1) § 8 zákona č. 652/2004 Z. z. o orgánoch štátnej správy v colníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
3
Problém pri prevode vlastníctva nehnuteľného majetku štátu v správe Colného riaditeľstva SR predstavujú neatraktívne nehnuteľnosti v odľahlých lokalitách, teda komplexy bývalých colných hraničných priechodov. V niektorých prípadoch prejavili záujem o bezodplatný prevod obce, v územných obvodoch ktorých sa dané nehnuteľnosti nachádzajú. Takýto postup neumožňuje zákon č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v znení neskorších predpisov, podľa ktorého môže správca ponúknuť prebytočný nehnuteľný majetok samosprávam za splnenia zákonných podmienok v hodnote 50 % ceny určenej znaleckým posudkom. Obce a vyššie územné celky však často krát nedisponujú ani polovicou primeranej ceny a požadujú bezodplatný prevod, resp. predaj za symbolickú cenu. Vzhľadom na uvedené, ako aj na náklady, ktoré spojené so strážením, udržiavaním, odpratávaním snehu, vandalizmom je vhodné tieto nepredajné nehnuteľnosti previesť do vlastníctva samospráv, na území ktorých sa nachádzajú.
Výboru NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.K čl. I bod 3
V § 2 písmeno b):
V písmene b) sa za slová „na štátnej hranici“ dopĺňajú slová „alebo ako colné priechody“.
Problém pri prevode vlastníctva nehnuteľného majetku štátu v správe Colného riaditeľstva SR predstavujú neatraktívne nehnuteľnosti v odľahlých lokalitách, teda komplexy bývalých colných hraničných priechodov. V niektorých prípadoch prejavili záujem o bezodplatný prevod obce, v územných obvodoch ktorých sa dané nehnuteľnosti nachádzajú. Takýto postup neumožňuje zákon č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v znení neskorších predpisov, podľa ktorého môže správca ponúknuť prebytočný nehnuteľný majetok samosprávam za splnenia zákonných podmienok v hodnote 50 % ceny určenej znaleckým posudkom. Obce a vyššie územné celky však často krát nedisponujú ani polovicou primeranej ceny a požadujú bezodplatný prevod, resp. predaj za symbolickú cenu. Vzhľadom na uvedené, ako aj na náklady, ktoré spojené so strážením, udržiavaním, odpratávaním snehu, vandalizmom je vhodné tieto nepredajné nehnuteľnosti previesť do vlastníctva samospráv, na území ktorých sa nachádzajú.
Výboru NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4
3.K čl. I bod 6
V § 3 sa za odsek 4 návrhu zákona vkladá nový odsek 5, ktorý znie:
„(5) Ďalšie osobitné ponukové konanie a opakované ďalšie osobitné ponukové konanie sa začína zverejnením ponuky v dennej tlači s celoštátnou pôsobnosťou a v registri prebytočného nehnuteľného majetku štátu ponúkaného v osobitnom ponukovom konaní.3) Na postup pri ďalšom osobitnom ponukovom konaní a opakovanom ďalšom osobitnom ponukovom konaní sa primerane použijú ustanovenia osobitného predpisu.3) Na účely zverejnenia ponuky v dennej tlači s celoštátnou pôsobnosťou a v registri prebytočného nehnuteľného majetku štátu ponúkaného v osobitnom ponukovom konaní sa za primeranú cenu považuje aj všeobecná hodnota majetku upravená podľa odseku 2 až 4.“.
Doterajšie odseky 5 a 6 v návrhu zákona bude potrebné označiť ako odseky 6 a 7.
V novom odseku 7 sa na konci pripájajú tieto vety:
„Súhlas s nakladaním s majetkom štátu podľa tohto zákona je možné udeliť len vtedy, ak ministerstvo alebo organizácia dodržali všetky podmienky ustanovené týmto zákonom a osobitnými zákonmi vzťahujúcimi sa na nakladanie s majetkom štátu. Na udelenie súhlasu sa nevzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní;4a) tieto rozhodnutia nie sú preskúmateľné súdom.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 4a znie:
„4a) Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).“.
Doterajšie odseky 3 až 6 platného znenia zákona by sa mali označiť ako odseky 8
až 11.
Návrh zákona je potrebné doplniť o postup správcu pri ďalšom osobitnom ponukovom konaní, definíciu primeranej ceny pre potreby zverejnenia ponuky prebytočného majetku štátu, ako aj o podmienky udelenia súhlasu s nakladaním s majetkom štátu.
Výboru NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5
4.K čl. I body 7 až 9:
Body 7, 8 a 9 znejú :
7. V § 3 ods. 8 sa slová „odseku 2“ nahrádzajú slovami „odseku 9“.
8. V § 3 ods. 10 sa slová „odseku 3“ nahrádzajú slovami „odseku 11“.
9. V § 3 ods. 11 sa slová „odseku 3“ nahrádzajú slovami „odseku 11“.
V súvislosti s predchádzajúcimi zmenami je potrebné prečíslovať ďalšie body návrhu zákona.
Výboru NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.K čl. I bod 12
V § 4a vrátane jeho názvu slová „1. októbra 2008“ nahradiť slovami „1. novembra 2008“.
Zmena účinnosti sa navrhuje z dôvodu trvania legislatívneho procesu. Je preto potrebné zmeniť účinnosť zákona tak, aby boli dodržané lehoty stanovené Ústavou Slovenskej republiky (čl. 87 ods. 2 až 4 a čl. 102 ods. 1 písm. o/).
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výboru NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výboru NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.K čl. II
V čl. II slová „1. októbra 2008“ nahradiť slovami „1. novembra 2008“.
Zmena účinnosti sa navrhuje z dôvodu trvania legislatívneho procesu. Je preto potrebné zmeniť účinnosť zákona tak, aby boli dodržané lehoty stanovené Ústavou Slovenskej republiky (čl. 87 ods. 2 až 4 a čl. 102 ods. 1 písm. o/).
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výboru NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výboru NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto :
O bodoch spoločnej správy č. 1,2,3,4,5,6 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Rudolfa PUČÍKA, Jána RICHTERA a Jána KOVARČÍKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 172/2004 Z. z. o prevode vlastníctva nehnuteľného majetku vo vlastníctve Slovenskej republiky na obec alebo vyšší územný celok v znení neskorších predpisov (tlač 665) vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Rudolfa PUČÍKA, Jána RICHTERA a Jána KOVARČÍKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 172/2004 Z. z. o prevode vlastníctva nehnuteľného majetku vo vlastníctve Slovenskej republiky na obec alebo vyšší územný celok v znení neskorších predpisov (tlač 665) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Predmetná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Rudolfa PUČÍKA, Jána RICHTERA a Jána KOVARČÍKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 172/2004 Z. z. o prevode vlastníctva nehnuteľného majetku vo vlastníctve Slovenskej republiky na obec alebo vyšší územný celok v znení neskorších predpisov (tlač 665a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 355 z 9. septembra 2008. Výbor určil poslanca Miroslava Jureňu za spoločného spravodajcu výborov.
Súčasne ho poveril
1. predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky
2.navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky postup pri hlasovaní o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy a hlasovať o predmetnom návrhu zákona ihneď po ukončení rozpravy k nemu 83 ods. 2, § 84 ods. 2 a § 86 zákona č. 350/1996 Z. z.).
Bratislava 9. septembra 2008
Jozef B u r i a n, v.r.
predseda
Výboru NR SR pre financie, rozpočet a menu