Predkladacia správa
Dohovor medzi Belgickým kráľovstvom, Spolkovou republikou Nemecko, Španielskym kráľovstvom, Francúzskou republikou, Luxemburským veľkovojvodstvom, Holandským kráľovstvom a Rakúskou republikou o zintenzívnení cezhraničnej spolupráce najmä v boji proti terorizmu, cezhraničnej trestnej činnosti a nelegálnej migrácii (ďalej len „dohovor“) bol podpísaný 27. mája 2005 v nemeckom Prüme. Dohovor je otvorený na prístup všetkým členským krajinám Európskej únie. Slovenská republika ako jedna z členských krajín prejavila oficiálne diplomatickou cestou záujem pristúpiť k dohovoru ako k medzinárodnej zmluve ešte v marci 2007.
Do súčasného obdobia k dohovoru pristúpili aj Fínsko, Slovinsko a Maďarsko. Oficiálne listy deklarujúce záujem o pristúpenie zaslali Portugalsko, Taliansko, Grécko, Švédsko, Rumunsko, Bulharsko, ako aj Slovenská republika. Nadobudnutie platnosti dohovoru vo vzťahu k týmto štátom sa predpokladá v priebehu roka 2008. Tieto štáty sa spolu so signatárskymi krajinami počas nemeckého predsedníctva podpísali pod iniciatívu začlenenia niektorých ustanovení dohovoru do právneho rámca Európskej únie. Výsledkom tejto iniciatívy, ktorá je priamo upravená v článku 1 dohovoru, je legislatívny proces smerujúci k prebratiu takmer všetkých treťopilierových ustanovení dohovoru (s výnimkou článkov 25 a 27) do právneho rámca v podobe rozhodnutia Rady EÚ. Po nadobudnutí účinnosti tohto rozhodnutia, ktoré sa očakáva v najbližšom čase (rozhodnutie Rady 2008/615/SVV bolo prijaté 23. júna 2008 a uverejnené v Úradnom vestníku Európskej únie 6. augusta 2008), budú mať jeho ustanovenia prednosť pred ustanoveniami samotného dohovoru a bude upravovať spoluprácu všetkých krajín EÚ (nielen zmluvných strán dohovoru).
Ako ustanovil aj Haagský program, je nevyhnutné rozšíriť a prehĺbiť výmenu informácií medzi jednotlivými krajinami EÚ. Jedným z nástrojov, ktorý tvorí právny základ pre výmenu informácií je aj rámcové rozhodnutie Rady 2006/960/SVV z 18. decembra 2006 o zjednodušení informácií a spravodajských informácií medzi orgánmi členských štátov Európskej únie činnými v trestnom konaní. Každá krajina je v súlade s rozhodnutím povinná zjednodušiť výmenu informácií. Vykonávanie a implementáciu tohoto rozhodnutia je možné zabezpečiť viacerými spôsobmi. Jedným zo spôsobov implementácie tejto tzv. švédskej iniciatívy je práve predkladaný dohovor.
Prümský dohovor svoj samostatný funkčný aparát orgánov, ktoré zabezpečujú a kontrolujú jeho vykonávanie ako medzinárodnej zmluvy. Ide o 6 technických pracovných skupín (kľúčové oblasti dohovoru), jednu spoločnú pracovnú skupinu zastrešujúcu legislatívno-koordinačnú a rozhodovaciu funkciu a Výbor ministrov (zastúpený príslušnými ministrami jednotlivých krajín), ktorý na základe podkladov od spoločnej pracovnej skupiny rozhoduje o najzávažnejších otázkach. Slovenská republika sa ako pristupujúca krajina od roku 2008 plne zúčastňuje na zasadnutiach všetkých pracovných skupín. Účasť na zasadnutiach prispieva ku kvalitnejšej a efektívnejšej príprave Slovenskej republiky na implementáciu dohovoru na národnej úrovni, najmä po technickej a systémovej stránke. Po nadobudnutí účinnosti rozhodnutia Rady (20 dní odo dňa uverejnenia v Úradnom vestníku EÚ) budú technické pracovné skupiny postupne v závislosti od ich agendy začleňované do štruktúry pracovných skupín EÚ.
Text dohovoru sa člení na preambulu, 8 kapitol a obsahuje aj dve prílohy a spoločné vyhlásenie. Jednotlivé kapitoly upravujú základné zásady dohovoru, výmenu údajov o profiloch DNA, výmenu daktyloskopických údajov, údajov z evidencie vozidiel, to všetko
automatizovanou formou systémom zisťovania zhody v prvom kroku a v druhom kroku (len DNA a daktyloskopické údaje) prostredníctvom nástrojov právnej pomoci. Dohovor ďalej upravuje oblasť policajnej spolupráce formou spoločných operácií, spoločných hliadok, pomoci pri závažných a významných udalostiach, katastrofách a vážnych nehodách, ako aj boj proti terorizmu, repatriačné opatrenia a spoluprácu v oblasti boja proti falšovaniu dokladov a bezpečnosti civilného letectva.
Podľa článku 50 ods. 1 nadobudne dohovor platnosť deväťdesiat dní po uložení druhej ratifikačnej listiny, listiny o prijatí alebo schválení medzi zmluvnými stranami, ktoré ho ratifikovali. Pre ostatné zmluvné strany deväťdesiat dní po uložení ich ratifikačných listín. Pre štáty, ktoré k dohovoru pristúpili po jeho podpise, nadobudne dohovor platnosť deväťdesiat dní po uložení ich listín o prístupe u depozitára. Okrem 7 signatárskych krajín, ktoré dohovor ratifikovali, boli u depozitára (Nemecko) uložené listiny o prístupe Fínska, Slovinska a Maďarska.
Predkladaný dohovor charakter prezidentskej medzinárodnej zmluvy podľa článku 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky, na ktorej vykonanie je potrebný zákon, preto v súlade s článkom 86 písm. d) Ústavy SR podlieha vysloveniu súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky a ratifikácii (podpisu listiny o prístupe k dohovoru) prezidentom Slovenskej republiky.
Dohovor nemá ekonomický, environmentálny vplyv, ani vplyv na podnikateľské prostredie. Dohovor však finančný vplyv, ktorý predstavuje na roky 2008 2010 výdavky celkom 61 820 000 Sk, ktoré budú zabezpečené v rámci schváleného limitu výdavkov kapitoly Ministerstva vnútra Slovenskej republiky na príslušný rok, bez dodatočných požiadaviek na štátny rozpočet. Dohovor tiež vplyv na zamestnanosť, predpokladá požiadavku sedemnástich tabuľkových miest príslušníkov Policajného zboru, ktoré budú zabezpečené presunom na príslušné útvary Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.
Vláda Slovenskej republiky vyslovila súhlas s predkladaným materiálom uznesením č. 444 z 2. júla 2008.