Dôvodová správaI. Všeobecná časť
Zákonom o cestnej premávke, ktorý bol pôvodne schválený dňa 3. júla 2008 ako parlamentná tlač č. 608 sa v jeho Čl. II schválili aj niektoré zmeny a doplnky zákona č.135/1961 Zb o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov. V rámci toho bola (pod bodom 14) schválená aj zmena § 11, ods. 1 cestného zákona, ktorou sa z cit. ustanovenia vypustili slová „alebo určeného na súvislé zastavanie“. To znamená, že ochranné pásma ciest by sa mali rozšíriť a mali by sa zriaďovať aj v nezastavaných častiach intravilánov miest a obcí.
Zmena cit. ustanovenia cestného zákona nebola obsiahnutá ani v návrhu zákona, ktorý bol predmetom medzirezortného pripomienkového konania a nebola obsiahnutá ani v návrhu zákona, ktorý bol predmetom rokovania Legislatívnej rady vlády SR.
Zmenu cit. ustanovenia v rámci medzirezortného pripomienkového konania nepožadovalo vo svojich pripomienkach k návrhu zákona ani Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Naopak, žiadalo v nich „zrušiť Čl. II obsahujúci novelizáciu zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov“.
Uvedená zmena cit. ustanovenia vôbec nesúvisí so zákonom o cestnej premávke. Je preto v rozpore aj s legislatívnymi princípmi, ktoré pripúšťajú aby sa pri nejakom zákone robili zmeny iných zákonov len vtedy, ak sú základným zákonom vynútené. To neplatí o uvedenej zmene.
Schválená zmena výrazným spôsobom zasahuje do pôsobnosti miest a obcí. Znamená, že ochranné pásma ciest by sa rozšírili a zriaďovali by sa aj v nezastavaných ale na súvislé zastavenie určených častiach intravilánov miest a obcí. V praxi by sa tým obmedzila pôsobnosť orgánov miest a obcí a realizácia územného plánu obcí by bola odvislá od stanoviska cestného správneho orgánu a ním povolenej výnimky na konanie v cestnom ochrannom pásme.
Schválená zmena cit. ustanovenia nie je vecne odôvodnená. Jej dôvod, obsiahnutý v Čl. II, bod 14 dôvodovej správy k tejto problematike (parlamentná tlač. č. 608) že „niektoré obce opomenú upovedomiť cestné správne orgány a správcov pozemných komunikácií o zmene alebo doplnku územného plánu obce ....“ je účelový a nedostatočný.
Uplatnenie schválenej zmeny cit. ustanovenia cestného zákona sa môže negatívne prejaviť v celom procese umiestňovania a povoľovania stavieb a vo zvýšení jeho administratívnej náročnosti. Na tento problém upozorňujú napr. aj predstavitelia stavovskej organizácie vonkajšej reklamy. Argumentujú, že uvedená zmena cit. ustanovenia by sa veľmi nepriaznivo dotkla práve aj vonkajšej reklamy. Vytvorenie ochranných pásiem ciest aj v intraviláne miest a obcí by znamenalo, že aj v týchto prípadoch by umiestňovanie reklamných zariadení nepodliehalo povoľovaniu len zo strany stavebných úradov ako doteraz, ale aj zo strany cestných správnych orgánov, kde je už t.č. umiestnenie reklamných zariadení cestným zákonom výrazne obmedzené a sú trvalé snahy reklamné zariadenia z cestných ochranných pásiem úplne vylúčiť. Vyjadrujú obavy, že takáto bezdôvodná zmena cit. ustanovenia cestného zákona je účelová, bezdôvodná, a predstavuje likvidačný krok voči vonkajšej reklame.
Zmena cit. ustanovenia má tiež aj retroaktívny charakter. Na jeho základe by sa