NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
(Návrh)
ZÁKON
z ..........2008,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných
komunikáciách /cestný zákon/ v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách /cestný zákon/ v znení zákona č. 72/1969 Zb., zákona č. 139/1982 Zb., zákona č. 27/1984 Zb., zákona č. 160/1996 Z. z., zákona č. 58/1997 Z. z., zákona č. 395/1998 Z. z., zákona č. 343/1999 Z. z., zákona č. 388/2000 Z. z., zákona č. 416/2001 Z. z., zákona č. 439/2001 Z. z., zákona č. 524/2003 Z. z., zákona č. 534/2003 Z. z., zákona č. 639/2004 Z. z., zákona č. 725/2004 Z. z., zákona č. 93/2005 Z. z., zákona č. 479/2005 Z. z., zákona č. 25/2007 Z. z., zákona č. 275/2007 Z. z., zákona č. 664/2007 Z. z., zákona č. 86/2008 Z. z. a zákona č. ....../ 2008 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 11 odseku 1 sa v prvej vete za slová „...mimo územia zastavaného“ vkladajú slová „alebo určeného na súvislé zastavanie“
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. decembra 2008
Dôvodová správa
I. Všeobecná časť
Zákonom o cestnej premávke, ktorý bol pôvodne schválený dňa 3. júla 2008 ako parlamentná tlač č. 608 sa v jeho Čl. II schválili aj niektoré zmeny a doplnky zákona č.135/1961 Zb o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov. V rámci toho bola (pod bodom 14) schválená aj zmena § 11, ods. 1 cestného zákona, ktorou sa z cit. ustanovenia vypustili slová „alebo určeného na súvislé zastavanie“. To znamená, že ochranné pásma ciest by sa mali rozšíriť a mali by sa zriaďovať aj v nezastavaných častiach intravilánov miest a obcí.
Zmena cit. ustanovenia cestného zákona nebola obsiahnutá ani v návrhu zákona, ktorý bol predmetom medzirezortného pripomienkového konania a nebola obsiahnutá ani v návrhu zákona, ktorý bol predmetom rokovania Legislatívnej rady vlády SR.
Zmenu cit. ustanovenia v rámci medzirezortného pripomienkového konania nepožadovalo vo svojich pripomienkach k návrhu zákona ani Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Naopak, žiadalo v nich „zrušiť Čl. II obsahujúci novelizáciu zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov“.
Uvedená zmena cit. ustanovenia vôbec nesúvisí so zákonom o cestnej premávke. Je preto v rozpore aj s legislatívnymi princípmi, ktoré pripúšťajú aby sa pri nejakom zákone robili zmeny iných zákonov len vtedy, ak základným zákonom vynútené. To neplatí o uvedenej zmene.
Schválená zmena výrazným spôsobom zasahuje do pôsobnosti miest a obcí. Znamená, že ochranné pásma ciest by sa rozšírili a zriaďovali by sa aj v nezastavaných ale na súvislé zastavenie určených častiach intravilánov miest a obcí. V praxi by sa tým obmedzila pôsobnosť orgánov miest a obcí a realizácia územného plánu obcí by bola odvislá od stanoviska cestného správneho orgánu a ním povolenej výnimky na konanie v cestnom ochrannom pásme.
Schválená zmena cit. ustanovenia nie je vecne odôvodnená. Jej dôvod, obsiahnutý v Čl. II, bod 14 dôvodovej správy k tejto problematike (parlamentná tlač. č. 608) že „niektoré obce opomenú upovedomiť cestné správne orgány a správcov pozemných komunikácií o zmene alebo doplnku územného plánu obce ....“ je účelový a nedostatočný.
Uplatnenie schválenej zmeny cit. ustanovenia cestného zákona sa môže negatívne prejaviť v celom procese umiestňovania a povoľovania stavieb a vo zvýšení jeho administratívnej náročnosti. Na tento problém upozorňujú napr. aj predstavitelia stavovskej organizácie vonkajšej reklamy. Argumentujú, že uvedená zmena cit. ustanovenia by sa veľmi nepriaznivo dotkla práve aj vonkajšej reklamy. Vytvorenie ochranných pásiem ciest aj v intraviláne miest a obcí by znamenalo, že aj v týchto prípadoch by umiestňovanie reklamných zariadení nepodliehalo povoľovaniu len zo strany stavebných úradov ako doteraz, ale aj zo strany cestných správnych orgánov, kde je t.č. umiestnenie reklamných zariadení cestným zákonom výrazne obmedzené a sú trvalé snahy reklamné zariadenia z cestných ochranných pásiem úplne vylúčiť. Vyjadrujú obavy, že takáto bezdôvodná zmena cit. ustanovenia cestného zákona je účelová, bezdôvodná, a predstavuje likvidačný krok voči vonkajšej reklame.
Zmena cit. ustanovenia tiež aj retroaktívny charakter. Na jeho základe by sa
v dotknutom priestore mohli nielen výrazne obmedziť možnosti umiestňovania reklamných zariadení, ale by mohlo dôjsť aj k odstraňovaniu existujúcich reklamných zariadení. Odborníci pritom poukazujú na dôsledky zákazu umiestňovanou reklamných zariadení „na diaľniciach, cestách pre motorové vozidlá a medzinárodných cestných ťahoch a v ich ochranných pásmach ...“ (zákon č. 395/1998 Z.z.), ktorého výsledkom nebolo proklamované zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky ale povinné odstránenie zhruba 750 reklamných zariadení, zníženie príjmov štátneho rozpočtu a rozpočtu obcí o cca 100 mil. Sk na daniach a asi 25 mil. Sk na nájomnom za pozemky, strata asi 200 pracovných miest a vyše 100 mil. Sk ročne strata príjmov reklamných spoločností. Obdobné dôsledky môže mať aj citovaná schválená zmena cestného zákona. Z uvedených dôvodov predkladatelia navrhujú prijať zmenu § 11 ods.1 zák. č.135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov tak, ako je uvedené v Čl. I .
Navrhovaná právna úprava je v súlade s ústavou SR, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Prijatie novely uvedeného zákona nebude mať negatívny dopad na štátny rozpočet a rozpočet obcí.
Návrh zákona nebude mať vplyv na životné prostredie, ani na zamestnanosť a podnikateľské prostredie.
II. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1:
Navrhovaná zmena a doplnenie § 11, ods. 1 odstráni bezdôvodnú zmenu cit. ustanovenia, zamedzí obmedzovaniu doterajšej pôsobnosti miest a obcí pri realizácií ich územných plánov, zamedzí prehĺbeniu administratívnej náročnosti územného plánovania a stavebného poriadku.
K Čl. II:
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. decembra 2008
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
Návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky.
2. Názov právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov.
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
b) nie je upravená v práve Európskej únie
c) nie je upravená v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev ani v judikatúre
Súdu prvého stupňa
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
bezpredmetné
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a Európskej únie:
bezpredmetné