NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
___________________________________________________________________
NÁVRH
ZÁKON
z ....... 2008,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 223/2001 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Čl. I
Zákon č. 223/2001 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 553/2001 Z.z., zákona č. 96/2002 Z.z., zákona č. 261/2002 Z.z., zákona č. 393/2002 Z.z., zákona č. 529/2002 Z.z., zákona č. 188/2003 Z.z., zákona č. 245/2003 Z.z., zákona č. 525/2003 Z.z., zákona č. 24/2004 Z.z., zákona č. 443/2004 Z.z., zákona č. 587/2004 Z.z., zákona č. 733/2004 Z.z., zákona č. 479/2005 Z.z., zákona č. 532/2005 Z.z., zákona č. 571/2005 Z.z. a zákona č. 127/2006 Z.z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 18 sa odsek 3 dopĺňa písmenom o), ktoré znie:
„o) vykupovať kovový odpad inak, ako podľa § 19 ods. 3 písm. b) až e) .“.
2.V § 19 ods. 3 písmená b) a c) znejú:
„b) pri vykupovaní odpadu z farebných kovov a iného kovového odpadu podľa písmen d) a e) vyžadovať preukázanie totožnosti predložením dokladu totožnosti30) fyzickej osoby alebo zodpovedného zástupcu právnickej osoby v rozsahu meno, priezvisko, adresa trvalého pobytu, rodné číslo a obchodné meno a sídlo právnickej osoby, od ktorých sa kovový odpad vykupuje,
c) viesť a uchovávať evidenciu o osobách podľa písmena b), d) a e), o druhoch a množstve kovových odpadov od nich vykúpených a v prípade, ak ide o odpad z farebných kovov, iný kovový odpad podľa § 19 ods. 3 písm. d) a e) alebo o iný kovový odpad vykúpený od fyzických osôb, aj popis alebo fotodokumentáciu vykúpeného odpadu.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 30) znie:
„30) Napr. zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 224/2006 Z.z. o občianskych preukazoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 647/2007 Z.z. o cestovných dokladoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákon č. 48/2002 Z.z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
3.V § 19 ods. 3 písmená d) a e) sa slová „farebné kovy“ nahrádzajú slovami „odpad z farebných kovov“.
4.§ 19 sa dopĺňa odsekmi 10 až 14, ktoré znejú:
„(10) Každý je oprávnený oznámiť Slovenskej inšpekcii životného prostredia (ďalej len „inšpekcia“), obvodnému úradu životného prostredia alebo obci, v ktorých územnom obvode malo dôjsť k porušeniu povinností, skutočnosti nasvedčujúce tomu, že došlo k porušeniu povinností ustanovených v odseku 3. Oznámenie sa podáva v písomnej forme a obsahuje najmä
a) meno prevádzkovateľa zariadenia na zber a výkup odpadov, ak je oznamovateľovi známy,
b) prevádzku prevádzkovateľa, v ktorej malo dôjsť k oznámenému porušeniu povinností,
c) opis zistených skutočností,
d) dôkazy potvrdzujúce obsah oznámenia,
e) meno, priezvisko a miesto trvalého pobytu oznamovateľa, ak je oznamovateľom fyzická osoba,
f) názov a sídlo oznamovateľa a meno a priezvisko osôb, ktoré štatutárnym orgánom oznamovateľa, ak je oznamovateľom právnická osoba.
(11) Obvodný úrad životného prostredia alebo inšpekcia na základe oznámenia oznamovateľa alebo obce podľa odseku 10 oznámenie preskúma, podľa potreby si vyžiada od oznamovateľa a od obce ďalšie údaje a požiada prevádzkovateľa o vyjadrenie k oznámeniu.
(12) Preskúmanie oznámenia vykoná orgán štátnej správy odpadového hospodárstva, ktorému bolo oznámenie podané. Ak bolo oznámenie podané súčasne obvodnému úradu životného prostredia a inšpekcii, a nedôjde medzi nimi k dohode o tom, kto konanie oznámenie preskúma, je na preskúmanie oznámenia príslušná inšpekcia.
(13) Ak sa pri preskúmaní oznámenia preukáže, že nedošlo k porušeniu povinností ustanovených v odseku 3, obvodný úrad životného prostredia alebo inšpekcia oznámenie odloží záznamom a upovedomí o tom s uvedením dôvodov oznamovateľa alebo obec, ktorá podala oznámenie.
(14) Ak sa pri preskúmaní oznámenia preukáže, že došlo k porušeniu povinností ustanovených v odseku 3, obvodný úrad životného prostredia alebo inšpekcia postupuje podľa § 73 ako orgán štátneho dozoru, pričom o svojom postupe písomne upovedomí s uvedením dôvodov oznamovateľa alebo obec, ktorá podala oznámenie.“.
5.V § 51 ods. 4 písmeno b) sa slová „Slovenskú inšpekciu životného prostredia (ďalej len „inšpekcia)“ nahrádzajú slovom „inšpekciu“.
6.V § 74 sa odsek 2 dopĺňa písmenom j), ktoré znie:
„j) preskúmanie oznámenia podľa § 19 ods. 10 až 14.“.
7.V § 75 odsek 1 sa písmeno b) dopĺňa bodom 6., ktorý znie:
„6. ak prevádzkovateľovi zariadenia na zber odpadov, ktorý vydaný súhlas podľa § 7 ods. 1 písm. a), c) a d), bola dvakrát uložená pokuta podľa § 78 ods. 4 alebo ak nesplní opatrenie na nápravu; ten, komu bolo rozhodnutie zrušené môže opätovne požiadať o vydanie rozhodnutia na prevádzkovanie zariadenia na zber kovových odpadov až po uplynutí troch rokov odo dňa zrušenia predchádzajúceho rozhodnutia.“.
8.V § 78 ods. 1 písmeno h) sa slová „§19 ods. 3“ nahrádzajú slovami „§19 ods. 3 písm. a)“.
9.§ 78 sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4) Pokutu od 100 000 do 200 000 uloží príslušný orgán štátnej správy odpadového hospodárstva právnickej osobe alebo fyzickej osobe-podnikateľovi, ktorá poruší zákaz ustanovený v § 18 ods. 3 písmeno o) alebo povinnosti pri zbere kovových odpadov vrátane ich výkupu ustanovené v § 19 ods. 3 písm. b) až e)“.
10.V § 79 ods. 4 sa na konci bodka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: v prípade porušenia povinnosti podľa § 19 ods. 3 písm. b) e) sa uplatní postup podľa § 75 ods. 1 písm. b) bod 6.“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2009.
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Zákon o odpadoch obsahuje osobitné ustanovenia o výkupe odpadov z farebných kovov a niektorých ďalších kovových odpadov. Tieto ustanovenia boli do zákona o odpadoch vložené s cieľom obmedziť krádeže kovových zariadení, ktoré často môžu viesť k ohrozeniu zdravia a života ľudí (rôzna zabezpečovacia technika, dopravné zariadenia a pod.). Poznatky z praxe však ukazujú, že doterajšie ustanovenia nie postačujúce a je potrebná ich úprava.
Na tento problém reagovalo aj uznesenie Bezpečnostnej rady SR č. 181 z 19. septembra 2007, ktorým bol schválený „Návrh Súboru preventívnych opatrení Železničnej polície na zvýšenie ochrany kritickej infraštruktúry v železničnej doprave a preprave na roky 2008 2011“. Z bodu 2.2. opatrenie č. 1 vyplýva úloha „Vypracovať návrh novely zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch, s cieľom rozšírenia sankcií o možnosť zrušenia rozhodnutia o vydaní súhlasu na prevádzkovanie zariadenia na úseku odpadového hospodárstva pri opakovanom zistení porušenia ustanovení citovaného zákona“.
Zvyšujúca sa hodnota kovov na obchodnom trhu vytvára opodstatnený priestor pre skutočnosť, že železničná infraštruktúra sa stáva jedným z terčov nelegálneho získavania týchto materiálov pri ich pomerne jednoduchej dostupnosti.
Okrem finančnej škody, ktorá vzniká vlastníkom odcudzených materiálov, je najväčším nebezpečenstvom možnosť straty funkčnosti technicko-prevádzkových zariadení železničnej infraštruktúry, čoho následkom je priame ohrozenie bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy, života a zdravia osôb. Väčšina odcudzených materiálov je odcudzovaná za účelom predaja ako odpadu s cieľom finančného zisku. Súčasné sankcie uplatňované pri porušovaní § 19 ods. 3 zákona o odpadoch nie sú v praxi dostatočne efektívne.
Osobitná časť:
K bodu 1:
Dopĺňa sa zákaz vykupovať kovové odpady inak, ako zákonom ustanoveným spôsobom pri splnení osobitných podmienok ustanovených v § 19 ods. 3 písm. b) až e).
K bodu2:
V písmene b) sa oproti doterajšiemu zneniu spresňuje požiadavka jednoznačného preukázania totožnosti predávajúceho pri výkupe odpadu z farebných kovov predložením dokladu totožnosti. Dopĺňa sa požiadavka zisťovania totožnosti osôb predávajúcich do zberne kovový odpad podľa písmen d) a e). Vypúšťa sa odkaz na „iný odpad podľa § 68 ods. 3 písm. n)“, keďže takéto doplnenie iného odpadu vyhláškou nebolo doposiaľ vykonané a ani by nebolo správne, aby v budúcnosti bolo možné rozširovať popri zákone aj vyhláškou druhy odpadu, ktorého výkup má podliehať osobitným podmienkam.
V písmene c) prichádza k rozšíreniu a sprísneniu doterajšieho rozsahu evidencie pri výkupe kovových odpadov tak, že evidencia o osobách a druhoch a množstve kovových odpadov sa bude viesť nielen pre fyzické osoby predávajúce akýkoľvek odpad z farebných kovov, ako doposiaľ, ale aj o právnických osobách, ktoré predali odpad z farebných kovov alebo iný kovový odpad, ak ide o kovový odpad podľa § 19 ods. 3 písm. d) a e) a o druhoch a množstve vykúpených odpadov z farebných kovov a o iný kovový odpad, ak ide o odpad podľa § 19 ods. 3 písm. d) a e). Zároveň sa ustanovuje pre prevádzkovateľov zariadení na zber odpadu nová povinnosť viesť a uchovávať popis prípadne fotodokumentáciu akéhokoľvek odpadu z farebných kovov, iných kovových odpadov podľa § 19 ods. 3 písm. d) a e) a iných kovových odpadov ako odpadov z farebných kovov, ak boli vykúpené od fyzických osôb.
K bodu 3:
Je potrebné spresniť pojmy používané doposiaľ v §19 ods. 3 písm. d) a e), keďže predmetom úpravy zákona o odpadoch môže byť len zber odpadov z farebných kovov.
K bodu 4:
Ustanovuje sa nové oprávnenie pre každého, kto informácie o porušovaní povinností podľa odseku 3, aby tieto informácie oznámil príslušnému orgánu odpadového hospodárstva alebo miestne príslušnej obci. Obdobný mechanizmus je ustanovený napr. v zákone č. 359/2007 Z.z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a zároveň aj v § 18 ods. 6 a 7 zákona o odpadoch. Aby sa zabránilo zneužívaniu tohto ustanovenia, musí byť oznámenie písomné a spĺňať zákonom ustanovené náležitosti. Podaním tohto oznámenia nie je dotknuté oprávnenie podať oznámenie iným orgánom, najmä Policajnému zboru.
Oznamovateľ môže podať oznámenie buď priamo orgánom štátnej správy odpadového hospodárstva alebo len miestne príslušnej obci. Výkup kovového odpadu od fyzických osôb je nakladaním s komunálnymi odpadmi a s každým takýmto zariadením na zber odpadov na území obce má obec uzavretú zmluvu podľa § 39 ods. 7 zákona o odpadoch.
Prípadný kompetenčný konflikt medzi obvodným úradom a inšpekciou pri preskúmavaní oznámenia je riešený obdobne ako to pre prípad ukladania pokút ustanovuje v § 7 zákon č. 525/2003 Z.z. o štátnej správe starostlivosti o životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
K bodu 5:
Zavedením legislatívnej skratky pre Slovenskú inšpekciu životného prostredia v navrhovanom § 19 ods. 10 je potrebné zrušiť zavedenie rovnakej legislatívnej skratky v § 51 ods. 4 písmeno b).
K bodu 6:
Preskúmanie oznámenia podaného podľa § 19 ods. 10 nie je rozhodovaním podľa zákona o správnom konaní, preto je potrebné doplniť túto skutočnosť do § 74 ods. 2 medzi prípady, na ktoré sa nevzťahuje zákon o správnom konaní.
K bodu 7:
Ak prevádzkovateľovi zariadenia na zber bude za porušenie povinností v oblasti výkupu kovov uložená dvakrát pokuta podľa § 78 ods. 4, bude pri treťom porušení týchto povinností nasledovať zrušenie súhlasu oprávňujúceho prevádzkovateľa vykonávať zber kovových odpadov.
K bodu 8 a 9:
V nadväznosti na nové povinnosti prevádzkovateľa zberne odpadov sa upravujú sankcie za ich porušenie. Z dôvodu vysokej spoločenskej nebezpečnosti takéhoto konania sa navrhuje osobitná sadzba pokuty.
K bodu 10:
Opätovne požiadať o vydanie nového rozhodnutia na vykonávanie zberu kovových odpadov bude môcť prevádzkovateľ, ktorému bolo takéto rozhodnutie zrušené z dôvodov ustanovených v § 75 ods. 1 písm. b) bod 6.
K Čl. II:
Účinnosť sa navrhuje so zohľadnením dĺžky legislatívneho procesu od 1.1.2009.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a s právom Európskej únie
1.Predkladateľ návrhu zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky -
Lea Grečková a Ján Babič
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 223/2001 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu zákona:
a)nie je explicitne upravená v práve Európskych spoločenstiev;
b)nie je explicitne upravená v práve Európskej únie;
c)nie je explicitne obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev alebo právom Európskej únie:
bezpredmetné
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
bezpredmetné
DOLOŽKA
finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
Prvá časť - vplyv na verejné financie:
Vplyv na verejné financie bude zanedbateľný.
Druhá časť odhad vplyvov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb a fyzických osôb:
Predložený návrh zákona nepredpokladá negatívny vplyv na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb a fyzických osôb.
Tretia časť – odhad vplyvov na životné prostredie:
Predložený návrh zákona predpokladá pozitívny vplyv na životné prostredie na miestnej, regionálnej a na celoslovenskej úrovni.
Štvrtá časť – odhad vplyvov na zamestnanosť:
Predložený návrh zákona nepredpokladá vplyv na zamestnanosť v SR.
Piata časť – analýza vplyvov na podnikateľské prostredie:
Predložený návrh zákon nepredpokladá vplyv na podnikateľské prostredie.