Ak by došlo po navrhovanej novelizácii Trestného zákona k prijatiu ďalších všeobecne záväzných právnych predpisov s ustanovením cenového obmedzenia, dialo by sa tak s vedomím právnej nadväznosti na nové znenie ustanovenia § 269 Tr. zák. a teda s možnosťou zvážiť aj túto, t j. trestnoprávnu súvislosť.
Okolnosti podmieňujúce použitie vyššej trestnej sadzby sa oproti doterajšej úprave iných foriem poškodzovania spotrebiteľa podľa § 269 ods. 1 písm. a) a b) Trestného zákona v doterajšom znení zásadne nemenia, prospech podľa odsekov 2 až 4 zodpovedá škode podľa ods. 1. Navrhovaná zmena v odsekoch 2 až 4 sa týka rozšírenia okruhu subjektov, ktoré môžu získať prospech prostredníctvom konania páchateľa.
Subjektívna stránka spočíva v úmysle (§ 15 Tr. zák.) smerujúcom k poškodeniu spotrebiteľa, resp. získaní tomu zodpovedajúceho prospechu, a to pre páchateľa alebo inú fyzickú alebo právnickú osobu, ak bude táto osoba v postavení predávajúceho (doplnenie odsekov 2 až 4).
Navrhované riešenie zodpovedá sankcionovaniu porušenia povinností predávajúceho ustanovených v § 4 ods. 1 zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa, keďže odseku 1 písm. a) a b) cit. ust. zodpovedá ustanovenie § 269 ods. 1 písm. a) a b) Tr. zák. v terajšom znení (povinnosti súvisiace s kvantitou a kvalitou tovaru a služieb). Pridáva sa trestná sankcia za porušenie povinnosti podľa § 4 ods. 1 písm. c) zák. o ochrane spotrebiteľa zodpovedajúcej predaju výrobkov za dohodnuté ceny, ktoré podľa vyššie uvedených úprav z oblasti správneho a obchodného práva nemožno vždy dohodnúť bez obmedzení. V rovine trestnoprávnej zodpovednosti ide o doplnenie ustanovenia § 269 ods. 1 Tr. zák. písmenom c).
Páchateľom trestného činu je v tomto prípade osoba, ktorá je na strane predávajúceho oprávnená určiť cenovú ponuku (rozhodnúť o jej výške), nakoľko cena samotná je peňažnou sumou dohodnutou až pri predaji a nákupe tovaru (§ 2 ods. 1 zákona o cenách). Cieľom je postihnúť fyzickú osobu, ktorá je v prípade predávajúceho – právnickej osoby v jej štruktúre v takomto postavení (nie je vylúčené ani spolupáchateľstvo podľa § 20 Tr. zák.) a nie toho, kto fakticky predá tovar alebo poskytne službu spotrebiteľovi, plniac tak pokyny zamestnávateľa alebo povinnosti, ktorých je nositeľom z iného právneho titulu. Aj keď je však predávajúcim individuálny podnikateľ, prichádza do úvahy ako páchateľ iná fyzická osoba, pokiaľ je vo vyššie popísanej pozícii oprávnenia rozhodovať vo vzťahu ku konkrétnej prevádzkarni, t.j. keď výšku cenovej ponuky v jej rámci určuje ona. Zväčša pôjde o zodpovednú osobu podľa § 11 zák. č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov, ako zamestnanca vo vedúcom postavení.
Navrhovaná úprava zamedzujúca predaju tovaru a poskytovaniu služieb za ceny neoprávnene navýšené nad uvedený právny rámec je univerzálne použiteľná bez ohľadu na zavedenie eura.
Porušenie cenovej disciplíny (§ 17 zák. o cenách) je samo osebe správnym deliktom podľa § 18 cit. zák. uplatňovaným voči subjektu predávajúceho. Ak by išlo o fyzickú osobu, nie je predchádzajúce uplatnenie takejto sankcie prekážkou trestného stíhania podľa § 9 ods. 1 písm. e) Tr. por.
Iné navyšovanie miery zisku, resp. pridanej hodnoty nie je možné kvalifikovať ako trestný čin, nakoľko ide o trhový princíp voľných zmluvných cien, ktorý sa premietol aj do zákona o cenách (ako je aj uvedené vyššie, obmedzenia pri dohodovaní cien sú ustanovené len v tretej časti cit. zák.), pričom využitie práva na určenie cenovej ponuky predávajúcim, aj keď by sa cena javila ako neprimeraná, by