Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov a vplyvov
na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
I.Odhad dopadov na verejné financie
V doložke posudzované nasledovné dopady týkajúce sa zmien v návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov:
predĺženie obdobia platenia poistného za vybraný okruh poistencov štátu, a to o poberateľky materského,
rozšírenie okruhu poistencov štátu o asistentov vykonávajúcich osobnú asistenciu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím najmenej 140 hodín mesačne,
zmena termínu zvyšovania dôchodkových a úrazových dávok,
nález Ústavného súdu SR, ktorým sa upravuje osobitný spôsob valorizácie dôchodkových a úrazových dávok v rokoch 2005 a 2006,
zvýšenie úrazovej renty i pozostalostnej úrazovej renty,
nové určenie sumy starobných dôchodkov priznaných pred 1. októbrom 1988,
zmena definície priemerného osobného mzdového bodu,
úprava minimálneho vymeriavacieho základu pre zamestnaných poberateľov invalidných dôchodkov a osoby mladšie ako 16, resp. 18 rokov,
nové podmienky nároku na invalidný dôchodok,
zahrnutie odmeny pri odchode do starobného dôchodku do vymeriavacieho základu,
dodatočné zaplatenie poistného na dôchodkové poistenie,
zavedenie minimálneho vymeriavacieho základu na platenie poistného na sociálne poistenie fyzických osôb vykonávajúcich činnosť podľa osobitného predpisu do okruhu samostatne zárobkovo činných osôb, ktoré majú zároveň príjem zo závislej činnosti,
nové určenie sumy starobných dôchodkov priznaných pred 1. októbrom 1988, ktoré boli pretransformované na výsluhové dôchodky a zároveň úprava výsluhových príspevkov pretransformovaných na výsluhové dôchodky, ktoré pri ich priznaní boli obmedzené najvyššími pevnými výmerami.
Vyššie uvedené navrhnuté zmeny nadobúdajú účinnosť 1. januára 2009 s výnimkou určenia nových podmienok nároku na invalidný dôchodok, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2010.
Kvantifikácie uvedené v doložke zohľadňujú aktualizovanú makroekonomickú prognózu IFP z júna 2008, ktorá sa výrazne odlišuje od januárovej makroekonomickej prognózy, ktorá bola doposiaľ relevantná pre výpočty dopadov predmetnej novely zákona. Zároveň kvantifikácie pri jednotlivých navrhnutých opatreniach uvedené aj v mene euro (viď tabuľky označené rímskym číslom). Pri prepočte finančných dopadov na rozpočet verejnej správy zo slovenskej koruny na menu euro bol použitý konverzný kurz 1 € = 30,1260 Sk.
V doložke finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov a vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie posudzované dopady navrhnutých zmien vyplývajúcich z predloženého návrhu zákona, ktorých dopad na rozpočet verejnej správy je každoročne vyšší ako 5 mil. Sk.
Podľa navrhnutého znenia § 293az sa predpokladá, že Sociálna poisťovňa postúpi vybrané pohľadávky vzniknuté v minulosti na tretiu osobu za odplatu, pričom zároveň Sociálna poisťovňa nepredpokladá, že odplata za uvedené pohľadávky bude vyššia ako 1 mil. Sk.
2
I.I. Odhad dopadov na štátny rozpočet
1 – Predĺženie obdobia platenia poistného za vybraný okruh poistencov štátu
Predĺženie obdobia platenia poistného za vybraný okruh poistencov štátu, a to za poberateľky nemocenskej dávky materské, zvýši platby štátu o nasledovné finančné prostriedky (v mil. Sk, v mil. EUR):
Tabuľka 1
rok
2009
2010
2011
zvýšenie
230
255
275
Tabuľka I.
rok
2009
2010
2011
zvýšenie
7,6
8,5
9,1
Kvantifikácia vychádza z predpokladu, že obdobie platenia poistného štátom za fyzické osoby starajúce sa o novonarodené dieťa sa predĺži pre cca 47 500 poberateliek materského, pričom mesačná výška poistného na jedného poistenca sa v porovnaní so súčasnosťou nemení.
Súčasná právna úprava platenia poistného na dôchodkové poistenie štátom je nevýhodnejšia pre osoby, ktoré zamestnancami alebo povinne poistenými samostatne zárobkovo činnými osobami a čerpajú materské z nemocenského poistenia oproti osobám, ktoré nie zárobkovo činné. Z dôvodu, aby ekonomicky aktívni poistenci neboli v nevýhodnejšom postavení ako fyzické osoby, ktoré nikdy nepracovali, sa navrhuje, aby štát platil poistné na dôchodkové poistenie za zamestnankyne a samostatne zárobkovo činné osoby nielen v období od nástupu na rodičovskú dovolenku, ale aj v období poberania materského.
Zvýšené výdavky štátneho rozpočtu uvedené v tabuľke 1, resp. tabuľke I. budú v rokoch 2009 až 2011 finančne kryté v rámci návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2009 až 2011.
2– Rozšírenie okruhu poistencov štátu o asistentov
V nasledujúcej tabuľke kvantifikované dopady z titulu rozšírenia okruhu poistencov štátu o asistentov vykonávajúcich osobnú asistenciu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím najmenej 140 hodín mesačne (v mil. Sk, v mil. EUR):
Tabuľka 2
rok
2009
2010
2011
zvýšenie
45
50
55
Tabuľka II.
rok
2009
2010
2011
zvýšenie
1,5
1,7
1,8
Kvantifikácia vychádza z predpokladu, že okruh poistencov štátu sa rozšíri cca o 1 700 asistentov vykonávajúcich osobnú asistenciu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím najmenej 140 hodín mesačne a ich vymeriavací základ sa odvíja od minimálnej mzdy.
Zvýšené výdavky štátneho rozpočtu uvedené v tabuľke 2, resp. tabuľke II. budú v rokoch 2009 až 2011 finančne kryté v rámci návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2009 až 2011.
3
3 – Zmena termínu zvyšovania dôchodkových dávok
Navrhuje sa, aby dôchodkové dávky boli pravidelne zvyšované vždy k 1. januáru (namiesto k 1. júlu) kalendárneho roka s cieľom rýchlejšej reakcie ich zvyšovania na rast spotrebiteľských cien a zvýšenia celoročných príjmov dôchodcov. Uvedená zmena bude mať nasledovný vplyv na zvýšenie objemu výdavkov nesystémových dávok (v mil. Sk, v mil. EUR):
Tabuľka 3
rok
2009
2010
2011
zvýšenie
20
20
20
Tabuľka III.
rok
2009
2010
2011
zvýšenie
0,7
0,7
0,7
Zvýšené výdavky štátneho rozpočtu uvedené v tabuľke 3, resp. tabuľke III. budú v rokoch 2009 až 2011 finančne kryté v rámci návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2009 až 2011.
CELKOVÝ VPLYV NA ŠTÁTNY ROZPOČET (v mil. Sk, v mil. EUR)
Tabuľka 4
rok
2009
2010
2011
zhoršenie
295
325
350
Tabuľka IV.
rok
2009
2010
2011
zhoršenie
9,8
10,8
11,6
Tabuľka 4, resp. IV. sumarizuje vplyv uvedený v tabuľkách 1 3, resp. I. III. z kapitoly I.I..
I.II. Odhad dopadov na rozpočet Sociálnej poisťovne
A Účinnosť od 1. januára 2009
1 – Zvýšenie úrazovej renty a pozostalostnej úrazovej renty
. Obe dávky sa navrhuje vyplácať vo výške 100 %, namiesto pôvodnej výšky 50 %. Zhoršenie bilancie Sociálnej poisťovne v dôsledku prijatia tohto návrhu je uvedené v nasledovnej tabuľke (v mil. Sk, v mil. EUR):
Tabuľka 1
rok
2009
2010
2011
zhoršenie
10
10
10
Tabuľka I.
rok
2009
2010
2011
zhoršenie
0,3
0,3
0,3
4
Kvantifikácia vychádza z predpokladu, že pri súčasnom právnom stave výdavky na tieto dávky predstavujú cca 0,7 mil. Sk mesačne (0,02 mil. eur). V súčasnosti predstavuje počet dotknutých osôb cca 296.
2 – Nové určenie sumy starobných dôchodkov priznaných pred 1. októbrom 1988
Nasledovná kvantifikácia (v mil. Sk, v mil. EUR) predpokladá, že zvýšenie pre každého z cca 4 500 žijúcich dotknutých dôchodcov bude predstavovať 800 Sk, resp. 26,60 eur:
Tabuľka 2
rok
2009
2010
2011
zhoršenie
45
45
45
Tabuľka II.
rok
2009
2010
2011
zhoršenie
1,5
1,5
1,5
V nadväznosti na právnu úpravu, účinnú od 1. augusta 2006, podľa ktorej boli prepočítané starobné dôchodky priznané pred 1. januárom 2004, z dôvodu, že nezohľadňovali dosahované zárobky v plnej výške, sa navrhuje obdobným spôsobom riešiť aj dôchodky priznané pred 1. októbrom 1988.
3 – Zmena definície priemerného osobného mzdového bodu
V nasledujúcej tabuľke uvedené zvýšené náklady Sociálnej poisťovne z titulu zmeny definície priemerného osobného mzdového bodu (v mil. Sk, v mil. EUR):
Tabuľka 3
rok
2009
2010
2011
zhoršenie
25
55
80
Tabuľka III.
rok
2009
2010
2011
zhoršenie
0,8
1,8
2,7
Kvantifikácia vychádza z predpokladu, že v roku 2009 bude postupne novopriznaných 9200 dôchodkov s priemerným zvýšením na 1 dôchodok vo výške 377 Sk (12,60 eur), v roku 2010 bude postupne novopriznaných 12300 dôchodkov s priemerným zvýšením na 1 dôchodok vo výške 394 Sk (13,10 eur) a v roku 2011 8500 novopriznaných dôchodkov s priemerným zvýšením na 1 dôchodok vo výške 406 Sk (13,50 eur).
Navrhuje sa presnejší spôsob výpočtu priemerného osobného mzdového bodu, ktorý spočíva v tom, že z rozhodujúceho obdobia na zistenie priemerného osobného mzdového bodu sa navrhuje vylúčiť nevýhodné obdobia (obdobia dôchodkového poistenia, za ktoré nemožno určiť osobný mzdový bod a obdobia poberania invalidného dôchodku, ak tieto obdobia trvali celý kalendárny rok).
4 – Predĺženie obdobia platenia poistného za vybraný okruh poistencov štátu
V nasledujúcej tabuľke uvedené zvýšené príjmy Sociálnej poisťovne z titulu predĺženia obdobia platenia poistného za vybraný okruh poistencov štátu v priebežne financovanom prvom pilieri (v mil. Sk, v mil. EUR):
5
Tabuľka 4a
rok
2009
2010
2011
zlepšenie
150
165
180
Tabuľka IV.a
rok
2009
2010
2011
zlepšenie
5,0
5,5
6,0
Z príjmov uvedených v tabuľke 4a, resp. tabuľke IV.a si bude Sociálna poisťovňa tvoriť správny fond v zmysle zákona o sociálnom poistení a zároveň si Sociálna poisťovňa bude tvoriť správny fond aj z príspevkov, ktoré určené pre dôchodkové správcovské spoločnosti za predĺženie obdobia platenia poistného za vybraný okruh poistencov/sporiteľov štátu vo výške 0,5 %. Prerozdelenie príjmov medzi Sociálnu poisťovňu a dôchodkové správcovské spoločnosti je odhadnuté na základe skutočného vývoja. Tabuľka 4b, resp. IV.b uvádza celkovú tvorbu správneho fondu v nasledovnej výške (v mil. Sk, v mil. EUR):
Tabuľka 4b
rok
2009
2010
2011
tvorba SF
5
5
5
Tabuľka IV.b
rok
2009
2010
2011
tvorba SF
0,2
0,2
0,2
Zlepšenie bilancie Sociálnej poisťovne vplyvom predĺženia obdobia platenia poistného za vybraný okruh poistencov štátu je uvedený v tabuľke 4, resp. tabuľke IV., ktorá predstavuje sumárny vplyv uvedený v tabuľkách 4a a 4b, resp. tabuľkách IV.a a IV.b (v mil. Sk, v mil. EUR):
Tabuľka 4
rok
2009
2010
2011
zlepšenie
145
160
175
Tabuľka IV.
rok
2009
2010
2011
zlepšenie
4,8
5,3
5,8
5 – Rozšírenie okruhu poistencov štátu o asistentov
V nasledujúcej tabuľke uvedené zvýšené príjmy Sociálnej poisťovne z titulu rozšírenia okruhu poistencov štátu o asistentov vykonávajúcich osobnú asistenciu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím najmenej 140 hodín mesačne v priebežne financovanom prvom pilieri (v mil. Sk, v mil. EUR):
Tabuľka 5
rok
2009
2010
2011
zlepšenie
45
50
55
Tabuľka V.
rok
2009
2010
2011
zlepšenie
1,5
1,7
1,8
6
Kvantifikácia vychádza z predpokladu, že okruh poistencov štátu sa rozšíri cca o 1 700 asistentov vykonávajúcich osobnú asistenciu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím najmenej 140 hodín mesačne a ich vymeriavací základ sa odvíja od minimálnej mzdy. V súčasnosti neexistuje relevantná databáza na základe, ktorej by bolo možné odhadnúť koľko asistentov bude v II. pilieri a preto neuvádzame dopad na II. pilier.
6 – Zmena termínu zvyšovania dôchodkových a úrazových dávok
Navrhuje sa, aby dôchodkové dávky boli pravidelne zvyšované vždy k 1. januáru (namiesto k 1. júlu) kalendárneho roka s cieľom rýchlejšej reakcie ich zvyšovania na rast spotrebiteľských cien a zvýšenia celoročných príjmov dôchodcov. Zároveň sa navrhuje zvyšovanie úrazových dávok. Zhoršenie bilancie Sociálnej poisťovne v dôsledku zvýšených výdavkov je uvedené v nasledovnej tabuľke (v mil. Sk, v mil. EUR):
Tabuľka 6
rok
2009
2010
2011
zhoršenie
4 700
4 385
4 535
Tabuľka VI.
rok
2009
2010
2011
zhoršenie
156,0
145,6
150,5
Pri kvantifikácií sa vychádzalo z Návrhu rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2009 a rozpočtového výhľadu na roky 2010 a 2011, ktorý bol predložený Ministerstvu financií SR na základe schváleného návrhu východísk verejnej správy na roky 2009 2011 a zároveň zohľadňuje aktualizovanú makroekonomickú prognózu IFP z júna 2008. V rámci vyššie uvedenej kvantifikácie zahrnuté aj výdavky na valorizáciu úrazových dávok, ktoré sa ročne pohybujú na úrovni cca 20 mil. Sk (0,7 mil. eur). Vyššie uvedené dopady budú presnejšie kvantifikované v opatrení, ktorým sa ustanoví percento zvýšenia dôchodkovej a úrazovej dávky a ktoré vydá Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR v termíne, ktorý ustanovuje predmetný návrh zákona. Do termínu vydania opatrenia budú zverejnené údaje štatistického úradu, ktoré sú relevantné pre určenie percenta valorizácie.
7 Nález Ústavného súdu SR, ktorým sa upravuje osobitný spôsob valorizácie dôchodkových a úrazových dávok v rokoch 2005 a 2006
Nálezom Ústavného súdu SR z 30. apríla 2008 sa upravuje osobitný spôsob valorizácie dôchodkových a úrazových dávok v rokoch 2005 a 2006. V súlade s návrhom predmetnej novely zákona Sociálna poisťovňa rozhodne o nových sumách dôchodkových a úrazových dávok s doplatkom od uverejnenia nálezu Ústavného súdu SR v Zbierke zákonov SR. V nasledujúcej tabuľke uvedené kvantifikácie vyplývajúce z predmetného nálezu (v mil. Sk, v mil. EUR):
Tabuľka 7
rok
2009
2010
2011
zhoršenie
340
245
260
Tabuľka 7a
rok
2009
2010
2011
zhoršenie
11,3
8,1
8,6
Kvantifikácia vychádza z predpokladu, že uvedený nález sa dotýka približne 25 860 poberateľov dôchodkových dávok. V roku 2009 z celkového dopadu 340 mil. Sk, resp. 11,3 mil. eur predstavuje doplatok za šesť mesiacov roka 2008 sumu cca 100 mil. Sk, resp. 3,3 mil. eur. Dopad na poberateľov úrazových dávok je zanedbateľný.
7
8 Úprava minimálneho vymeriavacieho základu pre mladistvých a pracujúcich invalidov
V súčasnosti je minimálny vymeriavací základ pre zamestnaných poberateľov invalidných dôchodkov a osoby mladšie ako 16, resp. 18 rokov znížený na 75 %, resp. 50 %. Navrhnutým opatrením sa zjednocuje minimálny vymeriavací základ pre všetkých zamestnaných na 100 %. Zlepšenie bilancie Sociálnej poisťovne v dôsledku vyšších príjmov je uvedené v nasledovnej tabuľke (v mil. Sk, v mil. EUR):
Tabuľka 8a
rok
2009
2010
2011
zlepšenie
400
430
460
Tabuľka VIII.a
rok
2009
2010
2011
zlepšenie
13,3
14,3
15,3
Kvantifikácia vychádza z predpokladu, že navrhnutá zmena sa dotkne cca 36 630 pracujúcich invalidných dôchodcov, pričom 33 % z nich vymeriavací základ v súčasnosti 4 050 Sk (134,50 eur) a zvyšných 67 % vymeriavací základ 6 075 Sk (201,70 eur). Zároveň kvantifikácia vychádza z predpokladu, že vyššie uvedená zmena sa dotkne cca 3 770 osôb mladších ako 16, resp. 18 rokov, pričom väčšina týchto osôb v súčasnosti vymeriavací základ 6 075 Sk (201,70 eur).
Z príjmov uvedených v tabuľke 8a, resp. tabuľke VIII.a si bude Sociálna poisťovňa tvoriť správny fond v zmysle zákona o sociálnom poistení. Tabuľka 8b uvádza celkovú tvorbu správneho fondu vrátane 0,5 % tvorby správneho fondu z príspevkov na starobné dôchodkové sporenie v nasledovnej výške (v mil. Sk, v mil. EUR):
Tabuľka 8b
rok
2009
2010
2011
tvorba SF
15
15
15
Tabuľka VIII.b
rok
2009
2010
2011
tvorba SF
0,5
0,5
0,5
Zlepšenie bilancie Sociálnej poisťovne vplyvom úpravy minimálneho vymeriavacieho základu pre mladistvých a pracujúcich invalidov je uvedené v tabuľke 8, resp. tabuľke VIII.a, ktorá predstavuje sumárny vplyv uvedený v tabuľkách 8a a 8b, resp. tabuľkách VIII.a a VIII.b (v mil. S, v mil. EUR):
Tabuľka 8
rok
2009
2010
2011
zlepšenie
385
415
445
Tabuľka VIII.
rok
2009
2010
2011
zlepšenie
12,8
13,8
14,8
8
9 Zahrnutie odmeny pri odchode do starobného dôchodku do vymeriavacieho základu zamestnanca
Zahrnutím odmeny pri odchode do starobného dôchodku do vymeriavacieho základu zamestnanca sa odhadujú vyššie príjmy Sociálnej poisťovne o nasledovné objemy (v mil. Sk, v mil. EUR):
Tabuľka 9
rok
2009
2010
2011
zlepšenie
40
40
40
Tabuľka IX.
rok
2009
2010
2011
zlepšenie
1,3
1,3
1,3
Kvantifikácia vychádza z predpokladu, že cca 10 000 zamestnancov dostane pri odchode do starobného dôchodku odmenu vo výške približne 12 000 Sk. Navrhnutá zmena bude mať zanedbateľný vplyv na výdavkovú stránku Sociálnej poisťovne. Tvorba správneho fondu z uvedených príjmov bude taktiež v zanedbateľnej výške.
So skončením pracovného pomeru z dôvodu odchodu do starobného dôchodku sa spravidla podľa pracovnoprávnych predpisov spájajú tie isté pôžitky ako v prípade odchodu do predčasného starobného dôchodku, preto sa navrhuje, aby aj odmeny poskytnuté v súvislosti s odchodom do starobného dôchodku boli zahrnuté do okruhu príjmov zahrnutých do vymeriavacieho základu zamestnanca.
10 – Dodatočné zaplatenie poistného na dôchodkové poistenie
V nasledujúcej tabuľke uvedené zvýšené príjmy Sociálnej poisťovne z dôvodu možnosti dodatočného zaplatenia poistného na dôchodkové poistenie (v mil. Sk, v mil. EUR):
Tabuľka 10a
rok
2009
2010
2011
zlepšenie
30
5
5
Tabuľka X.a
rok
2009
2010
2011
zlepšenie
1,0
0,2
0,2
Kvantifikácia vychádza z predpokladu, že poistné na dôchodkové poistenie bude doplatené za cca 1030 osôb v roku 2009, cca 210 osôb v roku 2010 a cca 200 osôb v roku 2011. Pokles medzi rokom 2010 a 2009 je spôsobený tým, že v roku 2009 zahrnuté aj opätovné, resp. „staré“ žiadosti o priznanie uvedených dôchodkov.
Zvýšené príjmy Sociálnej poisťovne neupravujeme o tvorbu správneho fondu, nakoľko vzhľadom na objem príjmov uvedených v tabuľke 10a, resp. tabuľke X.a vychádza zanedbateľná tvorba správneho fondu.
V nasledujúcej tabuľke uvedené zvýšené výdavky Sociálnej poisťovne z dôvodu možnosti dodatočného zaplatenia poistného na dôchodkové poistenie (v mil. Sk, v mil. EUR):
Tabuľka 10b
rok
2009
2010
2011
zhoršenie
40
40
40
9
Tabuľka X.b
rok
2009
2010
2011
zhoršenie
1,3
1,3
1,3
Kvantifikácia vychádza z predpokladu, že vplyvom doplatenia poistného na dôchodkové poistenie bude priznaných v roku 2009 cca 550 vdovských dôchodkov s priemernou výškou 3 000 Sk (99,60 eur), cca 475 vdoveckých dôchodkov s priemernou výškou 2 500 Sk (83,00 eur) a cca 300 sirotských dôchodkov s priemernou výškou 2 000 Sk (66,40 eur). V roku 2010 sa predpokladá, že bude celkovo priznaných 265 vdovských, vdoveckých a sirotských dôchodkov. V roku 2011 sa odhaduje 275 priznaných vdovských, vdoveckých a sirotských dôchodkov.
Navrhnutou zmenou sa sleduje zámer, aby poistné zaplatené dodatočne na dôchodkové poistenie bolo považované za zaplatené ku dňu smrti zomrelého.
Nasledujúca tabuľka sumarizuje vplyv navrhnutej zmeny, t. j. dopady tabuliek 10a a10b, resp. tabuliek X.a a X.b (v mil. Sk, v mil. EUR):
Tabuľka 10
rok
2009
2010
2011
zhoršenie
10
35
35
Tabuľka X.
rok
2009
2010
2011
zhoršenie
0,3
1,2
1,2
11 Zavedenie minimálneho vymeriavacieho základu na platenie poistného na sociálne poistenie fyzických osôb vykonávajúcich činnosť podľa osobitného predpisu do okruhu samostatne zárobkovo činných osôb, ktoré majú zároveň príjem zo závislej činnosti
Odhad zvýšených príjmov Sociálnej poisťovne z titulu zavedenia minimálneho vymeriavacieho základu na platenie poistného na sociálne poistenie fyzických osôb vykonávajúcich činnosť podľa osobitného predpisu do okruhu samostatne zárobkovo činných osôb, ktoré majú zároveň príjem zo závislej činnosti je uvedený v nasledovnej tabuľke (v mil. Sk, v mil. EUR):
Tabuľka 11
rok
2009
2010
2011
zlepšenie
65
70
75
Tabuľka XI.
rok
2009
2010
2011
zlepšenie
2,2
2,3
2,5
Kvantifikácia vychádza z predpokladu, že uvedená zmena sa dotkne cca 2700 osôb. Zvýšené príjmy Sociálnej poisťovne neupravujeme o tvorbu správneho fondu, nakoľko vzhľadom na objem príjmov uvedených v tabuľke 11, resp. tabuľke XI. vychádza zanedbateľná tvorba správneho fondu. Zároveň sa predpokladá zanedbateľný vplyv na výdavkovú stránku Sociálnej poisťovne z dôvodu navrhnutej zmeny.
10
B Účinnosť od 1. januára 2010
1 – Nové podmienky nároku na invalidný dôchodok
Odhad zvýšenia výdavkov Sociálnej poisťovne, vrátane zvýšených výdavkov na pozostalostné dávky, je uvedený v nasledovnej tabuľke (v mil. Sk, v mil. EUR):
Tabuľka 12
rok
2009
2010
2011
zhoršenie
930
1 285
Tabuľka XII.
rok
2009
2010
2011
zhoršenie
30,9
42,7
Kvantifikácia vychádza z predpokladu, že v roku 2010 bude postupne priznaných cca 13000 invalidných dôchodkov vrátane „starých“ prípadov, ktoré do účinnosti zákona nespĺňali podmienky nároku na invalidný dôchodok, pričom sa predpokladá, že v januári ich bude cca 8000. V roku 2011 sa odhaduje, že postupne do konca roka bude priznaných 1900 invalidných dôchodkov.
V súčasnom období sa stále viac vyskytujú prípady, kedy občan ku dňu vzniku invalidity nespĺňa podmienku potrebného obdobia poistenia na vznik nároku na invalidný dôchodok, t. j. že v posledných desiatich rokoch pred vznikom invalidity nebol aspoň 5 rokov dôchodkovo poistený. Uvedené je spôsobené zhoršením možnosti uplatnenia, resp. zotrvania na trhu práce z dôvodu zdravotného stavu, ktorý nakoniec vedie k invalidite.
V nadväznosti na uvedené sa navrhuje zmiernenie podmienok nároku na invalidný dôchodok, ktoré sa budú určovať v závislosti od veku poistenca a obdobia dôchodkového poistenia za celé obdobie aktívnej činnosti poistenca, nielen z posledných desiatich rokov, ako je to v súčasnosti.
SUMÁRNA BILANCIA SOCIÁLNEJ POISŤOVNE (v mil. Sk, v mil. EUR)
Tabuľka 13
rok
2009
2010
2011
zhoršenie
4 450
4 970
5 460
Tabuľka XIII.
rok
2009
2010
2011
zhoršenie
147,7
165,0
181,2
Sumárna bilancia je súčtom tabuliek 1 12 z kapitoly I.II, resp. tabuliek I. XII. z kapitoly I.II.
Opatrenia uvedené v časti I. II. majú negatívny vplyv na hospodárenie Sociálnej poisťovne v rokoch 2009 2011. Uvedené dopady každoročne finančne kryté v rámci návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2009 až 2011.
11
I.III. Odhad dopadov na osobitné účty Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a Ministerstva obrany Slovenskej republiky
1 Nové určenie sumy starobných dôchodkov priznaných pred 1. októbrom 1988, ktoré boli pretransformované na výsluhové dôchodky a úprava výsluhových príspevkov pretransformovaných na výsluhové dôchodky
Nasledovná kvantifikácia (v mil. Sk, v mil. EUR) zahŕňa zvýšené výdavky osobitných účtov z dôvodu nového určenia sumy starobných dôchodkov priznaných pred 1. októbrom 1988, ktoré boli pretransformované na výsluhové dôchodky a úpravy výsluhových príspevkov pretransformovaných taktiež na výsluhové dôchodky, ktoré pri ich priznaní boli obmedzené najvyššími pevnými výmerami:
Tabuľka 1
rok
2009
2010
2011
zvýšenie
35
35
35
Tabuľka I.
rok
2009
2010
2011
zvýšenie
1,2
1,2
1,2
Kvantifikácia vychádza z predpokladu, že nové určenie sumy starobných dôchodkov priznaných pred 1. októbrom 1988 a pretransformovaných na výsluhové dôchodky sa dotkne približne 1 457 žijúcich dôchodcov a zvýšenie na jeden dôchodok bude predstavovať sumu 800 Sk, resp. 26,60 eur. Zároveň sa predpokladá, že úprava výsluhových príspevkov pretransformovaných na výsluhové dôchodky sa dotkne približne 2 306 poberateľov a zvýšenie na jeden dôchodok bude taktiež v sume 800 Sk, resp. 26,60 eur.
V nadväznosti na zmenu, ktorá sa navrhuje v čl. I. a týka sa nového určenia sumy starobných dôchodkov priznaných pred 1. októbrom 1988, ktorých suma bola vypočítaná z upraveného priemerného mesačného zárobku 3 000 Sk, sa z dôvodu uplatnenia zásady rovnakého zaobchádzania navrhuje doplniť zákon č. 328/2002 Z. z. o príslušné ustanovenia definované v čl. IV v § 143o.
Zároveň sa v čl. IV v § 143o navrhuje úprava výsluhových príspevkov pretransformovaných na výsluhové dôchodky, ktoré pri ich priznaní boli obmedzené najvyššími pevnými výmerami.
Zvýšené výdavky uvedené v tabuľke 1, resp. tabuľke I. budú v rokoch 2009 2011 finančne kryté z osobitných účtov Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a Ministerstva obrany Slovenskej republiky.
SUMÁRNA BILANCIA VEREJNÝCH FINANCIÍ (v mil. Sk, v mil. EUR)
Tabuľka 14
rok
2009
2010
2011
Zhoršenie bilancie verejných financií
4 780
5 330
5 845
- z toho:
dopad na štátny rozpočet finančne krytý v rámci návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2009 - 2011
295
325
350
dopad na rozpočet Sociálnej poisťovne finančne krytý v rámci návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2009 - 2011
4 450
4 970
5 460
dopad na osobitné účty Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a Ministerstva obrany Slovenskej republiky
35
35
35
12
Tabuľka XIV.
rok
2009
2010
2011
Zhoršenie bilancie verejných financií
158,7
177,0
194,0
- z toho:
dopad na štátny rozpočet finančne krytý v rámci návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2009 - 2011
9,8
10,8
11,6
dopad na rozpočet Sociálnej poisťovne finančne krytý v rámci návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2009 - 2011
147,7
165,0
181,2
dopad na osobitné účty Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a Ministerstva obrany Slovenskej republiky
1,2
1,2
1,2
Sumárna bilancia je bilanciou celkových vplyvov na rozpočet Sociálnej poisťovne, celkových vplyvov na štátny rozpočet a celkových vplyvov na osobitné účty Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a Ministerstva obrany Slovenskej republiky.
II.Odhad dopadov na obyvateľstvo, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
II.I. Odhad dopadov na obyvateľstvo
Novela priaznivý dopad na dotknutú skupinu tzv. starodôchodcov, na poberateľky nemocenskej dávky materské a asistentov z hľadiska ich budúcich dôchodkových nárokov. Novela zmierňuje podmienky priznania invalidného dôchodku a zmenou definície priemerného osobného mzdového bodu zvyšuje dôchodkové nároky dotknutej časti poistencov. Vplyvom zmeny termínu valorizácie dôchodkových dávok sa zvyšujú celoročné príjmy dôchodcov a zároveň sa zvyšuje miera náhrady dôchodkov. Rozšírením okruhu poistencov štátu o asistentov vykonávajúcich osobnú asistenciu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím najmenej 140 hodín mesačne sa zvyšujú ich budúce dôchodkové nároky.
II.II. Odhad dopadov na podnikateľskú sféru
Novela priaznivý dopad na príjmy dôchodkových správcovských spoločností prostredníctvom predĺženia obdobia platenia poistného za vybraný okruh poistencov štátu a to za poberateľky nemocenskej dávky materské, ktoré sporiteľkami. Ide rádovo cca o 90 mil. Sk ročne, resp. 3,0 mil. eur ročne.
Vplyvom navrhnutej zmeny týkajúcej sa úpravy minimálneho vymeriavacieho základu pre pracujúcich poberateľov invalidných dôchodkov a zamestnancov mladších ako 16, resp. 18 rokov dôjde k zvýšeniu odvodov uhrádzaných zamestnávateľmi cca o 430 mil. Sk, resp. o 14,3 mil. eur. Zároveň sa predpokladá zvýšenie príspevkov na starobné dôchodkové sporenie za sporiteľov (pracujúcich poberateľov invalidných dôchodkov a zamestnancov mladších ako 16, resp. 18 rokov) rádovo cca o 30 mil. Sk ročne, resp. 1,0 mil. eur.
Z dôvodu zavedenia minimálneho vymeriavacieho základu na platenie poistného na sociálne poistenie fyzických osôb vykonávajúcich činnosť podľa osobitného predpisu do okruhu samostatne zárobkovo činných osôb, ktoré majú zároveň príjem zo závislej činnosti, dôjde k zvýšeniu odvodového zaťaženia uvedenej skupiny platiteľov poistného ročne cca o 70 mil. Sk, resp. 2,3 mil. eur.
III.Odhad dopadov na životné prostredie
Novela nemá dopad na životné prostredie.
13
IV.Odhad dopadov na zamestnanosť
Novela nemá dopad na zamestnanosť.