Dôvodová správaVšeobecná časť
Podľa § 68 ods. 3 a 4 zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 328/2002 Z. z.“) sa výsluhové dôchodky, invalidné výsluhové dôchodky, vdovské výsluhové dôchodky, vdovecké výsluhové dôchodky a sirotské výsluhové dôchodky priznané do dňa účinnosti tohto zákona okrem zvýšenia podľa § 68 ods. 1 a 2, t.j. okrem všeobecného zvýšenia týchto dôchodkov k 1. júlu príslušného kalendárneho roka, každoročne zvyšujú aj s prihliadnutím na rast priemerných služobných príjmov v období od priznania nároku na túto dávku do dňa účinnosti tohto zákona, a to až do času, keď ich priemerná výška dosiahne priemernú výšku rovnakých dávok priznaných podľa tohto zákona. Percento zvýšenia uvedených výsluhových dôchodkov má ustanoviť osobitný zákon.
V roku 2007 sa k 1. decembru zákonom č. 508/2007 Z. z. o zvýšení výsluhových dôchodkov zo sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov v roku 2007 zvyšovali výsluhové dôchodky príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže, Železničnej polície, pokiaľ neprevyšovali sumu 16 517 Sk mesačne, a to za každý rok trvania zhodnoteného služobného pomeru o 0,25 %, ak boli priznané podľa predpisov platných pred 1. aprílom 1998. U profesionálnych vojakov sa k rovnakému dátumu zvyšovali výsluhové dôchodky priznané pred 1. júlom 2002, pokiaľ neprevyšovali sumu 18 100 Sk, a to o 0,15 %, resp. 0,1 % za každý rok trvania zhodnoteného služobného pomeru. Všetky vdovecké výsluhové dôchodky sa zvyšovali o 6,25 %. Invalidné výsluhové dôchodky, vdovské výsluhové dôchodky a sirotské výsluhové dôchodky priznané pred 1. júlom 2002 sa v roku 2007 podľa § 68 ods. 3 a 4 zákona č. 328/2002 Z. z. nezvyšovali, pretože ich priemerná výška už dosiahla priemernú výšku rovnakého druhu dávok priznaných podľa uvedeného zákona.
Pri vyhodnotení situácie v roku 2008 bolo zistené, že rozdielny platový vývoj v jednotlivých bezpečnostných zboroch a ozbrojených silách, ako aj rôzny vývoj v priemernej výške jednotlivých druhov dávok v porovnávaných kmeňoch zabezpečovaných osôb v uvedených zabezpečovaných zložkách (úbytkom osôb s dôchodkami priznanými pred 1. júlom 2002 a súčasne prírastkom osôb s vyššími dôchodkami priznanými podľa zákona č. 328/2002 Z. z.) viedol k zmene situácie zohľadnenej v roku 2007. To si vyžaduje zmenu metodiky zvyšovania dôchodkov podľa § 68 ods. 3 a 4 uvedeného zákona tak, že je potrebné pristúpiť k diferencovanému zvyšovaniu v jednotlivých zabezpečovaných zložkách a jednotlivých skupinách výsluhových dôchodkov, ktoré boli v minulosti priznávané podľa rôznych predpisov. Bližšie údaje vyplývajú z nižšie uvedených tabuliek. Rozsah a obsah navrhovaného zákona vyplýva tiež zo skutočnosti, že priemerná úroveň vdovských výsluhových dôchodkov a sirotských výsluhových dôchodkov, priznaných pred účinnosťou zákona č. 328/2002 Z. z. už druhý kalendárny rok dosahuje priemernú úroveň rovnakých dávok priznaných podľa tohto zákona a preto sa ich zvyšovanie nenavrhuje. Dotknuté dôchodky nebude potrebné zvyšovať u Národného bezpečnostného úradu a tiež u Hasičského a záchranného zboru, kde sa takéto dôchodky nevyplácajú. Taktiež sa nebudú zvyšovať výsluhové dôchodky a invalidné výsluhové dôchodky colníkov, priznané pred účinnosťou zákona č. 328/2002 Z. z., pretože ich priemerná výška je vyššia ako priemerná výška výsluhových dôchodkov priznaných podľa tohto zákona.
Návrh zákona bol podľa § 33 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov prerokovaný s Ministerstvom financií Slovenskej republiky.