Dôvodová správa
Všeobecná časť
Podľa § 68 ods. 3 a 4 zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 328/2002 Z. z.“) sa výsluhové dôchodky, invalidné výsluhové dôchodky, vdovské výsluhové dôchodky, vdovecké výsluhové dôchodky a sirotské výsluhové dôchodky priznané do dňa účinnosti tohto zákona okrem zvýšenia podľa § 68 ods. 1 a 2, t.j. okrem všeobecného zvýšenia týchto dôchodkov k 1. júlu príslušného kalendárneho roka, každoročne zvyšujú aj s prihliadnutím na rast priemerných služobných príjmov v období od priznania nároku na túto dávku do dňa účinnosti tohto zákona, a to do času, keď ich priemerná výška dosiahne priemernú výšku rovnakých dávok priznaných podľa tohto zákona. Percento zvýšenia uvedených výsluhových dôchodkov má ustanoviť osobitný zákon.
V roku 2007 sa k 1. decembru zákonom č. 508/2007 Z. z. o zvýšení výsluhových dôchodkov zo sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov v roku 2007 zvyšovali výsluhové dôchodky príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže, Železničnej polície, pokiaľ neprevyšovali sumu 16 517 Sk mesačne, a to za každý rok trvania zhodnoteného služobného pomeru o 0,25 %, ak boli priznané podľa predpisov platných pred 1. aprílom 1998. U profesionálnych vojakov sa k rovnakému dátumu zvyšovali výsluhové dôchodky priznané pred 1. júlom 2002, pokiaľ neprevyšovali sumu 18 100 Sk, a to o 0,15 %, resp. 0,1 % za každý rok trvania zhodnoteného služobného pomeru. Všetky vdovecké výsluhové dôchodky sa zvyšovali o 6,25 %. Invalidné výsluhové dôchodky, vdovské výsluhové dôchodky a sirotské výsluhové dôchodky priznané pred 1. júlom 2002 sa v roku 2007 podľa § 68 ods. 3 a 4 zákona č. 328/2002 Z. z. nezvyšovali, pretože ich priemerná výška dosiahla priemernú výšku rovnakého druhu dávok priznaných podľa uvedeného zákona.
Pri vyhodnotení situácie v roku 2008 bolo zistené, že rozdielny platový vývoj v jednotlivých bezpečnostných zboroch a ozbrojených silách, ako aj rôzny vývoj v priemernej výške jednotlivých druhov dávok v porovnávaných kmeňoch zabezpečovaných osôb v uvedených zabezpečovaných zložkách (úbytkom osôb s dôchodkami priznanými pred 1. júlom 2002 a súčasne prírastkom osôb s vyššími dôchodkami priznanými podľa zákona č. 328/2002 Z. z.) viedol k zmene situácie zohľadnenej v roku 2007. To si vyžaduje zmenu metodiky zvyšovania dôchodkov podľa § 68 ods. 3 a 4 uvedeného zákona tak, že je potrebné pristúpiť k diferencovanému zvyšovaniu v jednotlivých zabezpečovaných zložkách a jednotlivých skupinách výsluhových dôchodkov, ktoré boli v minulosti priznávané podľa rôznych predpisov. Bližšie údaje vyplývajú z nižšie uvedených tabuliek. Rozsah a obsah navrhovaného zákona vyplýva tiež zo skutočnosti, že priemerná úroveň vdovských výsluhových dôchodkov a sirotských výsluhových dôchodkov, priznaných pred účinnosťou zákona č. 328/2002 Z. z. druhý kalendárny rok dosahuje priemernú úroveň rovnakých dávok priznaných podľa tohto zákona a preto sa ich zvyšovanie nenavrhuje. Dotknuté dôchodky nebude potrebné zvyšovať u Národného bezpečnostného úradu a tiež u Hasičského a záchranného zboru, kde sa takéto dôchodky nevyplácajú. Taktiež sa nebudú zvyšovať výsluhové dôchodky a invalidné výsluhové dôchodky colníkov, priznané pred účinnosťou zákona č. 328/2002 Z. z., pretože ich priemerná výška je vyššia ako priemerná výška výsluhových dôchodkov priznaných podľa tohto zákona.
Návrh zákona bol podľa § 33 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov prerokovaný s Ministerstvom financií Slovenskej republiky.
2
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ostatnými zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov
a vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
Navrhovaný zákon nebude mať dôsledky na životné prostredie, zamestnanosť a podnikateľské prostredie. Realizáciu zákona budú zabezpečovať orgány sociálneho zabezpečenia Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky, Ministerstva obrany Slovenskej republiky a Slovenskej informačnej služby svojimi súčasnými pracovníkmi.
Odhad dopadov na verejné financie
Navrhované zvýšenie dávok výsluhového zabezpečenia policajtov a vojakov a pozostalých po nich priznávaných podľa predpisov účinných pred zákonom č. 328/2002 Z. z. sa bude uhrádzať z osobitných účtov vedených uvedenými ústrednými orgánmi štátnej správy a organizácií na sociálne zabezpečenie policajtov a vojakov podľa zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Celková potreba finančných prostriedkov vo všetkých zabezpečujúcich rezortoch a organizáciách na zvýšenie dávok výsluhového zabezpečenia je 1,24 mil. Sk mesačne, t. j. v roku 2008 1,24 mil. Sk a v roku 2009 a nasledujúcich 14,9 mil. Sk ročne.
V jednotlivých zabezpečujúcich rezortoch a organizáciách je aktuálna situácia v roku 2008 takáto:
1. Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky - Policajný zbor a Slovenská informačná služba bez
jej osobitného uvedenia
Pred účinnosťou zákona č. 328/2002 Z. z.
z. 101/1964
z. 100/1970
z. 121/1975
z. 100/1988
z. 334/1991
z. 410/1991
z. 73/1998
Podľa z. č. 328/2002
Kategória
dôchodku
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
výsluhový
96
13 239
178
9 571
1 074
13 792
1 757
15 748
287
10 971
1 699
11 704
2 094
17 561
3 795
16 330
invalidný výsluhový
20
11 417
116
11 116
217
11 587
3
12 756
vdovský výsluhový
16
6 698
84
7 098
399
7 852
1 016
7 544
vdovecký výsluhový
2
4 430
7
7 126
sirotský výsluhový
4
4 047
92
5 982
116
3 952
s prídavkom:
185
25 716
výsluhové dôchodky (z.100/1988)
bez prídavku:
1 575
14 581
s prídavkom:
16
15 324
invalidné výsluhové dôchodky (z.100/1988)
bez prídavku:
201
11 289
3
U príslušníkov Policajného zboru a Slovenskej informačnej služby bude celková suma nákladov na zvýšenie všetkých druhov zvyšovaných dávok výsluhového zabezpečenia tvoriť približne 0,52 mil. Sk mesačne, t.j. 6,24 mil. Sk ročne.
2. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky – Železničná polícia
Pred účinnosťou zákona č. 328/2002 Z. z.
z. 101/1964
z. 100/1970
z. 121/1975
z. 100/1988
z. 334/1991
z. 410/1991
z. 73/1998
Podľa z. č. 328/2002
Kategória
dôchodku
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
výsluhový
2
17 761
27
11 899
61
19 110
279
13 352
invalidný výsluhový
vdovský výsluhový
11
8 251
vdovecký výsluhový
sirotský výsluhový
1
1 986
U Železničnej polície bude celková suma nákladov na zvýšenie všetkých druhov zvyšovaných dávok výsluhového zabezpečenia tvoriť približne 0,002 mil. Sk mesačne, t.j. 0,024 mil. Sk ročne.
3. Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky – Zbor väzenskej a justičnej stráže
Pred účinnosťou zákona č. 328/2002 Z. z.
z. 101/1964
z. 100/1970
z. 121/1975
z. 100/1988
z. 334/1991
z. 410/1991
z. 73/1998
Podľa z. č. 328/2002
Kategória
dôchodku
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
výsluhový
30
7 860
81
14 162
424
17 551
216
10 846
390
14 412
956
17 412
invalidný výsluhový
15
11 809
49
13 947
vdovský výsluhový
11
6 717
70
8 320
124
8 984
vdovecký výsluhový
4
8 503
sirotský výsluhový
9
5 044
7
3 874
V Zbore väzenskej a justičnej stráže bude celková suma nákladov na zvýšenie všetkých druhov dávok výsluhového zabezpečenia tvoriť približne 0,132 mil. Sk mesačne, t.j. 1,6 mil. Sk ročne.
4
4. Ministerstvo obrany Slovenskej republiky
Pred účinnosťou zákona č. 328/2002 Z. z.
Podľa z. č. 328/2002
z. 76/1959
pred z. 101/1964
z. 101/1964
z. 121/1975
z. 100/1988
z.114/1998
Kategória
dôchodku
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
výsluhový
2289
17 783
43
17 580
1 155
17 702
1712
18 827
2 529
20 285
5 866
22 072
invalidný výsluhový
6
13 194
20
14 949
84
15 073
68
14 026
4
17 021
9
13 358
vdovský výsluhový
11
8 804
19
9 724
82
10 295
187
10 455
576
9 388
890
10 481
vdovecký výsluhový
1
9 380
1
9 848
sirotský výsluhový
3
5 925
37
6 437
39
5 138
133
5 845
U profesionálnych vojakov bude celková suma nákladov na zvýšenie všetkých druhov dávok výsluhového zabezpečenia tvoriť približne 0,552 mil. Sk mesačne, t.j. 6,618 mil. Sk ročne.
5. Ministerstvo financií Slovenskej republiky
Pred účinnosťou zákona č. 328/2002 Z. z.
Podľa z. č. 328/2002
Kategória
dôchodku
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
počet
Ø výška
dávky v Sk
výsluhový a invalidný výsluhový
61
22 430
239
16 410
1028
10 370
vdovský výsluhový
3
12 502
34
8 678
vdovecký výsluhový
2
11 360
sirotský výsluhový
19
13 854
Vzhľadom na skutočnosť, že priemerná výška dávok výsluhového zabezpečenia colníkov priznaných pred účinnosťou zákona č. 328/2002 Z. z. prevyšuje priemernú výšku rovnakého druhu dávok priznaných podľa uvedeného zákona, v roku 2008 sa zvýšenie podľa § 68 ods. 3 tohto zákona nevykoná.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona o zvýšení výsluhových dôchodkov zo sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov v roku 2008
5
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
b)nie je upravená v práve Európskej únie
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
Osobitná časť
K § 1
Podľa zásad uvedených vo všeobecnej časti dôvodovej správy sa navrhuje zvýšiť výsluhové dôchodky príslušníkov Policajného zboru, Zboru väzenskej a justičnej stráže, Železničnej polície, Slovenskej informačnej služby a profesionálnych vojakov priznané podľa predpisov účinných pred 1. júlom 2002, a to s vylúčením zvyšovania určitých skupín výsluhových dôchodkov v jednotlivých bezpečnostných zboroch, ktorých priemerná výška dosiahla priemernú výšku rovnakého druhu dávok priznaných podľa zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K § 2
Pri zvyšovaní invalidných výsluhových dôchodkov policajtov sa navrhuje použiť jednotná miera zvýšenia, odvodená od zistenej priemernej započítateľnej doby služby a u profesionálnych vojakov diferencovaná miera zvyšovania z rovnakých dôvodov ako uvedené v § 1 s tým, že nie je potrebné vylučovať zo zvyšovania určité skupiny poberateľov v rámci jednotlivých bezpečnostných zborov.
K § 3
Jednotným percentom sa navrhuje zvýšiť vdovecké výsluhové dôchodky. Jednotné percento zvýšenia vyplýva z toho, že v minulosti sa tieto dôchodky vymeriavali podľa vtedy platných predpisov v osobitnej konštrukcii, ktorá v podstate neodrážala dobu vykonanej služby a len čiastočne odrážala rozhodujúce príjmy u osoby, od ktorej sa vdovecký dôchodok odvodzuje.
K § 4
Vzhľadom na skutočnosť, že podľa slovensko-českej zmluvy o sociálnom zabezpečení sa niekoľko desiatok dôchodkov zo sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov vypláca ako čiastkových do Českej republiky, sa predkladaným návrhom zákona rieši aj otázka zvyšovania týchto dôchodkov.
6
K § 5
Navrhuje sa ustanoviť, čo je základom na zvýšenie dôchodkov podľa § 1 4. Týmto základom je suma dôchodku patriaca k 30. novembru 2008. Ustanovuje sa tiež, že zvýšenie patrí k zvyšovanému dôchodku a ďalej s ním tvorí jeden celok.
K § 6
Navrhuje sa ustanoviť, odkedy sa zvyšované dôchodky zvyšujú a dokedy sa poukázať poberateľom ich doplatok. Ide o analógiu riešenia použitú aj v predchádzajúcich rokoch.
K § 7
Navrhuje sa ustanoviť dátum účinnosti zákona.
V Bratislave 20. augusta 2008
Robert FICO v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Robert KALIŇÁK v. r.
podpredseda vlády a minister vnútra
Slovenskej republiky