Doložka
finančných, ekonomických, enviromentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
Prvá časť – odhad dopadov na verejné financie
Návrh zákona o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov je vypracovaný v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na roky 2006 – 2010.
Cieľom pripravovanej novej právnej úpravy právnych vzťahov pri poskytovaní sociálnych služieb je podporovať sociálne začlenenie občanov a uspokojovať sociálne potreby ľudí v nepriaznivej sociálnej situácii.
Zákon zároveň ustanoví nové sociálne služby napríklad tlmočnícku službu, sprostredkovanie tlmočníckej služby, sprostredkovanie osobnej asistencie, zabezpečenie monitorovania a signalizácie potreby pomoci, krízovú pomoc poskytovanú prostredníctvom komunikačných technológií, požičiavanie pomôcok, odľahčovaniu službu fyzickej osobe, ktorá je odkázaná na pomoc inej fyzickej osoby. Na účely objektívnejšieho posúdenia odkázanosti na sociálne služby pri odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby zákon upravuje lekársku a sociálnu posudkovú činnosť.
Odhad čerpania finančných prostriedkov v rozpočtoch samospráv v rokoch 2009 2011
Výdavky z rozpočtu obce:
Rok 2009
Zavedenie odľahčovacej služby 643 270 tis. Sk
Umiestnenie do zariadenia pre seniorov 325 814 tis. Sk
Odborné lekárske posudky žiadateľov 1 006 tis. Sk
Poskytovanie opatrovateľskej služby pre nových žiadateľov 500 000 tis. Sk
Spolu: 1 470 090 tis. Sk
Rok 2010 1 512 722,6 tis. Sk
Rok 2011 1 561 130 tis. Sk
V návrhu výdavkov na roky 2010 a 2010 je zohľadnený koeficient miery inflácie na tieto roky.
2
Výdavky z rozpočtu samosprávnych krajov:
Umiestnenie do DSS 626 400 tis. Sk
Odborné lekárske posudky žiadateľov 1 392 tis. Sk Zavedenie tlmočníckej služby 6 747 tis. Sk
Spolu: 634 539 tis. Sk
Rok 2010 652 941 tis. Sk
Rok 2011 673 835 tis. Sk
V návrhu výdavkov na roky 2010 a 2010 je zohľadnený koeficient miery inflácie na tieto roky.
Výdavky pre obce a samosprávne kraje na rok 2009 spolu: 2 104 629 tis. Sk
na rok 2010 2 165 663 tis. Sk
na rok 2011 2 234 965 tis. Sk
V návrhu výdavkov na roky 2010 a 2011 je zohľadnený koeficient miery inflácie na tieto roky.
Výdavky, ktoré by sa mohli hradiť s prostriedkov štrukturálnych fondov.
Zvýšenie kvalifikácie opatrovateliek 194 388 tis. Sk
Odhad čerpania finančných prostriedkov v rozpočtovej kapitole MPSVR SR
Vytvorenie útvaru na zabezpečenie výkonu dohľadu nad poskytovaním sociálnych
služieb
Rok 2009 44 156 tis. Sk
Rok 2010 33 911,2 tis. Sk
Rok 2011 34 996,8 tis. Sk
V návrhu výdavkov na roky 2010 a 2011 je zohľadnený koeficient miery inflácie na tieto roky.
Potreba vytvorenia útvaru pre dohľad nad sociálnymi službami na Ministerstve práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky sa bude riešiť v rámci povoleného limitu systemizácie miest ministerstva.
Spolu na roky 2009 až 2011 113 064 tis. Sk
3
Tab.: Dopad na verejné výdavky v rokoch 2009 až 2011
obce
samosprávne kraje
rozpočtová kapitola MPSVR SR
2009
1 470 090,0
634 539,0
44 156,0
2010
1 512 722,6
652 941,0
33 911,2
2011
1 561 130,0
673 835,0
34 996,8
spolu v tis. Sk
4 543 942,6
1 961 315,0
113 064,0
Tab.: Dopad na verejné výdavky v rokoch 2009 až 2011 v eurách
obce
samosprávne kraje
rozpočtová kapitola MPSVR SR
2009
48 798 048,2
21 062 836,1
1 465 710,7
2010
50 213 191,3
21 673 670,6
1 125 645,6
2011
51 820 022,6
22 367 224,3
1 161 680,9
spolu v eurách
150 831 262,1
65 103 731
3 753 037,2
Druhá časť odhad dopadov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
Predložený návrh zákona nepredpokladá negatívny dopad na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
Tretia časť – odhad dopadov na životné prostredie
Predložený návrh zákona nepredpokladá negatívny dopad na životné prostredie na miestnej, regionálnej aj celoslovenskej úrovni.
Štvrtá časť – odhad dopadu na zamestnanosť
Predložený návrh zákona zavedením odľahčovacej služby ako aj iných nových druhov sociálnych služieb a ustanovením požiadaviek na kvalitu sociálnych služieb, predpokladá zvýšenie zamestnanosti na miestnej, regionálnej aj celoslovenskej úrovni.
Piata časť – Analýza dopadov na podnikateľské prostredie
Predložený návrh zavedením možnosti poskytovať sociálne služby s cieľom dosiahnuť zisk predpokladá pozitívny dopad na podnikateľské prostredie.
Príloha k doložke ekonomických vplyvov:
Výdavky z rozpočtu pre obce:
Odľahčovacia služba :
4
V Slovenskej republike je v súčasnosti 55 000 poberateľov príspevku za opatrovanie. Cieľom tejto novej služby je, zabezpečiť fyzickej osobe, ktorá opatruje takúto osobu v rozsahu max. 30 dní v kalendárnom roku voľno potrebné na nevyhnutný odpočinok za účelom udržania fyzického zdravia a duševného zdravia. Osobe s ŤZP by sa poskytla v tomto termíne sociálna služba podľa jej výberu. Predpokladáme, že to bude opatrovateľská služba v rozsahu jedného mesiaca.
Výpočet výdavkov:
55 000 x 8670 ( tarifný plat opatrovateľky ) = 476 850,- tis. Sk
55 000 x 3030 (odvody do poistných fondov) = 166 420,- tis. Sk
Spolu : 643 270,- tis. Sk
Umiestnenie do zariadenia pre seniorov:
V súčasnosti je v SR evidovaných 7542 žiadosti do tohto typu zariadenia sociálnych služieb. Predpokladá sa, že po oslovení týchto čakateľov by nastúpila najviac tretina z nich, t.j. cca 2500 fyzických osôb..
Výpočet výdavkov:
200 x 12 x 4 873 (II. stupeň odkázanosti na pomoc inej fyzickej osoby podľa prílohy č. 5 + 2 333 oprávnené ekonomické náklady)
520 x 12 x 7 413 (III. stupeň odkázanosti na pomoc inej fyzickej osoby podľa prílohy č. 5 + 2 333 oprávnené ekonomické náklady)
480 x 12 x 9 953 (IV. stupeň odkázanosti na pomoc inej fyzickej osoby podľa prílohy č. 5 + 2 333 oprávnené ekonomické náklady)
800 x 12 x 12 493 (V. stupeň odkázanosti na pomoc inej fyzickej osoby podľa prílohy č. 5 + 2 333 oprávnené ekonomické náklady)
500 x 12 x 15 033 (II. Stupeň odkázanosti na pomoc inej fyzickej osoby podľa prílohy č. 5 + 2 333 oprávnené ekonomické náklady)
= 325 814,- tis. Sk
Za oprávnené ekonomické náklady sa považujú priemerné skutočné bežné výdavky na daný druh sociálnej služby znížené o príjem z úhrady za poskytovanú sociálnu službu od fyzickej osoby, ktorej sa poskytuje a o finančný príspevok podľa prílohy č. 5 v závislosti od stupňa odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby.
Poskytovanie opatrovateľskej služby pre nových žiadateľov:
Na základe našich poznatkov predpokladáme, že v priebehu roku 2009 požiada o opatrovateľskú službu cca 6 105 občanov. Pri mzde opatrovateľky 8 670,- Sk, odvody 3 030,-Sk a 400,- Sk za odborný lekársky posudok na jedného žiadateľa je potreba:
5
500 000,- tis. Sk
Odborné posudky na určenie stupňa odkázanosti na pomoc inej fyzickej osoby:
Predpokladá sa, že bude potrebné vydať 2515 nových posudkov pre fyzické osoby, ktoré požiadajú o posúdenie odkázanosti na pobytovú sociálnu službu. Predpokladaná odmena za jeden odborný posudok je 400,- Sk.
Potreba:
cca 2500 x 400 = 1 006,- tis. Sk
Výdavky z rozpočtu samosprávnych krajov:
Umiestnenie do domova sociálnych služieb:
V súčasnosti evidujú samosprávne kraje 3480 žiadostí v poradovníkoch na tento druh sociálnej služby.
Výpočet výdavkov:
1 160 x 12 x 13 306 (V. stupeň odkázanosti na pomoc inej fyzickej osoby podľa prílohy č. 5 + 3 146 oprávnené ekonomické náklady)
2 320 x 12 x 15 846 (VI. stupeň odkázanosti na pomoc inej fyzickej osoby podľa prílohy č. 5 + 3 146 oprávnené ekonomické náklady)
= 626 400,- tis. Sk
Za oprávnené ekonomické náklady sa považujú priemerné skutočné bežné výdavky na daný druh sociálnej služby znížené o príjem z úhrady za poskytovanú sociálnu službu od fyzickej osoby, ktorej sa poskytuje a o finančný príspevok podľa prílohy č. 5 v závislosti od stupňa odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby.
Odborné posudky na určenie stupňa odkázanosti na pomoc inej fyzickej osoby:
Predpokladá sa, že bude potrebné vydať 3480 nových posudkov pre fyzické osoby, ktoré požiadajú o posúdenie odkázanosti na pobytovú sociálnu službu. Predpokladaná odmena za jeden odborný posudok je 400,- Sk.
Potreba:
3 480 x 400 = 1 392,- tis. Sk
Odhad čerpania finančných prostriedkov v rozpočtovej kapitole MPSVR SR
6
Vytvorenie útvaru na zabezpečenie výkonu dohľadu nad poskytovaním sociálnych
služieb
Vytvorenie 8 pracovísk v sídle samosprávnych krajov
Predpokladaná potreba na rok 2009 44 156 tis. Sk
V tom:
- náklady na mzdy zamestnancov
(48zamestnancov, priemerná mzda 26 000,- zamestnanec/mesiac
t.j. 48 x 26 000 14 976 tis. Sk
- odvody 34,9% 5 226,6 tis Sk
- interiérové vybavenie (prvotné vybavenie) 150 000,- na zamestnanca
7 200 tis. Sk
- vozidlá 8 ks á 500 000,- Sk 4 000 tis Sk
- prevádzkové náklady 12 753,4 tis Sk