číslom 73.
Už samotný názov zákona je nepoctivý. Nejde o žiadne prerušenie tehotenstva. Zákrok, ktorý zákon umožňuje tehotenstvo ukončí, bez možnosti jeho pokračovania. Počaté dieťa, ktoré už bolo spôsobilé nadobúdať práva a povinnosti podľa platného Občianskeho zákonníka, svoju životnú cestu končí. Umiera. Príkaz Desatora „Nezabiješ!“ sa tu na základe tohto zákona celkom otvorene porušuje. A nie je vôbec dôležité, či ide o 12., alebo 24., alebo akýkoľvek iný týždeň. Ak je život hodný ochrany pred narodením, ako to predpokladalo už rímske právo, ako to predpokladá Občiansky zákonník, ako právo počatého dieťaťa, tak ústavné pravidlo o ochrane života pred narodením, nemožno časovo umiestniť nikde inde, ako od momentu počatia.
Z tohto dôvodu navrhujem zrušiť zákon SNR o umelom prerušení tehotenstva č. 73/1986 Zb. v platnom znení a činnosť, ktorá sa označuje ako umelé prerušenie tehotenstva zakázať. Som presvedčený, že chrániť život je potrebné vždy, ale osobitne v tých prípadoch, keď sú jeho nositelia bezbranní. Deti pred i po narodení, chorí, bezvládni a starí občania by mali požívať väčší, nie menší rozsah ochrany zo strany štátu. Ak niektorí argumentujú slobodou matky rozhodovať sa o tom, či dieťa donosí, treba veľmi vážne upozorniť na slobodu, či skôr nedostatok slobody počatého dieťaťa, ktoré ju nemá možnosť nijako uplatniť. Pritom i náš ústavný a právny poriadok mu priznáva práva. Neupierajme mu teda to najzákladnejšie: právo na život.
Drobná novela Trestného zákona má formulačný význam. Jej účelom je predísť problémom pri výklade. Bezo zmeny ponecháva koncepciu trestnoprávnej ochrany, podľa ktorej sa trestného činu nedovoleného prerušenia tehotenstva dopúšťa každý, kto koná bez súhlasu tehotnej ženy, a zároveň ponecháva tehotnú ženu v tejto veci mimo trestnej zodpovednosti. Pre prípad, že sa umelé prerušenie tehotenstva má vykonať so súhlasom tehotnej ženy, nahradzuje sa formulácia, v ktorej sa dopúšťal trestného činu ten, kto konal postupom alebo za podmienok, ktoré odporovali všeobecne záväzným právnym predpisom o umelom prerušení tehotenstva, novou, presnejšou a ústavnejšou formuláciou. Táto formulácia smeruje k tomu, aby sa nevyskytovali problémy pri uplatňovaní trestnoprávnej ochrany pred nedovoleným prerušením tehotenstva aj po zrušení zákona o umelom prerušení tehotenstva. Akékoľvek umelé prerušenie tehotenstva, aj so súhlasom tehotnej ženy, bude zakladať skutkovú podstatu trestného činu, pokiaľ nebude vykonané postupom a za podmienok, ktoré budú zákonom stanovené. To, že takéto vážne otázky nemôžu byť upravené akýmkoľvek všeobecne záväzným právnym predpisom, ale musí ísť aspoň o zákon, vyplýva aj z rozhodnutia Ústavného súdu Slovenskej republiky. Keďže ústava garantuje ochranu práva na život, a to aj pred narodením, ale zároveň zaručuje aj ochranu práva tehotnej ženy na jej život, pripúšťa možnosť vzniku konfliktu medzi týmito dvoma základnými ústavnými právami. Pre prípad konfliktu týchto dvoch práv, prichádza do úvahy možnosť budúcej zákonnej úpravy, ktorá by bola potom relevantná pre využitie ustanovenia § 151 ods. 1 a ďalších. Táto úprava však nie je predmetom úpravy navrhovaného zákona.
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na štátny rozpočet. Naopak, v strednodobom horizonte povedie ku zdravšiemu demografickému vývoju, a tak i k lepšiemu vývoju príjmov štátneho rozpočtu. Návrh neodporuje žiadnej