Dôvodová správaA.Všeobecná časť
V súčasnosti európske právne normy konkrétne nešpecifikujú bezpečnosť na športových štadiónoch. Riešenie bezpečnosti na štadiónoch sa ponecháva plne v kompetencii jednotlivých členských štátov Európskej únie. Riešenie tejto problematiky na Európskej úrovni bolo realizované prijatím Európskeho dohovoru o násilí a neviazanosti divákov počas športových podujatí na futbalových zápasoch (1985 č. 120), ktorý pre Slovenskú republiku nadobudol platnosť uznesením vlády SR č.295/1993 Z. z. dňom 1. júla 1993. Rada Európskej únie v roku 2006 prijala svojim uznesením Odporúčania na účely medzinárodnej policajnej spolupráce a opatrenia na predchádzanie násiliu a výtržnostiam a ich kontrolu v súvislosti s futbalovými zápasmi s medzinárodným rozmerom, na ktorých je zainteresovaný aspoň jeden členský štát (2006/C322/01).
V súlade s Dohovorom bol v podmienkach slovenského práva prijatý zákon Slovenskej národnej rady č. 315/1992 Zb. , o verených telovýchovných, športových a turistických podujatiach, ktorý už v súčasnosti nezodpovedá novým športovým a spoločenským podmienkam a spôsobuje problémy pri postihovaní a zabraňovaní násilia najmä na futbalových a hokejových podujatiach.
Vzhľadom na to, že sú v súčasnosti veľmi aktuálne obavy z násilností a neviazanosti divákov, jednotlivé štáty v záujme zlepšenia vzájomnej koordinácie zavádzajú primerané legislatívne opatrenia obsahujúce sprísnenie sankcií za nedodržiavanie poriadku, alebo zavedením iných vhodných prostriedkov, (informačný systém) aby športové organizácie a kluby, podľa potreby spolu s majiteľmi štadiónov a štátnymi orgánmi, v súlade so svojou zodpovednosťou definovanou vnútroštátnym právom prijali konkrétne opatrenia pri vstupoch na štadióny a na štadiónoch samotných, s cieľom predísť takémuto násiliu, alebo neviazanosti, alebo zvládnuť ich a to vrátane:
a)zabezpečenia, aby usporiadanie a konštrukcia štadiónov zaručovali bezpečnosť divákov, neuľahčovali násilie medzi nimi, dovoľovali účinne zvládnuť dav, aby mali zodpovedajúce bariéry, alebo zábrany a umožňovali zásah bezpečnostných služieb a polície,
b)účinného oddelenia skupín súperiacich fanúšikov tým, že skupinám fanúšikov hostí sa pri ich vpúšťaní do hľadiska pridelia vymedzené tribúny,
c)zabezpečenie tohto oddelenia prísnou kontrolou predaja lístkov a prijatia osobitných opatrení v čase krátko pred zápasom,
d)vylúčenie zo zápasov a štadiónov alebo zákazu vstupu na ne známym, alebo potencionálnym výtržníkom a osobám pod vplyvom alkoholu, alebo drog, a to v medziach právnych možností,
e)vybavenie štadiónov výkonným informačným systémom,
f)zákazu prinášania alkoholických nápojov divákmi na štadióny, obmedzenia a podľa možností zákazu predaja a akejkoľvek distribúcie alkoholických nápojov na štadiónoch a zabezpečenia, aby všetky nápoje, ktoré sú dostupné, boli v bezpečných obaloch,
g)zabezpečenie kontroly s cieľom zabrániť divákom prinášať na štadióny predmety, ktoré sa môžu použiť pri násilných činoch alebo ohňostroje, či podobné prostriedky.
Navrhovaný zákon je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, so zákonmi
a s medzinárodnými záväzkami Slovenskej republiky.