NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
Číslo: 800/2008
626a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jána RICHTERA a Viliama JASAŇA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov (tlač 626) – druhé čítanie
_________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor k návrhu zákona podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením 841 z 15. mája 2008 pridelila návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jána RICHTERA a Viliama JASAŇA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov (tlač 626)
na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a bývanie a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorskému.
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Všetky výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré rokovali o uvedenom návrhu zákona, súhlasili s návrhom zákona a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s týmito pripomienkami:
1.V čl. I sa pred bod 1. vkladá nový bod 1., ktorý znie:
„1. V § 7 sa za odsek 5 vkladá nový odsek 6, ktorý znie:
„(6) Do prípravnej štátnej služby sa zaradí aj policajt, ktorý bol v predchádzajúcom služobnom pomere podľa tohto zákona zaradený do stálej štátnej služby a nespĺňa kvalifikačnú požiadavku policajného vzdelania, a to najdlhšie do jej splnenia.“.“.
Doterajší odsek 6 sa označí ako odsek 7.
Doterajšie body 1 až 5 sa primerane prečíslujú.
Návrhom sa odstránia problémy, ktoré vznikajú v praxi pri prijatí policajta do služobného pomeru, ktorý predtým bol v služobnom pomere v stálej štátnej službe, avšak nespĺňa kvalifikačnú požiadavku špecializovaného policajného vzdelania na funkciu, ktorú bude vykonávať v „novom“ služobnom pomere, preto musí byť podľa doterajšej právnej úpravy zaradený opätovne do prípravnej štátnej služby v trvaní dvoch rokov. Keďže ide o prípady špecializovaného policajného vzdelania, ktoré sa v súčasnosti získava v priebehu 3 mesiacov policajt by mohol byť zaradený do stálej štátnej služby po získaní vzdelania a nie o dva roky ako doteraz stanovuje zákon. Ide o právnu úpravu, ktorá sa vzťahuje k § 9 ods. 2 písm. c).
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V čl. I sa pred bod 1. vkladá nový bod 1., ktorý znie:
„1. V § 78 ods. 2 písm. a) po slove „technik“ sa dopĺňa čiarka a text „kriminalistický expert“. Ďalší text zostáva bez zmeny.
Nasledujúce body sa prečíslujú.
Kriminalistický expert pri výkone štátnej služby pracuje s materiálmi a v prostredí, ktoré môžu pôsobiť faktormi uvedenými v § 78 ods. 1. Zúčastňuje sa obhliadky miesta činu a vykonáva odborné činnosti tam, kde vykonávajú činnosti kriminalistický technik a vyšetrovateľ. Sústreďujú sa u neho na ďalšie spracovanie v laboratórnych podmienkach materiály zaistené vyšetrovateľom alebo kriminalistickým technikom, pričom nie je jednoznačne možné eliminovať všetky zdraviu škodlivé faktory pochádzajúce z prostredia a zo skúmaných predmetov z miesta činu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V čl. I sa pred bod 1. sa vkladá nový bod 1., ktorý znie:
„1.V § 78 odsek 3 znie:
„(3) Dodatková dovolenka patrí policajtovi, ktorý vykonáva štátnu službu uvedenú v odseku 2 písm. a) až f).“.
Nasledujúce body sa prečíslujú.
Ak je pracovná činnosť zaradená rozhodnutím orgánu verejného zdravotníctva do 3. alebo 4. kategórie prác z hľadiska zdravotných rizík, znamená to, že sa podľa § 31 ods. 6 zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov jedná o rizikové práce a pôsobenie faktorov práce a pracovného prostredia môže poškodiť zdravie policajta. Podľa § 106 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonníka práce v znení neskorších predpisov zamestnanec, ktorý vykonáva práce zvlášť ťažké alebo zdraviu škodlivé, nárok na dodatkovú dovolenku v dĺžke jedného týždňa.
Samotné rozhodnutie o zaradení pracovnej činnosti do 3. alebo 4. kategórie prác z hľadiska zdravotných rizík je dostatočným dôkazom toho, že pri ich vykonávaní môže
dôjsť k poškodeniu zdravia.
Orgány verejného zdravotníctva Ministerstva vnútra Slovenskej republiky nemajú rozhodovaciu právomoc pri určovaní dodatkovej dovolenky. Viď vecnú pôsobnosť orgánov verejného zdravotníctva mimo rezort ministerstva zdravotníctva definovanú v § 7 zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča neschváliť
4.V čl. I sa pred bod 1. vkladá nový bod 1., ktorý znie:
„1. V § 85 ods. 5 sa za slová „popis jeho služobnej činnosti“ pripájajú tieto slová „ , ktorý musí byť v súlade s charakteristikou platovej triedy, do ktorej je policajt zaradený.“.
Nasledujúce body sa prečíslujú.
V zákone nie je uložená povinnosť zosúladiť popis služobnej činnosti policajta s charakteristikou príslušnej platovej triedy, do ktorej je zaradený. Je tam zakotvená iba povinnosť súčasne so zaradením policajta do platovej triedy mu písomne určiť popis jeho služobnej činnosti. Aj keď sa zdá byť logické, že by tento popis služobnej činnosti mal byť zosúladený s charakteristikou príslušnej platovej triedy, v praxi nie vždy pri ustanovení do funkcie bol tento súlad zabezpečený.
Do budúcna sa zabráni vzniku disproporcií, ktoré v súčasnosti vznikli tým, že pri určovaní popisu služobnej činnosti sa v niektorých prípadoch do nich dostali také činnosti, na ktoré podľa charakteristiky príslušnej platovej triedy policajti nemali oprávnenie.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča neschváliť
5.V čl. I za 1. bod sa vkladá nový 2. bod, ktorý znie:
„2. V § 92 ods. 2 sa vypúšťajú slová „po predchádzajúcom prerokovaní dôvodu priznania príplatku s orgánom na ochranu zdravia ministerstva.“.
Nasledujúce body sa prečíslujú.
Je to nad rámec vecnej pôsobnosti orgánov verejného zdravotníctva mimo rezortu ministerstva zdravotníctva definovanej v § 7 zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (účinný od 1.9.2007).
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča neschváliť
6.V čl. I v bode 2 v § 103 ods. 2 písm. a) nahradiť slová „0,30 %“ slovami „0,60 %“.
Návrh na zmenu reaguje na pripomienky policajtov zo špecifických pracovísk s celorepublikovou pôsobnosťou, na ktorých je nevyhnuté využívať prevažne inštitút pohotovosti v mieste výkonu štátnej služby, keďže výkon služby nie je možné zabezpečiť využitím iných foriem pohotovosti.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.V čl. I za bod 2 vložiť nový bod 3, ktorý znie:
„3. V § 130 ods. 2 sa slová „§84 ods. 2 písm. a) m) nahrádzajú slovami „§84 ods. 2 písm. a) až m) a o).
Nasledujúce body sa prečíslujú.
V návrhu zákona č. 61/2008, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 73/1998 Z.z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov došlo pozmeňujúcim návrhom predloženým v NR SR v § 99a k zmene z premenlivého príplatku (pôvodne bol príplatok navrhovaný za 1 nalietanú hodinu podľa počtu nalietaných hodín) na pevný mesačný príplatok, preto je potrebné ho doplniť do príslušnej časti platu podľa § 130 ods. 2, ktorý ustanovuje príslušnú časť platu pri 40-hodinovom a pri 38 hodinovom základnom čase služby v týždni.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.V čl. I za 2. bod sa vkladá nový 3. bod, ktorý znie:
„3. V § 243 ods. 2 sa slová „spravidla do 60 dní“ nahrádzajú slovami „najneskôr však do 60 dní“ a vypúšťa sa posledná veta: „Ak nemôže odvolací orgán rozhodnúť o odvolaní do 60 dní odo dňa podania odvolania, je povinný o tom policajta písomne vyrozumieť.“.“
Nasledujúce body sa prečíslujú.
Je tu neohraničená dĺžka konania pre odvolací orgán, pričom na rozdiel od zákona o správnom konaní odvolanie podľa § 242 ods. 6 zákona č. 73/1998 Z. z., na pár výnimiek, nemá odkladný účinok. Tak, ako je to momentálne v zákone napísané, teda rozhodnutie je účinné dňom vyhlásenia, prevzatia a pod., teda odvolací orgán nie je ničím motivovaný, aby rozhodol a odvolacie konanie ukončil, a takto naformulované odvolacie konanie nemusí skončiť nikdy, čo spochybňuje jeho zmysluplnosť ako opravného prostriedku v zmysle zákona.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča neschváliť
9.V čl. I sa za 2. bod vkladá nový bod 3., ktorý znie:
„3. Za § 287c sa vkladá § 287ca, ktorý znie:
„§ 287ca
Prechodné ustanovenie účinné od 1. marca 2009
Ak dňom 1. marca 2009 dôjde k zníženiu služobného platu príslušníka informačnej služby, príslušníka bezpečnostného úradu, príslušníka Zboru väzenskej a justičnej stráže a príslušníka Železničnej polície podľa § 84 ods. 2 písm. a) m) oproti sume, ktorá je súčtom posledného priznaného služobného platu podľa § 84 ods. 1 písm. a) m) a jednej šestiny ďalšieho služobného platu podľa § 102 ods. 5 predpisov platných do 28. februára 2009, poskytne sa príslušníkovi Policajného zboru doplatok k služobnému platu vo výške vzniknutého rozdielu. Doplatok sa poskytuje dovtedy, kým sa uvedený rozdiel neodstráni, pričom sa z doplatku odpočítava suma valorizácie v nasledujúcich rokoch, najdlhšie však do skončenia výkonu funkcie, ktorú vykonával do 28. februára 2009.“.“.
Doterajšie body sa primerane prečíslujú.
Doterajšie znenie § 287c v spojení s § 287d ods. 1 bolo neaplikovateľné. Odstraňuje sa nedostatok v tom zmysle, že ak dôjde k zníženiu platu ostatných príslušníkov (SIS, NBÚ, ZVJS a ŽP) od 1. marca 2009, podľa dikcie novonavrhovaného § 287ca sa bude porovnávať výška služobného platu priznaná k 28. februáru 2009 s platom priznaným od 1. marca 2009, a nie ako tomu je podľa § 287c, kde uvedené dátumy 29. februára 2008 a 1. marca 2008. Ide de facto o legislatívno-technickú úpravu, nakoľko pôvodný úmysel zákonodarcu zostáva rovnaký.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
10.V čl. I doterajší bod 3. znie:
„3. V § 287d ods. 1 sa slová „§ 91 ods. 2“ nahrádzajú slovami „§ 91 ods. 2 a 3“ a slová „, § 268 ods. 3 a § 287c“ sa nahrádzajú slovami „a § 268 ods. 3“.“.
Ide o nadväznú legislatívno-technickú úpravu k bodu 6 tohto pozmeňovacieho návrhu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
11.V prílohe č. 1a k zákonu č. 73/1998 Z. z.
CHARAKTERISTIKA PLATOVÝCH TRIED PRÍSLUŠNÍKOV POLICAJNÉHO ZBORU
1. 1. PLATOVÁ TRIEDA – vypúšťajú sa slová „s bežnou psychickou a fyzickou záťažou“.
Posudzovanie „psychickej a fyzickej záťaže“ pri ustanovovaní do funkcie a zaraďovaní do príslušnej triedy je nad rámec oprávnení nadriadeného, ktorý v zmysle
zákona č. 73/1998 Z. z. ustanovenie vykonáva a je v rozpore so zákonom č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov a vyhláškou MZ SR č. 542/2007 Z. z. o podrobnostiach o ochrane zdravia pred fyzickou záťažou pri práci, psychickou pracovnou záťažou a senzorickou záťažou pri práci
2. 8. PLATOVÁ TRIEDA sa za slová „Vysoko špecializované odborné činnosti“ dopĺňa čiarka a slová ,pri ktorých sa okrem vysokoškolského vzdelania druhého stupňa vyžaduje osobitný kvalifikačný predpoklad podľa osobitných predpisov1)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu č. 1 znie:
„1) Napr. zákon č. 382/2004 Z. z. o znalcoch, tlmočníkoch a prekladateľoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 490/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 382/2004 Z. z. o znalcoch, tlmočníkoch a prekladateľoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky č. 500/2005 Z. z., nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 322/2006 Z. z. o spôsobe ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov, sústave špecializačných odborov a sústave certifikovaných pracovných činností v znení neskorších predpisov.“.
Po 6. platovú triedu (vrátane) systematicky stúpajú požiadavky na vzdelanie i odbornosť vykonávaných činností. Medzi 7. a 8. platovou triedou nie je zrejmá diferenciácia. Nie je definovaný rozdiel medzi "samostatnými odbornými špecializovanými činnosťami" a "vysoko špecializovanými odbornými činnosťami", čo umožňuje ustanoviť policajtov s objektívne vysoko špecializovanou odbornou činnosťou do nižšej platovej triedy a naopak. Vytráca sa tu motivačný faktor ďalšieho vzdelávania pre kariérny postup, ktorý bol mottom celej reformy v Policajnom zbore, pre všetky tie činnosti, v ktorých je dostupné ďalšie vzdelávanie s cieľom získať vyššiu odbornosť a špecializáciu, resp. oprávnenie na niektoré špecifické činnosti.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča neschváliť
12.K čl. II
V čl. II sa slová „1. augusta“ nahrádzajú slovami „1. septembra“.
Zmena účinnosti sa navrhuje s ohľadom na trvanie legislatívneho procesu, dodržanie požiadaviek a lehôt stanovených Ústavou Slovenskej republiky (čl. 87 ods. 2 4 a čl. 102 ods. 1 písm. o/) a zabezpečenie primeranej legisvakancie.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a bývanie a
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča neschváliť
Gestorský výbor odporúča o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch hlasovať takto:
O bodoch 1, 2, 6, 7, 9, 10 hlasovať spoločne, a tieto schváliť.
O bodoch 3, 4, 5, 8, 11 a 12 hlasovať spoločne, a tieto neschváliť.
IV.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k Návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jána RICHTERA a Viliama JASAŇA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov (tlač 626) vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov prednesených v rozprave.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky k návrhu poslancov
Národnej rady Slovenskej republiky Jána RICHTERA a Viliama JASAŇA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov (tlač 626) v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť č. 162 na svojej 39. schôdzi.
V Bratislave 17. júna 2008
Rudolf PUČÍK v. r.
predseda výboru