NÁVRH
Zákon
z ...............2008,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 172/2004 Z. z. o prevode vlastníctva nehnuteľného majetku vo vlastníctve Slovenskej republiky na obec alebo vyšší územný celok
v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 172/2004 Z. z. o prevode vlastníctva nehnuteľného majetku vo vlastníctve Slovenskej republiky na obec alebo vyšší územný celok v znení zákona č. 657/2005 Z. z. a zákona č. 333/2007 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 1 odsek 1 znie:
„(1) Tento zákon upravuje podmienky a postup pri prevode vlastníctva nehnuteľného majetku vo vlastníctve Slovenskej republiky (ďalej len „majetok štátu“) v správe Ministerstva obrany Slovenskej republiky, Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) alebo rozpočtových organizácií zriadených ministerstvom a príspevkových organizácií zriadených Ministerstvom obrany Slovenskej republiky (ďalej len „organizácia“), ktorý sa stal pre ministerstvo alebo organizáciu prebytočným,2) na obec alebo vyšší územný celok.“.
2.§ 1a sa vypúšťa.
3.§ 2 vrátane nadpisu znie:
„§ 2Predmet prevodu vlastníctva
Predmetom prevodu vlastníctva majetku štátu podľa § 1 ods.1 sú
a) stavby a pozemky tvoriace so stavbami jeden funkčný celok, ktoré slúžili ozbrojeným silám Slovenskej republiky
b)stavby a pozemky tvoriace so stavbami jeden funkčný celok, ktoré slúžili na ochranu štátnych hraníc na štátnej hranici so štátmi, ktoré sú dnes súčasťou Európskej únie.,
4.V § 3 ods. 1 sa vypúšťajú slová „na obec alebo vyšší územný celok“.
5.V § 3 odsek 2 znie:
„(2) Ak v lehote podľa odseku 1 neprejaví záujem o majetok štátu žiadna štátna rozpočtová organizácia alebo štátna príspevková organizácia, ministerstvo alebo organizácia povinné ponúknuť majetok štátu osobám v osobitnom ponukovom konaní podľa osobitného predpisu.3)“.
2
6. V § 3 sa za odsek 2 vkladajú nové odseky 3 až 6, ktoré znejú:
„(3) Ak cenová ponuka žiadneho záujemcu nedosiahla v osobitnom ponukovom konaní výšku primeranej ceny, ministerstvo alebo organizácia povinné vykonať ďalšie osobitné ponukové konanie, v ktorom prevedú majetok štátu záujemcovi, ktorý sa zúčastní na ďalšom osobitnom ponukovom konaní a ktorý ponúkne najvyššiu cenu, najmenej však primeranú cenu zníženú o 50 %.
(4) Ak cenová ponuka žiadneho záujemcu nedosiahla výšku ceny podľa odseku 3, ministerstvo alebo organizácia povinné vykonať opakované ďalšie osobitné ponukové konanie, v ktorom prevedú majetok štátu záujemcovi, ktorý sa zúčastní na opakovanom ďalšom osobitnom ponukovom konaní a ktorý ponúkne najvyššiu cenu, najmenej však primeranú cenu zníženú o 70 %.
(5) Ak ani po opakovanom ďalšom osobitnom ponukovom konaní nepredloží žiadny záujemca cenovú ponuku podľa odseku 4, ministerstvo alebo organizácia povinné ponúknuť majetok štátu obci, na ktorej území sa tento majetok nachádza. Ak sa majetok štátu nachádza na území viacerých obcí alebo ak obec neprejaví záujem o majetok štátu, ktorý sa nachádza na jej území, alebo ak nedôjde k uzatvoreniu darovacej zmluvy s obcou, ministerstvo alebo organizácia povinné ponúknuť tento majetok vyššiemu územnému celku, na ktorého území sa majetok štátu nachádza.
(6) Na platnosť kúpnej zmluvy, ktorej predmetom je prevod majetku štátu podľa odsekov 2 až 4 sa vyžaduje súhlas Ministerstva financií Slovenskej republiky.“.
Doterajšie odseky 3 až 6 sa označujú ako odseky 7 až 10.
7. V § 3 ods. 7 sa slová „odseku 2“ nahrádzajú slovami „odseku 5“.
8. V § 3 ods. 9 sa slová „odseku 3“ nahrádzajú slovami „odseku 7“.
9. V § 3 ods. 10 sa slová „odseku 3“ nahrádzajú slovami „odseku 7“.
10.§ 4 vrátane nadpisu znie:
„§ 4
Postup pri prevode vlastníctva
(1) Ak vláda rozhodne o prevode majetku štátu ministerstvo alebo organizácia zašlú obci alebo vyššiemu územnému celku určenému v rozhodnutí vlády návrh darovacej zmluvy do 30 dní odo dňa rozhodnutia vlády. Ak nedôjde k uzatvoreniu darovacej zmluvy do 30 dní odo dňa doručenia návrhu darovacej zmluvy obci, ministerstvo alebo organizácia povinné ponúknuť tento majetok vyššiemu územnému celku, na ktorého území sa majetok štátu nachádza.
(2) Ak vyšší územný celok neprejaví záujem o majetok štátu, ktorý sa nachádza na jeho území alebo ak nedôjde k uzatvoreniu darovacej zmluvy do 30 dní odo dňa doručenia návrhu darovacej zmluvy vyššiemu územnému celku, majetok štátu zostáva v správe ministerstva alebo organizácie.“.
3
11.Poznámka pod čiarou k odkazu 6 sa vypúšťa.
12.§ 4a vrátane nadpisu znie:
„§ 4a
Prechodné ustanovenie účinné od 1. októbra 2008
Na postup pri nakladaní s majetkom štátu, ktorý do 1.októbra 2008 bol ponúknutý obci alebo vyššiemu územnému celku, sa vzťahuje právny predpis platný do 1. októbra 2008.“.
13. V § 5 sa vypúšťajú slová „a stráca účinnosť 31. decembra 2010“.
Čl. II
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. októbra 2008.
4
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Prijatím zákona č. 172/2004 Z. z. o prevode vlastníctva nehnuteľného majetku vo vlastníctve Slovenskej republiky na obec alebo vyšší územný celok sa značne urýchlil a zjednodušil proces nakladania s prebytočným nehnuteľným majetkom štátu v správe Ministerstva obrany Slovenskej republiky. Postup podľa tohto zákona znamenal majetkový prínos pre obce a vyššie územné celky, keďže tieto subjekty nadobúdajú majetok štátu bezodplatne, formou darovacej zmluvy.
Nakladanie s majetkom štátu podľa tohto zákona je však negatívom z hľadiska napĺňania príjmovej časti štátneho rozpočtu. Z uvedeného dôvodu sa navrhuje právna úprava zákona č. 172/2004 Z. z. o prevode vlastníctva nehnuteľného majetku vo vlastníctve Slovenskej republiky na obec alebo vyšší územný celok v znení neskorších predpisov. Podľa predloženého návrhu zákona zostane darovanie majetku štátu obciam a vyšším územným celkom zachované, avšak nakladanie s majetkom štátu sa rozšíri o možnosť prevodu vlastníctva prebytočného nehnuteľného majetku štátu v správe Ministerstva obrany Slovenskej republiky, Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky, rozpočtových organizácií zriadených týmito ministerstvami a príspevkových organizácií zriadených Ministerstvom obrany Slovenskej republiky iným osobám, ktoré sa budú môcť o tento majetok uchádzať v rámci osobitného ponukového konania a ďalšieho osobitného ponukového konania a opakovaného ďalšieho osobitného ponukového konania, a to odplatne. Návrh právnej úpravy zákona zároveň umožňuje uvedeným ministerstvám a organizáciám, na ktoré sa zákon vzťahuje, v ďalšom osobitnom ponukovom konaní a v opakovanom ďalšom osobitnom ponukovom konaní postupne znížiť cenu tohto majetku najviac o 70 %.
Vo vzťahu k obciam a vyšším územným celkom sa zmena prejaví v tom, že prebytočný nehnuteľný majetok štátu budú môcť tieto subjekty nadobudnúť darovaním v prípade, ak o takýto majetok neprejaví záujem žiadny subjekt v rámci osobitných ponukových konaní.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, súvisiacimi zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Doložka
finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov,
vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
1. Odhad dopadov na verejné financie
Navrhovaná právna úprava v porovnaní so súčasným právnym stavom síce predpokladá náklady na zverejnenie ponúk v periodickej tlači s celoštátnou pôsobnosťou, avšak súčasne znamená zníženie prevádzkových nákladov na nehnuteľnosti. Návrh môže zásadným spôsobom prispieť k napĺňaniu príjmovej časti rozpočtu. Návrh zákona bude mať minimálny dopad na výdavkovú časť štátneho rozpočtu, čo bude zabezpečené v rámci schválených výdavkov kapitoly Ministerstva obrany Slovenskej republiky, Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej
5
republiky.
2. Odhad dopadov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
Návrh zákona nebude mať priamy ani nepriamy dopad na občanov Slovenskej republiky.
3. Odhad dopadov na životné prostredie
Návrh zákona nebude mať priamy ani nepriamy dopad na životné prostredie Slovenskej republiky.
4. Odhad dopadov na zamestnanosť
Návrh zákona nebude mať dopad na zamestnanosť.
5. Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Návrh zákona nebude mať dopad na podnikateľské prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 172/2004 Z. z. o prevode vlastníctva nehnuteľného majetku vo vlastníctve Slovenskej republiky na obec alebo vyšší územný celok v znení neskorších predpisov
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 172/2004 Z. z. o prevode vlastníctva nehnuteľného majetku vo vlastníctve Slovenskej republiky na obec alebo vyšší územný celok v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev: - primárnom
- sekundárnom
b) nie je upravená v práve Európskej únie: - primárnom
- sekundárnom
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4.,5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
6
B. Osobitná časť
K bodom 1 a 2
Navrhuje sa vymedziť v jednom ustanovení subjekty, na ktoré sa zákon bude vzťahovať, z dôvodu jednotného postupu pri nakladaní s prebytočným nehnuteľným majetkom štátu v ich správe.
K bodu 3
Definuje sa majetok štátu, na ktorý sa bude vzťahovať navrhovaná právna úprava. Ide o zákonom určený prebytočný nehnuteľný majetok štátu v správe Ministerstva obrany Slovenskej republiky, Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky a rozpočtových organizácií v zriaďovateľskej pôsobnosti uvedených ministerstiev a príspevkových organizácií v zriaďovateľskej pôsobnosti Ministerstva obrany Slovenskej republiky, o ktorý v rámci ponukového konania neprejavila záujem žiadna štátna rozpočtová organizácia alebo štátna príspevková organizácia.
K bodu 4
Z dôvodu navrhovaného nového postupu pri prevode prebytočného nehnuteľného majetku štátu je potrebné vypustiť z § 3 ods. 1 prevod majetku štátu na obec alebo vyšší územný celok.
K bodom 5 a 6
Postup podľa doterajšieho zákona mal pozitívny efekt, značne sa urýchlil a zjednodušil proces nakladania s prebytočným nehnuteľným majetkom štátu v správe Ministerstva obrany Slovenskej republiky, Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky, avšak nezanedbateľným negatívnym faktorom bol nulový finančný prínos z takéhoto nakladania s uvedeným majetkom štátu, t. j. žiadny príjem do štátneho rozpočtu.
Z dôvodu získania finančných prostriedkov do štátneho rozpočtu sa nakladanie s majetkom štátu podľa navrhovanej právnej úpravy rozširuje o postup, v rámci ktorého bude majetok štátu ponúknutý v rámci osobitného ponukového konania, ďalšieho osobitného ponukového konania a opakovaného ďalšieho osobitného ponukového konania. Majetok štátu budú môcť nadobudnúť okrem štátnych rozpočtových organizácií a štátnych príspevkových organizácií aj iné osoby, avšak odplatne. V prípade neúspešného osobitného ponukového konania sa dáva možnosť vykonať ďalšie osobitné ponukové konanie a cenu majetku štátu znížiť o 50 %; v prípade neúspešného ďalšieho osobitného ponukového konania vykonať jeho opakovanie pričom cena majetku štátu môže byť znížená o 70 %.
Bezodplatne budú naďalej nadobúdať majetok štátu len obce a vyššie územné celky. Rozdiel oproti pôvodnej právnej úprave bude v tom, že obce a vyššie územné celky budú môcť prebytočný nehnuteľný majetok štátu nadobudnúť darovaním v prípade, ak o majetok neprejaví žiadny subjekt záujem v rámci osobitného ponukového konania, ďalšieho osobitného ponukového konania alebo opakovaného ďalšieho osobitného ponukového konania.
K bodom 7 až 9
Legislatívno-technickú úpravu.
7
K bodu 10
V nadväznosti na úpravu navrhnutú v § 1 ods. 1 sa upravuje postup pri prevode vlastníctva majetku štátu na obec alebo vyšší územný celok.
K bodu 11
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 12
Podľa navrhovaného znenia sa doterajší predpis bude vzťahovať len na nakladanie s majetkom štátu, ktorý bol pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona ponúknutý obci alebo vyššiemu územnému celku.
K bodu 13
Podľa doterajšej právnej úpravy bola účinnosť zákona do 31. decembra 2010, a to v nadväznosti na nakladanie s majetkom štátu v správe Ministerstva obrany Slovenskej republiky v súvislosti s reformou ozbrojených síl Slovenskej republiky. Keďže sa Ministerstvu obrany Slovenskej republiky, rovnako ako Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky a Ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky, doteraz nepodarilo vysporiadať s prebytočným nehnuteľným majetkom štátu v ich správe, navrhuje sa obmedzenie doby účinnosti zákona zrušiť.
K čl. II
Navrhuje sa, aby návrh zákona nadobudol účinnosť 1. októbra 2008.