Dôvodová správa
a.všeobecná časť
Návrh zákona reaguje na prax, ktorá, najčastejšie v oblasti obchodu, obchádza a často ignoruje ustanovenia § 93 Zákonníka práce o povinnosti poskytovať dva dni nepretržitého odpočinku v týždni, v sobotu a v nedeľu, alebo v nedeľu a v pondelok. Vzniká tak paradoxná situácia, keď sa od zamestnancov žiada pracovať vo sviatok a neposkytne sa im náhradné voľno, tak majú podľa súčasne platného právneho stavu nárok na mzdu a na mzdové zvýhodnenie, avšak ak sa od zamestnancov žiada pracovať v dňoch nepretržitého odpočinku v týždni, teda v sobotu alebo v nedeľu, a neposkytne sa im náhradné voľno, tak v takomto prípade na mzdové zvýhodnenie nárok nemajú.
V návrhu zákona sa pre takúto neželateľnú prax stanovuje zamestnávateľom povinnosť, aby mzdu a náhradu mzdy poskytli zamestnancovi za každý deň pracovného pokoja, v ktorý zamestnanec musel pracovať, a za ktorý sa mu neposkytlo náhradné voľno. A to tak, že pokiaľ ide o nedeľu a sviatok, tak sa zamestnancovi poskytne mzda a mzdové zvýhodnenie vo výške najmenej 100% jeho priemerného zárobku, a pokiaľ ide o sobotu, tak vo výške 50%.
Ak by zamestnávateľ nedodržiaval ani tieto povinnosti, tak návrh zákona obsahuje aj novelu zákona o inšpekcii práce, v ktorej precíznejšie vymedzuje okruh pracovnoprávnych inštitútov, nad ktorými vykonáva inšpekcia práce dozor v § 2 odsek 1 písmeno a) tak, aby potom podľa § 19 odsek 1 písmeno a), ktorý na upravované ustanovenie nadväzuje, mohla v prípade nedodržania povinností inšpekcia práce uložiť zamestnávateľovi pokutu do výšky 1 000 000 Sk. Súčasné znenie ustanovenia, ktoré vymedzuje okruh pracovnoprávnych inštitútov, ktorých nedodržiavanie je možné kvalifikovať ako správny delikt a udeliť pokutu v hore uvedenej výške, je vyjadrené veľmi všeobecne. Z tohto vymedzenia by výkladom bolo možné i pri súčasnom znení vyvodiť možnosť udeľovať sankciu podľa citovaného ustanovenia § 19, avšak rozšírenie príkladného výpočtu i o dozor nad predpismi o nepretržitom odpočinku v týždni a predpisov o mzde a náhrade mzdy za deň pracovného pokoja bude predstavovať nielen zvýšený tlak na dodržiavanie týchto ustanovení (čo je v prospech zamestnancov), ale aj vyšší stupeň právnej istoty (čo je v prospech všetkých) a zníženie možnosti svojvoľného výkladu.
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na štátny rozpočet, pretože ustanovenia o nepretržitom odpočinku v týždni sa v inštitúciách, ktoré napojené na štátny rozpočet dodržiavajú. Naopak, pokuty, ktoré budú musieť zamestnávatelia odvádzať v prípade nedodržiavania zákona, budú príjmom štátneho rozpočtu. Návrh neodporuje žiadnej medzinárodnej zmluve ani právu Európskej únie a je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky.
b.osobitná časť
čl. I. bod 1 je novelizáciou § 122 Zákonníka práce. Rozširuje doterajší režim poskytovania mzdy a mzdového zvýhodnenia za prácu vo sviatok, na prácu v akýkoľvek deň pracovného pokoja, a to tak, že v nedeľu a vo sviatok sa poskytne mzdové zvýhodnenie vo výške najmenej 100% a za prácu v sobotu vo výške najmenej 50% priemerného zárobku zamestnanca. Toto zvýhodnenie patrí zamestnancovi iba vtedy, ak mu zamestnávateľ neposkytne náhradné voľno.
Čl. II. bod 1 je novelizáciou § 2 ods.1 písm. a) zákona o inšpekcii práce a upresňuje príkladný výpočet pracovnoprávnych vzťahov, nad ktorými inšpekcia vykonáva dozor tak, že výslovne uvádza aj pravidlá o nepretržitom odpočinku v týždni a pravidlá o mzde a náhrade mzdy za deň pracovného pokoja. Táto zmena v spojení s platným znením § 19 o správnych deliktoch, umožní orgánom inšpekcie ukladať nedisciplinovaným zamestnávateľom, ktorí nútia svojich pracovníkov pracovať vo sviatok, v sobotu a v nedeľu a neposkytnú im ani náhradné voľno, ani mzdové zvýhodnenie, udeliť pokutu do výšky 1 milióna Sk.
Čl. III je ustanovenie o účinnosti. Navrhuje sa účinnosť od 1. október.
Peter Gabura
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky