1
DOLOŽKA
finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
1.Dopad na verejné financie
Uplatňovanie návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bude mať dopad na verejné financie vzhľadom na navrhované zavedenie nových finančných plnení poskytovaných v rámci nástrojov aktívnych opatrení na trhu práce upravených v § 52, § 52a, a § 60.
Celkovo sa predpokladá čerpanie výdavkov na tieto aktívne opatrenia na trhu práce v rokoch 2008 2011 v sume 3,27 mld. Sk, z toho v roku 2008 v priemere za rok 0,84 mld. Sk, v roku 2009 0,86 mld. Sk, v roku 2010 0,78 mld. Sk a v roku 2011 0,78 mld. Sk. Finančné prostriedky na tieto výdavky zabezpečené v rozpočte verejnej správy na rok 2008 a v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2009 až 2011.
Uvedené nástroje AOTP budú financované zo zdrojov ESF a štátneho rozpočtu v pomere 80 : 20.
Navrhnutý príspevok podľa § 52a pre 1 UoZ sa navrhuje odvodzovať od životného minima vzhľadom na ich charakter a prepojenie s dávkami poskytovanými podľa zákona o pomoci v hmotnej núdzi. Finančné príspevky na § 52, § 52a a § 60 sa navrhuje odvodzovať od priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za 1. 3. štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza roku, v ktorom sa príspevok bude poskytovať.
Navrhovanou zmenou znenia odseku 6 v § 52 sa nepredpokladajú dodatočné požiadavky na štátny rozpočet, nakoľko ide len o spresnenie percentuálnej výšky príspevku poskytovaného obci alebo rozpočtovej organizácii alebo príspevkovej organizácii, ktorej zriaďovateľom je obec, na organizovanie menších obecných služieb pre obec, a to v členení na úhradu časti nákladov, ktoré súvisia s vykonávaním menších obecných služieb pre obec v závislosti od počtu mesiacov jej vykonávania a na úhradu časti celkovej ceny práce zamestnanca, ktorý organizuje menšie obecné služby pre obec, ktorej výška zostáva nezmenená a nediferencuje sa na počet mesiacov. Základňou pre výpočet príspevkov podľa prvej vety je celková cena práce podľa § 49 ods. 4 vypočítaná z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za prvý tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje na jedného dlhodobo nezamestnaného občana vykonávajúceho menšie obecné služby pre obec. Celková suma výšky príspevku na aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb pre obec sa nemení, čím sa nezakladá nový nárok na štátny rozpočet.
Navrhovanou zmenou znenia odseku 5 v § 52a sa nepredpokladajú dodatočné požiadavky na štátny rozpočet, nakoľko ide len o spresnenie percentuálnej výšky príspevku poskytovaného o právnickej osobe alebo fyzickej osobe na organizovanie dobrovoľníckej služby, a to v členení na úhradu časti nákladov, ktoré súvisia s vykonávaním dobrovoľníckej služby a na úhradu časti celkovej ceny práce zamestnanca, ktorý organizuje dobrovoľnícku službu. Základňou pre výpočet príspevkov podľa prvej vety je celková cena práce podľa § 49 ods. 4 vypočítaná z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za prvý tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa
2
príspevok poskytuje na jedného uchádzača o zamestnanie vykonávajúceho dobrovoľnícku službu. Celková suma výšky príspevku na aktivačnú činnosť formou dobrovoľníckej služby sa nemení, čím sa nezakladá nový nárok na štátny rozpočet.
Navrhovanými úpravami odsekov 6 a 7 v § 60 sa jednoznačne ustanovuje, že ide o ročnú výšku príspevku na úhradu prevádzkových nákladov chránenej dielne alebo chráneného pracoviska a na úhradu nákladov na dopravu zamestnancov, ktorá sa navrhuje poskytovať štvrťročne najviac vo výške 25 % z celkovej ročnej sumy príspevku. Celková suma výšky príspevku sa nemení, čím sa nezakladá nový nárok na štátny rozpočet.
2.Dopad na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických
osôb a fyzických osôb
Návrh zákona predpokladá pozitívny dopad na obyvateľov, na hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb a fyzických osôb.
3.Dopad na životné prostredie
Uplatňovanie návrhu zákona nepredpokladá negatívny dopad na životné prostredie na miestnej, regionálnej a celoštátnej úrovni.
4.Dopad na zamestnanosť
Predpokladá sa pozitívny dopad návrhu zákona na zamestnanosť. V dôsledku uplatňovania návrhu zákona sa vytvoria predpoklady na zvýšenie zamestnateľnosti a zamestnávanie znevýhodnených skupín uchádzačov o zamestnanie na základe poskytnutých príspevkov podľa § 52, § 52a a § 60.
5.Vplyv na podnikateľské prostredie
Realizácia predloženého návrhu zákona predpokladá pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, najmä poskytnutou podporou v oblasti finančnej náročnosti pri zamestnávaní občanov so zdravotným postihnutím.