Cenypohonnýchhmôt,a predovšetkýmmotorovejnafty,dosahujú v súčasnostipomernevysokéúrovne,a vzhľadomnavývojcenyropynasvetových trhoch sa ich pokles v najbližšom období nedá očakávať.
Zdroj: www.natankuj.sk
Paradoxnénatejtosituáciíje,ženarastúcichcenáchpohonnýchhmôtzarába predovšetkýmštátnyrozpočetvoformezvýšenýchdaňovýchpríjmovplynúcichzo spotrebnýchdaní.Jetomutakpreto,žeSmernicač.2003/96/ECz 27.októbra2003 určujerovnakúminimálnusadzbuspotrebnejdanez minerálnehoolejaprevšetky krajinyEÚ.Tátojestanovenáv eurách,kýmsadzbav našejlegislatívejevyjadrená v korunách.Výraznýmposilňovanímkurzuslovenskejkorunyvočieuruv posledných rokochdošlok situácií,žeobčaniaplatianaSlovenskuzabenzíno 4,77Skviacako je stanovené minimum, a pri nafte je to dokonca až o 5,75 Sk viac1.
1 Pri použitom kurze 32,0 SKK/EUR a zohľadnení DPH.
úrovnipribližne41,7SKK/EUR2.V tomtoobdobíbolatedaminimálnaúroveňsadzby spotrebnejdanenabenzínprekročenáo 0,51Skzaliter(3,4%)a nanaftuo 1,89Sk zaliter(15,0%).Terazjetovďakaposilňovaniukorunypribenzíneviacužo 4,01Sk za liter (34,9%), a pri nafte dokonca o 4,84 Sk za liter (50,0%).
Predkladanýnávrhzákonavediek zníženiuspotrebnejdanez minerálneho oleja,akojednesupravenáv zákoneč.98/2004Z.z..Neznižujejuvšakna minimálnusadzbustanovenúv SmerniciEÚ,aninapôvodnestanovenúúroveňjej prekročenia(o3,4%resp.15,0%).Rozpočtovédôsledkytakéhotoopatreniabyboli prílišveľké,výpadokpríjmovzospotrebnýchdanía DPHbypristanoveníminimálnej sadzby predstavoval v roku 2009 takmer 13 mld. Sk.
Navrhovanézníženiespotrebnýchdaní–u benzínuo 0,90Ska u naftyo 1,80 Sknaliter–jevšakobhájiteľnéa udržateľnéajz pohľadudopadunaverejné financie.Vzhľadomnapozitívnyvývojekonomikya z tohovyplývajúcevyššieako očakávanédaňovépríjmyštátnehorozpočtubynemalabyťrealizáciatohtoopatrenia problémom.Jehoročnýdopadsapredpokladávovýškecca4mld.Sk.Pre porovnanie,v roku2004saočakávalidaňovépríjmyštátnehorozpočtuprerok2005 naúrovnipribližne200mld.Sk,kýmv roku2009saočakávajúužnaúrovni290mld. Sk (nárast o 45%).
Prínosytohtoopatreniasúpredovšetkýmv zníženívýdavkovnaprepravupre obyvateľov a podnikateľov, ako aj v znížení tlaku na infláciu.
Návrhzákonajev súlades Ústavou,ústavnýmizákonmia inýmizákonmi a medzinárodnýmizmluvamia inýmimedzinárodnýmidokumentmi,ktorýmije Slovenská republika viazaná.
Doložka vplyvov
2 Priemerný kurz za 3. štvrťrok 2003 predstavoval 41,747 SKK/EUR, pri prepočtoch je preto použitá táto úroveň kurzu.
1.Analýza vplyvu na štátny rozpočet:
Prikvantifikáciídopadovopatrenianaštátnyrozpočetsavychádzaloz údajov o spotrebepohonnýchhmôtnaSlovenskuzapredchádzajúceobdobie(2005až 2007)a prenasledujúcerokysapoužilpredpokladrastuspotrebypohonnýchlátok o výškureálnehorastuHDP.Priprepočtochsazohľadnilajtrendzvyšovaniapodielu palívs biologickouzložkou,naktorésauplatňujezníženásadzbaspotrebnejdane, na celkovej spotrebe pohonných hmôt. Podrobnosti uvádzajú nasledovné tabuľky:
Rok
Spotreba benzínu
Spotreba benzínu so zníženou daňou
Spotreba nafty
Spotreba nafty so zníženou daňou
2005
846 248
-
1 075 453
-
2006
793 329
83 044
1 051 371
295 601
2007
262 361
621 655
120 899
1 193 859
2008
237 579
712 738
141 336
1 272 028
2009
202 227
808 910
150 382
1 353 438
2010
160 619
910 176
159 254
1 433 291
2011
113 076
1 017 684
168 172
1 513 555
Rok
Výpadok výnosu spotrebných daní
Výpadok výnosu DPH
Výpadok daňových príjmov spolu
2008
-809 668 867
-153 837 084
-963 505 952
2009
-3 442 674 611
-654 108 176
-4 096 782 787
2010
-3 642 323 034
-692 041 376
-4 334 364 411
2011
-3 842 629 461
-730 099 597
-4 572 729 059
2.Navrhovanýzákonnezakladánárokynapracovnésily,organizačné zabezpečenie a nebude mať dopad na životné prostredie.
Osobitná časť
K Čl. I
Navrhujesaprivybranýchdruhochpohonnýchhmôt(osobitnebezolovnatý benzín a motorová nafta) znížiť stanovené sadzby spotrebnej dane.
K Čl. II
Vzhľadomnadĺžkulegislatívnehoprocesua potrebnúlegisvakanciusa navrhuje, aby tento zákon nadobudol účinnosť 1. 10. 2008.