D ô v o d o v á s p r á v a
Všeobecná časť
Ceny pohonných hmôt, a predovšetkým motorovej nafty, dosahujú v súčasnosti pomerne vysoké úrovne, a vzhľadom na vývoj ceny ropy na svetových trhoch sa ich pokles v najbližšom období nedá očakávať.
34353637383940414243442.1.20062.2.20062.3.20062.4.20062.5.20062.6.20062.7.20062.8.20062.9.20062.10.20062.11.20062.12.20062.1.20072.2.20072.3.20072.4.20072.5.20072.6.20072.7.20072.8.20072.9.20072.10.20072.11.20072.12.20072.1.20082.2.20082.3.20082.4.20082.5.200895-ka (Sk/l)nafta (Sk/l)
Zdroj: www.natankuj.sk
Paradoxné na tejto situácií je, že na rastúcich cenách pohonných hmôt zarába predovšetkým štátny rozpočet vo forme zvýšených daňových príjmov plynúcich zo spotrebných daní. Je tomu tak preto, že Smernica č. 2003/96/EC z 27. októbra 2003 určuje rovnakú minimálnu sadzbu spotrebnej dane z minerálneho oleja pre všetky krajiny EÚ. Táto je stanovená v eurách, kým sadzba v našej legislatíve je vyjadrená v korunách. Výrazným posilňovaním kurzu slovenskej koruny voči euru v posledných rokoch došlo k situácií, že občania platia na Slovensku za benzín o 4,77 Sk viac ako je stanovené minimum, a pri nafte je to dokonca až o 5,75 Sk viac1.
min. sadzba
v eur/1000 l
prepočet
v Sk/1000 l
platná sadzba
v Sk/1000 l
rozdiel
v Sk/liter
Benzín
359
11 488
15 500
4,01 + DPH
Nafta
302
9 664
14 500
4,84 + DPH
Keď sa táto sadzba v roku 2003 stanovovala, kurz koruny voči euru bol na
1 Pri použitom kurze 32,0 SKK/EUR a zohľadnení DPH.
úrovni približne 41,7 SKK/EUR2. V tomto období bola teda minimálna úroveň sadzby spotrebnej dane na benzín prekročená o 0,51 Sk za liter (3,4%) a na naftu o 1,89 Sk za liter (15,0%). Teraz je to vďaka posilňovaniu koruny pri benzíne viac o 4,01 Sk za liter (34,9%), a pri nafte dokonca o 4,84 Sk za liter (50,0%).
Predkladaný návrh zákona vedie k zníženiu spotrebnej dane z minerálneho oleja, ako je dnes upravená v zákone č. 98/2004 Z. z.. Neznižuje ju však na minimálnu sadzbu stanovenú v Smernici EÚ, ani na pôvodne stanovenú úroveň jej prekročenia (o 3,4% resp. 15,0%). Rozpočtové dôsledky takéhoto opatrenia by boli príliš veľké, výpadok príjmov zo spotrebných daní a DPH by pri stanovení minimálnej sadzby predstavoval v roku 2009 takmer 13 mld. Sk.
Navrhované zníženie spotrebných daní u benzínu o 0,90 Sk a u nafty o 1,80 Sk na liter je však obhájiteľné a udržateľné aj z pohľadu dopadu na verejné financie. Vzhľadom na pozitívny vývoj ekonomiky a z toho vyplývajúce vyššie ako očakávané daňové príjmy štátneho rozpočtu by nemala byť realizácia tohto opatrenia problémom. Jeho ročný dopad sa predpokladá vo výške cca 4 mld. Sk. Pre porovnanie, v roku 2004 sa očakávali daňové príjmy štátneho rozpočtu pre rok 2005 na úrovni približne 200 mld. Sk, kým v roku 2009 sa očakávajú na úrovni 290 mld. Sk (nárast o 45%).
Prínosy tohto opatrenia predovšetkým v znížení výdavkov na prepravu pre obyvateľov a podnikateľov, ako aj v znížení tlaku na infláciu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi a inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Doložka vplyvov
2 Priemerný kurz za 3. štvrťrok 2003 predstavoval 41,747 SKK/EUR, pri prepočtoch je preto použitá táto úroveň kurzu.
1.Analýza vplyvu na štátny rozpočet:
Pri kvantifikácií dopadov opatrenia na štátny rozpočet sa vychádzalo z údajov o spotrebe pohonných hmôt na Slovensku za predchádzajúce obdobie (2005 2007) a pre nasledujúce roky sa použil predpoklad rastu spotreby pohonných látok o výšku reálneho rastu HDP. Pri prepočtoch sa zohľadnil aj trend zvyšovania podielu palív s biologickou zložkou, na ktoré sa uplatňuje znížená sadzba spotrebnej dane, na celkovej spotrebe pohonných hmôt. Podrobnosti uvádzajú nasledovné tabuľky:
Rok
Spotreba benzínu
Spotreba benzínu so zníženou daňou
Spotreba nafty
Spotreba nafty so zníženou daňou
2005
846 248
-
1 075 453
-
2006
793 329
83 044
1 051 371
295 601
2007
262 361
621 655
120 899
1 193 859
2008
237 579
712 738
141 336
1 272 028
2009
202 227
808 910
150 382
1 353 438
2010
160 619
910 176
159 254
1 433 291
2011
113 076
1 017 684
168 172
1 513 555
Rok
Výpadok výnosu spotrebných daní
Výpadok výnosu DPH
Výpadok daňových príjmov spolu
2008
-809 668 867
-153 837 084
-963 505 952
2009
-3 442 674 611
-654 108 176
-4 096 782 787
2010
-3 642 323 034
-692 041 376
-4 334 364 411
2011
-3 842 629 461
-730 099 597
-4 572 729 059
2.Navrhovaný zákon nezakladá nároky na pracovné sily, organizačné zabezpečenie a nebude mať dopad na životné prostredie.
Osobitná časť
K Čl. I
Navrhuje sa pri vybraných druhoch pohonných hmôt (osobitne bezolovnatý benzín a motorová nafta) znížiť stanovené sadzby spotrebnej dane.
K Čl. II
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a potrebnú legisvakanciu sa navrhuje, aby tento zákon nadobudol účinnosť 1. 10. 2008.