Osobitná časť:
K bodu 1.
Ide o spresnenie postavenia Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory ako verejnoprávnej inštitúcie v intenciách platného zákona.
K bodu 2.
Ide o zakotvenie možnosti zriaďovania regionálnych komôr v hraniciach vyššieho územného celku s dôrazom na ich opodstatnenú ekonomickú životnosť a oprávnené požiadavky členskej základne komory v danom územnom celku. Navrhované ustanovenie spresňuje hospodárenie komory a rieši spôsob užívania majetku štátu pre účel plnenia zákonom stanovených úloh.
K bodu 3.
Ustanovenie reaguje na poznatky praxe a dobrovoľné členstvo podnikateľských subjektov v komore.
K bodu 4.
V záujme rozvoja obchodu a priemyslu, požiadaviek podnikateľskej sféry a aplikačnej praxe navrhuje sa rozšíriť a spresniť ingerenciu komory aj na vzdelávací proces
na stredných odborných školách a učilištiach.
K bodu 5.
Ide o precíznejšie vymedzenie dikcie zákona s ohľadom na potreby aplikačnej praxe.
K bodu 6.
Ide o zohľadnenie komplexnosti pôsobnosti RS SOPK, vrátane použitia obchodných zvyklostí tak vo vnútroštátnom ako i v medzinárodnom obchodnom styku. Pôvodnú terminológiu interných predpisov súdu súčasná platná právna úprava zrušila a nahradila novými termínmi. Považujeme za potrebné uviesť, že Pravidlá rozhodcovského súdu obsahujú interné predpisy a to: Štatút, Rokovací poriadok, Pravidlá o trovách konania, Sadzobník poplatkov rozhodcovského konania. Uvedenie súčasnej platnej právnej úpravy v SR v oblasti rozhodcovského konania.
K bodu 7.
Komora v rámci svojej pôsobnosti vyvíja činnosť na podporu a ochranu podnikania, spolupôsobí pri koordinácií a uskutočňovaní hospodárskych vzťahov so zahraničím, zosúlaďovaní oprávnených záujmov členskej základne v oblasti podnikania, vydáva osvedčenia o skutočnostiach v právnych vzťahoch vznikajúcich v medzinárodnom obchode. Organizuje podnikateľskú činnosť v rámci oficiálnych návštev najvyšších ústavných činiteľov do zahraničia a zo zahraničia. Aktívne pôsobí v medzinárodných inštitúciách / Medzinárodná obchodná komora, Eurochambers /.
Zabezpečovanie uvedených činností si okrem personálnych, organizačných predpokladov vyžaduje aj materiálne zabezpečenie, ktorým komora nedisponuje, nakoľko sídli v prenajatých priestoroch.
pri prijímaní zákona o obchodných a priemyselných komorách v SNR v roku 1991 bola v dôvodovej správe k zákonu uvedená nevyhnutnosť riešenia materiálnych predpokladov najmä pokiaľ ide o priestory. Za obdobie od vzniku podnes sa napriek viacerým snahám a návrhom nepodarilo vyriešiť uvedenú situáciu. Predložený návrh má vyriešiť daný problém.
K článku II.
Navrhuje sa účinnosť novely zákona od 1. februára 2008 ako to pri predložení návrhu novely zákona vyplýva z prebiehajúceho legislatívneho procesu.