1
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre kultúru a médiá
30. schôdza výboru
130
Uznesenie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
zo 6. mája 2008
k vládnemu návrhu zákona o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 560).
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá prerokoval vládny návrh zákona o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 560)
A. súhlasí
s vládnym návrhom zákona o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 560)
B. odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 560) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi uvedenými v prílohe uznesenia
C.ukladá predsedovi výboru
predložiť určenému gestorskému výboru (Výboru NRSR pre vzdelanie, mládež, vedu a šport) stanovisko výboru k predmetnému vládnemu návrhu zákona.
Gyula Bárdos Pavol Minárik
overovateľ predseda výboru
2
Príloha k uzneseniu č. 130
zo dňa 6. mája 2008
Zmeny a doplnky
k vládnemu návrhu zákona o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 560)
1.V čl. I. § 6 ods. 4 písmeno o) sa na konci pripájajú tieto slová: „najmä materiálne a personálne, vrátane špeciálnej kompenzačnej, rehabilitačnej, didaktickej a audiovizuálnej techniky vyžadovanej vzhľadom na príslušný druh a stupeň zdravotného postihnutia“.
Doplnenie sa navrhuje z dôvodu, že v zákone je potrebné zdôrazniť, aké podmienky žiaci so zdravotným znevýhodnením pre svoje vzdelávanie a výchovu potrebujú. Aspoň tie základné. V tomto prípade je veľmi dôležité pre nepočujúce a nedoslýchavé deti, aby osvojovali vedomosti pomocou vizuálnych techník.
2.V čl. I § 48 ods. 1 sa za slovami „typy konzervatórií“ vkladajú slová „sústavu odborov vzdelávania pre stredné školy“.
Spresňuje všeobecné zmocňovacie ustanovenie týkajúce sa všetkých stredných škôl.
3.V čl. I § 59 v ods. 5 sa na konci bodka nahrádza bodkočiarkou a pripája sa text, ktorý znie:
„ak sa jedná o dieťa so zmyslovým a telesným postihnutím, vyjadrením príslušného odborného lekára“.
Odborné lekárske vyšetrenia nedoslýchavých, nepočujúcich, zrakovo a telesne postihnutých detí spoľahlivým a nutným základom pre ich špeciálnopedagogické rozvíjanie v materskej škole.
4.V čl. I § 117 ods. 1 sa slová „výchovnú činnosť“ nahrádzajú slovami „výchovno vzdelávaciu činnosť“.
Vychovávatelia, či v MŠ, cez školský klub alebo na stredoškolskom internáte, plnia výchovno vzdelávaciu činnosť prostredníctvom odbornej záujmovej činnosti a taktiež pri príprave na vyučovanie. V prípade neuvedenia vzdelávacej zložky budú poškodení, ovplyvní to ich odbornú prácu. Spĺňajú vysokoškolské vzdelanie a výchovno vzdelávaciu činnosť vykonávajú.
3
5.V čl. I § 117 ods. 2 sa slová „výchovným programom“ nahrádzajú slovami „výchovno vzdelávacím programom“.
Vychovávatelia, či v MŠ, cez školský klub alebo na stredoškolskom internáte, plnia výchovno vzdelávaciu činnosť prostredníctvom odbornej záujmovej činnosti a taktiež pri príprave na vyučovanie. V prípade neuvedenia vzdelávacej zložky budú poškodení, ovplyvní to ich odbornú prácu. Spĺňajú vysokoškolské vzdelanie a výchovno vzdelávaciu činnosť vykonávajú.
6.V čl. I § 144 ods. 3 v prvej vete sa za slová „posunkovej reči nepočujúcich“ dopĺňajú slová „ako ich prirodzeného komunikačného prostriedku.“
Posunková reč/jazyk ako prirodzený a prvotný komunikačný prostriedok nepočujúceho žiaka je základom pre efektívne osvojovanie si písanej a hovorenej reči. Vývin detí so zdravotným postihnutím, predovšetkým sa to týka detí so zmyslovým postihnutím, je nevyhnutné stimulovať rozvíjanie poznávacích procesov, náhradných spôsobov komunikácie (posunkový jazyk), využívaním náhradných zmyslov (hmat, sluch a orientácia v priestore u nevidiacich detí) a tým aj myslenia skôr, ako nastúpia na povinnú školskú dochádzku. U takýchto detí aj sebaobetavejší rodič jednoducho nevie poskytnúť potrebnú špeciálnu výchovno vzdelávaciu starostlivosť , ktorú mu poskytne inštitucionálna starostlivosť.
7.V čl. II § 3 ods. 12 sa za poslednú vetu vkladá veta, ktorá znie:
„Ak rada cirkevnej školy predloží návrh na kandidáta na vymenovanie riaditeľa po druhom výberovom konaní , ktorý nespĺňa kritériá zriaďovateľa v zmysle výchovného zamerania školy1, vymenuje riaditeľa zriaďovateľ.
1 Čl. 1 ods. 2) Oznámenie č. 394/2004 Z. z. Zmluva medzi Slovenskou republikou a Svätou stolicou o katolíckej výchove
Ide o súlad zákona s medzinárodnou zmluvou.